إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛
در حقيقت گرامىترين شما نزد خدا با تقواترين شماست
سوره حجرات، آيه 13
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛
در حقيقت گرامىترين شما نزد خدا با تقواترين شماست
سوره حجرات، آيه 13
پيامبر صلى الله عليه وآله :
اِنَّ رَبَّكُمْ واحِدٌ وَ اِنَّ اَباكُمْ واحِدٌ وَ دينَكُمْ واحِدٌ وَ نَبيَّكُمْ واحِدٌ وَ لا فَضْلَ لِعَرَبىٍّ عَلى عَجَمىٍّ وَ لا عَجَمىٍّ عَلى عَرَبىٍّ وَ لا اَحْمَرَ عَلى اَسْوَدَ وَ لا اَسْوَدَ عَلى اَحْمَرَ إلّا بِالتَّقْوى ؛(2)
پروردگار، پدر، دين و پيامبر شما يكى است، هيچ عربى بر غير عرب و هيچ غير عربى بر عرب و هيچ سرخ پوستى بر سياه پوست و هيچ سياهپوستى بر سرخ پوست برترى ندارد، جز به تقوا.
كنزالعمال حديث 5655
پيامبر صلى الله عليه وآله :
اِعْمَلْ بِفَرائِضِ اللَّهِ تَكُنْ اَتْقَى النَّاسِ؛
به واجبات خدا عمل كن، تا با تقواترين مردم باشى.
اصول كافي ج 2 ص 82
پيامبر صلى الله عليه وآله :
سُئِلَ رَسولُ اللَّهصلى الله عليه وآله: مَنْ اَتْقَى النَّاسِ؟ قال: آمَرُهُمْ بِالْمَعْروفِ وَ اَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اَوْصَلُهُمْ لِلرَّحِمِ؛
از رسول خداصلى الله عليه وآله سؤال شد: با تقواترين مردم كيست؟ فرمودند: كسى كه بيشتر امر به معروف و نهى از منكر و صله رحم نمايد.
كنزالعمال ح 8474
پيامبر صلى الله عليه وآله :
لا يَكونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقينَ حَتّى يُحاسِبَ نَفْسَهُ اَشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَريكَهُ فَيَعْلَمَ مِنْ اَيْنَ مَطْعَمُهُ وَ مِنْ اَيْنَ مَشْرَبُهُ وَ مِنْ اَيْنَ مَلْبَسُهُ اَمِنْ حِلٍّ اَمْ مِنْ حَرامٍ؛
پيامبر صلى الله عليه وآله :
از تقوا پيشگان نيست مگر كسى كه از خود سختتر از حسابرسى شريك از شريك، حساب كشى كند و بداند كه خوراك، آشاميدنى و لباسش از كجا آمده، آيا از حلال است يا حرام؟
مكارم الاخلاق، ص 468.
پيامبر صلى الله عليه وآله :
لا يَكونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقينَ حَتّى يُحاسِبَ نَفْسَهُ اَشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَريكَهُ فَيَعْلَمَ مِنْ اَيْنَ مَطْعَمُهُ وَ مِنْ اَيْنَ مَشْرَبُهُ وَ مِنْ اَيْنَ مَلْبَسُهُ اَمِنْ حِلٍّ اَمْ مِنْ حَرامٍ؛
پيامبر صلى الله عليه وآله :
از تقوا پيشگان نيست مگر كسى كه از خود سختتر از حسابرسى شريك از شريك، حساب كشى كند و بداند كه خوراك، آشاميدنى و لباسش از كجا آمده، آيا از حلال است يا حرام؟
مكارم الاخلاق، ص 468.
پيامبر صلى الله عليه وآله :
مَنْ اَرادَ اَنْ يَكونَ اَعَزَّ النَّاسِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ؛
هر كس مىخواهد عزيزترين مردم باشد، بايد تقواى الهى پيشه كند.
كنزالفوائد ص 164
امام على عليه السلام :
وَ اللَّهِ ما أرى عَبْداً يَتَّقى تَقْوىً تَنْفَعُهُ حَتَّى يَخْزِنَ لِسانَهُ
به خدا سوگند، بنده با تقوايى را نمىشناسم كه تقوايش او را سود دهد مگر آن كه زبانش را نگه دارد.
نهج البلاغه خطبه 176
امام على عليه السلام :
اِنَّ التَّقْوى مُنْتَهى رِضَى اللَّهِ مِنْ عِبادِهِ وَ حاجَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذى اِنْ اَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ وَ اِنْ اَعْلَنْتُمْ كَتَبَهُ؛
نهايت خشنودى خداوند از بندگانش و خواسته او از آفريدگانش، تقواست، پس نسبت به خداوندى كه اگر پنهان كنيد مىداند و اگر آشكار سازيد مىنويسد تقوا داشته باشيد.
غررالحكم، ح 3620 .
امام على عليه السلام :
اِنَّ لاَِهْلِ التَّقْوى عَلاماتٍ يُعْرَفونَ بِها: صِدْقُ الْحَديثِ وَ اَداءُ الاَْمانَةِ وَالْوَفاءُ بِالْعَهْدِ وَ قِلَّةُ الْفَخْرِ وَ الْبُخْلِ وَ صِلَةُ الاَْرْحامِ وَ رَحْمَةُ الضُّعَفاءِ وَ قِلَّةُ الْمُواتاةِ لِلنِّساءِ وَ بَذْلُ الْمَعْروفِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ وَ سِعَةُ الْحِلْمِ وَ اتِّباعُ الْعِلْمِ فيما يُقَرِّبُ اِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ وَ طُوبى شَجَرَةٌ فِى الْجَنَّةِ اَصْلُها فى دارِ رَسُولِ اللَّهصلى الله عليه وآله ...؛
امام على عليه السلام :
تقواپيشگان، نشانههايى دارند كه با آنها شناخته مىشوند: راستگويى، امانتدارى، وفاى به عهد، كم فخر فروشى، كم بخل ورزيدن، صله رحِم، رحْم به ضعيفان، كم موافقت كردن با زنان، به همه نيكى كردن، خوشاخلاقى، بردبارى بسيار و پيروى از علم نزديك كننده به خداوند. و آنان طوبى و سرانجام نيك دارند. طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبر خداصلى الله عليه وآله است ... .
خصال، ص 483، ح 56
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)