همه چیز درباره شیطان پرستی
گفتگو با حجت الاسلام ادبی
شیطانپرستی، به عنوان یكی از این مكاتب نوپدید دینی است كه بحث اصلی این گفتوگو نیز میباشد.شیطان كیست و یا چیست؟ از انسان چه میخواهد؟ انسان از پرستش شیطان چه هدفی را دنبال میكند؟
شیطان دشمن سرسخت انسان كه از خلقت حضرت آدم تا به امروز پی در پی با او به مخالفت پرداخته، اهمیت شناخت و نحوه مواجهه با او از موضوعات مهم قرآنی است. در قرآن درباره شیطان آمده است: شیطان موجودی از گروه جنیان است ( كهف 50)، چون جنیان از جنس آتش بی دود هستند بنابراین شیطان نیز از آتش است ( حجر27، الرحمن15)، او در مقابل رب دست به طغیان زد( مریم 44)، و به او كفر ورزید ( اسراء27)، علت كفر و عصیان او در مقابل خدا به دلیل تمرد از سجده به پای انسان بود (بقره 34)، چون انسان به اسماء الهی آگاهی یافته بود و شیطان از این علم بی بهره بود (بقره21)، او جنس خود را كه از آتش بود برتر از خاك كه جنس آدم است می داند و بر این اساس كینه و دشمنی انسان را سخت به دل گرفته است ( اعراف22، یوسف 5، اسراء53 ، فاطر6 ، زخرف 62)، و با سركشی كه به درگاه رب نموده است (نساء117)او را وادار به دخالت در كار خدا بدون داشتن علم و آگاهی كند( حج 3)، دشمنی خود را با آدمیان به رخ آنها بكشد ( زخرف 62)، آنها را وادار به طغیان و غوا كند (اعراف 175)، و حتی با داشتن علم الهی نیز ممكن است این طغیان و غوا صورت پذیرد او سعی می كند به وسیله انسان خلقت خدا را دگرگون كند( نساء 119) و سعی می كند كه حزبش را بر جهان مسلط كند ولی خداوند حزب او را دچار خسران می كند ( مجادله 19)، و نهایتاً سعی می كند كه با مسخ كردن انسان و تصرف او، عذاب خدا را برا او جاری سازد (ص41)، و او را به سوی عذاب سعیر سوق دهد ( لقمان 21)، در دلش دائماً حزن و اندوه جاری سازد ( مجادله 10)، آنها را از آخرت بی اعتقاد گرداند و در قیامت آنها را در كنار خود محشور ببیند ( مریم 66 الی 68).
شیطان در تمام داستانهای كهن و در تمامی ادیان وجود دارد، شیطان آمده است تا انسان خلیفهالله نباشد. شیطان بسان تاریكی مطلق در مقابل روشنایی و نور رحمت الهی است. هر چند در ابتدا بشر سعی داشت تا از شیطان دوری كند و از شر او در امان باشد اما بشر امروزی در پی فنا شدن در نیروی شیطان است.
*معنویت گمشده بشر در قرن اخیر است، علت بازگشت انسان به معنویت چیست؟
هرجا كه سر زدم همه در مرز بودن است كو مرز تازهای كه فراتر ز بودن است .
انسان معاصر، به دنبال گمشده خود در اقلیم و مملكت روح است. در فضای زندگی مدرن همه دستاوردهای زندگی بشری در اعلی جایگاه خود محقق شده است، دوران مدرنیته، دوران سیطره، كمیت است. دورانی است كه در فضا و موقعیت بشری، فقدان امكانات و دستاوردهای علمی بر بشر تحمیل نمیشود بلكه در فضای مدرن و موقعیت جاری امروز، نوعی تفرعن را بوجود آورده كه این تفرعن موجب شده تا به تعبیر كتاب مقدس او در برج بابل (در دوران مدرن) سر بر آسمان بهساید و در برابر خداوند سركشی كند. سركشی انسان در دوران مدرن و در فضای زندگی امروز، از جانب دیگری فقدان معنویت را هم به بار آورده است، یعنی انسان معاصر، انسان گسسته از آسمان هست اما در عین حال نمیتواند به فطرت خود پشت كند. انسان امروز، در فضای زندگی مدرن، خود را ارضا شده نمیبیند، هنوز هم نقاط پنهانی هست كه مدرنیته و پست مدرنیته به آنها پاسخ نداده و هنوز هم فضاهای تاریكی وجود دارد كه تكنولوژی نتوانسته پاسخ روشنی به آنها بدهد. این اقلیم، اقلیم گم شده روح است.اگر دوران قرن بیستم را به تعبیر نیچه، دورانی بدانیم كه خدا مرده است و در عین حال دیوانه نیچه با شمشیر آخته در شهر، فریاد میزند: كه خدا را كشتهام.
امروزه، مكاتب نو پدید دینی قرار است انتقام خداوند را بگیرند. اگر دوران قرن بیستم، دوران زیر رادیكال بردن خدا و كشتن او بود، قرن بیست و یكم، قرن انتقام الهی است، این انتقام الهی، در فضای ادیان كلاسیك وجود ندارد، خداوند در این ادیان رحمت خود را یكسره بر زندگی انسان گسترانیده و این رحمت تداوم داشته و خواهد داشت.
مكاتب نوپدید دینی، كه به دنبال معنویتی فراتر از معنویت ادیان كلاسیك هستند، معنویتی را دنبال میكنند، كه آموزههای فقهی ندارد، شریعتی به معنای اخص ندارد، دستاوردهای خاص حرام و حلال و باید و نباید ندارد، با این تفاسیر پیروان این مكاتب میگویند، عصر انتقام الهی فرا رسیده و آن خداوندی را كه شما در گذشته كشتید امروز در قرن بیست و یكم میخواهد انتقام بگیرد. در نتیجه مكاتب نوپدید دینی بوجود میآیند.
ورود شیطانپرستی به ایران (جدید)
ورود شیطانپرستی به ایران (جدید)
نوع جدید شیطانپرستی طی یک بازة زمانی 10ساله با چند وقفه به ایران ورود یافته
است . (22)
1. نحوة ورود
چند گروه عامل و حامل ورود شیطانپرستی به ایران بوده اند که در بند بعدی به آنها اشاره خواهد شد . اما به صورت کلی و از منظر عوامل چند اقدام نقش بسزایی را در خصوص ورود جریان مذکور ایفا کرده است .
1ـ1 مهمترین ورود شیطانپرستی به ایران رواج یافتن میل جوانان به استفاده از موسیقی متالیکا و ساز گیتار بوده است .
طی 10 سال گذشته موسیقی متالیکا به صورت زیرزمینی و غیرمجاز وارد کشور شده و در چارچوب آن مفاهیم نحله انحرافی مورد بحث در اختیار جوانان قرار گرفتهاست . (23)
2ـ1 اقدام تاملبرانگیز و بسیار ناشیانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آقای خاتمی در صدور مجوز برای گروهها ، آلبومها و کتاب های اشعار موسیقی متالیکا نیز نقش اساسی را در جلب توجه عموم مخاطبین جوان به این نحله انحرافی فراهم آورد .
در واقع باید تاکید کرد که در کنار موسیقی زیرزمینی ،وزارت فرهنگ و ارشاد وقت نقش دروازبان ورود یک جریان با شرایط مورد اشاره ایفا کرد .
گفتنی است «هوی متال» ، « متال تاریک » ، « گوتیک متال یا متال گوتیک» چند سبک از موسیقی شیطانی متالیکا بود که به یمن غفلت اعجابانگیز مسئولین فرهنگ کشور که جدال و «اصلاحات»سیاسی را پیشه خود قرار داده بودند وارد کشور شد ، نمونه ای از متون ترجمه شدهای که به صورت قانونی ! در کشور به فروش رسید در ادامه میآید :
uniting our tearful eyes...
enchanting
At night... I kiss the serpent in thy tears
For years... thy sorrow I've mourned
تاریکی ... قلب خون آلود مرا در آغوش می گیری
رویاهایم .... چشمان اشکبارمان را متحد می کند
فریبنده
در شب .... ابلیس را در اشکهایم می بوسم
برای سالها ... غم های تو سوگواری من است
Harken my moonchilds cry
yearning for another night
Mourning my once beloved
mezmorized and ravendark
گوش کن به صدای گریه فرزندان ماه من
که آرزوی شبی دیگر را دارند
ماتم مورد علاقه من
هیپنوتیزم و تاریکی
My pale enchantress of the night
at last my candle's burning down
The wintermoon is shining bleak
for thee my enchantress
جادوگر زندانی شب
از آخرین شمع سوزانم
ماه پاییزی سیاه غم انگیز می درخشد
جادوگر من برای تو
Enchanting all my dreams
a beauty and her flood of tears
Nightfall embrace my heart
mezmerized and ravendark
رویاهایم را فریب بده
زیبا و سیل اشکهایش
سقوط شب قلب مرا در آغوش می گیرد
هیپنوتیزم و تاریکی
My pale enchantress of the night
I desire thee
جادوگر زندانی شبهای من
من تو را آرزو می کنم
Fearful I walk with thee... through dusk
Through winds of loss... Her beauty and her
با ترس با تو قدم می زنم ... به سوی خاک
به سوی بادهای گمراهی ... او زیباست
flood embrace my bleeding heart
Tearful I fall with thee... at last
Lead me there... to where thy shadows cast
طوفان در آغوش می گیرد قلب خونین مرا
با اشک سقوط می کنم با تو ... در آخر
مرا راهنمایی کن ... به جایی که سایههایت پخش می شوند
They dance in velvet darkness lost
آنها می رقصند در مخمل از دست رفته تاریکی
Rise... bleak winterfullmoon
Rise...
برخیز ای ماه غمگین
برخیز ...
2. حاملان شیطانگرایی
آورندگان شیطانپرستی به ایران شامل افراد و گروه های ذیل میباشند: ـ
1ـ2ـ تحصیلکردگان و سرخوردگان اجتماعی در خارج از کشور که عمدتا دچار خسارت و شکستها سنگین مادی معنوی شدهاند.
2ـ2ـ فرزندان منافقین فراری ، سلطنتطلبها ، مفسدان اقتصادی رژیم پهلوی که قبل و بعد از انقلاب موفق به فرار از کشور و محاکمه انقلابی شدند .
3-2- افرادی از خانوادههای بسیار ثروتمند ساکن و مقیم داخل کشور که عمدتا دارای روابط خانوادگی و .. با خارج نیز میباشند .
4-2- جاسوسان فرهنگی سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی که با هدف استحاله فرهنگی وارد کشور شدند .
5-2- فعالان حوزه هنر و موسیقی که با کشورهای دیگر علیالخصوص آمریکا ، انگلیس ، کانادا و استرالیا در ارتباط بوده و بنابر دلایل حرفهای و شغلی مسافرت های متعددی داشتهاند .
اما نکته اساسی و قابل ملاحظهای که دریافتهای این پژوهش دلالت بر این مهم دارد که حداقل 90% از افراد شاخص وارد کننده شیطانپرستی به ایران فاقد تحصیلات دانشگاهی و خانواده سالم میباشند .
شیطانپرستی در ایران (تاریخی)
شیطانپرستی در ایران (تاریخی)
1. دروزیها
دروزیها اقوام مهاجری هستند که از مناطق غربی کشور طی فاصله زمانی حداقل 10 قرن پیش به دلیل آزارهای حکومت وقت بر علیه شیعیان فراری شده و در مناطق از فلسطین اشغالی ، سوریه ، لبنان و ... سکنی گزیده اند .
برخی از مورخان و کارشناسان ادیان بر این باورند که دروزهای « درونگرا» نوعی از شیطانپرستی را اختیار کردهاند و ریشههایی از ایشان نیز در عراق و ایران (مناطق غرب کشور ایران) مستقر هستند و دارای معبد مقدس میباشند .
2. گنوسیها
با فرض صحیحتر استنادهای تاریخی دقیق انتصاب شیطانپرستی به فرقه گنوسی منشعب از اهل حق میباشد که آشکارا به شیطانپرستی روی آوردهاند. (19)
در این رابطه باید متذکر شد بانیان « تقدیس ابلیس» (20) در تصوف دارای قدرت تاریخی زیادی میباشند و آنچنانکه در تاریخ و توسط ایشان آورده شده افرادی همچون احمد غزالی (21) ، ذوالنون مصری و سنایی از پایهگذاران اولیه شیطانیسم در میان مسلمانان بودهاند .
طبیعی است فرق تصوف نیز مجموعا تحت تاثیر این اقطاب بوده و شکلگیری شیطانپرستی در میان ایشان (آنگونه که در فرقه گنوسی دیده میشود) امری بدیهی است .
لکن گنوسیها از جذب ،معاشرت و رویارویی با سایر مردم پرهیز داشته و در چند دسته کوچک به مراسمات خاص شیطانپرستی همچون قربانی و حج شیطان و... میپردازند .