برخاسته از آتش
مشاهده تصویر بزرگ
سبک: RPG/PC-Style
سازنده: BioWare
ناشر: Electronic Arts
پلتفرم: pc
تـاریخ انتشـــار :
2011/03/08
سه شنبه 17 اسفند 1389رده بندی جهانی
رده بندی اسراء
label { font-weight: normal; float: left; margin-right: 0.5em; font-size: 1.1em; }select { margin-right: 1em; float: left; }.ui-slider { clear: both; top: 2em; }یكی از زیباترین و بزرگترین عناوین RPG این نسل شاهكار BioWare یعنی Dragon Age: Origins بود. این بازی داستان سرایی بسیار غنی داشت و به خوبی المان های سنتی RPG را كنار هم قرار می داد و بسیاری از آن ها را به بهترین روش ارتقاء داد. اینبار دنباله ای بر نسخه قبل داریم كه داستانی جدید از قهرمانی جدید را روایت می كند.
داستان
یكی از بهترین داستان سرایی های كه در این نسل مشاهده كردیم، داستان نسخه اول این بازی بود. BioWare به خوبی می داند چطور داستانی درگیر كننده و حماسی خلق كند و چطور شاخ و برگ به آن بدهد تا آن را همانند یك اثر هنری برجسته نشان دهد. ما در Mass Effect هم هنر تیم نویسندگان آن ها را دیدیم و بار دیگر همانند قبل در نسخه دوم Dragon Age با چنین موضوعی روبرو هستیم. داستان در مورد فردی به نام هاوک (Hawke) است كه پس از حمله Darkspawnها به شهر و خانه آن ها، همه مردم را می كشند و شهر را به خاك و خون می كشند. چیزی از شهر لوترینگ (Lothering) باقی نمانده و حال هاوک همراه خواهر و مادر خود از خانه فرار می كنند. در میان راه، آن ها با خطرناك ترین نیروهای Darkspawn روبرو می شوند و سرانجام جان سالم به در می برند. Darkspawn به شهرهای زیادی حمله و همه جا را نابود كرده است. معدود شهرهایی توانسته اند از آتش این نیروی شر دور بمانند. یكی از این شهرها کرکوال (Kirkwall) است. خانواده هاوک كه قبلا در کرکوال زندگی می كردند، برای پناه به آنجا می روند، ولی مشاهده می كنند كه از مكان های مختلف، تعداد زیادی مردم به این شهر پناه آورده اند و به همین خاطر دولت كه دیگر جایی برای مردم ندارد، دروازه های شهر را روی آن ها می بندد. حال هاوک و خانواده اش باید راهی برای ورود به شهر پیدا كنند كه به قیمت خوبی برای آن ها تمام نمی شود. داستان DAII هر چند غنی و درگیر كننده است، ولی یك تفاوت عمده با نسخه قبل دارد. در Origins داستانی حماسی را پیش رو داشتیم، ولی در DAII داستان بیشتر مرموز و شخصی تر شده است. البته این تغییر لطمه ای به بازی نزده و اتفاقا نوعی تنوع در روایت داستان ایجاد کرده است. باز هم همانند قبل داستان Dragon Age خیلی شبیه به سه گانه The Lord of the Rings است. مثلا حمله Darkspawn به شهرها همانند حمله اورك ها (Orc) در TLOTR است و مهاجرت مردم همانند پناه آوردن مردم به روهان (Rohan) است. دیالوگ ها بسیار پخته و جذاب هستند و به خوبی داستان را پیش می برند. متأسفانه روایت اصلی بازی آن كشش و جذابیت قبل را ندارد و داستان های فرعی بازی هستند كه در اصل چیدمان آن را تشكیل می دهند. بعضی شخصیت پردازی ها بر خلاف شخصیت پردازی های فوق العاده Origins ضعیف كار شده و ما گذشته كاملی از آن ها متوجه نمی شویم. در نهایت DAII از لحاظ داستانی یك بازی بسیار غنی و جذاب است كه در سبك خود واقعا پیش تازی می كند.
گرافیك
از لحاظ تكنیكی گرافیك بازی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. فریم بازی روی 60 ثابت است و این خود یك نكته مثبت است، ولی بافت ها خیلی ضعیف هستند. بعضی محیط ها خیلی خلوت و بدون جزئیات هستند، اما چیزی كه DAII را از لحاظ بصری ممتاز می كند، طراحی هنری زیبای آن است. رنگ آمیزی گرم در كنار سبك كارتونی گرافیك، خیلی زیبا شده است. طراحی ها خیلی حرفه ای هستند و شخصیت ها از جزئیات بالایی از نظر هنری و طراحی برخوردار هستند. محیط های داخلی و یا شهر با معماری خیلی هنری كار شده اند. Draw to Distance هم همانند یك نقاشی آب رنگ تاثیر گذار و وسیع است. وقتی هوا تاریك می شود، كوچه های زیبایی را در شهر می بینید كه با نور مشعل های زرد خیلی زنده به نظر می رسند و در طول روز گرمای آفتاب سوزان را بر سطح آن حس می كنید. DAII را نباید به چشم یك بازی واقع گرا از لحاظ بصری نگاه كرد، بلکه باید به آن مثل یك نقاشی نگاه كرد كه با ذوق هنری طراح آن همراه بوده است. نسخه PC بازی همانند قبل از نظر تكنیكی طراحی بهتری دارد.
موسیقی/صداگذاری
صداگذاری شخصیت ها حرف ندارد. صدای های دلنشین در كنار هنرپیشگی زیبای صداگذاران خیلی خوب است و بر خلاف قبل اینبار شخصیت اول بازی هم صحبت می كند كه اتفاقا صدای پخته و خوبی دارد. این نكته در بازی كه سهم بزرگی از آن دیالوگ گویی است، خیلی درخشان است كه BioWare همانند همیشه به خوبی از پس آن برآمده است. صداگذاری محیط هم عالی شده است. در شهر به خوبی صدای هم همه مردم را می شنوید، صدای باد كه در كوچه ها می پیچد و صدای كاركنانی كه روزها مشغول كار هستند. مردم در گوشه و كنار با هم صحبت می كنند و به خوبی فضای بازی را زنده نشان می دهند. شب هنگام، صدای جیرجیرك ها و جرقه های مشعل جو مناسب فضا را القاء می كنند. موسیقی بازی هم همانند قبل توسط آقای اینون زور (Inon Zur) ساخته شده كه شاهكاری بی نقص است. قطعه های سمفونی جذاب در حین مبارزات شما را گرم یك مبارزه تاریخی می كنند و قطعات عاطفی و ملایم آن شما را غرق مرموز بودن و دنیای فانتزی DAII می كنند.
گیم پلی
گیم پلی DAII از همه لحاظ نسبت به قبل پیشرفت داشته است. نكات مثبت قوی تر شده اند و نكات منفی اینبار به درستی به كار رفته اند. سیستم دیالوگ گویی همانند Mass Effect دایره وار شده و می توانید انواع و اقسام لحن صحبت كردن ها مثل مهربان بودن، شوخی كردن و یا محكوم كردن طرف مقابل را انتخاب كنید. این سیستم دایره ای خیلی خلاصه تر و جمع و جورتر شده و شما راحت تر می توانید دیالوگ بگویید. منوهای پیچیده Origins خیلی آزار دهنده بودند، ولی در DAII همه چیز خیلی ساده و راحت است. به راحتی می توانید شخصیت ها را Upgrade كنید، به نقشه دسترسی داشته باشید و ماموریت های خود را مطالعه كرده و آن ها را انتخاب كنید. گذشته از این موارد، طراحی بصری منوها خیلی شیك تر و زیباتر شده است. مبارزات بزرگترین پیشرفت را در زمینه گیم پلی داشته اند. اینبار باید با زدن پشت سر هم دكمه ها تقریبا شبیه به یك بازی Hack & Slash مبارزه كنید و همانند قبل لازم نیست فقط یك دكمه بزنید تا شخصیت شما آن را اجرا كند. هر چند بعضی ها این تغییر را شكستی در قالب RPG بازی می دانند، ولی وقتی گیم پلی چالش بر انگیزتر و جذاب تر از قبل بشود، این حرف مسخره ای است. هنوز هم همانند قبل فنون چندضرب (Combo) مورد نظر را در منوی كوچك پایین می چینید و می توانید فنون بسیاری را اجرا كنید. خوشبختانه تعداد زیاد فنون و قابلیت Upgrade آن ها خیلی جذاب تر شده و سلاح های زیادی هم بستگی به نوع كلاسی كه برای شخصیت خود در اول بازی انتخاب كرده اید، وجود دارند. مراحل همانند قبل خیلی متنوع و جذاب هستند. از دخمه های تاریك و ترسناك گرفته تا مبارزات در خیابان های تاریك شهر همه و همه دنیایی بسیار فانتزی و زیبا را خلق می كنند.
نتیجه گیری
DAII عنوانی بزرگ در سبك RPG است كه اگر ضعف های كوچك آن را تحمل كنید، شما را ساعت ها با دنیای خود سرگرم می كند.
منبع: پردیس گیم
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)