تفسیر آیه شریفه: ا
لَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)
(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان میآورند؛ و نماز را برپا میدارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی دادهایم، انفاق میکنند.
بهشت نقد برای باغبانها
من که امروزم بهشت نقد حاصل میشود...بعضی باغ بیناند، یعنی تنها باغ را دیده و شاخهها و برگها و میوهها را میبینند ولی پارهای باغبانند و ریشههای پنهان و ناپیدا را نیز از نظر دور نمیدارند، بلکه توجه آنان بیشتر به ریشههاست و هر چه به ریشهها بهتر و بیشتر پرداخته شود، درختان نیز سبز و خرمتراند.
و این جهان چیزی شبیه به درخت است.
این جهان همچون درخت است ای کرام
و خدا ریشه این درخت است.
پس کسانی که به این ریشه که به ظاهر ناپیداست ایمان و باور دارند همچون باغبانی که آب پاک نثار ریشه میکند، اعمال پاک خود را تقدیم به بارگاه او میکنند و اینجاست که دنیایی سبز و آباد به دست آورده و در همینجا بساط بهشت خود را پهن میکنند.
و کسی که به خدا باور و توجه ندارد دنیایی خشک و بیروح خواهد داشت.
و اگر میبینی کسی بیآنکه به خداوند باور و ایمان داشته باشد دنیایی سبز و شاد و با نشاط دارد. بپذیر که دنیای او از جنس درخت مصنوعی است که طراوت و نشاطی با خود به همراه ندارد، و نه از میوهاش میتوان نیرو یافت، و نه فضا را لطیف و زنده میسازد.
حال اینکه چه کسانی باور به غیب دارند و چه کسانی نه، در این آیه یاد میکند و از کسانی سخن میرود که به غیب ایمان دارند، و میگوید: تنها اهل تقوا به چنین باوری دست مییابند.
الّذین یومنون بالغیب
اهل تقوا کسانی میباشند که به غیب و پشت صحنه این عالم باور داشته و معتقدند. و اساساً همین باور و اعتقاد آنها را اهل تقوا و پرهیز کرده است.
یک کودک چرا نسبت به آتش تقوا پیشه کرده و پرهیز میکند زیرا سوزش و سوزندگی آن را باور دارد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)