حرف(آ)
آيين جمشيد:از آوازهاي سي گانه باربد. اين لحن را نظامي ساز نوروز خوانده است.
آذربايجاني:از گوشه هاي دستگاه شور است.
آرايش خورشيد:از لحان سي گانه باربد است. در برهان قاطع نام اين آواز آرايش جهان آمده است.
Printable View
حرف(آ)
آيين جمشيد:از آوازهاي سي گانه باربد. اين لحن را نظامي ساز نوروز خوانده است.
آذربايجاني:از گوشه هاي دستگاه شور است.
آرايش خورشيد:از لحان سي گانه باربد است. در برهان قاطع نام اين آواز آرايش جهان آمده است.
حرف (الف)
ابوعطا:يكي از متعلقات دستگاه شور، كه گامش با آن يكي است و تنها اختلاف آن با شور در توقف مكرر روي
درجه چهارم ( نت شاهد ) و درجه دوم ( نت ايست ) است.
حجاز نيز شبيه به ابوعطا است و بيشتر براي خواندن مناجاتهاي مذهبي و قرآن بكار مي رود.
ابوالچپ:نغمه اي كه در ماهور و راست پنچ گاه آيد.
ارجنه:نوايي و لحني است از موسيقي.
اسپهان:نام آهنگي از موسيقي.
اسپهانك:نام آهنگي از موسيقي.
اشكنه:نام نوايي از موسيقي است.
اشوراوند:از اصطلاحات موسيقي است.
اصباهان:نام مقامي است از كليه دوازده مقام موسيقي و آن را اصفهانك نيز خوانند.
اصفهان:يكي از چهار مقاله اصلي موسيقي است داراي دو فرع، حسيني و نوا،
نام پرده اي از دوازده پرده موسيقي، اصفهانك نيز گفته مي شود.
اصول ثقيل:يكي از هفده اصول موسيقي و اصول را به هندي تال گويند.
اصول خفيف:يكي از هفده اصول موسيقي.
اصول دار:در هيات نوازندگان كسي را گويند كه اصول نگاه دارد
يا با اشارات دست و چوب و با ضرب آنان را به اصول رهبري كند.
آن كه با طبل يا دف يا دورويه( دايره ) اصول نگاه دارد
و خوانندگان و رقاصان و ورزشكاران را رهبري كند.
اصول فاخته:نوع يازدهم از هفده گونه اصول در موسيقي است.
نام اصولي باشد كه از هفده بحر اصول موسيقي و آنرا فاخته ضرب هم خوانند و نام صوتي هم هست.
افشار:نغمه اي از دستگاه شور است، گوشه هاي مهم آن عبارتند از: درآمد، جامه دران، مثنوي پيچ، قرايي، شاه ختايي.
اوج:از گوشه هاي دستگاه شور است.
اورنگي:يكي از الحان سي گانه باربد است.
اوفر:هشت ضرب ( ديك دك دك ديك ديك دك ) از ضربهاي موسيقي ايران است.
ایقاع: یا وزن عبارتست از چگونگی جابجا شدن صداها در زمانهای محدود
و نسبتهای معین و انواع وزنها عبارت از : 1- هزج ، 2- رمل خفیف 3- رمل
4- ثقیل ثانی ، 5- خفیف ثانی 6- ثقیل اول 7- خفیف ثقل اول
حرف (ب)
باد آورد:نام نوايي است از موسيقي.
باده نوشين:نامي از نامهاي موسيقي.
باروزنه:نام نوايي است از موسيقي.
باغ سياووشان:باغ سياووشان نام نوايي است از موسيقي و يكي از الحان سي گانه باربد است.
باغ شهريار:دستاني از موسيقي ايراني
و از دستانهايي كه باربد در وصف قدرت و ثروت خسرو پرويز ساخته بوده است.
باغ شيرين:نام نوايي از موسيقي و لحن چهارم از سي لحن باربد.
برافشان:( ديك دك ديك دك ديك دك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران است.
برگردان مسيحي:از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.
بستان شيرين:نام نوايي است از موسيقي كه آن را باغ شيرين هم ناميده اند.
بسته صفاهان:لحني از الحان موسيقي.
بسته نگار:نوعي سرور و راگني و نقشي است از موسيقي.
بسكنه:نوايي از موسيقي است.
بُعد :یعنی فاصله و ان عبارتست از آغاز صوتی تا آغاز صوت دیگر
و انواع بعد عبارت اند از بعد ذی الکل ، بعد ذی الخمس ،
بعد ذی الاربع ، بعد طنینی ، بعد بقیه و بعد مجنب .
بغدادي:از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.
بيات ترك:از نغمه هاي شور است كه گوشه هايش عبارتند از: در آمد، قطار و فيلي.
حرف ( پ )
پاليزان:از نغمه هاي دوره ساساني است.
پرتو فرخار:دومين آوازي كه باربد براي خسرو پرويز خواند
و خسرو را چنان خوش آمد كه گفت:
«همه اعضاي بدن من مي خواهند براي بهره بردن از آن سراپا گوش گردند».
پرده تنگ:نام الحاني از الحان موسيقي.
پرده چغانه:نام نوايي است از موسيقي.
پرده خرم:نام نوايي است از موسيقي.
پرده دير سال:نام پرده اي است از موسيقي.
پرده زنبور:نام پرده اي است از موسيقي.
پرده عنقا:نام نوايي است در موسيقي.
پرده طنینی : طنینی را قوی یا مقوی گویند
وآن عبارت است از فاصله یک پرده تا پرده بعد
و هر دانگ موسیقی را به دو پرده و یک نیم پرده تقسیم می کنند
مطابق تا سبابه و از سبابه تا بنصر .
پر كوهان:نوايي است از سي و يك لحن معروف.
پنجه كردي:آهنگي از موسيقي.
پيش در آمد:نوعي قطعه ضربي است كه در واقع قسمتهاي مهم يك دستگاه است
كه با ضرب يكنواخت سه ضرب و شش ضرب و دو ضرب و چهار ضرب اجرا مي شود.
حرف ( ت )
تحریر :صوتی آهنین است که معمولا آواز خوان از آن استفاده می کند
و در اثر عبور هوا از حنجره و برخورد با تارهای صوتی ایجاد می گردد.
تخت اردشير:نام نوايي است از موسيقي در دوره ساساني.
تخت طاقديس:يكي از الحان سي گانه باربد است. اين آواز را تخت طاقديس نيز خوانند.
تركي ضرب:سيزده ضرب است
( ديك ديك دك دك دك ديك دك ديك دك ديك دك )
از ضربهاي موسيقي ايران است.
حرف ( ث )
ثقيل:سي و شش ضرب است. از ضربهاي موسيقي ايراني است.
حرف (ج)
جالينوس:نام نوايي است در موسيقي.
جامه دران:از نغمه هاي ساخته نكيسا و متعلق به دوره ساساني
در مايه اصفهان است كه گويند نكيسا اين نوا را چنان خوب نواخت
كه حضار مجلس همه جامه ها به تن پاره كردند و مدهوش افتادند.
جرق:مقام موسيقي، پرده موسيقي.
جفت ساز:يكي از فنون و هنرهاي سازندگي و صفتي از صفات سازهاي زهي.
جمش:نام آوازي است.
جوانويه:نام آهنگي است در موسيقي.
جهارت:آهنگي است در موسيقي.
حرف ( چ )
چار باغ:از الحان موسيقي، آهنگ مخصوصي در يكي از دستگاه هاي موسيقي قديم ايران.
چار ضرب:نوعي از نوازش ساز كه به هندي چوتالا گويند
و نوعي نواختن ضرب كه در زورخانه معمول است.
چار گاه:چهار گاه را ببينيد.
چپ مضراب:اصطلاحي در طرز مضراب زدن به سيم هاي ساز.
چسته:نغمه و آهنگ را گويند.
چغان:چوبي را گويند مانند مشته حلاج كه سر آن شكافته جلاجلي چند در آن تعبيه كنند
و اصول موسيقي را بدان نگه دارند و نام دستگاهي از موسيقي نيز هست.
چكاوك:از نغمه هاي دروه ساساني است در مايه همايون.
چنبر:دوازده ضرب ( ديك دك ديك ديك دك ديك دك دك دك ) از ضربهاي موسيقي ايراني است.
چند مايگي:از اصطلاحت موسيقي است.
چوپاني:نام آهنگي است از آهنگهاي موسيقي مي باشد.
چهار پاره:از گوشه هاي موسيقي ايراني است و معمولا در حجاز ابوعطا مي آيد
و معمولا سه ضربي است و عده اي آن را هفت ضربي مي دانند
و اين وزن در ماهور به نام نصير خاني معروف است.
چهار گاه:دستگاهي است بسيار قديمي و اصيل.
بعضي از آوازهاي محلي و آهنگ عروسي معمولا در ايران و مبارك باد در اين دستگاه نواخته مي شود.
گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از:
در آمد ـ پيش زنگوله و نغمه ( كه آهنگ دو ضربي است )
زنگوله ( آهنگ سه ضربي )،
پهلوي، رجز ( كه اشعار فردوسي با آن خوانده مي شود )
و گوشه هاي: بدر، زابل، بسته نگار، مويه، حصار، پس حصار،
معربد، مخالف، مغلوب، دوبيتي، كرشمه، حزين، خزان،
حدي، ارجوزه، منصوري، ساربانك، پرستوك، شهر آشوب، حاشيه، لزگي.
چهار مضراب:قطعاتي كه با يك ساز همراه تنبك اجرا مي شود
كه اول مخصوص سازهاي مضرابي بوده ولي بعداً با سازهاي آرشه اي نيز تقليد شد.
حرف ( ح )
حاجياني:از گوشه هاي دستگاه شور است.
حربي:پنج ضرب ( ديك دك ديك دك ). از ضربهاي موسيقي ايران است.
حزان:اصطلاح موسيقي است.
حزين:از گوشه هاي موسيقي ايراني در دستگاه شور است.
حسيني:از گوشه هاي دستگاه شور است.
حصار:از گوشه هاي دستگاه سه گاه است.
حصارك بدل:لحني از الحان موسيقي.
حقه كاووس:يكي از الحان سي گانه باربد است. اين آواز را حقه كاس نيز گويند.
حرف ( خ )
خارا:از گوشه هاي موسيقي در دستگاه شور است.
خارج خوان:اصطلاح موسيقي است و بر كسي اطلاق مي شود كه خارج از دستگاه آواز خواند.
خاركن:نام نوايي است از الحان موسيقي كه از غايت فرح خار غم از دل مي كند.
خانه عنقا:نام نوايي از موسيقي است.
خاوران:نام يكي از گوشه هاي دستگاه ماهور است.
خجست:نام نوايي است از موسيقي كه آن را خجسته نيز گويند.
خسرواني:از نغمه هاي دوره ساساني كه در مايه ماهور نواخته مي شود
و لحني كهن است كه مبتني بر نثر به مدح و آفرين خسرو پرويز نواخته مي شد.
در واقع خسرواني يك نوع اشعار هجايي بوده و همانند ترانه ها و سرودهاي كنوني است.
خفيف:بيست و پنج ضرب. از ضربهاي موسيقي ايران است.