صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 35

موضوع: بحث و تبادل نظر پیرامون موسیقی(تاریخچه،سبک ها،شخصیت ها و....)

  1. #1
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض بحث و تبادل نظر پیرامون موسیقی(تاریخچه،سبک ها،شخصیت ها و....)

    در این تاپیک سعی خواهیم کرد که در مورد ابعاد مختلف موسیقی (تاریخچه،سبک ها،شخصیت ها و....) صحبت کنیم.

    دوستان عزیز از مطرح کردن مطالب پیرامون خواننده های زن و لس آنجلسی پرهیز نمایند.

    کاربران محترم از قرار دادن اخبار پیرامون موسیقی در این تاپیک خودداری کرده و اخبار را در تاپیک زیر مطرح کنند.

    http://forum.p30ask.com/thread142189.html

  2. 2 کاربر مقابل از NET DOCTOR عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  3. #2
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    در ابتدا به بررسی مجموعه مطالبی دربارهٔ ترانه‌های برتر فیلم‌های سینمای جهان می پردازیم که در ایام نوروز بر روی سایت موسیقی ما قرار گرفت.به علت طولانی بودن،مطلب را در چند پست دنبال خواهیم کرد.


    پرونده ترانه‌های فیلم‌های سینمایی

    سرآغاز انتشار آلبوم موسیقی فیلم‌های سینمایی

    soundtrack1332426269
    عکس: کاور ساندترک «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟»

    این روزها عادتمان شده که در کنار تماشای هر فیلم جدیدی و یا حتی آثار کلاسیک به سراغ حاشیهٔ صوتی – و یا ساندتراک (soundtrack) – آن هم می‌رویم و قطعه‌های ساخته شده برای آن فیلم و یا ترانه‌های منتخب آلبوم حاشیهٔ صوتی آن را گوش می‌کنیم و لذت می‌بریم. آلبوم‌های حاشیهٔ صوتی عمدتا سه حالت دارند: اول این‌که مختص فیلم‌های موزیکال هستند و تمامی ترانه‌های فیلم را از ابتدا تا انتها دربرمی‌گیرند. دوم آلبوم‌هایی که موسیقی ساخته و تنظیم شده فیلمی را دربرمی‌گیرند و سوم این‌که ترکیبی از موسیقی اختصاصی یک فیلم و ترانه‌های انتخابی آن هستند.

    اولین آلبوم حاشیهٔ صوتی فیلم‌های موزیکال را کمپانی اِم‌جی‌اِم رکوردز به بازار داد. این آلبوم شامل موسیقی اختصاصی فیلم «تا ابرها کنار بروند» بود. در ابتدا شنوندگان آلبوم‌هایی از این دست را چندان جدی نگرفتند ولی کمپانی دلسرد نشد و موسیقی فیلم‌هایی مثل «خبرهای خوش»، «رژه عید پاک»، «آنی تفنگت را برداشت»، «آواز در باران» و «هفت عروس برای هفت برادر» را هم یکی پس از دیگری روانه بازار کرد.

    شاید اولین باری که فروش آلبومی از حاشیهٔ صوتی فیلمی سود فراوانی راهی جیب‌های صاحبان کمپانی خاصی کرد، آلبوم موسیقی فیلم «اتوبوسی به نام هوس» بود که توسط کمپانی کاپیتول رکوردز وارد بازار شد. یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آلبوم‌های حاشیه صوتی تاریخ سینما هم موسیقی متن فیلم «جنگ ستارگان» است که جان ویلیامز آن را ساخته است.

    چند سال بعد کمپانی‌ها دیالوگ‌های فیلم را هم در کنار قطعاتِ موسیقی فیلم قرار دادند و در قالب یک آلبوم حاشیهٔ صوتی به بازار عرضه کردند؛ مثلا در سال 1968 آلبوم کاملی از موسیقی متن و قسمت‌هایی از دیالوگ‌های فیلم «رومئو و ژولیت» اثر کلاسیکِ فرانکو زفیره لی، کارگردان ایتالیایی، راهی بازار شد. این روزها گنجاندن دیالوگ‌هایی از فیلم در آلبوم حاشیهٔ صوتی کاری مرسوم و عادی شده است. کار جالبی که در این زمینه انجام شد این بود که کمپانی برادران وارنر سرتاسر دیالوگ‌های اقتباس سینمایی مایک نیکولز از نمایشنامهٔ معروف ادوارد آلبی یعنی «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟» را به صورت آلبومی به بازار داد.

    اما امروزه مفهومی که ما از آلبوم حاشیه صوتی سراغ داریم، فراتر از این حرفهاست. این روزها، هر آلبوم حاشیهٔ صوتی ممکن است شامل تمامی موارد بالا باشد، یعنی این‌که موسیقی اختصاصی فیلم، ترانه‌های برگزیده برای آن و حتی بخش‌هایی از دیالوگ های فیلم را هم دربربگیرد. کمپانی‌ها هم دیگر طبق روال معمول بازار عمل می‌کنند و به محض اکران فیلمی، آلبوم حاشیهٔ صوتی آن را هم به بازار می‌دهند تا تماشاگران به محض دیدن فیلم، یا حتی قبل از دیدن آن، بتوانند آلبوم را تهیه و به موسیقی فیلم مورد نظرشان گوش کنند.

    در ادامه به آن دسته از ترانه‌هایی خواهیم پرداخت که چه اختصاصی برای فیلمی ساخته شده‌اند و چه این‌که قبلا ساخته و حالا برای استفاده در فیلمی انتخاب شده‌اند؛ ترانه‌هایی که پس از استفاده در فیلمی رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته‌اند و حتی در برخی از موارد، بدون یادآوری فیلم مورد نظر به سختی می‌توان ترانه مورد نظر را هم به خاطر آورد. درست حدس زده‌اید، می‌خواهیم از همان ترانه‌هایی حرف بزنیم که حالا دیگر بخشی از حافظهٔ جمعی سینمادوست‌ها شده‌اند.

  4. 2 کاربر مقابل از NET DOCTOR عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.


  5. #3
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    ترانه‌ها ابدی‌اند

    دربارهٔ ترانه‌های فیلم‌های جیمز باند

    sound1332511697

    حتی آن‌هایی هم که خیلی اهل دنیای مامور 007 و آثار سینمایی او نیستند، می‌دانند که سری فیلم‌های جیمز باند تیتراژهایی به یاد ماندنی دارد. بخشی از جذابیتِ تیتراژهای جیمز باند به طراحی‌های زبردستانه تیتراژساز بزرگی چون موریس بایندر برمی‌گردد. نکتهٔ جذاب دیگر تیتراژهای مامور 007، ترانه‌های خاطره‌انگیزی است که سرشناس‌ترین خوانندگان روز جهان به صورت اختصاصی به عنوان حاشیهٔ صوتی تیتراژ فیلم می‌سازند و می‌خوانند. از همان اوایل دههٔ شصت تاکنون، اجرای ترانه‌ای برای تیتراژ یکی از فیلم‌های جیمز باند به صورت افتخاری بزرگ در پروندهٔ هنرمندان اسم و رسم داری چون تام جونز، نانسی سیناترا، لوئی آرمسترانگ، پل مک کارتنی و شرلی بسی ثبت شده است؛ بسی البته در این زمینه رکورددار است چون او ترانه افتتاحیهٔ سه تا از فیلم‌‌های جیمز باند را خوانده است.

    ترانه‌های فیلم‌های جیمز باند تا چند سال پیش با وجود این‌که در سبک‌های متفاوتی ساخته و خوانده شده بودند، همگی اجرای سولو داشتند تا اینکه بالاخره «ذره‌ای آرامش»، آخرین فیلم از سری جیمز باند، اکران شد که ترانه حاشیهٔ صوتی آن را جک وایت نوشته و تنظیم کرده و به همراه آلیشا کیز خوانده است. حالا باید منتظر ماند و دید ترانه فیلم‌های آتی جیمز باند چه ویژگی‌های جدیدی خواهند داشت. در جدول زیر نگاهی گذرا بر تمامی ترانه‌های افتتاحیه و حاشیهٔ صوتی فیلم‌های جیمز باند خواهیم داشت؛ از روزگار جیمز باندِ شان کانری تا جیمز باندِ عصر خودمان یعنی دانیل کریگ.


    خواننده
    نام ترانه
    سازنده موسیقی
    سال تولید
    نام فیلم
    جان بری و ارکستر مونتی نورمن
    تم جیمز باند، کینگستون کالیپسو
    مونتی نورمن
    1962
    دکتر نو
    جان بری
    مت مونرو
    بازگشت جیمز باند/از روسیه با عشق/ تم جیمز باند
    جان بری
    1963
    از روسیه با عشق
    شرلی بسی
    گلد فینگر
    جان بری
    1964
    گلد فینگر
    تام جونز
    تاندربال
    جان بری
    1965
    تاندربال
    نانسی سیناترا
    فقط دوبار زندگی می‌کنید
    جان بری
    1967
    فقط دوبار زندگی می‌کنید
    لوئی آرمسترانگ
    تمام زمان دنیا در اختیار ماست
    جان بری
    1969
    در خدمت سرویس مخفی ملکه
    شرلی بسی
    الماس‌ها ابدی‌اند
    جان بری
    1971
    الماس‌ها ابدی‌اند
    پل مک کارتنی و گروه وینگز
    بکش و زنده بمان
    جرج مارتین
    1973
    بکش و زنده بمان
    لولو
    مردی با تپانچهٔ طلایی
    جان بری
    1974
    مردی با تپانچهٔ طلایی
    کارلی سیمون
    هیچکی بهتر از تو نمی‌شه
    ماروین هملیش
    1977
    جاسوسی که دوستم داشت
    شرلی بسی
    موج شکن
    جان بری
    1979
    موج شکن
    شینا ایستون
    فقط به خاطر چشمان تو
    بیل کانتی
    1981
    فقط به خاطر چشمان تو
    ریتا کولیج
    همیشه در اوج
    جان بری
    1983
    اختاپوس
    گروه دورن دورن
    منظری به یک قتل
    جان بری
    1985
    منظری به یک قتل
    گروه اِی-ها
    روشنایی‌های پایدار روز
    جان بری
    1987
    روشنایی‌های پایدار روز
    گلدیز نایت
    جواز قتل
    مایکل کامن
    1989
    جواز قتل
    تینا ترنر
    چشم طلایی
    اریک سرا
    1995
    چشم طلایی
    شرل کرو
    فردا هرگز نمی‌میرد
    دیوید آرنولد
    1997
    فردا هرگز نمی‌میرد
    گروه گاربج
    جهان کافی نیست
    دیوید آرنولد
    1999
    جهان کافی نیست
    مدونا
    روز دیگری بمیر
    دیوید آرنولد
    2002
    روز دیگری بمیر
    کریس کورنل
    نامم را می‌دانی
    دیوید آرنولد
    2006
    کازینو رویال
    جک وایت، آلیشا کیز
    روش دیگری برای مُردن
    دیوید آرنولد
    2008
    ذره‌ای آرامش

    حواشی ترانه‌های جیمز باند:

    - شرلی بسی با اجرای ترانهٔ «گُلدفینگر» برای اولین بار نام ترانه‌های آثار جیمز باند را حسابی سر زبان‌ها انداخت و بعدها در دو فیلم دیگر از سری فیلم‌های جیمز باند هم ترانه خواند.
    - برای فیلم «تاندربال» در ابتدا ترانه‌ای به نام «آقای کیس کیس بنگ بنگ» ساخته بودند. نام ترانه را هم از اسمی که روزنامه‌نگاری ایتالیایی روی مامور 007 گذاشته بود، انتخاب کردند. مشکل هم این بود که عوامل فیلم احساس می‌کردند که نمی‌شود برای عنوان خاص فیلم‌، یعنی همان «تاندربال»، ترانه‌ای ساخت اما دست آخر تام جونز و دوستان این غیرممکن را ممکن ساختند.
    - «بکش و زنده بمان» با اجرای پل مک کارتنی اولین ترانه از فیلم‌های جیمز باند بود که نامزد دریافت جایزه بهترین ترانه اریژینال شد.
    - «هیچکی بهتر از تو نمی‌شه» اولین ترانه از سری فیلم‌های جیمز باند بود که عنوان آن با نام فیلم جیمزباند (یعنی «جاسوسی که دوستم داشت») یکی نبود. نام فیلم البته در بخشی از شعر ترانه ذکر می‌شود.
    - یکی از پرطرفدارترین ترانه‌های آثار جیمز باند را گروه «دورن دورن» ساخته است. داستان ساخت این ترانه هم از شوخی ساده‌ای شروع شده که جان تیلور، گیتاریست گروه، با یکی از تهیه‌کننده‌های فیلم یعنی کابی بروکولی، در یک مهمانی خودمانی کرده بود. جان گفته بود که «چرا خوانندهٔ درست و درمانی برای ساخت ترانه‌های فیلم‌هایتان انتخاب نمی‌کنید؟»
    - برای فیلم «روشنایی‌های پایدار روز» قرار بود گروه انگلیسی «پت شاپ بویز» ترانه بسازند اما وقتی متوجه شدند که کار ساخت کُل موسیقی فیلم به آنها محول نخواهد شد از ساخت ترانه هم منصرف شدند و گروه «اِی-ها» کار ساخت ترانه را برعهده گرفت.
    - کریس کورنل، خوانندهٔ گروه «اودیو اسلیو» و «ساند گاردن»، بعد از تام جونز (خواننده ترانه «تاندربال») اولین خواننده مردی است که ترانه‌ای سولو برای فیلمی از جیمز باند خوانده است. خود کورنل گفته که برای ساخت این ترانه حسابی از ترانه‌هایی که پل مک کارتنی و تام جونز برای فیلم‌های جیمز باند ساخته‌اند، الهام گرفته است.
    - جاش تیرانگیل، منتقد مجلهٔ تایم، فهرستی از بهترین و بدترین ترانه‌های فیلم های جیمز باند را همین تازگی‌ها ارائه داد؛ بدترین‌ها: «همیشه در اوج»، «نامم را می‌دانی»،‌ «تاندربال»، «فردا هرگز نمی‌میرد» و «روشی دیگر برای مُردن». بهترین ها: «هیشکی بهتر از تو نمی‌شه»، «تمام زمان دنیا در اختیار ماست»، «فقط به خاطر چشمان تو»، «گُلدن آی» و «گلدفینگر».

  6. #4
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    به انتخاب موسسهٔ فیلم امریکا

    100 ترانهٔ برتر تاریخ سینمای آمریکا (1-20)

    beegees1332512973

    این همان فهرست بلندبالای 100 ترانهٔ برتر تاریخ سینمای امریکاست که طی نظرسنجی موسسهٔ فیلم امریکا گردآوری و در 22 ژوئن سال 2004 در برنامهٔ ویژه‌ای از شبکه CBS با حضور جان تراولتا اعلام شد.

    20. جایی : «داستان وست ساید» (1961)

    خواننده: بروبچه‌های «داستان وست ساید»
    شعر: استفن ساندهایم
    موسیقی: لئونارد برنستاین

    یکی از به یاد ‌ماندنی‌ترین و آرامش‌‌بخش‌ترین ترانه‌‌های موزیکال بزرگ «داستان وست ساید».

    *****
    19. روزی شاهزاده من خواهد آمد : «سفید برفی و هفت کوتوله» (1937)

    خواننده: آدریانا کاسلوتی
    شعر: لری موری
    موسیقی: فرانک چرچیل

    ترانه‌ای که اولین بار سفید برفی (کاسلوتی) برای خواب کردن هفت کوتوله می‌خواند. این ترانه چند بار دیگر هم در طول فیلم شنیده می‌شود.

    *****
    18. کاباره : «کاباره» (1972)

    شعر: فرد اِب
    موسیقی: جان کندر

    یکی از ترانه‌های مشهور آثار باب فاسی. آثار باب فاسی دیدنی و شنیدنی‌اند، نه خواندنی.

    *****
    17. می‌توانستم تمام شب برقصم : «بانوی زیبای من» (1964)

    خواننده: مارنی نیکسن
    شعر: آلن جی لرنر
    موسیقی: فردریک لوو

    درست حدس زده‌اید، ترانه‌ای که در فیلم از زبان آدری هپبرن می‌شنویم را در اصل مارنی نیکسن خوانده است.

    *****
    16. همیشه سبز : «ستاره‌ای متولد می‌شود» (1976)

    خواننده: باربارا استرایسند
    شعر: پل ویلیامز
    موسیقی: باربارا استرایسند

    با این ترانه عاشقانه، استرایسند و ویلیامز جایزه باران شدند؛ اسکار و گلدن گلوبِ بهترین ترانهٔ اریژینال بخش کوچکی از آن همه جایزه بود.

    *****
    15. گونه به گونه : «کُلاه برتر» (1935)

    خواننده: فرد آستیر
    شعر و موسیقی: ایروینگ برلین

    شاید شما اجراهای دیگری از این ترانه شنیده باشید که با این جملات شروع می‌شود: «بهشت/ من در بهشت هستم/ و قلبم چنان به تندی می‌زند که حتی نمی توانم حرف بزنم...»

    *****
    14. قلبم ادامه خواهد داد : «تایتانیک» (1997)

    خواننده: سلین دیون
    شعر: ویل جنینگز
    موسیقی: جیمز هورنر

    درست است، همان ترانه مشهور فیلم جک و رز، تایتانیک!

    *****
    13. مَردُم : «دختر بامزه» (1968)

    خواننده: باربارا استرایسند
    شعر: باب مریل
    موسیقی: جول استاین

    «مردمی که به مردم دیگر نیازمندند...» شاید مشهورترین عبارتِ ترانه‌های باربارا استرایسند باشد.

    *****
    12. الماس بهترین دوست دخترهاست: «آقایان بلوندها را ترجیح می‌دهند» (1953)

    خواننده: مرلین مونرو
    شعر: لئو رابین
    موسیقی: جول استاین

    اجرای مونرو از این ترانه شهرت بسیاری دارد و یکی از بهترین کارهای او به حساب می‌آید. نیکول کیدمن هم فیلم «مولن روژ» (2001) این ترانه را بازخوانی کرده است.

    *****
    11. مردی که فرار کرد : «ستاره‌ای متولد می‌شود» (1954)

    خواننده: جودی گارلند
    شعر: ایرا گِرشوین
    موسیقی: هارولد آرلن

    نکتهٔ اساسی اجرای به یاد ماندنی گارلند این است که بدون هیچ توقفی یک ضرب و فیلم‌برداری و بدون هیچ برشی در فیلمی از جرج کیوکر گنجانده شده است. البته چندین بار سکانس را فیلمبرداری کردند و هر بار مشکلی پیش آمد تا اینکه بار سوم بلاخره جواب داد.

    *****
    10. آوای موسیقی : «آوای موسیقی» (1965)

    خواننده: جولی اندروز
    شعر: اسکار هَمراِستاین دوم
    موسیقی: ریچارد راجرز

    این ترانه را اولین بار مری مارتین در اجرای نمایش موزیکال «آوای موسیقی» در سال 1959 خواند اما جولی اندروز با اجرای جادویی خودش آن را جاودانه کرد.

    *****
    9. زنده ماندن : «تبِ شنبه شب» (1977)

    خواننده: گروه بی جیز
    شعر و موسیقی: بری گیب

    رابرت استیگ وود (مدیر گروه بی‌جیز) پای آنها را به پروژهٔ فیلم «تب شنبه شب» باز کرد و از آنها خواست چند ترانه‌ای برای این فیلم که در آن زمان در مرحله پیش تولید بود، بنویسند. اعضای گروه بی‌جیز، از جمله بری گیب، هم اطاعت می‌کنند و به این ترتیب یکی از بهترین ترانه‌هایشان را می‌سازند و می‌خوانند.

    *****
    8. آن‌گونه که بودیم : «آن‌گونه که بودیم» (1973)

    خواننده: باربارا استرایسند
    شعر: آلن برگمن
    موسیقی: ماروین هملیش

    ترانهٔ فیلمی خاطره انگیز با حضور رابرت ردفورد و استرایسند که در همان سال ساخت، برندهٔ جایزه اسکار بهترین ترانه اریژینال و جایزهٔ گلدن گلوب در همان رشته شد.

    *****‌
    7. وقتی آرزویی می‌کنی : «پینوکیو» (1940)

    خواننده: کلیف ادواردز
    شعر و موسیقی: ند واشنگتن، لی هارلاین

    ترانهٔ افتتاحیه و اختتامیهٔ انیمیشن کلاسیک والت دیزنی، ترانه خاطره ‌برانگیزی است که همان سال برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین ترانه اریژینال شد.

    *****‌
    6. خانم رابینسون : «فارغ‌التحصیل» (1967)

    خواننده: پل سایمن
    شعر و موسیقی: پل سایمن

    مایک نیکولز برای تزئین فیلم «فارغ‌التحصیل» به موسیقی – که امروزه یکی از جدایی‌ناپذیرترین تصویرهای موسیقیایی زندگی ما را تشکیل می‌دهد – از پل سایمن تقاضا کرده بود که چند ترانه جدید برای فیلمش بنویسد. اما پل می‌گفته که وقت نمی‌‌کنم و بلاخره چند بخشی که برای فیلم ساخته بوده، اجرا می‌کند و همان قطعه‌ها خطاب به خانم رابینسون یک سال شکل ترانه‌ای کامل به خود می‌گیرد.

    *****‌
    5. کریسمس سپید : «مهمانسرای تعطیلات» (1942)

    خواننده: بینگ کرازبی
    شعر و موسیقی: ایروینگ برلین

    ایروینگ برلین همان موقع که این ترانه را نوشت، فهمید که کار ماندگاری ساخته و در اوج شادی اظهار داشته که بهترین ترانه دنیا را نوشته است. کرازبی با همراهی مارجوری رینولدز این ترانه که درباره کریسمس‌های سپید است، را در فیلم «مهمانسرای تعطیلات» اجرا کردند و برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین ترانهٔ اریژینال شده‌اند.

    *****‌
    4. رودخانهٔ مهتاب :‌ «صبحانه در تیفانی» (1961)


    خواننده: آدری هپبرن
    شعر: جانی مرسر
    موسیقی: هنری منچینی

    ترانه‌ای خاطره‌برانگیز که هر چقدر هم بازخوانی بشود باز اجرای آدری هپبرن از آن در فیلم «صبحانه در تیفانی» چیز دیگری‌ست؛ همان ترانه‌ای که در سال 1961 برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین ترانه اریژینال شد.

    *****‌
    3. آواز در باران : «آواز در باران» (1952)

    خواننده: جین کلی
    شعر: آرتور فرید
    موسیقی: ناچیو هرب براون

    این ترانه را اولین بار در سال 1927 ساخته‌‌اند ولی در اصل با صدا و رقص جین کلی ماندگار شد. البته استنلی کوبریک در فیلم «پرتقال کوکی»‌ (1971) هم حسابی از این ترانه استفاده می‌کند.

    *****‌
    2. هم‌چنان که زمان می‌گذرد: «کازابلانکا» (1942)

    خواننده: دولی ویلسن
    شعر و موسیقی: هرمن هاپفیلد

    این ترانهٔ ماندگار بر چهره‌های هامفری بوگارت و اینگرید برگمن را هاپفیلد در اصل برای نمایش موزیکال «قدم همه روی چشم» (1931) ساخته بود.

    *****‌

    1. بر فراز رنگین کمان: «جادوگر شهر زُمرد» (1932)

    خواننده: جودی گارلند
    شعر: ای وای هاربرگ
    موسیقی: هارولد آرلن

    اولین اثری که از جودی گارلند یاد تماشاگران سینما می‌آید؛ ترانه حرف دل دختر نوجوانی را می‌زند که آرزو دارد از این دنیا فاصله بگیرد و جایی برای خودش بر فراز رنگین کمان دست و پا کند. ملودی و ترانه در اوج سادگی‌اند. چیزهای ساده جاودانه‌اند دیگر.

  7. #5
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض



    100 ترانهٔ برتر تاریخ سینمای آمریکا (21-100)

    afi13325126731

    از هر کدام از فیلم‌های «آواز در باران»، «آوای موسیقی» و «داستان وست ساید» هم سه ترانه در این لیست دیده می‌شود که از این لحاظ رکورددار هستند. از نظر خوانندگی هم جودی گارلند با پنج ترانه در مقام اول می‌ایستد و جولی اندروز و باربارا استرایسند هر یک با دو ترانه در رده دوم قرار دارند. بعضی از این ترانه‌ها هم اجراهای مختلفی دارند که در اینجا نام خواننده اجرای استفاده شده در فیلم را ذکر کرده‌ایم.


    *****
    100- راک اند رولِ روزهای قدیم: «کار پرمخاطره» (1983)

    خواننده: باب سِگر
    شعر و موسیقی: جرج جکسون،‌ توماس اِرل جونز

    *****
    99- هاکونا ماتاتا: «شیرشاه» (1994)

    خواننده: ناتان لین، اِرنی سابلا و متیو برادریک
    شعر: تیم رایس
    موسیقی: التون جان

    وسط فیلم «شیرشاه» کمپانی دیزنی،‌ دو شخصیت بامزه فیلم تیمون (لین) و پومبا (سابلا) قصد دارند با این ترانه ساده، شاد و پُرمعنی سیمبا (برادریک) را دوباره به زندگی امیدوار کنند. معنی‌اش هم که یادتان هست: دم را غنیمت شمار، ای دوست!

    *****
    98- و آن همه جَز: «شیکاگو» (2002)

    خواننده: کاترین زیتا جونز
    شعر: فرد اِب
    موسیقی: جان کاندر

    *****
    97- خیابان 42: «خیابان 42» (1933)

    خواننده: رابی کیلر، دیک پاول و گروه.
    شعر: ال دابین
    موسیقی: هری وارن

    یکی از آن موزیکال‌های درست و درمان دههٔ سی سینمای آمریکا که به پشت صحنهٔ دنیای نمایش‌های موزیکال گریزی می‌زند و با همین ترانه هم تمام می‌شود.

    *****
    96. فارغ البال: «آزاد از دو جهان» (1984)

    خواننده: کنی لاگینز
    شعر: دین پیچفورد و کنی لاگینز
    موسیقی: کنی لاگینز

    * نامزد دریافت اسکار بهترین ترانهٔ اریژینال

    *****
    95. به جادهٔ مراکش زده‌ایم: «جادهٔ مراکش» (1942)

    خواننده: بینگ کرازبی و باب هوپ
    شعر: جان اف. بروک
    موسیقی: جیمز ون هبوسن

    *****
    94. آن قدر مغرور نیستم که التماست نکنم: «دلسردی بزرگ» (1983)

    خواننده: گروه «تمپتیشن»
    شعر و موسیقی: نورمن جی. ویتفیلد و ادوارد هالند

    *****
    93. خودت را رها کن: «هشت مایل» (2002)

    خواننده: اِمینم
    شعر و موسیقی: جفری ایروین باس، مارشال بی مترز سوم و لویی ادگاردو رستو

    *****
    92. در گذشته دور و در دوردست: «دختر روی جلد» (1944)

    خواننده: جین کلی و ریتا هیورث
    شعر: آیرا گِرشوین
    موسیقی: جروم کرن

    *****
    91. بگذار رودخانه جاری باشد: «دختر پُرکار» (1988)

    خواننده، شعر و موسیقی: کارلی سایمن

    * برنده جایزه اسکار بهترین ترانه اریژینال

    *****
    90. مثل روزهای قدیم: «آنی هال» (1977)

    خواننده: دایان کیتن
    شعر و موسیقی: کارمن لومباردو و جان جیکوب لوئب

    *****
    89. شیک و پیک: «فرانکشتاین جوان» (1981)

    خواننده: جین وایلدر و پیتر بویل
    شعر و موسیقی: ایروینگ برلین

    *****
    88. دو رِ می: «آوای موسیقی» (1965)

    خواننده: جولی اندروز
    شعر: اسکار همراستاین دوم
    موسیقی: ریچارد راجرز

    *****
    87. دکمه‌ها و کمان‌ها: «رنگ پریده» (1948)

    خواننده: باب هوپ
    شعر و موسیقی: جی لیوینگسن و ری ایوانز

    * برنده جایزه اسکار بهترین ترانه اریژینال

    *****
    86. من هم روزهای خوشی در زندگی‌ام داشته‌ام: «رقص کثیف» (1987)

    خواننده: بیل مدلی و جنیفر وانرز
    شعر و موسیقی: فرانکی پرویت، جان دنیکولا و دونالد مارکوویتز

    *****
    85. آن‌چه که روزگار با خود می‌آورد: «مولن روژ» (2001)

    خواننده: ایوان مک گرگور و نیکول کیدمن
    شعر و موسیقی: دیوید بائروالد

    *****
    84. تقصیر رو بنداز گردن مِیم: «گیلدا» (1946)

    خواننده: ریتا هیورث (با صدای آنیتا اِلیس)
    شعر و موسیقی: آلن رابرتز و دوریس فیشر

    *****
    83. گُل سرخ: «گُل سرخ» (1979)

    خواننده: بت میدلر
    شعر و موسیقی: آماندا مک بروم
    *****

    82. دینگ دانگ، جادوگر مُرده: «جادوگر شهر زمُرد» (1932)

    خواننده: بر و بچه‌های «جادوگر شهر زمُرد»
    شعر: اِی. وای. هاربرگ
    موسیقی: هارولد آرلن

    *****
    81. من راحتم: «نشویل» (1975)

    خواننده، شعر و موسیقی: کیت کارادین
    *****

    80. بهارانه‌ای برای هیتلر: «تهیه کنندگان»‌ (1968)

    خواننده: گروه کُر
    شعر و موسیقی: مل بروکس

    *****
    79. تِم آرتور (بهترین کاری که می‌تونی بکنی): «آرتور»‌ (1981)

    خواننده: کریستوفر کراس
    شعر و موسیقی: برت باخاراخ، کارول بایر سیگر، کریستوفر کراس و پیتر آلن

    * برنده جایزه اسکار بهترین ترانه اریژینال

    *****
    78. 9 تا 5: «9 تا 5» (1980)

    خواننده، شعر و موسیقی: دالی پارلتون

    *****
    77. سایهٔ لبخند تو: «آبچلیک» (1965)

    خواننده: تونی بِنت
    شعر: پل فرانسیس وبستر
    موسیقی: جانی مندل

    * برنده جایزه اسکار بهترین ترانه اریژینال
    *****

    76. کریسمس شاد و کوچکی برای خودت ترتیب بده: «مرا در سنت لویی ملاقات کن» (1944)

    خواننده: جودی گارلند
    شعر و موسیقی: هیو مارتین و رالف بلین

    *****

    75. همه از آن بالاییم: «یک افسر و یک جنتلمن» (1982)

    خواننده: جو کاکر و جنیفر وارنز
    شعر: ویل جنینگز
    موسیقی: جک نیچه

    *****
    74. پیوند رنگین کمان: «فیلم ماپت» (1979)

    خواننده: جیم هنسون
    شعر و موسیقی: پل ویلیامز و کنت ال. آسچر

    *****
    73. رمانتیک نیست؟: «امشب دوستم بدار» (1932)

    خواننده: موریس شوالیه
    شعر: لورنز هارت
    موسیقی: ریچارد راجرز

    *****
    72. صبح بخیر: «آواز در باران» (1952)

    خواننده: جین کلی، دونالد اوکانر و دبی رینولدز
    شعر: آرتور فرید
    موسیقی: ناسیو هرب براون

    *****
    71. پسر یانکی دودل: «یانکی دودل بوی» (1942)

    خواننده: جیمز کاگنی
    شعر و موسیقی: جرج کوهن

    *****
    70. شب‌های تابستان: «گریس» (1978)

    خواننده: جان تراولتا و اولیویا نیوتن جان
    شعر و موسیقی: جیم جیکوبز و وارن کیسی

    *****
    69. سوار بر کشتی آب نبات چوبی: «چشمان درخشان» (1934)

    خواننده: شرلی تمپل
    شعر و موسیقی: سیدنی کلر و ریچارد اِی. وایتینگ

    *****
    68. خیابان‌های فیلادلفیا: «فیلادلفیا» (1993)

    خواننده، شعر و موسیقی: بروس اسپرینگستین

    *****
    67. هیچکی بهتر از تو نمی‌شه: «جاسوسی که دوستم داشت» (1977)

    خواننده: کارلی سایمن
    شعر: کارول بایر سیگر
    موسیقی: ماروین هملیش

    *****
    66. خودکشی درد ندارد: «مَش» (1970)

    خواننده، شعر و موسیقی: مایک آلتمن و جانی مندل

    ترانه‌ای که پسر رابرت آلتمن برای مجموعهٔ تلویزیونی و فیلم سینمایی «مش» ساخت.

    *****
    65. همیشه دوستت خواهم داشت: «بادی گارد» (1992)

    خواننده: ویتنی هیوستن
    شعر و موسیقی: دالی پارلتون

    *****
    64. چیزهای مورد علاقه‌ام: «آوای موسیقی» (1965)

    خواننده: جولی اندروز
    شعر: اسکار همراستاین دوم
    موسیقی: ریچارد راجرز

    *****
    63. مرسی حافظه: «برنامه بزرگ 1938» (1938)

    خواننده: باب هوپ و شرلی راس
    شعر و موسیقی: لئو رابین و رالف رینگر

    *****
    62. دیو و دلبر: «دیو و دلبر» (1991)

    خواننده: آنجلا لنزبری (سلین دیون و پیابو برایسن)
    شعر: هاوارد آشمن
    موسیقی: آلن مِنکن
    *****
    61. شاد باش: «شب بوی تابستانی» (1950)

    خواننده: جودی گارلند
    شعر و موسیقی: هارولد آرلن و تد کولر

    *****
    60. باید تو باشی: «وقتی هری با سالی ملاقات کرد» (1989)

    خواننده: هری کانیک جونیور
    شعر: گاس کان
    موسیقی: ایشام جونز

    *****
    59. امشب: «داستان وست ساید» (1961)

    خواننده: بروبچه‌های «داستان وست ساید»
    شعر: استفن ساندهایم
    موسیقی: لئونارد برنستاین

    *****
    58. اینک پرواز خواهم کرد: «راکی» (1976)

    خواننده: دی اِتا لیتل و نلسون پیگ فورد
    شعر: کارول کانرز و آین رابینز
    موسیقی: بیل کونتی

    *****
    57. آسیاب بادی‌های ذهنت:‌ «ماجرای توماس کراون» (1968)

    خواننده: نوئل هریسون
    شعر: آلن و مریلین برگمن
    موسیقی: میشل لگرند

    *****
    56. خدایا به خاطر دخترکوچولوها متشکرم: «جیجی» (1958)

    خواننده: موریس شوالیه
    شعر: آلن جی لرنر
    موسیقی: فردریک لوو

    *****
    55. فلش دنس... چه احساسی!: «فلش دنس» (1983)

    خواننده: آیرین کارا
    شعر: کیث فورسی و آیرین کارا
    موسیقی: جیورجیو مورودِر

    *****
    54. حاضرید برقصیم؟‌: «پادشاه و من»‌ (1956)

    خواننده: مارنی نیکسن (دبورا کر) و یول براینر
    شعر: اسکار همراستاین دوم
    موسیقی: ریچارد راجرز

    *****
    53. گُلدفینگر: «گُلدفینگر» (1964)
    خواننده: شرلی بسی
    شعر: لزلی بریکاس و آنتونی نیولی
    موسیقی: جان بری

    *****
    52. فصل تابستان: «پورگی و بس» (1959)

    خواننده: دیاهان کارول
    شعر و موسیقی: جرج و آیرا گریشوین، دو بوس و دوروتی هِیوارد

    *****
    51. شهرت: «شهرت» (1980)

    خواننده: آیرین کارا
    شعر: دین پیچفورد
    موسیقی: مایکل گور

    *****
    50. روز و شب با راک: «جنگل تخته سیاه» (1955)

    خواننده: جیمز ای. مایرز و دِ کامتز
    شعر و موسیقی: مکس سی فریمن و جیمی دی نایت

    *****
    49. بخندانشان!:‌ «آواز در باران»‌ (1952)

    خواننده: دونالد اوکانر
    شعر: آرتور فرید
    موسیقی: ناسیو هرب براون

    *****
    48. هر چه قسمت باشد، همان می‌شود: «مردی که زیاد می دانست» (1956)

    خواننده: دوریس دی
    شعر و موسیقی: جی لیوینگستون و ری ایوانز

    *****
    47. Zip-a-Dee-Doo-Dah: «ترانهٔٔ جنوب» (1947)

    خواننده: جیمز بسکت
    شعر: ری گیلبرت
    موسیقی: آلی وروبل

    *****

    46. باران، بر نمایش من نبار: «دختر بامزه» (1968)

    خواننده: باربارا استرایسند
    شعر: باب مریل
    موسیقی: ژول استاین

    *****
    45. این است سرگرمی: «گروه واگن» (1953)

    خواننده: فرد آستر و دوستان
    شعر: هاوارد دایتز
    موسیقی: آرتور شوارتز

    *****

    44. باد زیر بال‌هایم می‌وزد: «ساحل‌ها»‌ (1988) ‌

    خواننده: بت میدلر
    شعر و موسیقی: لری هِنلی و جف سیلبار

    *****

    43. آن گونه که امشب به چشم می آیی: «زمانِ ریتم تند» (1936)

    خواننده: جان لاکی گارنت (لب‌خوانی فرد آستر)
    شعر: دوروتی فیلدز
    موسیقی: جروم کِرن
    *****

    42. بانوی بخت: «پسرها و عروسک ها» (1955)

    خواننده: سایمن مولینز
    شعر و موسیقی: فرانک لوسر

    *****

    41. نیویورک، نیویورک: «بر فراز شهر» (1949)

    خواننده: جین کلی
    شعر: بتی کامدِن و آدولف گرین
    موسیقی: لئونارد برنستاین

    *****

    40. با قدرت نبرد کن: «کار درست را انجام بده» (1989)

    خواننده: گروه «پابلیک اِنمی»
    شعر و موسیقی: جیمز هنری باکسلی سوم، کیت اِم. باکسلی،‌کارلتون داگلاس ریدن اَور و اریک تی. سَدلِر
    *****

    39. روزهای شراب و گل‌های سرخ: «روزهای شراب و گل سرخ» (1963)

    خواننده: گروه کُر
    شعر: جانی مرسر
    موسیقی: هنری منچینی

    * برنده اسکار بهترین ترانه اریژینال (1962)

    *****
    38. تم فیلم شَفت: «شفت» (1971)

    خواننده: -
    شعر و موسیقی: آیزاک هیز

    *****
    37. تاب‌سواری روی یک ستاره: «راه خودم را می‌روم»‌ (1944)

    خواننده: بینگ کرازبی
    شعر و موسیقی: جان بِرک و جیمز ون هیوسن

    *****
    36. Supercalifragilisticexpialidocious: «مری پاپینز» (1964)

    خواننده: جولی اندروز و دیک وان دایک
    شعر و موسیقی: ریچارد اِم. شرمن

    هنوز بحث بر سر معنی اسم این ترانه ادامه دارد...

    *****
    35. آمریکا: «داستان وست ساید» (1961)

    خواننده: بروبچه های «داستان وست ساید»‌
    شعر: استفن ساندهایم
    موسیقی: لئونارد برنستاین

    *****
    34. بیا همه چیز را پس بگیریم: «می‌شود برقصیم»‌ (1937)

    خواننده: فرد آستیر و جینجر راجرز
    شعر و موسیقی: جرج و آیرا گرشوین

    *****
    33. صورت فلکی دلو/بگذار آفتاب بیاد تو: «مو» (1979)

    خواننده: گروه «دِ فیفث دیمنشن»
    شعر: جیمز رادو و جروم راگنی
    موسیقی: گالت مک درموت

    *****

    32. ریتم گرفته‌ام: «یک آمریکایی در پاریس» (1951)

    خواننده: جین کلی
    شعر و موسیقی: جرج و آیرا گرشوین

    *****

    31. تِمی از نیویورک، نیویورک: «نیویورک، نیویورک» (1977)

    خواننده: لیزا مینِلی
    شعر: فرد اِب
    موسیقی: جان کاندر

    *****
    30. هوای توفانی: «هوای توفانی» (1943)

    خواننده: لنا هورن
    شعر: تاد کولر
    موسیقی: هارولد آرلن
    *****

    29. زاده برای وحشی بودن: «ایزی رایدر» (1969)

    خواننده، شعر و موسیقی: مارس بونفایر (از گروه راک کانادایی استپن وولف)

    *****
    28. عصر دل‌انگیز:‌ «اقیانوس آرام جنوبی» (1958)

    خواننده: جیورجیو توزی
    شعر: اسکار همراستاینِ دوم
    موسیقی: ریچارد راجرز
    *****
    27. ملودی عنان‌گسیخته: «روح» (1990)

    خواننده: گروه رایچس برادرز
    شعر: هی زارت
    موسیقی: الکس نورث

    *****
    26. ترانه تراموا: «مرا در سنت لویی ملاقات کن» (1944)

    خواننده: جودی گارلند
    شعر و موسیقی: هیو مارتین و رالف بلین

    *****
    25. سر ظهر‌ (فراموشم مکن): «ماجرای نیمروز» (1952)

    خواننده: تکس ریتر
    شعر: دیمیتری تیومکین
    موسیقی: ند واشنگتن

    *برندهٔ اسکار بهترین ترانهٔ اریژینال (1952)

    *****
    24. رودخانه پیرمرد: «نمایش روی قایق» (1936)

    خواننده: پل رابِسون
    شعر: اسکار همراستاینِ دوم
    موسیقی: جروم کِرن

    *****
    23. قطره‌های بارون همین طور می‌ریزن روی سرم: «بوچ کسیدی و ساندنس کید» (1969)

    خواننده: بی جی توماس
    شعر: هال دیوید
    موسیقی: برت باخاراخ

    * برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین ترانهٔ اریژینال (1969)

    *****
    22. همه حرف می‌زنند: «کابوی نیمه‌شب» (1969)

    خواننده: هری نیلسن
    شعر و موسیقی: فرد نیل

    یکی از ترانه‌های کلیدی آخرین سال دههٔ طلایی شصت؛ هماهنگی ترانه با راه رفتن سرخوشانه جو باک در سکانس افتتاحیهٔ فیلم بر جادوی آن می‌افزاید.

    *****
    21. راکِ زندان: «راکِ زندان» (1957)

    خواننده: الویس پرسلی
    شعر و موسیقی: مایک استولر و جری لیبر


  8. کاربر مقابل از NET DOCTOR عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:


  9. #6
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    ترانه‌سازان بزرگ تاریخ سینما (1)
    هنری منچینی

    mancini1332513234

    موسیقی ما : انریکو نیکولا منچینی در 16 آوریل 1924 در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایو به دنیا آمد. انریکو دوران نوجوانی خود را در شهر پنسیلوانیا گذراند و از 12 سالگی کار نواختن پیانو را شروع کرد. در همان شهر به یک گروه موسیقی پیوست و در آن گروه فلوت می‌نواخت. کمی بعد کارهایی را که خودش ساخته بود برای بنی گودمن فرستاد و از طرف او پیشنهاد کار دریافت کرد. منچینی کار ساخت موسیقی فیلم را با تهیهٔ موسیقی فیلمی از زوج آبوت و کاستلو شروع کرد و آن قدر در حرفه‌‌اش اوج گرفت که هجده بار نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد و چهار بار هم این جایزه را دریافت کرد.

    او در سال 1952 وارد استودیوی یونیورسال پیکچرز شد و اولین بار به خاطر ساخت موسیقی فیلم «داستان گلن میلر» نامزد دریافت جایزه اسکار شد. منچینی موسیقیدانی بالفطره بود؛ محض نمونه برای فیلم «هاتاری!» (هاوارد هاکس، 1962) به صورت اتفاقی قطعهٔ کوتاهی برای صحنه گام برداشتن بچه فیل ساخت و در اوج شگفت‌زدگی متوجه شد که قطعه‌ای که ساخته به نام «راه رفتن بچه فیل» بسیار مشهور و پرفروش شده است.

    منچینی را یکی از سردمدران ورود سبک جز به دنیای موسیقی فیلم در دهه شصت می‌دانند. از او بیش از 50 آلبوم و 500 اثر باقی مانده است. منچینی دوران طلایی همکاری خودش را در کنار بلیک ادواردز تجربه کرد و مردم سراسر دنیا او را به خاطر ساخت تم مشهور پلنگ صورتی می‌شناسند؛ منچینی با کارگردان‌های بسیار مهمی همکاری‌های بلند مدت و بسیار موفقی داشته است: بلیک ادواردز («صبحانه در تیفانی»، با آن ترانهٔ جاودانهٔ «رودخانهٔ مهتاب» که به قول خود هنری فقط و فقط برای آدری هپبورن ساخته شده بود، «پلنگ صورتی» و تمامی دنباله‌هایی که بر این فیلم ساخته شد، «مسابقهٔ بزرگ»، «پارتی»، «ویکتوریا، ویکتوریا» و «روزهای شراب و گل‌های سرخ») ؛ استنلی دانن («معما»)؛ ویتوریو دسیکا («گل آفتابگردان») و پل نیومن («گاهی پندار بزرگ» و «باغ‌وحش شیشه‌ای»).

    هنری منچینی در 14 ژوئن 1994 در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا درگذشت.


  10. #7
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    ترانه‌سازان بزرگ تاریخ سینما (2)
    جانی مرسر

    mercer1332513393

    موسیقی ما: جانی مرسر (1909- 1976) یکی از خوانندگان و ترانه‌سرایان سرشناس امریکا به شمار می‌آید. او کار خود را در کنار پل وایتمن شروع کرد و از سال 1935 رسما وارد دنیای هالیوود شد و در چند موزیکال هم نقش‌های کوتاهی برعهده گرفت. مرسر در کنار فعالیت‌های نمایشی خود وارد کار گویندگی رادیو هم شد و در کنار بینگ کرازبی روزهای شکوهمند و موفقی را تجربه کرد.

    مرسر به لطف ذوق و استعدادی که در دو زمینهٔ خوانندگی و ترانه‌سرایی داشت، از اواسط دههٔ سی تا اواسط دههٔ پنجاه یکی از چهره‌های محبوب موسیقی امریکا بود و ترانه‌هایش همیشه جزو محبوب‌ترین کارها بودند.

    یکی از دلایل محبوبیت او کار بر روی ساخت ترانه‌های فیلم‌های سینمایی بود که این کار را در کنار موسیقی‌دانان بزرگی چون هنری منچینی انجام می‌داد. مرسر علاوه بر ساخت بیش از صد ترانه، در ساخت ترانه‌هایی برای نمایش‌های موزیکال برادوی هم حضور بسیار فعالی داشت. او یکی از موسسین کمپانی کاپیتول رکوردز هم بود. مرسر چهار بار برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین ترانه شد که دو بار آن را با همکاری هنری منچینی و دو بار دیگر را در کنار هری وارن و هوگی کارمایکل کسب کرد.

    برخی از ترانه‌های ماندگارش در کنار هنری منچینی از این قرارند: «رودخانه مهتاب»، «روزهای شراب و گل‌های سرخ»، «معما»، «درخت معشوقه»، «لحظه به لحظه» و «سوت زدن در تاریکی».


  11. #8
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    ترانه‌سازان بزرگ تاریخ سینما (3)
    دیمیتری تیومکین

    dimitry1332513484

    موسیقی ما : دیمیتری تیومکین در کنار ماکس استاینر، میکلوش روژا و فرانتس واکسمن یکی از شناخته‌‌شده‌ترین سازنده‌های موسیقی متن فیلم در عصر طلایی هالیوود به شمار می‌آید. تیومکین در 10 می، 1894 در اوکراین واقع در اتحاد جماهیر شوروی سابق به دنیا آمد و در وطن خودش کار یادگیری نواختن سازهای مختلف را شروع کرد. در اوایل دهه بیست از استعدادهای هنری‌اش در زمینهٔ فعالیت‌های سیاسی استفاده کرد و در سال 1924، شوروی سابق را به مقصد برلین ترک کرد و به پدرش، که در آنجا کار طبابت می‌کرد، ملحق شد. یک سال بعد دیمیتری عازم امریکا شد و در سال 1930 به همراه همسرش به هالیوود رفت تا رسما کار به عنوان سازنده موسیقی متن فیلم‌های سینمایی را شروع کند. دیمیتری در سال 1937 شهروند امریکا شد.

    تیومکین با وجود اینکه از موسیقی اروپای شرقی تاثیر شگرفی گرفته بود، خیلی راحت در دلِ هالیوود جا افتاد و در کنار فرانک کاپرا، موسیقی متن سه فیلم معروف او از جمله دو شاهکار او با جیمز استوارت یعنی «زندگی شگفت انگیز است» (1946) و «آقای اسمیت به واشنگتن می‌رود» (1939)، را به نحو احسن ساخت. همکاری او با فرد زینه مان در فیلم «ماجرای نیمروز» (1952) هم نتیجه درخشانی به بار آورد و او برای ساخت ترانه «آه عزیزم... فراموشم مکن» برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین ترانهٔ اریژینال شد.

    بعدها که برای ساخت موسیقی متن فیلم «بلند بالا و متعالی» (1954) برنده جایزه اسکار شد، در حین سخنرانی‌اش از تمامی سازندگان موسیقی متن فیلم‌های سینمایی یادی کرد و خود را مدیون تمامی آنها دانست.

    از آثار جاودانهٔ دیمیتری تیومکین در مقام سازندهٔ موسیقی متن می‌شود از فیلم‌هایی مثل «غول» (1956)، «جدال در او. کی. کرال» (1957)، «ریوبراو» (1959)، «آلامو» (1960)، «توپ های ناوارون» (1961)، «55 روز در پکن» (1963) و «سقوط امپراتوری روم» (1964) یاد کرد. تیومکین، که اولین موسیقی‌دانی بود که برای ساخت موسیقی متن یک فیلم و هم چنین ترانهٔ اریژینال همان فیلم {«ماجرای نیمروز»} برنده جایزه اسکار شد، در سال 1979 در شهر لندنِ انگلستان درگذشت اما نوای موسیقی سحرآمیزش همیشه برپاست.


  12. #9
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض

    كارگردانان موسيقی‌دوست (1)

    مارتین اسکورسیزی



    scorsese1332603099

    موسیقی ما: بعضی از کارگردان‌ها خورهٔ ترانه هستند؛ یعنی این‌که فیلم‌هایشان از ابتدا تا انتها مملو از ترانه‌های مختلف از سبک‌های متفاوت است که تمامی این ترانه‌ها هم به طرز اسرارآمیزی در فیلم حل و جزئی از پیکره آثار سینمایی آن‌ها شده‌اند. کارگردان‌هایی از این دست، جدا از تمامی ویژگی‌های منحصر به فردشان، پیوند بسیار مبارکی هم بین موسیقی (یا بهتر است بگویم ترانه) و سینما برقرار می‌کنند. در ادامه به سرشناس‌ترین نام‌های این وادی نگاهی می‌اندازیم و از کارگردانانی یاد می‌کنیم که برای تماشای آثارشان چشم‌‌ها کافی نیستند و باید با گوش‌های تیزی دل به شنیدن آثارشان هم بدهیم.

    مارتین اسکورسیزی

    با نگاهی به آثار اولیه مارتین اسکورسیزی، مثل «خیابان‌های پایین شهر» (1973)، می توان متوجه شد که استاد از همان روزهای آغازین کار سینمایی‌اش بسیار تحت تاثیر موسیقی و ترانه‌های زمانه خودش بوده است. یکی از پررنگ‌ترین حضورهای موسیقیایی در آثار اسکورسیزی به گروه «رولینگ استونز» تعلق دارد که از همین فیلم «خیابان‌های پایین شهر» با ترانه‌هایی مثل «Jumpin' Jack Flash» و «به من بگو» جزئی از دنیای اسکورسیزی شدند و این حضور تا هم اکنون و به لطف ساخت مستند «نوری بتابان» (2008) توسط استاد هنوز هم که هنوز است به قوت خودش باقی است. اسکورسیزی عمدتا به ترانه‌هایی در سبک‌های راک، بلوز، سول و فوک ارادت خاصی دارد. علاوه بر استفاده از ترانه‌هایی از این دست در آثارش فیلم‌های مستندی هم در مورد گروه‌های موسیقی و خوانندگان بزرگ ساخته است، مثل «راهی به خانه نیست: باب دیلن» (2005)، در مورد زندگی دیلن و تاثیر شگفت انگیز او بر دنیای موسیقی و فرهنگ کشور امریکا، «والس آخر» (1978)، در مورد آخرین کنسرت گروه «دِ بند» و هم چنین مستندی درباره موسیقی سبک بلوز. گذشته از این وقتی اسکورسیزی فیلم می‌سازد – هر چه باشد سابقهٔ ساخت ویدیو کلیپ هم دارد – اکثر فیلم‌هایش از همان سکانس ابتدایی تا تیتراژ پایانی مزین به ترانه‌های رنگارنگ هستند: «نیویورک، نیویورک» (1977) ترانه‌های متعددی از لیزا مینه‌لی را در خود جا داده؛ «رفقای خوب» (1990) با ترانهٔ «Rags to Riches» با صدای تونی بنت شروع می‌‌‌‌‌شود و با اجرای منحصر به فردی از ترانهٔ «شیوه من» به پایان می‌رسد؛ در «کازینو» با قطعه‌های کلاسیک باخ روبه رو می‌شویم و ترانه‌هایی از خوانندگان و گروه‌هایی مثل لیتل ریچارد، رولینگ استونز، اوتیس ردینگ، مادی واترز، دین مارتین، راکسی میوزیک و جف بک در گوشه و کنار آن به گوش می‌رسد؛ ساندترکِ «دار و دسته‌های نیویورک» هم مزین به ترانه‌ای طلایی از گروه ایرلندی U2 به نام «دست‌هایی که امریکا را ساخت» است؛ و دست آخر این‌که در فیلم «مُردگان» (2006) هم باز از ترانهٔ «پناهم بده» از گروه «رولینگ استونز» استفاده می‌کند و اجرای متفاوتی از قطعهٔ «سستی دلچسب» از گروه «پینک فلوید» را در دل اثرش قرار می‌دهد. اسکورسیزی به معنای واقعی کلام خورهٔ موسیقی است.

  13. #10
    فرهنگ و هنر
    سلام!
    تاریخ عضویت
    May 2011
    نوشته ها
    757
    تشکر تشکر کرده 
    148
    تشکر تشکر شده 
    1,617
    تشکر شده در
    486 پست
    قدرت امتیاز دهی
    1592
    Array

    پیش فرض


    كارگردانان موسيقی‌دوست (2)
    کوئنتین تارانتینو

    tarantino1332603381

    موسیقی ما - جواد رهبر: تارانتینو عادت دارد برای انتخابِ ترانه‌های ساندترکِ فیلم‌هایش سراغ کارهای کمتر شنیده‌شده و متفاوت برود. حتی اگر بخواهد به سراغ خواننده‌های سرشناسی چون نیل دایموند یا چاک بری هم برود، یا ترانه‌های آن‌ها را در صحنه‌هایی از فیلمش به کار می‌گیرد که جاذبه‌های بصری‌شان فوق‌العاده زیاد است و یا این‌که اجرای دیگری از ترانه‌های خوانندگان سرشناش را به کار می‌برد. اما استفاده کردن تارانتینو از ترانه‌های گروه‌های نه چندان سرشناس دقیقا یادآور الهام گرفتن او از فیلم‌های درجه دو و یا به اصطلاح زی-مووی‌های تاریخ سینماست. تارانتینو علاوه بر تماشای فیلم‌های بی‌شماری از این دست، ترانه‌های بسیاری هم از گروه‌های زیرزمینی شنیده و در آرشیوش دارد و هر وقت لازم بداند آنها را رو می‌کند. حالا این کار ممکن است در حین ساخت فیلمی مثل «سگ‌های انباری» (1992) رخ بدهد یا در «جکی براون» (1997)، که براون در آن با لحن خاصی از این نکته گله می‌کند که پلیس کشور امریکا گروه «دلفانیکز» را نمی‌شناسد. از این گله‌گذاری‌ها در آثار تارانتینو زیاد به چشم می‌خورد، درست مثل این میماند که او هم مثل شخصیت‌های فیلم‌هایش انتظار دارد که تماشاگرش، ترانه‌هایی از این دست را بشناسد و با آنها کُلی خاطره داشته باشد. در «ضد مرگ» (2007) هم نمونه‌ای از این مورد داریم و آن هم زمانی است که جانگل جولیا با حالت گله‌گذاری از دوستانش شکایت می‌کند که گروه انگلیسی «دِیو دی، دازی بیکی، مایک و تیچ» را نمی‌شناسند؛ هرچه باشد این گروه قرار است ترانهٔ مرگ آنها، که همان ترانه «سفت بچسب» باشد، را در یکی از درخشان‌ترین سکانس‌های فیلم اجرا کند. در همین فیلم، تارانتینو باز هم به سراغ اجرای دوبارهٔ ترانه محبوبی می‌رود و به جای استفاده از اجرای بیتلز از ترانه «Baby, It's You» از اجرای اسمیت استفاده می‌کند. او سابقه انجام چنین کاری را هم در شاهکارش یعنی «پالپ فیکشن» (1994) دارد که در آن از اجرای متفاوتِ گروه «اِرج اورکیل» از ترانه «Gilr, You'll Be a Woman Soon» ساخته نیل دایموند استفاده کرده است. ترانه‌های فیلم‌های تارانتینو حدیث نفس شخصیت‌هایش هستند، درست مثل ترانه «بنگ بنگ {محبوبم به من شلیک کرد}» با صدای نانسی سیناترا که روی عنوان‌بندی آغازین فیلم «بیل را بکش: جلد اول» (2003) شنیده می‌شود و قصهٔ زندگی براید (اوما تورمن) را روایت می‌کند؛ قصهٔ انتقامی اجتناب پذیر.



صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

علاقه مندی ها (بوک مارک ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

http://www.worldup.ir/