چند ماهی است که مشترکین همراه اول قبوض خود را دریافت نمیکنند هرچند شرکت ارتباطات سیار با ارسال پیامک هزینه قبض را به آنان اعلام میکند ولی بسیاری از مشترکین خواستار دریافت قبوض مکتوب هستند؛ قبوضی که به دست مشترکین نمیرسد و این مساله منجر به سرگردانی همراه اولیها شده و این در حالی است که چندی پیش شرکت خدمات اول با اعلام این مساله که از این پس قبوض مشترکین از سوی این شرکت به درب منازل مشترکین میرود، مدعی شد: 80 درصد مشترکین قبوض خود را دریافت میکنند. آماری که به نظر و دریک حساب سر انگشتی صحیح به نظر نمیرسد چون بسیاری از مشترکین بیش از دو دوره است که قبوض خود را دریافت نکردهاند.
حال به نظر میرسد اختلاف و چالش بین همراه اول و شرکت پست (که تا پیش از این ارسال قبوض را برعهده داشت) و واگذاری ارسال قبوض به شرکت خدمات اول نه تنها رضایت مشترکین را به همراه نداشته بلکه تاکنون اعتراضهایی را نیز متوجه بزرگترین اپراتور خاورمیانه کرده است.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پس از تغییر پلاک در تهران، شرکت پست توانسته بود به شرایط قابل قبولی برای ارسال قبوض تلفنهمراه مشترکین برسد.
وعده خدمات اول
ناصر قدیر کاشانی، مدیرعامل خدمات اول چندی پیش مدعی شده بود که توانسته با موفقیت 80 درصد از قبوض مشترکین همراه اول را ارسال کند.
وی اعلام کرده بود که این مجموعه موظف است قبوض مشترکین را در مدت 10 روز از پانزدهم تا بیستوپنجم ماههای فرد به دست مشترکین برساند که در صورت نیاز این زمان تمدید میشود که این اتفاق طی چند ماه گذشته صورت نگرفته بود.
اگرچه در این بین همراه اول از طریق پیامک بدهی مشترکین خود را در هر دوره اعلام میکند و حتی امکان دریافت کارکرد مشترکین در هر دوره از طریق سایت همراه اول به نشانیهمراه اول - صفحه اصلی امکانپذیر است ولی باید به این موضوع توجه کرد که بسیاری از مشترکین همراه اول بیشتر تمایل دارند که به صورت سنتی از بدهی هر دوره تلفنهمراه خود مطلع شوند و این در حالی است که در شرایط حاضر بسیاری از کاربران تلفنهمراه به شبکه اینترنت دسترسی ندارند.
پست مشکلی برای توزیع ندارد
معاون شرکت پست از آمادگی این شرکت برای توزیع قبوض مشترکین همراه اول درسراسر تهران خبر داد و اعلام کرد: توزیع قبوض آب، برق و تلفن وظیفه قانونی شرکت پست است و این موضوع صراحتا درقانون اشاره شده است.
مجتبی نصیری از مذاکره مجدد شرکت پست با همراه اول برای توزیع دوباره قبوض همراه اول خبر داد و گفت: چنانچه این شرکت نسبت به قبوض آب و برق، تلفن و تلفنهمراه اقدام نکند مرتکب تخلف شده است.
وی با بیان اینکه شرکت پست برای توزیع قبوض تلفنهمراه برای خود شرایطی دارد، افزود: این شرکت در صورتی توزیع قبوض تلفنهمراه اپراتور اول را قبول میکند که تمامی مناطق و ناحیههای ناهموار و سخت در تهران را به پست واگذار کند.
وی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر توزیغ قبوض مناطق و محلههای مشخص در تهران به بخش خصوصی واگذار شده وهمراه اول نواحی دشوار و خارج از نقشه را قصد دارد به پست واگذار کند، گفت: شرکت پست با این شرایط قبوض مشترکین همراه را توزیع نمیکند .
در همین حال از چند دوره قبل همراه اول کار واگذاری توزیع قبوض مشترکین دایمی خود را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است و هماکنون این اپراتور با ارسال پیامکی اقدام به نظر خواهی از مشترکین خود کرده که آیا قبوض همراه اول برای مشترکین ارسال میشود یا خیر؟
حسن رضوانی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه توزیع قبوض همراه اول مدتهاست که کار توزیع قبوض خود را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده، اعلام کرد: این کار غیرقانونی است و سازمان تنظیم مقررات پیگیر این موضوع است.
رگولاتوری نظارت میکند
رضوانی با اشاره به قانون اصل «44» قانون اساسی، گفته است که مدیریت تجزیه و توزیع مبادلات با حاکمیت است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت پست به عنوان یک شرکت دولتی موظف است قبوض مشترکین دایمی اپراتور اول را توزیع کند.
رضوانی خاطرنشان کرد: اگر در آینده اپراتور اول پست به بخشخصوصی رفت، مدیریت تجزیه و توزیع مبادلات به سازمان پست دولتی سپرده خواهد شد .
وی گفت: بنابراین در شرایط فعلی مدیریت تجزیه و توزیع مبادلات از جمله تحویل قبوض باید از طریق شرکت پست انجام میشود.
همراه اول چه میکند؟
این در حالی است که تعداد مشترکین دایمی همراه اول در استان تهران به چند میلیون میرسد و در این میان این سوال مطرح میشود چه نهادی موظف به نظارت بر این ناهماهنگیهاست وچه نهادی باید پاسخگوی این مشترکین تلفنهمراه باشد.
لازم به یادآوری است که عدم توزیع قبوض تلفنهمراه در تهران فقط مربوط به یکی از مناطق پستی نمیشود بلکه در تمامی مناطق پستی مشترکین سیمکارتهای دایمی همراه اول طی چند ماه اخیر با این مشکل دست به گریبان هستند.
حال باید از شرکت اپراتور اول سوال کرد که چه تدبیری برای حل این اختلالات میخواهد در دستور کار خود قرار دهد؟
علاقه مندی ها (بوک مارک ها)