نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: توضيحاتي در مورد اصفهان

Hybrid View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    توضيحاتي در مورد اصفهان

    در مورد جمعیت
    اصفهان در سرشماري عمومي سال 1375داراي 072/266/1 نفرجمعيت بوده كه تعداد270/651 نفر مرد و 802/614 نفر زن بوده اند.

    شهر اصفهان در سال 1345 از نظر جمعيّت بزرگترين شهرهاي ايران بعد از تهران بوده است. كه تا سال 1352 اين موقعيت را حفظ كرده است. با توجه به آمارهائي كه موسسات ذيربط تهيه كرده اند در فاصله سالهاي 1335 تا 1345 درصد افزايش جمعيت 65/6% بوده است.

    جمعيّت شهر در سال 1335 هجري شمسي 708/254 نفر، در سال 1345 هجري شمسي 045/424 نفر، در سال 1365 هجري شمسي 753/986 نفر در سرشماري عمومي سال 1375 شمسي 072/266/1 نفر بوده كه از اين شمار 270/651 نفر زن بوده اند. در حال حاضر جمعيّت اصفهان بيش از 000/000/160 نفر ميباشد.

    بسياري از پژوهشگران و محقّقين، اين رشد جمعيّت كه در سالهاي بعد به نحو چشمگيري افزايش يافته است را ناشي از انتخاب اصفهان به عنوان يك قطب صنعتي و جذب افراد متخصص مي دانند. از ديگر عوامل افزايش جمعيّت اصفهان مهاجرت بي رويه روستائيان و ايجاد شهرك هاي اقماري در فواصل بسيار كم اين شهر مي دانند.
    اين افزايش جمعيّت باعث شده است تا با ساخت مجموعه ها و ساختمانهاي بلند بر بافت قديم شهر لطمه جدي وارد شود بطوري كه بسياري از متخصصين و معماران و كارشناسان از اين ساخت و سازها اظهار نگراني كرده اند. علاوه بر آن افزايش جمعيّت و به تبع آن زياد شدن وسائل نقليه عمومي باعث شده آلودگي هواي اصفهان به حدي برسد كه حتي بناهاي تاريخي و جاذبه هاي جهانگردي شهر نيز مورد تهديد قرار گيرند. در حال حاضر اصفهان دومين شهر آلوده هوا ميباشد.


    آداب و رسوم
    به طور كلي آداب و رسوم اهالي اصفهان را مي توان در برگزاري جشن هاي مختلف از قبيل اعياد مذهبي، روزهاي ملّي، مراسم عروسي، سوگواري و عزاداريها خلاصه كرد كه در شهر اصفهان و ساير شهرهاي استان تقريباً يكسان هستند. بنابراين مي توان ادعّا كرد مردم اين شهر آداب و رسومي مشابه بيشتر شهرهاي كشورمان دارند

    فرهنگ
    از قديم الايام نام اصفهان چون ستاره اي درخشان در آسمان فرهنگ و ادب، اسلام و ايران درخشش داشته و تاثيري كم نظير بر علم و تمدّن اسلامي نهاده است. محققين و پژوهشگران بيشتر ترقيّات علمي و ادبي و صنعتي ايران را از قريحه و ذوق سرشار مردم اصفهان مي دانند. با بررسي نتايج تاريخ نهضت هاي ادبي و هنري اين نكته مشخص مي شود كه اگر در شكل گيري آن نهضت ها اصفهاني پيشقدم نبوده لكن دستي در كار داشته است.

    طبع لطيف و ذوق سليم به همراه روح اختراع و ابتكار مردم اصفهان باعث شده اند تا هر جنبش و نهضتي چون به اصفهان مي رسد در مدتي اندك به وسيله اصفهاني و در زيردست او كاملتر شود. با استقرار اسلام و شكل گيري تمدن اسلام، اصفهان نيز همچون بغداد و ري و دمشق و بخارا جايگاهي والا يافت. در قرون متمادي بعد ار اسلام اصفهان همواره منشاء خدمات فراوان به علوم و انديشه هاي اسلامي بود. در دوران آل بويه با تشويقات بزرگاني چون ابن عميد كاتب و صاحب بن عباد ستارگاني در آسمان علم و ادب و فقه و ساير علوم اصفهان درخشيدن گرفتند. كه تا قرنها انديشه هاي آنان روشني بخش دنياي اسلام بود.

    در دوران سلجوقيان به همت سلاطين اين خاندان و دولتمردان دانشمندي همچون خواجه نظام الملك طوسي و ديگراميران و اعيان اين دولت اصفهان به صورت يكي از بلاد آباد و با عظمت دنيا درآمد و نظاميه اصفهان به عنوان يكي از نهادهاي بزرگ به تربيت دانشمندان و علما پرداخت. در طول اين 7 قرن اصفهان به چنان جايگاهي دست يافت و به آن حد از منزلت رسيد كه اين شهر را قبه الاسلام و دارالعلم و خيرالبلاد ناميدند.

    با حمله مغول و بعد از آن يورش تيموريان شهر اصفهان نيز همانند بسياري از شهرهاي كشور ما ويرا ن شد و بر اثر تهاجم اين دو قوم خونخوار شمار زيادي از دانشمندان و شاعران و ادباء و فقهاي بزرگ به شهادت رسيدند و يا از اصفهان مهاجرت كردند اما چراغ علم در اين شهر بزرگ خاموش نشد. و بزرگاني مانند بابا ركن الدين و بابا قاسم اصفهاني به آموزش و تعليم و تعلم پرداختند.

    از اوائل قرن دهم قمري، صفويه به قدرت رسيدند و در حدود يك قرن بعد اصفهان پايتخت ايران شد و نزديك 140 سال مركز كشور بود. در اين مدت ضمن احداث بناهاي بي شمار مدارس فراواني نيز تاسيس شد و نهادهاي آموزش معروفي همچون مدرسه نيم آورد و كاسه گران و ملا عبدالله و چهار باغ و جده بزرگ و جده كوچك هريك به منزله بزرگترين دانشكده الهيات عصر خود به شمار رفتند و بزرگان فراواني در آنها تحصيل كردند و به تربيت شاگردان برجسته پرداختند.

    نهضت بزرگ علمي عصر صفويه آنچنان گسترش يافت كه تا عراق و شام اثر مستقيم گذاشت. دانشمنداني مانند شيخ بهايي، ميرداماد ملاصدرا، ميرفندرسكي و فقهاي نامدار و برجسته اي چون شيخ لطف الله جبل عاملي، ميرزا رفعيا، آقا حسين خوانساري، مجلسي اول و دوم شهر اصفهان را به شهرتي رساندند كه نام آن با انواع علوم و فنون متداول آن عصر همراه و عجين گشت.

    با حمله افغانها و سقوط سلسله صفويه اوضاع اصفهان بحراني شد و برخي از دانشمندان و علمائي كه در اصفهان بودند كشته شدند و عده اي نيز ناچار به مهاجرت شدند و شهر اصفهان از آن همه عظمت عاري گشت.

    در دوره افشار و زند و قاجار به سبب تغيير پايتخت و ناآرامي اوضاع و بي لياقتي حكام، شهر اصفهان نتوانست مقامي را كه در دوران صفويه داشت به دست آورد. نهضت مشروطيت علاقه و توجه مردم را به تعليم و تعلم برانگيخت. مردم اصفهان نيز پاي به پاي شركت در انقلاب مشروطيت به تأسيس مدارس اقدام كردند.

    دین
    اكثر مردم اصفهان يعني قريب 5/98 درصد آنان مسلمان (شيعه اثني عشري) و بقيه پيرو اديان و مذاهب ديگر مانند ارمني كليمي - زرتشتي- آسوري و ساير فرقه هاي مسيحي مي باشند.

    يكي از محققين، جدائي گزيني بر اثر عوامل مذهبي را از مشخصات بارز شهر اصفهان ميداند.

    ارامنه اصفهان نيز از زمان شاه عباس اول تا امروز در جلفا زندگي مي كنند البته تعدادي از خانوارهاي آنها نيز در شهر سكونت دارند.


    زبان

    مردم اصفهان به لهجه اي كه امروز "اصفهاني" ناميده مي شود تكلم مي كنند. اين لهجه به دليل جذابيّت و رواني و سهولت فهم واژه هاي آن و نيز به لحاظ شهرت مردم اصفهان به حاضر جوابي در سراسر كشور ما معروف است.

    نفوذ بيش از حد لهجه عادي (گويش راديو تلويزيون) باعث شده تا مردم اين شهر نيز سعي كنند كمتر با لهجه اصفهاني تكلم كرده و با همان گويش معمولي سخن بگويند.

    علاوه بر آن در اطراف اصفهان نيز لهجه هاي متفاوتي وجود دارند كه با لهجه اصفهاني كاملاً فرق دارند. بسياري از شعراي قديمي اصفهان و برخي از سرايندگان كنوني اشعار زيبايي به لهجه اصفهاني سروده اند كه اين سروده ها تاثير بسزائي در حفظ گويش شيرين و معروف دارد.


    اقتصاد

    از قديم الايام اقتصاد اصفهان بر كشاورزي استوار بوده است وجود آبهاي زيرزميني فراوان و زمين هاي حاصلخيز باعث شده شهر اصفهان از مهمترين نواحي كشاورزي كشور ما به حساب آيد.

    اگر چه استقرار اصفهان در مركز ايران ميزان بارندگي در اين شهر را كم كرده است. اما مردم اصفهان از ديرباز با ايجاد نهرهاي متعدد آب رودخانه زاينده رود را به گوشه و كنار شهر برده اند تا به اين وسيله زمين هاي بيشتري زير كشت برود.

    مهمترين محصولات كشاورزي اصفهان چغندرقند، پنبه،غلات، گندم، جو، برنج، سبزيجات و ميوه جات است. وجود كارخانه هاي قندسازي در اصفهان و اطراف باعث شده تا زارعين به كشت چغندرقند تشويق شوند و زمين هاي بيشتري را به كشت اين محصول اختصاص دهند. كارخانه هاي ريسندگي و بافندگي نيز موقعيت كشت پنبه را در اصفهان مطلوب كرده است و كشاورزان به كاشت آن علاقه بيشتري نشان مي دهند.

    برخي ميوه هاي اصفهان از نظر مرغوبيت در دنيا معروف هستند بطوري كه از قديم گيلاس، به و خربزه اصفهان به سفرنامه سيّاحان و مسافران نيز راه يافته اند. اوضاع اقليمي اصفهان دامپروري را با روش هاي مختلف رونق بخشيده است.

    صنايع دستي اصفهان هم تأثير بسزائي در اقتصاد اين شهر دارند. وجود رودخانه زاينده رود و تنّوع آب و هوا و استقرار اين شهر در مركز ايران سبب شده اند تا كارخانجات صنعتي از اختصاصات شهر تلقي گردند.

    نخستين كارخانه نساجي در سال 1300 هجري شمسي در اصفهان دائر شد و پس از آن نيز كارخانه مهمي مانند كارخانه وطن، ريسباف، صنايع پشم، پشمباف، زاينده رود، شهرضا، نختاب ايجاد شدند و شروع به كار كردند.

    وجود اين كارخانجات در جنگ دوم جهاني كه راه ورود محصولات كارخانه هاي خارجي به كشور ما بسته شده بود، بخش بزرگي از نياز ميهن ما را از نظر تهيه پارچه هاي پنبه اي و پشمي برطرف ساختند.

    در سالهاي بعد كارخانه هاي جديدي براين واحدها افزوده شدند كه كارخانه شهناز، آذر، سوسن، نور، نجف آباد، سيمين، ناهيد، بهريس، شكوه، بهشت، بارش، گازر، دستباف، تاج از آن جمله هستند. در حال حاضر حدود 35% از صنايع نسّاجي ايران در اصفهان قرار دارد.

    صنايع كارخانه اي همچون كارخانه ذوب آهن وفولاد مباركه و صنايع خوراكي مانند كارخانه قند اصفهان و قند نقش جهان و شير پاستوريزه و پالايشگاه اصفهان و صنايع ماشيني مانند كارخانه سيمان و پلي اكريل و صنايع نظامي و فرآورده هاي پلاستيكي و برخي كارخانه هاي آردسازي و كنسرو سازي و كمپوت سازي و شيريني سازي و نوشابه هاي غيرالكلي و صنايع پتروشيمي در اقتصاد شهر اصفهان تاثير بسزائي دارند.

    وجود آثار بازمانده از دوران هاي مختلف مخصوصاً صفويّه در اصفهان و شهرتي كه اين شهر به عنوان گنجينه معماري و هنر جهان دارد يكي ديگر از توانائي هاي اقتصادي اصفهان است.

    علاوه بر آثار باستاني و بناهاي تاريخي بي شماري كه هر روز صدها گردشگر را به سوي خود جلب مي كنند جاذبه هاي طبيعي شهر همچون كرانه هاي زيباي زاينده رود و نواحي با صفائي كه در مسير طولاني رودخانه ايجاد شده اند به همراه چشم اندازهاي طبيعي زيبا و متنّوع توان اقتصادي شهر را افزايش داده و در جلب و جذب گردشگر تاثير بسزائي دارند.

    از نظر معدن نيز اصفهان داراي معادني است كه بخشي از آنها فعّال بوده و مورد بهره برداري قرار گرفته اند. مهمترين آنها عبارتند از : طلا- سرب- روي، مس، منگنز، نمك، زغال سنگ و ... اصفهان با بيشتر شهرهاي ايران داد و ستد بازرگاني دارد و بازرگانان اصفهان با تجّار ساير شهرها و برخي كشورهاي خارجي مناسبات تجاري دارند.

    جايگاه جغرافيايي شهر از لحاظ كشاورزي و صنعت و اهميت آن از جهت پيوند با ساير شهرها و استان هاي كشور و استقرار آن در ميان چند استان مهم و بزرگ نقش ارتباطي آن را كاملاً مشخص مي سازد. بنابراين اصفهان با راههاي شوسه و راه آهن با بيشتر استانها مربوط مي باشد.

    فرودگاه بين المللي اصفهان كه در شمال شرقي شهر ساخته شده و يكي از فرودگاههاي بزرگ و مهم كشور ما محسوب مي شود. نيز يكي ديگر از راههاي ارتباطي اصفهان با داخل و خارج ايران است.

  2. #2
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    سابقه تاريخي وآثار باستاني اصفهان

    اصفهان يكي از شهرهاي مبنايي براي كشور ايران در طول تاريخ بوده وهست اين شهر از معدود مراكز باستانشناسي ارزشمند جهاني وبسياري از آثار باستاني آن در ليست آثار بشري به ثبت رسيده است اگر از تاريخ اين شهر سخن به ميان آيد سرگذشت آن تا اعماق اساطير وافسانه ها ريشه دارد تاريخ اين شهر از يك سو به سليمان ونوح متصل واز سوي ديگر پايگاه نهضت كاوه آهنگر بر عليه ضحاك خونخوار معرفي مي گردد.

    اهميت اصفهان به اندازه اي است كه در اكثر دائره المعارفهاي بزرگ جهان مدخلي به آن اختصاص يافته و سفرنامه هايي از محاسن وشكوه ظاهري و باطني آن از پژوهندگاني چون تاورنيه ,شاردن و... به نگارش درآمده ومظاهر تمدن آن همانند سبك معماري ,مكتب فلسفي ومنهج فقهي آن چشمگير است

    دائره المعارف بستاني تاريخ اصفهان را از قرن سوم پيش از ميلاد مسيح ذكر كرده است ولي دكتر لطف الله هنرفر در مقدمه كتاب آشنايي با شهر تاريخي اصفهان نوشته است موجوديت تاريخي اين شهر به هزاره سوم قبل از ميلاد هم مي رسد

    در هر حال نام اصفهان در ابتدا انزان بوده وسپس به گابيان يا گي تبديل شده است در دوران عيلاميان شعبه اي از مادها به سوي اصفهان رهسپار شدند وبا توجه به اين كه اصفهان تحت تسلط عيلاميان قرار داشت از پيشرفت آنها جلوگيري به عمل آمد

    در اين دوران جاده تجارتي كه خليج فارس را به ناحيه اصفهان مربوط مي ساخت به اين شهر اهميت خاصي مي بخشيد ياقوت حموي اصفهان را سواران ناميده كه مشتق از واژه هاي اسپهان وسپاه است احتمالا وجه تسميه اين شهر به دليل وجود پادگان نظامي در آن بوده است

    اردشير بابكان بنيانگذار سلسله ساساني اصفهان را به تصرف خود درآورد اين شهر كه محل فرمانروايي يكي از هفت خاندان بزرگ بود با ظهور اسلام در زمان خليفه دوم به تصرف مسلمانان درآمد وپس از اين كه اصفهان اسلام را پذيرفت براي مدتي جي ناميده شد در قرن چهارم هجري مرداويج بنيانگذار سلسله زياري اصفهان را ضميمه تصرفات خود كرد

    ركن الدوله ديلمي دو محله مسلمان نشين شهرستان ويهوديه را به همديگر ملحق نمود اصفهان در دوره آل بويه وسلجوقيان پايتخت بوده وآثاري كه از دوره ديالمه وجود دارد مبين اين مطلب است كه درزمان اين سلسله نيز اصفهان كاملا مورد توجه قرار گرفته بود دردوره سلاجقه به ويژه در مدتي كه خواجه نظام الملك وزير دوتن از پادشاهان اين دوره بود اصفهان بسيار ترقي كرد وبعد از فروپاشي سلاجقه واستقرار حكومت اتابكان در نقاط مختلف كشوردستخوش حملات گرديد كه قتل عامهاي دوران مغول و تيمور وهمچنين جهانشاه قره قويونلو از اين نمونه مي باشد وپس از قتل عام تيمور شهر در موقعيت بسيار آشفته اي قرار گرفت


    در محل این میدان (قبل از آنكه شهر اصفهان به پایتختى صفویه انتخاب شود) باغى وسیع به نام نقش ‏جهان وجود داشته است. در دوره شاه‏ عباس اول، آن باغ را تا حدود امروزى آن وسعت داده و در اطراف آن مشهورترین و عظیم‏ ترین بناهاى تاریخى اصفهان به وجود آمده است. مساحت این میدان حدود 85 هزار متر مربع مى‏باشد. در دوره شاه‏ عباس و جانشینان او این میدان محل بازى چوگان و رژه ارتش و چراغانى و محل نمایشهاى مختلف بوده است. دو دروازه سنگی چوگان در شمال و جنوب اینمیدان تعبیه شده است.طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر 500 متر و عرض آن در حدود 150 متر است. به عقیده عموم سیاحان خارجى میدان شاه یكى از بزرگترین میدانهاى جهان است. میدان نقش جهان شاهد بسیارى از خاطرات تاریخى ایران درچهار قرن اخیر بوده است. خاطرات زندگى شاه عباس كبیر و جانشینان او تا آخر عهد صفویه بااین میدان بزرگ تاریخى به هم آمیخته است

  3. #3
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    تخريب حمامهاي تاريخي در اصفهان

    در گذشتههاي نهچندان دور، با گذر از هر كوچه پسكوچه و بخشهاي قديمي شهر تاريخي اصفهان آنقدر آثار زيبا و باارزش چشمت را ميگرفتند كه مدتها تو را مجذوب ميكردند؛ ولي اگر اين اواخر گذرت به آن كوچه پسكوچهها افتاده باشد، به حتم درد ميكشي، از خراب شدن خانههاي قديمي و ساخته شدن خانههايي كه بدون هيچ تناسبي با محيط اطراف سر به فلك كشيدهاند.

    به گزارش ايسنا، حمام يكي از مهمترين آثاري است كه به آن اهميت داده نميشود و نهتنها مورد توجه هيچ نهاد و سازماني نيست، بلكه آنقدر در اين سالها به آن بيتوجهي شده است كه بهراحتي هر صاحب ملكي به خود اجازه ميدهد، در آن دخل و تصرف كند و آن را خراب يا حتا از آن بهعنوان زبالهداني استفاده كند.

    نمونهي اينگونه تخريبها را ميتوان در اخبار رسانهها يافت و بارزترين مثال آن، حمام خسروآقا در محدودهي شهرداري منطقهي 3 اصفهان است؛ حمامي كه در سال 1358 ستونها و فضاي داخلياش توسط افرادي ناشناس تخريب شدند و در فروردين 1374، 85 درصد بناي آن توسط عوامل شهرداري از بين رفت. اكنون هم مسؤولان شهرداري پس از تخريب حمام صفوي خسروآقا، در حال اجراي يك شيب راهي در ورودي پاركينگ مجتمع تجاري، كنار بقاياي ساختمان اين حمام است كه باقيماندههاي اين بناي تاريخي را از بين ميبرد.

    ساختوساز كنار حمام شاه اصفهان در اواخر سال 1386 توسط مسؤولان بانك كنار اين حمام در شمال شرقي ميدان امام (ره) نمونهي ديگري از بيتوجهي نسبت به بنايي تاريخي و باارزش در شهر اصفهان است. ساختوسازي كه روي گنبد اين حمام تاريخي انجام شد، سنگيني ساختمان بانك را روي سقف حمام انداخت.

    حمام صفوي شيخ بهايي نمونهي ديگري از بيتوجهيهاست. هرچند از سال 1385 و شايد زودتر از آن، قول و قرارهايي براي بازسازي و جلوگيري از تخريب اين حمام كه حدود 11 مالك دارد، گذاشته شده بودند، ولي هر سال دريغ از پارسال. اين بنا شايد بهخاطر كمبود اعتبار و شايد فراموش كردن وجود چنين بنايي در بافت تاريخي اصفهان، شرايط مناسبي ندارد.

    ارديبهشتماه امسال، آغاز مرمت در اين حمام تاريخي سر و صداي زيادي برپا كرد و اهالي و كاسبهاي محلهي دربارهي مرمت آن با استفاده از كلنگ و ابزارهاي ديگر توسط دانشجويان تازهكار رشتهي مرمت اظهار نگراني كردند؛ ولي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان اين قضيه را رد كرد. درحاليكه اگر كسي همان زمان از كنار اين حمام عبور ميكرد، صداي كلنگي از داخل اين اثر معماري متعلق به دورهي صفوي شنيده ميشد.

    يك مدرس دانشگاه در اصفهان درباره وضعيت حمامهاي تاريخي شهر تاريخي اصفهان، به خبرنگار ايسنا گفت: در سالهاي اخير، روند تخريب حمامهاي تاريخي شهر اصفهان دامنهدار بوده است، بهگونهاي كه مانند يك غدهي سرطاني همينطور سر باز ميكنند و اين بناهاي تاريخي يكي پس از ديگري خراب ميشوند.

    عليرضا جعفريزند ادامه داد: حمامهاي قرارگرفته در بافت تاريخي اصفهان، با وجود اينكه نوسازي شدهاند، ولي حمامهايي قديمي هستند.

    وي با اشاره به وجود حمامي در پشت مسجد امام (ره) اصفهان، گفت: حمام نظافت يك حمام قديمي نوسازيشده متعلق به دورهي قاجار است كه حدود 5/1سال پيش در آن يك بازسازي كامل انجام شد؛ ولي متأسفانه مالك يا مالكان اين حمام، با بيتوجهي نسبت به آن درحال خراب كردن اين حمام تاريخي هستند.

    او حمام خسروآقا را نمونهي ديگري از حمامهاي تخريبشده در سالهاي اخير در اصفهان دانست و بيان كرد: با تخريب بخشهايي از اين حمام در دورهي پهلوي، اين بنا به مرور ارزشهاي خود را از دست داد، ولي كف و ستونهاي آن همچنان پابرجا بودند و ميشد، دوباره آن را بازسازي كرد؛ اما متأسفانه شهرداري راه راحت را با طرحي كه براي آن محوطه داد، انتخاب كرد، اين طبيعي است كه فكر كنند، اين حمام يك غدهي چركي است كه بايد برداشته شود.

    اين كارشناس حوزهي ميراث فرهنگي اظهار داشت: از حدود 10سال پيش تا كنون، تقريبا چهار حمام تاريخي در اصفهان تخريب شدهاند؛ يك حمام در چهارباغ پايين بود كه محوطهي آن به پاركينگ تبديل شد. بناي ديگر حمام صفوي در مسجد سيد و درست پشت ورزشگاه تختي اصفهان بود. همچنين حمام لنبان از جملهي حمامهاي تاريخي تخريبشده در اين سالهاست.

    جعفريزند توضيح داد: هريك از محلههاي اصفهان براي خود يك حمام جداگانه داشتند كه متأسفانه يكي پس از ديگري بدون دليل تخريب شدند. اكنون فقط حمامهايي در امان ماندهاند كه در بافت بازار قرار دارند، وگرنه حمامهاي خارج از محوطهي بازار يكي پس از ديگري تخريب شدهاند، حتا در بافتهاي تاريخي مانند جوباره و ديگر بافتهاي اصفهان، آثاري خراب شدهاند.
    او با اشاره به تخريب حمام صفوي قاضي در كنار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان در محلهي شهشهان، بيان كرد: اين حمام تا چند سال پيش، كاربري داشت، ولي اكنون بخش مردانهاش خراب شده است.

    جعفريزند با اشاره به وضعيت حمام شاه در بازار اصفهان، اظهار داشت: با بازسازي اين حمام در نگاه نخست يك حمام جديد به نظر ميرسيد كه همهي ديوارها و بافت تاريخي را در خود داشت و با انجام عمليات نوسازي در اين حمام، اصالت خود را پيدا كرده بود و تا چند سال پيش نيز از آن استفاده ميشد.

    وي گفت: با توجه به اينكه در سراسر دنيا، كشورهاي تاريخي حمامهاي قديمي را براي بازديد گردشگران بهشكل اوليه بازسازي و احيا كردهاند و حتا آنها را بهعنوان پديدههاي فرهنگي معرفي ميكنند، اين قضيه، اصالت نظافت و بهداشت را نشان ميدهد كه چقدر در طول تاريخ به آن اهميت داده ميشود.

    به اعتقاد او، اهميت دادن به اين نكته در ايران، آموزههاي ديني ايرانيان و پايبندي مردم را به سنتها و باورهاي دينيشان در زمانهاي پيشين نشان ميدهد. ما با توجه كردن به اين قضيه، به دنيا نشان ميدهيم، كساني هستيم كه به مسائل بهداشتي اهميت ميدهيم، نه اينكه آثار آنها را تخريب كنيم.

    اين باستانشناس با اشاره به احياي حمام عليقليآقا در اصفهان و تبديل كردن آن به موزهي مردمشناسي در سالهاي گذشته، تأكيد كرد: احياي اين حمام صفوي سبب ايجاد جاذبهاي گردشگري در اصفهان شد و اين به معناي انجام يك كار خوب در اين زمينه است. پس چه بهتر كه ما به جاي تخريب آثار، در اين راستا حركت كنيم كه ضمن تقويت باورهاي مذهبي در ايران، با تغيير كاربري اين بناها، آنها را به مكانهايي براي جذب گردشگر و سوددهي تبديل كنيم.

  4. #4
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    مرگ تدريجي كاروانسراي 400 ساله در اصفهان!

    از حدود 400سال پيش، درست روبهروي مزار شهداي اصفهان كه در دل مجموعهي فرهنگي تاريخي تخت فولاد قرار دارد، كاروانسرايي جا خوش كرده است كه با گذشت سالها از عمرش، ذرهذره در خود فروميريزد.

    به گزارش ايسنا، پيشورودي كاروانسرا و رنگ قرمزي كه ديوارهاي آن را پوشانده است، بهترين سند براي نابودي زودهنگام پايههاي 400سالهي اين بناست. از ترس ريختن اتاقهاي كوچك و تودرتوي اين بناي تاريخي، از يك طرف نميتواني قدم برداري و از سوي ديگر، درهاي قديمي و كلونهايي كه با اشارهي انگشت، نقش زمين ميشوند، حس آشنايي را در تو بيدار ميكنند. در وسط فضاي داخلي كاروانسرا چاه آبي وجود دارد، با طناب و سطلي كه خدا ميداند، آخرينبار چهوقت در آن آب بوده است.

    اگر از ميان تفتها، سنگ قبرها و ماشينهايي كه سالها خاك خوردهاند، بگذري و چشمانت را ميان هر كدام از درها بگرداني، يا نيمي از سقف را خرابشده ميبيني يا ديوارها و آجرهايي بهچشم ميآيند كه يكبهيك در حال ريزشاند. معلوم نيست، متوليان اين رباط كه به قول سرايدار آن، ادارهي اوقاف و امور خيريهي اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين استان هستند، چهوقت به فكر مرمت آجرها و سقفهاي در حال ريزش آن ميافتند تا آن را دوباره احيا و به زندگي بازگردانند.

    يك كارشناس مرمت آثار تاريخي در اينباره به خبرنگار ايسنا گفت: آزادسازي كاروانسراي صفوي ملك از دست مستاجران بهدليل موقوفه بودن آن توسط مرحوم ملكالتجار بايد توسط ادارهي اوقاف و امور خيريه استان انجام شود تا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان بتواند آن را مرمت كند.

    مرتضي فرشتهنژاد ادامه داد: اين كاروانسرا در اختيار تعدادي مستاجر بود كه با فوت شدن مالك، حجرههاي آن توسط مستاجران قانوني يا غيرقانوني به مستاجران ديگري داده شدند.

    اكنون آنها خود را مالك اين كاروانسرا ميدانند و آزادسازي آن بهراحتي ممكن نيست و چون مدت زيادي از اين مسأله گذشته است، براي آزادسازي اين بنا، معضل زيادي وجود دارد.

    وي با اشاره به مرمت بخشهايي از اين كاروانسرا در سالهاي 1382 و 1383 توسط مركز فرهنگي تاريخي تخت فولاد، اظهار داشت: در آن سال، تعميرات جزيي در ضلع شمالي كاروانسرا انجام شدند، چون زمين گذر پشت اين بنا در بخش شمالي بالا آمده بود، آن را به سطح اصلي رساندند تا دست كم در مقابل رطوبت مصون باشد.

    او وجود ماشينهايي را كه در اين كاروانسرا قرار دارند، براي اين بنا مضر دانست و افزود: زماني كه ماشين داخل اين بنا ميشود، ارتعاش موتور آن براي بنا بسيار مضر است و به تخريب زودتر آن كمك ميكند.

    اين كارشناس ارشد مرمت آثار كه بازنشستهي سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان است، تأكيد كرد: زماني كه عدهاي ادعاي مالكيت اين بنا را دارند، نميتوان روي آن كار كرد و هزينهاي براي آن صرف كرد.

    فرشتهنژاد با بيان اينكه كاروانسراي صفوي ملك بهدليل تاريخي بودن زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان است، بيان كرد: تا زماني كه اين بنا در اختيار ادارهي اوقاف و مستاجران باشد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نميتواند كاري براي آن انجام دهد، مگر اينكه اين سازمان مجوزي تهيه كند تا بتواند بهصورت قانوني در اين قضيه دخالت كند.

    100916778260

  5. #5
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    اوج ظرافت هنر معماری در مدرسه چهار باغ اصفهان

    42937

    اشعاری که در اطراف سرسرای مدرسه به خط نستعلیق بسیار زیبا به رنگ سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی نوشته شده به خط محمد صالح اصفهانی و...

    معروف به: مدرسه سلطانی، مدرسه مادرشاه، مدرسه امام جعفرصادق (ع)

    موقعیت: خیابان چهارباغ عباسی

    سال تاسیس: 1116 هجری (دوره شاه سلطان حسین صفوی)

    آخرین بنای با شكوه عهد صفویه است كه برای تدریس و تعلیم طلاب علوم دینی ساخته شده است.

    درختهای چنار كهنسال و نهر آبی كه در آن جریان دارد بر زیبایی تزئینات نفیس كاشیكاری این بنا افزوده است.

    قسمتهای دیدنی مدرسه عبارت است از:

    معماری و طرح زیبای كاشیكاری گنبد مدرسه
    درب مجلل تزئین شده با طلا و نقره
    محراب با شكوه
    منبر یك پارچه مرمری
    حجره مخصوص شاه سلطان حسین
    كاشیكاری بی نظیر مدخل مدرسه
    خطوط نستعلیق كتیبه ها و پنجره های آلت بری شده
    در ضلع شرقی خیابان چهارباغ بنای باشکوه و نفیسی است که میتوان آن را آخرین بنای مهم و با عظمتی دانست که در عصر صفویان در اصفهان ساخته شد.
    این مدرسه که «مدرسه سلطانی» و «مدرسه مادر شاه» نیز نامیده میشده در زمان سلطنت شاه سلطان حسین آخرین حکمران سلسله صفوی احداث گردید.
    تاریخ شروع عمارت 1116 هجری قمری و سال اتمام آن 1126 هجری قمری است. هیچ یک از آثار موجود در اصفهان به اندازه مدرسه چهارباغ، (کلکسیون کاشیکاری ایران) جهانگردان و سیاحان و بازدید کنندگان خارجی را تحت تأثیر جاذبه های خود قرار نداده است.

    این مطلب را نوشته ها و خاطرات آنان تأیید میکند. بطوریکه برخی از آنها مدرسه را با عبارتی همچون سحر آمیز، جذاب و دلپذیر توصیف کرده اند.

    از جمله این سیاحان: اوژن فلاندن، دیولافوا، کنت دوگوبینو هستند که مدرسه چهارباغ را شاهکار مسلم معماری دوران صفوی به حساب آورده اند.


    وجه تسمیه مدرسه به سلطانی به این علت است که در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده و بدین جهت مدرسه چهارباغ نامیده می شود که در خیابان چهارباغ واقع شده است. و دلیل آنکه مدرسه مادر شاه گفته میشود این است که مادر شاه سلطان حسین چند کاروانسرا و بازار و سایر نهادهای اقتصادی را وقف بر آن کرده است.

    مدرسه چهارباغ به صورت چهار ایوانی است. نمای خارجی عمارت شامل سردری رفیع و با شکوه و زیبا است هفده طاق نمای دو طبقه آجری در اطراف در ورودی خودنمایی میکنند. سردر ساختمان مزین به کاشیهای ریز و ظریف همراه با مقرنس های پر نقش و نگار و خطوط مختلف است که بخش ورودی بنا را تشکیل میدهد.

    کتیبه سردر به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی لاجوردی است که تاریخ 1112 را بر خود دارد و به وسیله عبدالرحیم جزایری کتابت شده است.

    دو دهانه سردر با کاشی های فیروزه ای تزئین شده و بر روی دو پایه سنگ مرمری، گلدانی به شکل بسیار زیبا قرار گرفته است در طرفین سر در دو سکوی مرمر بسیار نفیس و عالی وجود دارد.

    در اصلی مدرسه که با طلا و نقره تزئین شده نمونه بارز هنر زرگری و قلمزنی است که در دوران صفویه به نهایت تعالی و تکامل رسیده است.

    بر دو لنگه چپ و راست این در به خط نستعلیق بسیار زیبا و به صورت برجسته، اشعاری نوشته شده است. خطاط این اشعار محمد صالح اصفهانی خوشنویس برجسته آن عصر است.

    قسمت داخلی مدرسه شامل هشتی، ورودی، حیات داخلی، گنبد، مناره و اطاقهاست. زیباترین قسمت مدرسه از نظر کاشیکاری هشتی ورودی آن است.

    در وسط دالان مدرسه سنگاب نفیسی قرار دارد که صلوات بر چهارده معصوم با تاریخ 1110 هجری بر روی آن حجاری شده است. این سنگاب شاهکار هنر سنگتراشی و خوشنویسی است.

    ایوان ها و حجره های صحن چهار ایوانه مدرسه رو به باغی پر درخت قرار دارد که جویباری از میان آن میگذرد. این نهر به نام فرشادی است (در اصفهان این گونه نهرها را مادی میگویند).

    مادی فرشادی شعبه ای از زاینده رود است. صحن مدرسه چهارباغ نمونه کامل یک معماری درون گرا و بومی به شمار میرود.
    حجره هایی که در دو طبقه و در فواصل ایوان های مدرسه ساخته شده که اختصاص به سکونت طلاب علوم دینی داشته است. اکثر این حجره ها دارای نقشه یکسانی است که از یک اتاق نشیمن در جلو و قسمتی به صورت صندوقخانه در عقب و قسمتی به نام بالا خانه تشکیل میشود. در جلوی این حجره ها ایوان زیبا و خوش طرحی قرار دارد.

    در جبهه شمالی مدرسه، ایوان شمالی با دهانه نسبتاً عریض و ارتفاع زیاد قرار دارد. که در جبهه مقابل آن گنبد و مناره های ایوان جنوبی دیده میشود. کتیبه فوقانی داخل گنبد به خط عبدالرحیم جزایری خوش نویس عصر صفویه میباشد.

    تمامی سطوح داخلی بنا به قطعات کوچکی تقسیم میشود که با کاشی تزئین شده است. منبر دوازده پله مدرسه که یکپارچه از سنگ مرمر ساخته شده از بهترین نمونه های هنر حجاری و سنگتراشی آن روزگار است. در کنار این منبر، محراب نفیس و بسیار زیبای مدرسه قرار دارد که کتیبه بالای محراب و منبر نیز به خط عبدالرحیم جزایری است.

    اشعاری که در اطراف سرسرای مدرسه به خط نستعلیق بسیار زیبا به رنگ سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی نوشته شده به خط محمد صالح اصفهانی و مورخ به سال 1119 هجری است.

    کتیبه افقی داخل گنبد نیز به خط عبدالرحیم جزایری و تاریخ 1121 هجری است.
    شبستان مسقف مدرسه چهارباغ که در ضلع شرقی مدرسه واقع شده با درب منبت کاری بسیار نفیسی به محوطه زیر گنبد مربوط میشود در این شبستان سه محراب وجود دارد که کتیبه های اطراف آنها را محمد مؤمن الحسینی به سال 1118 هجری کتابت کرده است.

    در شمال مدرسه چهارباغ بازارچه ای زیبا و مرتفع وجود دارد که در عصر صفویه بازارچه بلند و بازارچه شاهی نیز نامیده میشد. این بازارچه نمونه ارزنده ای از بازارهای عصر صفوی است. در شرق مدرسه چهارباغ کاروانسرای مادر شاه واقع شده که مهمانسرای عباسی امروز است.

    مدرسه چهارباغ دارای کتابخانه کم نظیر و با ارزشی بوده که در حمله افغانها نابود شده است این کتابخانه با کتب بسیار نفیس و کمیاب در اختیار طلاب علوم دینی و سایر پژوهشگران و محققین آن روزگار بوده است.
    مدرسه چهارباغ موقوفاتی بسیار نیز داشته است که شامل باغها، مزارع، روستاها، املاک، دکانها، کاروانسراها و سایر مستغلات بوده است که چگونگی آنها با حمله افغانها نامعلوم مانده است به طور کلی مدرسه چهارباغ که به قول بسیاری از محققین هم مدرسه و هم مسجد بوده است، با 8500 متر مربع مساحت از آثار مهم و با ارزش عصر صفوی است که در اواخر حکومت این خاندان در اصفهان ساخته شده است.

    مدرسه چهارباغ اصفهان که پس از پیروزی انقلاب اسلامی «مدرسه علمیه امام صادق (ع)» نامگذاری شد در حال حاضر به آموزش طلاب علوم دینی و حجره های آن نیز همانند عصر صفویه به اقامت طلاب اختصاص دارد.

    P2 081021 6 2B3E92E9

  6. #6
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    آشنایی با مسجد شیخ لطفالله

    محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بىنظیر هنر معمارى و از زیباترین محرابهای است که در مساجد دیگر...
    مسجد شیخ لطفالله از شاهكارهای معماری و كاشیكاری قرن یازدهم است و به فرمان شاه عباس اول در مدت 18 سال بنا شده است

    سر در معرق این مسجد تا پایان سال 1011 ساخته شده و اتمام ساختمان و تزیینات آن در سال 1028 قمری پایان یافت.

    كتیبهُ سر در آن به خط ثلث علیرضا عباسی دز سال 1012 قمری است و معمار و بنای مسجد، استاد محمد رضا اصفهانی بوده است كه نام او در داخل محراب مسجد در دو لوحهُ كوچك آورده شده است.

    36692

    شیخ لطف الله از علمای بزرگ شیعه از مردم میس و از قراء جبل عامل؛ لبنان امروزی بوده است كه به دعوت شاه عباس اول، اصفهان را محل اقامت خود قرار داد.

    به منظور تجلیل ازاو این مسجد برای تدریس و نمازگزاری وی اختصاص داده شد و وجه تسمیهُ مسجد مزبور به نام شیخ لطفالله از همین جهت است. شیخ لطف الله 6 سال قبل از در گذشت شاه عباس اول وفات یافت.

    این مسجد داراى گنبدى است كه از درون و بیرون با كاشىكارىهاى زیبا پوشیده شده است. این گنبد روى چندین تاق كنگره دار مرتفع استوار است و با آیات قرآنى آراسته شده است.

    lotfollah 1603 mm1

    این گنبد به نقوش اسلیمى بسیار ظریفى تزیین شده كه در قشر خارجى به یك ستاره هشتگوش ساخته شده از كاشىهاى معرق رنگارنگ منتهى مىشود.

    قلّه آن نیز به كلاهكى منتهى مىشود كه با كرههایى منظم تزیین شده است، محراب از یك طاق دندانه دار تشكیل شده كه بر فراز آن نقوش ظریف اسلیمى نقش بسته است.

    این طاق كنگرهدار از داخل داراى مقرنسهاى صدفى شكل است كه در انتهاى آن به نقوش گیاهى زیبایى آراسته شده است.

    این مسجد از لحاظ زیبایى نقوش و اسلیمى هاى به كار رفته در آن بىنظیر به شمار مىآید.
    در سال 1307 با توجه به طرحهای اصلی و کاشیهای موجود نسبت به مرمت سردر و گنبد اقدام شد. کتیبه نمای خارجی گنبد نیز نشان دهنده تعمیراتی است که توسط اداره باستانشناسی در سال 1315 انجام شده است.

    lotfollah 1603 mm2

    در جلوی مسجد حوض 8 ضلعی زیبایی قرار داشته که در سالهای 1316 تا 1318 برداشته شده است. در این زمان پوشش کف گنبد خانه از جنس گچ بوده و پنجرههای چوبی منصوب در آن روشنایی زیرزمین را تامین میکرده است.

    محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بىنظیر هنر معمارى و از زیباترین محرابهای است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.

    این محراب با کاشیکارى معرق و مقرنسهاى بسیار دلپذیر تزیین شده است. درون محراب دو لوح وجود دارد. در اطراف محراب کتیبه‏هایى به خط علیرضا عباسى و خطاط دیگرى که باقر نام داشته است، دیده مى‏شود.

    در این کتیبه‏ها روایاتى از پیامبر اکرم و امام ششم شیعیان امام جعفر صادق نقل شده است.
    اشعارى نیز بر کتیبه‏هاى ضلعهاى شرقى و غربى به چشم مى‏خورد که احتمالاً سراینده آنها شیخ بهایى، عارف دانشمند و شاعر بزرگ دوره صفوى است.

  7. #7
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    ساخت 50 هتل جديد در اصفهان

    50 هتل استاندارد در اصفهان در حال ساخت است.محسن مصلحي با بيان اينکه از اين تعداد 6 هتل تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد افزود با بهره برداري از اين 50 هتل تا 2 سال آينده 3 هزار تخت به ظرفيت اقامتي هتل هاي استان اصفهان اضافه مي شود.

    به گزارش واحد مرکزي خبر ، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي وگردشگري اين استان گفت : براي ساخت اين هتل هاي 2 ، 3 و 4 ستاره 200 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است.

    وي با بيان اينکه تا 2 سال آينده در هر 23 شهرستان اين استان نيز دست کم يک هتل استاندارد 3 ستاره خواهيم داشت گفت هم اکنون 53 هتل با 10 هزار تخت و47 مهمانپذير با 3 هزار و 500 تخت در استان اصفهان آماده پذيرايي از گردشگران و مسافران است.

  8. #8
    سرپرست
    شعار بلد نیستم
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ایران زمین
    نوشته ها
    25,693
    تشکر تشکر کرده 
    20,666
    تشکر تشکر شده 
    10,290
    تشکر شده در
    4,519 پست
    حالت من : Motarez
    قدرت امتیاز دهی
    4892
    Array

    پیش فرض

    بخشي از ميدان نقش جهان در خطر فروريختن

    100901559316

    مرمتهايي که ازيک سال قبل در طبقه دوم ميدان نقش جهان آغاز شده کم کم دارد به يک تخريب بزرگ تاريخي ميانجامد. گفته ميشود مصالح به کار رفته در اين مرمت باعث سنگين شدن سقف بازار شده و اکنون ترکهايي در اين بخش ديده ميشود. طبقه دوم ميدان نقش جهان به منظور احداث موزه و گالري آثار تاريخي راهاندازي ميشود.

    سقف بازار ميدان نقش جهان به دليل مرمت طبقه دوم اين ميدان دچار ترکهاي شديدي شده و به همين علت کارشناسان معتقدند که به زودي فاجعهاي جبرانناپذير در انتظار اين اثر ميراث جهاني است. مرمت طبقه دوم اين ميدان به منظور احداث موزه است.

    به گزارش ميراث خبر، مرمت طبقه دوم ميدان نقش جهان ده سال قبل توسط مرحوم دکتر باقر آيتالله زاده شيرازي آغاز شد و وي بخشي از اين طبقه ميدان را که به حجره شهرت دارند مرمت کرد. اما در همان زمان کار متوقف شد و سپس از سال قبل دوباره مرمت اين حجرهها آغاز شد.

    «داوود پاکنژاد»، عضو انجمن دوستداران ميراث فرهنگي اصفهان درباره مرمتهاي انجام گرفته گفت: «مرمتهايي که ازيک سال قبل آغاز شده کم کم دارد به يک تخريب بزرگ تاريخي ميانجامد. مصالح به کار رفته در اين مرمت باعث سنگين شدن سقف بازار شده و اکنون ترکهايي در اين بخش ديده ميشود.»

    به گفته برخي کارشناسان، مسئولان سازمان ميراث فرهنگي در مرمت طبقه دوم ميدان نقش جهان از مصالح ناهمگون، احتمالا از ميلگرد، سيمان و ... استفاده کردهاند و به اين ترتيب سقف بازار توان نگهداري اين مصالح را ندارد و بيش از اندازه سنگين شده است.

    پاکنژاد گفت: «چندي پيش بخشهايي از آجرهاي سقف ميدان نقش جهان ترک خورد و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي اقدام به تعويض آجرها کردند. اما خيلي طول نکشيد که اين ترکها از جاي ديگري سردآورده و جمع کارشناساني که از اين ترکها ديدن کردند معتقدند ناشي از بار سنگين طبقه دوم است.»

    طبقه دوم ميدان نقش جهان به منظور احداث موزه و گالري آثار تاريخي راهاندازي ميشود و به گفته مدير پايگاه ميراث فرهنگي ميدان نقش جهان، فرصتي را براي بازديد کنندگان به وجود ميآورد که ميدان را از طبقه دوم نگاه کنند.

    اين درحالي است که هماکنون سقف بازار دچار آسيب شده و اگر در آينده مردم هم بخواهند روي طبقه دوم ميدان بروند ميتوانند خسارتهاي جبرانناپذيري را به بار بياورد.

    پاکنژاد گفت: «در حال حاضر بايد منتظر فاجعهاي جبرانناپذير در ميدان نقش جهان بود و اگر زودتر اين بار سنگين از روي سقف بازار برداشته نشود، کارشناسان احتمال ميدهند که سقف تخريب شود.»

    ميدان نقش جهان در سال 1359 به همراه دو اثر ديگر، يعني تخت جمشيد و چغازنبل در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيد. هرگونه دخل و تصرف در مرمت و احياء اين بنا بايد با تاييد مسئولان يونسکو باشد و در صورتي که سقف بازار ميدان نقش جهان فرو ريزد، امکان پيوستن اين اثر به ميراث در خطر وجود دارد.

    پيش از اين ساخت برج جهاننما در نزديکي ميدان نقش جهان باعث شده بود تا اين اثر ملي در خطر قرار گرفتن در فهرست ميراث در خطر جهان باشد. اما کوتاه شدن بخشي از طبقات اين برج باعث شد تا اين خطر از بين برود.

برچسب ها برای این تاپیک

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/