خوب سلام خدمت دوستان گلم توی این تاپیک قصدا دارم اموزش اسنوکر رو نشونتون بدم ....
هرسوالی داشتین بپرسین در خدمتم البته اول تاپیک ها رو ملاحظه کنید اگه جواب رو پیدا نکردید بپرسید .
خوب سلام خدمت دوستان گلم توی این تاپیک قصدا دارم اموزش اسنوکر رو نشونتون بدم ....
هرسوالی داشتین بپرسین در خدمتم البته اول تاپیک ها رو ملاحظه کنید اگه جواب رو پیدا نکردید بپرسید .
ویرایش توسط poyan : 05-18-2011 در ساعت 02:01 PM
یکی از روشهای کلاسیک ایستادن این است که پاها را به عرض شانه باز کنید. سپس پای چپ را جلو برده و کمی خم کنید و پای راست عمود و در راستای دست راستتان ( که عقب چوب را گرفته است ) باشد. البته با فرض اینکه با دست راست ضربه میزنید.اما تنها یک قالب ایستادن را برای همه افراد توصیه کردن، چندان جالب و درست به نظر نمیآید، به جای آن بهتر است ببینیم که چه پارامترهایی در ایستادن (stance) حیاتی است و سپس شما با در نظرگرفتن این عناصر، خود به نحوه ایستادن دلخواه پی ببرید.
اولین نکته این است که برای احتراز و دوری جستن از حرکت بدن در هنگام ضربه، باید وزن بدنتان را بین دو پا بطور مساوی تقسیم کنید.
دومین مسأله این است که بگونهای بایستید که مانعی برای راحتی حرکت چوب، توسط بدنتان ایجاد نشود.
و آخرین نکته این که، بگونهای بایستید که بتوانید چوب را در یک محور مستقیم و حتیالامکان موازی با سطح میز نگاه دارید.
خب حالا دیگر میتوانید با در نظرگرفتن سه عنصر، تقسیم وزن بین دو پا، راحتی ضربه و هممحوری، بدون اینکه دنبال فشارآوردن به خود برای تقلید از نحوه ایستادن دیگران باشید، خودتان بهترین حالت ایستادن خود را کشف کنید.
منظور از Grip، همان دستی است که شما با آن چوب را گرفته و باصطلاح دست عقبی شما به حسابمیآید.
یک پیشنهاد طنزآمیز برای Grip این است که، جایی از چوب را بگیرید که بتوانید به راحتی آن را بر سر فرد دیگری بکوبید!
اما از شوخی گذشته، نکات مهمی که در اینباره باید رعایت کنید:
1- چوب را به هیچوجه با دست خود فشار ندهید و شل بگیرید. تا مزاحمتی برای حرکت مستقیم چوب شما در هنگام ضربه ایجاد نشود. 2- از آنجاییکه چوب باید حتیالامکان حالت موازی با سطح میز داشته باشد، میتوانید براحتی دقت کنید که آرنج ِ خمشده شما با چوب زاویهای 90 درجه یا کمی کمتر از 90 درجه را تشکیل دهد.
محکمگرفتن و فشاردادن چوب با دست هنگام ضربه، یکی از متداولترین اشتباهات در بازی است و بدترین حالت آن، حالتی است که شما برای زدن ضرباتِ با قدرت بیشتر، بر میزان فشاردادن چوب خود، بیافزایید.
این عمل علاوه بر اینکه از حرکت مستقیم و راحت چوب جلوگیری میکند، باعث بالاآمدن ناخودآگاه انتهای چوبتان، در هنگام ضربه میشود.
پس یادتان باشد چوب را شل بگیرید!
برای اطمینان از درستی عملکردتان، کافی است عادت کنید که چوب را تنها با انگشت شست و انگشتان 2 و 3 خود بگیرید و انگشتهای 4 و 5 را آزاد بگذارید.
3- نه لزوماً ولی بهتر است که مچ شما هم انحرافی به چپ و راست نداشته و در راستای ساعدتان باشد
پل بستن و انواع آن
هنگامی که شما با دست راست خود ضربه میزنید و در حالیکه با دست راست، قسمت انتهایی چوب را گرفتهاید، دست چپ شما، نقش یک پل (Bridge) را ایفا میکند.
در واقع توسط انگشتان کانالی را بوجود میآورید تا بتوانید چوب خود را در آن قرار داده و در هنگام ضربه، چوب را در یک خط مستقیم حرکت دهید.
شما بدون داشتن یک پل محکم و راحت، شانس بسیار کمی برای بازی درست و بالطبع در پاکت (Pocket) انداختن توپهای هدف خواهید داشت.
برای شروع، کف دستتان را کاملاً روی سطح میز بگذارید و انگشت شست را به گونهای به انتهای انگشت اشارهتان بچسبانید
که شکلی شبیه به حرف (V) انگلیسی، مابین این دو انگشت، بوجود بیاید.
حتی میتوانید برای محکمتر کردن پل خود، نوک انگشت سبابه را کمی داخل پارچه سطح میز (Cloth) فرو ببرید.
حال 4 انگشت خود را در همین وضعیت، اندکی به سمت انگشت شست خود بچرخانید
تا هنگامیکه چوب را بین دو انگشت قرار میدهید، با قسمت گوشتی بالای انگشتان تماس نداشته باشد و مانعی برای حرکت مستقیم چوبتان نشود.
حتیالامکان پل خود را در فاصله 15 تا 20 سانتیمتری توپ سفید (Cue Ball) بنا کنید.
این پلی که توضیح داده شد، معروف به پل باز است که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه تا موقعیکه از راحتی و استحکام پل خود اطمینان حاصل نکردید، ضربه نزنید.
شما با توجه به اینکه قصد ضربهزدن به کدام قسمت از توپ سفید را دارید، باید ارتفاع پل خود را تنظیم کنید، اما دقت کنید
تا همواره نوک هر 4 انگشتتان روی میز باشد و انگشتان را از وسط خم نکنید.
پلهای مکانیکی (Rest) : برای استفاده در زمانهایی است که توپ سفید در محلی از میز قرار گرفته که طول چوب کافی نیست.
در انتها فراموش نکنید که عدم بهرهبردن از یک پل محکم و استوار، به کل، سیستم ضربهزنی شما را با اشکال مواجه میکند.
***
نشانهگیری هدف
قبل از اینکه وارد موضوع نشانهگیری شویم، شما باید چشم اصلی خود را بشناسید.
برای این کار یک شیء کوچک را در فاصله 4 یا 5 متری خود در نظر بگیرید،
آنگاه انگشت شست خود را در مسیر چشم و آن شیء قرار دهید بگونهای که آن را بپوشاند سپس به نوبت یکی از چشمهایتان را ببندید.
چشم اصلی شما، آن چشمی است که در هنگام دیدن با آن شست خود را، در همان محل ابتدایی میبینید و انحرافی وجود ندارد.
البته معدود افرادی هم هستند که « دو چشمی » هستند.
پس از مشخص کردن چشم اصلی، باید یادتان باشد که همواره چوب را در زیر چشم اصلی خود قرار دهید.
اگر دو چشمی هستید، میتوانید چوب را در وسط چانه بگذارید.
مطلب فوق تأثیر بسزایی در دقت نشانهگیری شما خواهد داشت.
مسأله بعدی این است که شما در حین خمشدن و هنگامی که در پشت توپ سفید (cue ball) هستید،
باید دائماً چشمتان، بین نقطه برخورد چوب با توپ سفید و نقطه برخورد توپ سفید با توپ هدف (object ball) در رفت و آمد باشد.
اما در لحظه آخر، یعنی هنگامی که میخواهید به توپ ضربه بزنید باید نگاهتان تنها معطوف به نقطه برخورد روی توپ هدف باشد.
حال شما چگونه متوجه شوید که توپ سفید باید به کدام نقطه از توپ هدف برخورد کند؟
برای پیدا کردن پاسخ این سوال کافی است همواره در ذهن خود یک خط مستقیم از وسط پاکِت (pocket) تا وسط توپ هدف بکشید و آن را امتداد دهید،
نقطهای که این خط از توپ بیرون میآید، نقطه موردنظر شماست.
در اسنوکر هم این مسأله بسیار حیاتی است که قبل از شروع تمرینات جدی، کاملاً اصول پایه را فرا بگیرید. چرا که عدم یادگیری این اصول پایه، باعث شکلگیری عادتهای نادرستی در نحوه بازی شما میشود که در مراحل جدیتر، اصلاح آن دردسرساز خواهد بود.
مهمترین نکتهای که به عنوان یک مبتدی باید به آن توجه کنید این است که تنها با رعایت کامل و درست موارد بالا است که میتوانید چوب خود را مستقیم حرکت دهید و ضربه دلخواه را بزنید.
یادتان باشد حرکت مستقیم چوب در هنگام ضربه، خیلی مهم و خیلی مهم است!
ادامه دارد
اسنوکر با 22 توپ رنگی بازی می شود ؛ 15 توپ قرمزـ یک توپ سفید و شش توپ با رنگهای دیگر؛
توپها مانند شکل زیر چیده می شوند.
توپ سفید به عنوان توپ اصلی شناخته می شود که بازیکنان در شروع بازی باید ان را درون نیم دایره(دی لاین) قرار دهند
هدف بازی به دست اوردن امتیاز بیشتر نسبت به رقیب می باشد
یا به صورت شمارش توپهای وارد شده به پاکت (سبد)یا به وسیله ی خطاهای انجام شده
در ابتدا با توپ سفید که داخل نیم دایره می باشد و زدن ان به توپهای قرمز بازی اغاز می شود
حال هر بازیکن باید سعی کند به یک توپ قرمز(ارزش 1) ضربه بزند اگر توپ قرمزی توسط بازیکن به سبد افتاد
انگاه باید با توپ رنگی بازی کند که هر کدام ارزش متفاوتی دارند
سیاه 7 ـ صورتی 6 ـ ابی 5 ـ قهوه ای 4 ـ سبز 3 ـ زرد 2
اگر بازیکن موفق به پاکت کردن توپ رنگی شد امتیازش را می گیرد و ان توپ به جای اولش بر می گردد
پس برای زدن هر توپ رنگی یک توپ قرمز لازم می باشد
بعد از پاکت کردن اخرین قرمز و زدن توپ رنگی بعد از ان ـ باید توپها به ترتیب از پایینترین امتیاز
یعنی زرد تا بالاترین که سیاه می باشد را وارد سبد کرد
اصطلاحات تخصصي
Clear the table:ضربات متوالي كه باعث ميشود بازيكن تمام توپهاي باقيمانده بر روي ميز را به درون سبد بيندازد
Double:ضربه اي كه باعث ورود توپ هدف به درون سبد بعد از يك يا چند بار برخورد با باند مي شود
Free ball:اگر بازيكني در نتيجه ي ضربه ي خطاي رقيبش در شرايطي قرار گرفت كه در ان توپ سفيد بيليارد نتواند به خاطر تداخل توپها با هم به طور مستقيم به توپ هدف مورد نظرش ضربه بزند
مي تواند هر توپ رنگي روي ميز را توپ قرمز محسوب نمايد اگر ان را به سبد بيندازد يك امتياز مي گيرد و سپس يك توپ رنگي را بايد بزند اگر قرمزي بر روي ميز نباشد و حريف اين خطا را انجام دهد
توپ جايگزين بعد از ضربه سر جايش قرار مي گيرد و امتياز پايين ترين توپ روي ميز به ان داده مي شود
Maximum break:حداكثر امتياز147 است كه با به سبد انداختن 15 توپ قرمز به همراه 15 توپ سياه و سپس به ترتيب رنگها حاصل ميشود
Object-ball:توپي كه توپ سفيد بيليارد به ان ضربه ميزند
Pot:هر گاه توپ هدف با ضربه توپ سفيد بيليارد به درون سبد بيفتد
Plant:هر گاه توپ هدف اولي با توپ هدف دومي برخورد نمايد و توپ دومي به درون سبد بيفتد
Shot to nothing:زماني كه بازيكن براي به سبد انداختن توپي اقدام كند ولي توپ سفيد را در وضعيتي قرار دهد كه در صورت عدم موفقيت توپ خاصي به حريف نداده باشد
Snooker:موقعيتي كه در ان توپ سفيد نتواند به خاطر تداخل توپها با هم به طور مستقيم به توپ هدف مورد نظرش ضربه بزند
foul and a miss:این حالت زمانی رخ میدهد که بازیکن به توپ مورد نظر ضربه نمی زند و با تشخیص داور اعلام فول اند د میس میشود بازیکن بعدی می تواند ازداور بخواهد که میز را به حالت قبل برگرداند تا بازیکنی که خطا کرده مجددا ضربه بزند
Swerve:اين ضربه زماني رخ ميدهد كه چرخش كناري براي اين كه منحني بسازد تا حد زيادي براي توپ سفيد به كار برده ميشود
چشم مسلط
بازيكنان قبلا براين عقيده بودند كه هردوچشم بايد بر ضربه مسلط باشند و چوب بايد كاملا از زيربينِِِي حركت كند
اما اين نظريه زماني صحيح است كه چشمان شما بينايي يكساني داشته باشند اما اگر يكي از چشمان شما قوي تر ازديگري باشد اين روش افت ميكند
ازمايش چشم يك گچ دريك سمت ميزقراردهيدسپس روبروي ان درطرف ديگر ميزبايستيدباچشمان باز و باانگشت سبابه گچ را نشان دهيد حالا
چشم راست خودرا ببنديد اگرانگشت شمادرست در راستاي گچ بودشماچپ چشم هستيدحال اگرشما چشم چپ رابسته و باچشم راست نگاه كنيدانگشت
شما سمت چپ گچ رانشان ميدهد ودرحالت عكس شما راست چشم هستيد و اگربا باز و بسته كردن چشمها انگشت شما اندكي به چپ ياراست برودشما
دوچشمي هستيد
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)