نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: این سایت ها را تعطیل کنید!

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    این سایت ها را تعطیل کنید!

    این سایت ها را تعطیل کنید!


    در بخش اول این گزارش، سایت های شبکه های مختلف سیما را از لحاظ عملکردی که در اطلاع رسانی و قرار دادن اطلاعات تکمیلی دارند بررسی می کنیم.



    هفت صبح: قطعا روزی که روابط عمومی سینما تصمیم گرفته سایت اطلاع رسانی اینترنتی راه اندازی کند و آن را جامع ترین پایگاه اخبار و اطلاع رسانی تلویزیون بداند، رسالت های بسیاری هم برایش درنظر گرفته است؛ رسالت های مهمی مثل اینکه این پایگاه معتبر، بانک اطلاعات جامعی از برنامه های درحال پخش هر شبکه در اختیار مخاطبان قرار دهد و درباره تولیدات جدید، تغییر و تحول ها و تمام اتفاق های ریز و درشت تلویزیونی، به سرعت خبررسانی کند.

    از چنین سایتی انتظار می رود اطلاعاتش نسبت به برنامه های در حال پخش و در دست تولید، به نسبت سایر منابع، یک سر و گردن بالاتر باشد و اخبار مرتبط را خیلی سریع تر از سایرین منعکس کند. قطعا مخاطبان، برای سرددرآوردن از اطلاعات کامل برنامه، همان طور که در زیرنویس برنامه ها از آنها خواسته می شود، قبل از اینکه سراغ هر منبع دیگری بروند، ترجیح می دهند به سایت های مربوط به هر شبکه سر بزنند اما آیا واقعا می شود با مراجعه به این سایت ها، اطلاعات و اخبار جامعی از تولیدات تلویزیونی به دست آورد؟!

    83021 954

    در پاسخ به این سوال، فقط کافی است یک بار محض نمونه به یکی از این سایت ها مراجعه کنیم تا متوجه شویم اطلاعات موجود در آنها حتی از اطلاعات خودمان به عنوان یک مخاطب هم کمتر است.

    حتی اگر تمام بخش های سایت یکی از این شبکه ها را هم زیر و رو کنیم به بدیهی ترین اطلاعات هم درباره فیلم یا سریال یک شبکه نمی رسیم. خیلی از این سایت ها جدای از مشکلات جدی محتوایی، حتی ساختار مناسبی هم ندارند و از نظر گرافیکی هم توجه مخاطب را جلب نمی کنند.

    در بخش اول این گزارش، سایت های شبکه های مختلف سیما را از لحاظ عملکردی که در اطلاع رسانی و قرار دادن اطلاعات تکمیلی دارند بررسی می کنیم. در بخش دوم ضمن بررسی عملکرد این سایت ها در حوزه خبررسانی و ساختاری، مساله را در گفت و گو با مدیرکل روابط عمومی صداوسیما و مدیران روابط عمومی شبکه سیما بررسی می کنیم.

    اطلاع رسانی ناقص سایت های سیما

    سایتی که اسم خودش را پایگاه اطلاع رسانی یک شبکه گذاشته، موظف است تکمیل ترین و به روزترین اطلاعات را راجع به فیلم، سریال یا هر برنامه دیگر روی آنتن، در اختیار مخاطب قرار دهد. درواقع مهم ترین رسالت این سایت ها اطلاع رسانی جامع و دقیق است اگر نه چه لزومی به وجودشان هست؟

    این سایت ها باید درباره تک تک برنامه های روی آنتن، بیشترین اطلاعات را به مخاطب بدهند، گالری هایشان بیشترین عکس را از هر فیلم یا سریال داشته باشد و مدام اطلاعاتشان را به روز کنند.

    مخاطبان با مراجعه به این سایت ها باید بتوانند درباره خلاصه داستان یک قسمت از سریال، موضوع برنامه ای مثل 90 یا... اطلاعاتی به دست آورند. این سایت ها حتی کوچکترین زحمتی برای معرفی فیلم سینمایی جدول پخششان هم به مخاطب نمی دهند.

    بعضی هایشان مثل شبکه نمایش، اگر خیلی زحمت بکشند اسم فیلم سینمایی را با زمان دقیق پخشش به مخاطب اعلام می کنند، بدون اینکه بگویند محصول چه کشوری است یا کارگردانش کیست؟ حتی به این مساله هم دقتی نمی کنند که شاید چند فیلم مختلف با یک اسم در دنیا ساخته شده باشد. مثلا شبکه نمایش که قرار است به صورت تخصصی به مقوله فیلم بپردازد، مقابل اسم فیلمی مثل «نیش» هیچ توضیحی نمی آورد.

    مخاطب از کجا باید بفهمد منظور این شبکه از «نیش» همان فیلم معروف آمریکایی یا محصول کشور فرانسه و یا فیلم سینمایی «نیش» ایرانی است یا تله فیلمی که اخیرا تولید شده؟ شاید مخاطب اصلا دوست نداشته باشد در آن ساعت روز یک تله فیلم ببیند!

    مخاطبان قطعا برای فهمیدن مسایلی از این قبیل به سایت اطلاع رسانی یک شبکه مراجعه می کنند اگر نه چه دلیلی برای سرزدن به سایت وجود دارد؟! برای اینکه متهم به پیشداوری نشویم از کوتاهی شبکه های مختلف در زمینه اطلاع رسانی مثال هایی می آوریم. البته انتخاب دو مثال از این کم کاری ها به خاطر کمبود فضا صورت گرفته و به معنای محدودبودن مشکلات نیست.

    شبکه یک: باوجود اینکه یک هفته از پایان پخش سریال «حیرانی» می گذرد، هنوز درباره اینکه «دایره جنایی» برای مدتی جایگزین آن شده اطلاعاتی روی سایت قرار نگرفته. از طرف دیگر، شبکه یک مدتی است که هر شب ساعت دو بامداد، سریال «رودخانه برفی» را روی آنتن می برد که جز در جدول پخش سایت، در هیچ قسمتی اشاره ای به آن نشده و...

    83023 367

    شبکه دو: در پایین این سایت، عکس های بزرگی از دو مجموعه «مدرسه ما» و «آینه های نشکن» وجود دارد که نه اطلاعاتی درباره آنها می دهد نه لینکی دارد که مخاطب بتواند توسط آن، به صفحه اطلاعات آن برود از طرف دیگر در باکس فیلم های سینمایی صفحه یک، فقط به نام فیلم ها اشاره شده و درباره اینکه فیلم ها محصول چه کشوری هستند و چه کارگردانی دارند صحبتی نمی شود و...

    83022 472


    شبکه سه: با اینکه دو برنامه پرمخاطب این شبکه یعنی «هفت» و «نود»، یک هفته ای است تمام شده اند، اما این شبکه هنوز اسم آنها را از جدول پخشش برنداشته. در هیچ جایی از سایت هم درباره اینکه چه برنامه هایی قرار است جایگزین آنها شوند، اطلاعاتی نیامده و...

    83024 265

    شبکه چهار: تنها سریال شبکه چهار یعنی «رازهای یک خانه»، به خاطر ضعف این سایت در اطلاع رسانی، هنوز به درستی شناخته شده نیست. با اینکه اپیزودهای مختلف این مجموعه، داستانی مجزا دارند، در هیچ کجای سایت درباره اینکه هر هفته چه اپیزودی با چه بازیگرانی روی آنتن می برد، اطلاعی در دست نیست.

    83025 535

    از طرف دیگر در جدول پخش برنامه های این شبکه، برنامه هایی مثل «نمای کوتاه»، «مسابقه 7×4»، سریال «بازرس لینلی»، «دست نیافتنی ترین رویا» و بسیاری برنامه های دیگر وجود دارد که در کل سایت، کمترین توضیحی درباره شان داده نشده.

    شبکه تهران: باوجود اینکه یک هفته از پایان «دختری به نام آهو» گذشته، هنوز جایگزینی از سوی سایت این شبکه برایش معرفی نشده. در جدول پخش برنامه های این شبکه هم به کلمه «داستانی» اشاره شده. از طرف دیگر، درباره سریال «به دنبال برادرم» که شنبه ها ساعت 23 از این شبکه پخش می شود هم در این سایت هیچ اطلاعاتی وجود ندارد.

    83026 872

    شبکه جام جام: در مورد محتوای سایت شبکه جام جم بهتر است صحبتی نکنیم چون به غیر از مشتی خبر و جدول پخش برنامه ها، اطلاعات دیگری در اختیارمان نمی گذارد. درمورد ضعف اطلاع رسانی این سایت همین بس که بدانید به جای فیلم «دوئل» از سریال «دوئل» اسم برده!

    83027 787

    شبکه آی فیلم: سایت این شبکه باوجود گرافیک خوب و ساختار حساب شده ای که دارد، در جاهایی برای اطلاع رسانی با مشکل رو به روست. مثلا در بخش معرفی سریال ها یا فیلم ها فقط به اسم آنها و ساعت پخش شان بسنده شده و لینکی برای معرفی کامل عوامل، اینکه چه زمانی پخش می شده اند و چه داستانی دارند و... دیده نمی شود.

    83029 420



    بی توجهی سایت ها به اطلاعات تکمیلی

    از ضعف عملکرد سایت های سیما درمورد اطلاع رسانی درباره فیلم ها یا سریال ها که بگذریم، اطلاعات تکمیلی آنها درمورد برنامه های در حال پخش هم ضعف دارد. بخش «برنامه های در حال پخش» که در تمام سایت های شبکه های مختلف به چشم می خورد، مکانی است برای درج اطلاعات دقیق برنامه ها، بنابراین در تمام آنها باید علاوه بر درج نام کامل عوامل، خلاصه ای از داستان به همراه تمام عکس های آن وجود داشته باشد.

    این مساله اما در ظاهر به هیچ وجه رعایت نمی شود. این سایت ها حتی درمورد راحت ترین کار یعنی قراردادن عکس فیلم ها یا سریال ها در گالری هایشان هم کوتاهی می کند! در بیشتر سایت های این شبکه، در گالری عکس یک سریال پرمخاطب، فقط شاید بتوانیم یک یا دو عکس پیدا کنیم که یا کیفیت قابل توجهی ندارد یا امکان ذخیره کردنش نیست و قطعا خالی بودن گالری سایت های مختلف از عکس فیلم ها و سریال های در حال پخش، دلیلی جز تنبلی روابط عمومی ها و جدی نبودن فعالیت سایت برای آنها ندارد.

    وقتی عوامل هر فیلم، به محض گذشتن چند هفته از زمان تصویربرداری، سی دی کاملی از عکس های کار را در اختیار خبرگزاری ها و روزنامه ها قرار می دهند، می شود باور کرد که عکسی از کار به روابط عمومی شبکه نفرستاده باشند؟ این درحالی است که کل پروژه های تلویزیون داستانی یا غیرداستانی تلویزیون، موظف به ارایه اطلاعات کامل به روابط عمومی شبکه هستند.

    مطمئنا اگر سایت ها اطلاع رسانی کاملی درباره تولیدات داشته باشند، نیازی به تعامل مداوم خبرگزاری ها و روزنامه ها با روابط عمومی ها هم وجود ندارد. از آنجایی که سایت های مختلف سیما همگی از یک الگوی ثابت برای بیان اطلاعات تکمیلی استفاده می کنند، همگی تقریبا در مورد این نقص یکسان هستند. به یکی دو نمونه از آنها اشاره می کنیم:

    شبکه دو: در گالری عکس های سریال جدید این شبکه یعنی «یک لحظه دیرتر» فقط دو عکس اینجا دیده می شود درحالی که عوامل این سریال، دست کم 20 عکس برای خبرنگاران فرستاده اند و قطعا روابط عمومی این شبکه بیشتر از 20 عکس در اختیار دارد.

    شبکه سه: در بخش «برنامه های در حال پخش» این شبکه هم فقط از سه برنامه «گذر از بحران»، «فوتبال برتر تهران» و «فوتبال برتر 7» اسم به میان آمده و اشاره ای به سریال «پشت کوه های بلند» و... نشده.

    شبکه تهران: در بخش اطلاعات سریال «طهران نو»، به عوامل سریال هیچ اشاره ای نشده و در بخش شرح مختصر آن فقط به یک جمله برمی خوریم که شاید درمورد صدها سریال دیگر هم صدق کند: «این مجموعه تلویزیونی کمدی درام است که روایت خود را در قالب داستانی اجتماعی بیان می کند.» اگر فکر کردید اطلاعات دیگری مثل اسم کارگردان یا بازیگر در آن قرار داده شده، سخت در اشتباهید!



    وقتی پای روابط عمومی ها در میان است

    بخش عمده ای از ایرادهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، به اداره کل روابط عمومی سیما برمی گردد. با این حال برخی روابط عمومی ها، سعی می کنند ضعف های محتوایی سایت هایشان را با ارتباط خوب و ارسال اخبار به خبرگزاری ها و روزنامه ها تا حدی جبران کنند. البته در این میان هستند روابط عمومی هایی مثل روابط عمومی شبکه سه که حتی چنین تعامل هایی هم ندارند.




    ادامه دارد....
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  2. 5 کاربر مقابل از mehraboOon عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. #2
    ناظم ارشد انجمن
    شاید من بی عیب نباشم اماتوهم نیستی...پس برو وپیش از شمارش اشتباهات من به خطاهای خودت رسیدگی کن
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    زیر ی سقف کنار عزیزترینم
    نوشته ها
    12,484
    تشکر تشکر کرده 
    190
    تشکر تشکر شده 
    12,809
    تشکر شده در
    3,688 پست
    حالت من : Relax
    قدرت امتیاز دهی
    11330
    Array

    پیش فرض

    این سایت ها را تعطیل کنید (2)


    در بخش دوم این گزارش بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف سایت های سیما از نظر خبررسانی و ساختاری، مشکلات نام برده را با مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در میان می گذاریم.



    هفت صبح: بخش اول گزارش «این سایت ها را تعطیل کنید» با واکنش های مختلفی از سوی مدیران روابط عمومی سیما مواجه شد. عده ای به خاطر بررسی این مشکلات و نشان دادن ضعف ها از ما شاکی شدند و بعضی هم این انتقادها را سازنده دانستند و به خاطر برخی کم کاری ها توضیحاتی دادند؛ توضیحاتی که فکر می کنیم خواندنشان از بسیاری از مسایل، گره گشایی کند.

    در بخش دوم این گزارش بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف سایت های سیما از نظر خبررسانی و ساختاری، مشکلات نام برده را با مدیرکل روابط عمومی صداوسیما در میان می گذاریم. ضمن اینکه مدیر روابط عمومی شبکه یک هم درباره علت برخی از این مشکلات، اطلاعات قابل توجهی در اختیارمان قرار می دهد.

    83347 629

    نقص در خبررسانی و توجیه آقای مدیر

    علاوه بر مبحث اطلاع رسانی و نداشتن بانک اطلاعاتی جامع درباره فیلم ها و سریال های شبکه، بیشتر این سایت ها در خبررسانی و دادن آگاهی درباره تولیداتشان هم ضعیف عمل می کنند. مگر اینطور نیست که سایت مربوط به شبکه، باید اولین پایگاه خبردهی درباره تولیدات آن باشد؟ قطعا مخاطبان برای فهمیدن خبرهایی نظیر اینکه از هفته آینده پخش چه سریالی از یک شبکه شروع می شود، چه بازیگرانی برای پروژه مهم درجه اولی یک شبکه انتخاب شده اند یا هزا رو یک سوال دیگر از این قبیل، سایت آن شبکه را معتبرتر از سایر مراجع می دانند.

    چرا خبرهای مهمی از این قبیل، با فاصله یک هفته از سایر خبرگزاری ها، به شکل خبرسوخته روی سایت ها قرار می گیرد یا اصلا پایشان به این سایت ها نمی رسد؟ سیدتقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما توضیح جالبی در این مورد دارد: «سایت های ما در زمینه خبررسانی عملکرد خوبی دارند. اما نباید یک مساله را فراموش کنید، تا زمانی که خبرها صحتشان ثابت نشده باشد، ما نمی توانیم آنها را روی سایت قرار دهیم. برای هر خبر، احتمال تکذیب وجود دارد. نمی توانیم خبری را به سرعت خبرگزاری ها روی سایت بگذاریم و بعد آن را تکذیب کنیم.»

    این توضیح به هیچ عنوان نمی تواند قابل قبول باشد. مخاطبان انتظار دارند معتبرترین خبر را در سایت های سیما ببینند. ضمن اینکه نصف بیشتر خبرها درباره تولیدات، آنقدر بدیهی هستند که نیازی به تایید ندارند. برای روشن شدن موضوع، مثال هایی از سایت ها می آوریم:

    شبکه دو: هفته گذشته خبری مبنی بر پخش کارتون هاچ زنبور عسل، روی این سایت قرار گرفت که در هیچ کجای آن به زمان و ساعت پخش آن اشاره ای نشده بود.

    شبکه سه: سایت اطلاع رسانی این شبکه هیچ بخش قابل قبولی برای خبررسانی ندارد. مثلا با وجود اینکه دو سریال مناسبتی «دزد و پلیس» و «خداحافظ بچه» به عنوان گزینه های ماه رمضان این شبکه انتخاب شده اند، هیچ خبری در این باره روی سایت وجود ندارد.

    شبکه چهار: این سایت با اینکه یک مقدار درمورد خبررسانی بهتر از سایر شبکه ها عمل می کند اما به خاطر اینکه نظم و ترتیب خاصی ندارد، چندان خبرهایش به چشم نمی آید. مثلا برای سردرآوردن از فیلم های سینمایی آخر هفته، باکس بسیار کوچکی میان سایر باکس ها در نظر گرفته شده که شاید با زحمت زیاد به چشم بیاید.



    وقتی ضعف ها طبیعی به نظر می رسند

    مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، انتقادهای ما درباره ضعف های سایت های سیما را چندان قبول ندارند و به نظرش خیلی از این ضعف ها طبیعی به نظر می رسد: «مثل تمام سایت ها، طبیعی است سایت های سیما هم یکسری اشکال داشته باشند.»

    او حتی به جای قبول کردن این نقص ها و وعده بهتر شدن وضعیت، در مقام توجیه برمی آید و می گوید: «روابط عمومی های ما ملزم هستند اطلاعات کامل را در اختیار خبرنگاران قرار دهند. اگر سوالی داشتید می توانید از آنها بپرسید!»

    این در حالی است که سایت های سیما، صرفا مرجع اطلاع رسانی برای خبرگزاری ها و روزنامه ها نیستند. خبرنگاران قطعا خیلی راحت می توانند با روابط عمومی ها تعامل داشته باشند یا از طریق خود عوامل برنامه اطلاعات شان را تکمیل کنند. این سایت ها طبق تعریفی که دارند باید منبع معتبری برای مخاطبان عادی باشند. مگر خود سازمان صداوسیما در زیرنویس های مختلف از مردم نمی خواهد به سایت معتبر سیما مراجعه کنند؟



    ارتباط مشکلات خبررسانی با بخش فنی سیما

    باوجود کم و کاستی های سایت های مختلف سیما در امر خبررسانی، بسیاری از روابط عمومی شبکه ها، سعی می کنند با تعامل بیشترشان با رسانه ها این ضعف ها را جبران کنند. بخشی از انتقادهای ما در زمینه خبررسانی متوجه سایت شبکه یک سیما بود. سمیرا رستمی، مدیر روابط عمومی شبکه یک، انتقاد ما به نحوه خبررسانی این سایت را قبول می کند و خودش هم به شدت از ضعف موجود در خبررسانی سایت این شبکه ناراضی است.

    او درباره علت این ضعف ها توضیحات مهمی برای ما دارد: «با اینکه مشکلات محتوایی سایت های سیما متوجه روابط عمومی های هر شبکه است اما بهتر است بدانید که من به عنوان یک مدیر روابط عمومی، این امکان را ندارم که بیشتر از دو خبر در روز روی سایت بگذارم. طراحی سایت ما به گونه ای تعریف شده که اگر بیشتر از دو خبر روی سایت بگذاریم، آنها را به آرشیو منتقل می کند و مخاطب نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند.»

    او می گوید که یک سایت سیما باید معرف کامل برنامه های شبکه باشد اما درصورتی که خود سایت، درست طراحی شده باشد: «من هم خیلی دوست دارم تمام خبرهایی که در روز برای روزنامه ها و خبرگزاری ها مخابره می کنم را راحت روی سایت این شبکه بگذارم اما متاسفانه چنین امکانی برایم مهیا نیست.»



    وعده هایی که عملی نمی شوند

    یکی از مهم ترین نقاط ضعفی که دیروز در بخش اول گزارش به آن اشاره کردیم، نقص در بانک اطلاعاتی آنها بود. آن طور که اشاره شد بخش اعظمی از این سایت ها، بانک اطلاعاتی کاملی از برنامه های در حال پخش را در اختیار مخاطبان قرار نمی دهند.

    این نواقص اما به گفته مدیر روابط عمومی شبکه یک، ریشه در مسایل دیگری دارد: «بسیاری از این مشکلات به بخش فنی برمی گردد. مدیران روابط عمومی دسترسی به بخش فنی ندارند. بارها از آنها خواسته ایم هم برای بخش برنامه های آینده، لینک طراحی کنند یا بعد از پایان یک برنامه، آن را از صفحه یک سایت بردارند اما متاسفانه در این زمینه کم کاری هایی صورت می گیرد.»

    به نظر او مشکلات این سایت، باید به صورت ساختاری رفع شود: «از شش ماه پیش طرح سایت جدیدی را برای بخش فنی فرستادیم اما نتوانسته ایم آن را بالا ببریم. سه سال است که به ما وعده می دهند سایت های سیما را متحدالشکل کنند اما نمی دانم چرا چنین اتفاقی نمی افتد.»

    البته او می گوید که به تازگی مدیر بخش فنی صداوسیما تغییر کرده و امیدوار است با آمدن مدیر جدید، بسیاری از این مشکلات رفع شود.



    ما همچنان امیدواریم آقای مدیر...

    مشکلات موجود در سایت های اطلاع رسانی سیما، مساله جدیدی نیست. مدت هاست که به انحای مختلف ایرادهای سایت ها را منتشر کرده ایم. برخی از روابط عمومی ها هم تا جایی که امکان بوده، این نواقص را برطرف کرده اند. اما این مشکلات اصلی، همچنان دامه دارد. انتصاب سیدتقی سهرابی به سمت مدیرکل روابط عمومی سیما که حدود یک ماه پیش انجام شد، ما را بر آن داشت که بار دیگر در گزارشی مبسوط، نقاط ضعف سایت های اطلاع رسانی سیما را مرور کنیم.

    گمان مان این بود که مدیر جدید، با اشراف کامل به این ضعف ها بتواند برای رفع و رجوع آنها چاره ای بیندیشد چون همان طور که می دانید، ضعف های نام برده شده مشکلات کلیدی هستند و به راحتی نمی شود از کنارشان گذشت. این گزارش، نتیجه یک هفته بررسی دقیق از سایت های مختلف سیما بود که ابتدا با سهرابی در میان گذاشته شد. متاسفانه این مدیر جدید، به جای پذیرش نقدها و قول مساعد برای تغییر و بهبود آنها، بیشتر در پی توجیه برآمد و عملکرد سایت ها را مطلوب ارزیابی کرد.

    امیدواریم مدیرکل جدید روابط عمومی، به جای توجیه نواقص زیرمجموعه تحت مدیریتش، کمی هم به فکر تغییر بیفتد و دستوری برای حرکت رو به جلوی روابط عمومی ها داشته باشد.
    [SIGPIC][/SIGPIC]

  4. 5 کاربر مقابل از mehraboOon عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/