مخترع ايراني سامانه هوشمند چراغ نور بالاي خودرو طراحي كرد

علي رضا حکيمي، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دامغان با بيان اين كه امروزه تمامي خودروها مجهز به دو نوع چراغ اصلي براي حرکت در شب هستند، اظهاركرد: اين دو نوع چراغ اصلي با نام‌هاي «نور بالا» و «نور پايين» شناخته مي‌شوند. رانندگان در شب از چراغ نور پايين به منظور روشن كردن سطح جاده استفاده مي‌کنند و چراغ نور بالا در مواقع ضروري جهت روشن كردن طول بيشتري از جاده (مثلا در شرايط مه آلود بودن جاده) و يا هشدار به خودرو جلويي استفاده مي‌شود.

وي افزود: چراغ نور بالا، اگر فقط به عنوان روشن كردن طول بيشتري از جاده استفاده شود، شايد موجب ديد بهتر راننده شود اما به خصوص در جاده‌هاي دوطرفه، باعث کاهش ديد رانندگان خودرو‌هاي در حال تردد از سمت مقابل مي‌شود.

حكيمي، استفاده ناصحيح از چراغ نور بالاي خودرو‌ را يکي از دلايل بروز تصادفات شديد جاده‌اي در شب عنوان و تصريح كرد: اين نوع تصادفات معمولا زماني اتفاق مي‌افتد که يک راننده، چراغ نور بالاي خودرو خود را فعال كرده و به عمد (براي بالا بردن قدرت ديد خود در شب) يا غير عمد (فراموشي در غير فعال كردن استپ نور بالا) از غير فعال کردن چراغ نور بالا سر باز مي‌زند.در اين هنگام، اگر خودرويي در حال نزديک شدن از سمت مقابل باشد، به شدت قدرت ديد خود را از دست خواهد داد و احتمال برخورد آن‌ها با يکديگر يا خروج آنها از جاده وجود دارد.

‌وي ادامه داد: متاسفانه گاهي ديده مي‌شود برخي رانندگان، در زماني که مي‌بينند راننده خودرو مقابلشان چراغ نور بالاي خود را روشن كرده و به هيچ عنوان آن را غير فعال نمي‌کند، آن‌ها نيز به تلافي، چراغ نور بالاي خود را روشن مي‌کنند که همين امر، درصد وقوع حادثه را بالا مي‌برد.

حكيمي خاطرنشان كرد: سامانه هوشمند چراغ نور بالاي خودرو دستگاهي است که علي رغم سادگي، با کنترل هوشمندانه چراغ نور بالاي خودروها، بدون دخالت عامل انساني، احتمال وقوع چنين تصادفاتي را کاهش مي دهد.

وي درباره نحوه عمكرد اين سامانه گفت: اين دستگاه، در صورت فعال بودن چراغ نور بالاي خودرو فعال شده و سنسور تقويت شده آن، خودرو در حال تردد از سمت مقابل را شناسايي مي‌کند. بلافاصله بعد از شناسايي خودروي عبوري، چراغ نور بالا با چراغ نور پايين تعويض مي‌شود. به محض عبور خودروي سمت مقابل، مجددا چراغ نور بالا فعال مي‌شود.البته شايد راننده بخواهد از چراغ نور بالاي خود به منظور هشدار به راننده مقابل استفاده كند که در اين صورت، فقط کافي است مثل قبل، از اهرم کنار فرمان بدين منظور استفاده كند.

وي تصريح كرد: اگر چند خودرو پشت سر هم از سمت مقابل در حال تردد باشند، اين عمل به تعداد دفعات شناسايي نور خودرو‌هاي سمت مقابل، چراغ نور بالا را فعال و غيرفعال مي‌کند. اگر اين دستگاه در هر دو خودروي عبوري از سمت‌هاي مخالف نصب شود، حتي اگر چراغ نور بالاي هر دو خودرو روشن باشد، در زماني که سنسورها، نور خودرو مقابل را احساس کند، چراغ نور بالاي هر دو، غير فعال مي‌شود.

حكيمي افزود: در اين سيستم برد الکترونيکي، انرژي مورد نياز خود را از باتري خودرو تامين مي‌کند. قطب مثبت چراغ نور پايين مستقيما وارد دستگاه مي‌شود. قطب مثبت چراغ نور بالا نيز بلافاصله بعد از کليد فعال کننده چراغ نور بالا - كه معمولا به صورت اهرمي در کنار فرمان قرار دارد - وارد دستگاه مي‌شود. در اين حالت اگر راننده، چراغ نور بالاي خودرو خود را فعال كند، سامانه هوشمند نيز فعال مي‌شود. در اين هنگام اگر خودرويي از مقابل درحال نزديک شدن باشد، سنسور نوري دستگاه، بلافاصله عمل کرده و چراغ نور بالا با چراغ نور پايين تعويض مي‌شود. بعد از عبور خودرو مورد نظر، اگر سنسور دستگاه، اتومبيل ديگري را در همان مسير شناسايي نکند، وضعيت به حالت قبل باز خواهد گشت و چراغ نور بالا فعال خواهد شد.

وي در پايان درباره مزايا و كاركردهاي اين سامانه گفت: کاهش تصادفات ناشي از استفاده ناصحيح چراغ نور بالاي خودرو‌ها و خواب آلودگي رانندگان در شب با استفاده از تغيير ناگهاني نور بالا و پايين خودرو، ساختار بسيار ساده و ابتکاري، قابليت توليد و استفاده براي همه انواع خودروها، سهولت نصب و هزينه توليد و نصب بسيار پايين از جمله اين مزايا به شمار مي رود.