sorna
01-03-2012, 06:28 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/96246162378186919913.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
مهندس علي شمس: غيبت مسوولان صنعتي و مديران صنايع بزرگ خودروسازي كشور در اختتاميه مسابقات ملي دانشجويي خودروهاي الكتريكي بهانهاي شد تا رييس دانشگاه صنعتي شريف با تكرار گلهها و انتقادات خود از بي توجهي خودروسازان به اين قبيل حركتهاي علمي دانشگاهي از آنها بخواهد لااقل در كنار سرمايهگذاري و توجه به فوتبال كه ظاهرا اولويت اول آنها است، گوشه چشمي هم به اين قبيل مسابقات علمي كه مستقيماً در خدمت صنعت خودرو كشور است داشته باشند.
بيتوجهي شركتهاي خودروسازي به حمايت ازمسابقات ملي طراحي ماشين كه امسال دومين دوره آن با موضوع طراحي و ساخت خودروهاي الكتريكي دوسرنشين برگزار شد در حالي است كه تقريباً در تمام رقابتهاي بزرگ اين چنيني در چهار گوشه دنيا شركتهاي بزرگ خودروسازي اگر نه به عنوان باني و برگزاركننده اصلي كه لااقل به عنوان اسپانسرها و حمايتكنندههاي عمده مالي حضور دارند. مشاركتي كه بسيار فراتر از وجهه و ارزش تبليغاتي آن، فرصتي مناسب براي شناسايي و جذب استعدادهاي بكر، جوان و خوش فكر به جمع مهندسان و طراحان آنهاست؛ با اين حساب و با توجه به وضعيت و رويكرد صنعت انحصاري و فرسوده خودرو كشور شايد بايد به مديران اين صنعت هم حق داد كه در اوج خلاقيت تبليغي، خودشان را با همان توپ و زمين فوتبال سرگرم كنند و حتي در هفتهاي كه به نام «پژوهش و فناوري» نامگذاري شده، براي حضوري كوتاه و نمايشي در اين قبيل مسابقات و مراسم هم قدم رنجه نكنند.
به هر حال بيحضور خودروسازها هم دومين دوره اين رقابت فني دانشجويي با شكوهي خاص برگزار شد و به اذعان كارشناسان، اغلب تيمهاي دانشگاهي بالاتر از سطح انتظارات ظاهر شدند و به رغم سنگيني و پيچيدگي كار شاهد ابتكارات و ابداعات قابل توجهي در زمينه ساخت خودروهاي الكتريكي دوسرنشين از سوي تيمهاي مختلف دانشجويي از دانشگاههاي آزاد و دولتي سراسر كشور بوديم.
مراسم معرفي و تقدير از برگزيدگان دومين دوره مسابقات ملي دانشجويي طراحي ماشين سهشنبه گذشته در محل دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
اين دوره از مسابقات در واقع در مهر ماه سال گذشته با ثبت نام 89 تيم دانشجويي از 19 استان كشور آغاز شد. البته از بين اين تيمها فقط 72 تيم توانستند مرحله طراحي مفهومي را پشتسر بگذرانند و وارد مرحله طراحي اجزاء شوند كه بعد از رقابت در اين مرحله 52 تيم وارد مرحله ساخت شدند و در نهايت حدود 37 تيم در رقابت پاياني اين ماراتن علمي و فني كه مهرماه امسال در مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد شركت كردند.
مهندس قطبي نژاد، رييس پژوهشكده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف كه متولي برگزاري اين مسابقات ملي دانشجويي است در سخناني در اختتاميه اين رقابتها با اشاره به اينكه هر تيم شركتكننده بين شش تا 16 عضو داشه است گفت: به طور متوسط حدود هزار نفر از دانشجويان و اساتيد طي يك فرايند سالم در اين مسابقات درگير بودند.
وي در باره اهداف برگزاري اين مسابقات گفت: سعي كرديم در اين مسابقات يك مساله واقعي و مورد نياز صنعت را به عنوان يك چالش طرح و دانشجويان را براي حل مساله درگير كنيم. همچنين تلاش كرديم كه موضوعات مغفول مانده در صنعت خودرو از طريق اين نوع فعاليتها مورد توجه قرار گيرد.
رييس پژوهشكده شهيد رضايي، تربيت نيروي متخصص براي صنعت را مهمترين دستاورد برگزاري اين مسابقات عنوان و تصريح كرد: ايدههايي كه در اين مسابقات به وجود ميآيد ميتواند مورد استفاده صنعت قرار گيرد كه در همه جاي دنيا نيز چنين روالي رايج است.
دكتر دورعلي، نماينده كميته داوران دومين دوره مسابقه ملي طراحي ماشين هم درباره هدف برگزاري مسابقات ميگويد: هدف نهايي ما اين است كه بتوانيم در عرض پنج سال توسط همين دانشجويان در قالب هستههاي پژوهشي خودرويي، محصولات قابل توليد را گسترش دهيم و اين مساله ادعا و شعار نيست، بلكه واقعيت است.
وي خاطر نشان كرد: دوره اول اين مسابقات كه به ساخت خودروهاي الكتريكي تك سرنشين اختصاص داشت با 13 خودرو آغاز شد كه در نهايت 10 تيم توانستند در مرحله نهايي مسابقه كه سال گذشته برگزار شد شركت كنند، اما در دوره دوم مسابقات رشد چشمگيري را نسبت به گذشته شاهد هستيم.
نماينده كميته داوران دومين دوره مسابقه ملي طراحي ماشين تصريح كرد: در آغاز برنامهريزي مسابقات طراحي ماشين بحث ساخت خودرو يك نفره مطرح بود، اما هم اكنون خودروي طراحي شده دو نفره محقق شده و اميدواريم در ادامه خودروي هيبريدي كوچك و تمام اندازه را به مرحله توليد برسانيم و انتظار داريم كه در اين مسير اجازه داده شود كه ادامه دهيم.
دكتر دورعلي در عين حال با انتقاد از فعاليت صنعت خودروسازي كشور اظهار كرد: صنايع خودروسازي تنها وظيفه خود را در اين ميداند كه محصولي را توليد كرده و بنگاهي اقتصادي باشد و اين كه چيزي به اسم تحقيقات در مملكت شكل بگيرد و همچنين كمكهاي جامعه دانشگاهي و نخبگان و مهندسين و انسانهاي علاقمند را نميخواهد و به نظر ميرسد كه راه كوتاه براي آنها آوردن قطعات پيش ساخته است.
دكتر سعيد سهراب پور، رييس دانشگاه صنعتي شريف هم در اختتاميه دومين دوره مسابقات ملي طراحي و ساخت ماشين (خودروهاي الكتريكي و هيبريد) با بيان اين كه فعاليت در حوزه صنعت خودروسازي جزو سرمايه گذاريهاي كشور محسوب ميشود و چارهاي جز تشويق دانشجويان براي شركت در اين مسابقات و كار در اين حوزه نداريم از صنايع خودروسازي به دليل عدم حمايت آنها از اين قبيل مسابقات انتقاد كرد و گفت: همه انتظار دارند صنعت خودروسازي حمايت بيشتري از اين مسابقات داشته باشد اما عزيزان اولويتشان فوتبال است و به نظر ميرسد تيم فوتبال اهميتش بيشتر از تربيت نيروي انساني به عنوان سرمايه كشور محسوب ميشود.
وي با اشاره به دانشجويان حاضر در اين اختتاميه گفت: شماها كه در آينده مديران صنعتي كشور خواهيد شد نبايد مانند {برخي}مديران فعلي نسبت به اين فعاليتهاي دانشگاهي بي تفاوت باشيد، مديراني كه روزي مثل شما بر روي همين صندليها نشسته بودند.
سهراب پور با كنايه به خودروسازان اضافه كرد:همه متفق القولند كه تربيت نيروي انساني مهمترين بخش صنعت محسوب ميشود. ما فعاليت در زمينه خودروسازي را همزمان با كشور كره آغاز كرديم و حالا ميبينيم كه خودروهاي كرهيي چه گونه بازار ما را تسخير كردهاند. معرفي برترينهاي اين مسابقات صرف نظر از اين كنايه ها و گلايه ها نكتههاي جالب و درس آموز ديگري هم داشت كه يكي از آنها برتري تيم خودرو پاراكس از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در مرحله نهايي (ساخت و رقابت) اين مسابقات با برتري بر رقباي قدري از دانشگاههايي مثل صنعتي شريف به عنوان ميزبان رقابت ها و دانشگاههاي قديمي و صنعتي مثل تهران و خواجه نصير بود.
بنابر اعلام هيات داوران مسابقات در مرحله طراحي مفهومي خودروي آروين دانشگاه تهران رتبه سوم و خودروهاي توسن و كاويان دانشگاه صنعتي شريف به ترتيب رتبه دوم و اول را بدست آوردند.
در مرحله طراحي اجزا هم خودروي پالار دانشگاه فردوسي مشهد رتبه سوم، خودروي آروين دانشگاه تهران رتبه دوم و خودروي توسن دانشگاه صنعتي شريف رتبه اول را از آن خود كردند و بالاخره در مرحله ساخت هم خودروي توسن از دانشگاه صنعتي شريف، رتبه سوم، خودروي قاصدك نصير از دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي كه قبل از شروع رسمي مسابقات با تبليغات و پوشش رسانهيي وسيعي رونمايي و معرفي شد، رتبه دوم و خودروي پاراكس از دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين رتبه اول را از آن خود كرد.
خودرو برتر اين رقابتها - پاراكس - كه با همكاري تيمي 12 نفره به سرپرستي مهندس ميثم گرجي بندپي طراحي و ساخته شده 5 / 561 كيلوگرم وزن دارد و ابعاد آن 272*156*132 سانتيمتر است. سيستم انتقال قدرت خودرو كه از يك موتور دي سي 30 كيلووات بهرهميگيرد، گيربكس پنج دنده و ديفرانسيل و سيستم فرمان آن دنده شانه اي است و سيستم تعليق آن مك فرسون است. اين خودرو در آزمون عملي با شعاع چرخش سه متر و 82 سانتي متر، شيب روي بيشينه 7 / 16 درجه، شتاب 46 / 3 متر بر مجذور ثانيه( طي مسافت 25 متر) و سرعت 6 / 64 كيلومتر بر ساعت (طي مسافت 200 متر) نمايشي تحسين شدني داشت. خودرو قاصدك نصير، حاصل تلاش 14 دانشجوي دانشگاه خواجه نصير زيرنظر دكتر سيد محمد تقي بطحائي هم به وزن 5 / 808 كيلوگرم و در ابعاد 287*151*135 سانتي متر ساخته شده است.
سيستم انتقال قدرت اين خودرو هم از نوع گيربكس 5 دنده و ديفرانسيل و موتور آن از نوع دي سي 9 كيلووات است. همچنين سيستم فرمان خودرو دنده شانه اي و سيستم تعليق آن از نوع مك فرسون(جلو) و ميله پيچشي(عقب) است. اين خودرو در آزمون عملي با شعاع چرخش سه متر، شيب روي بيشينه 04 / 14 درجه، شتاب 85 / 1 متر بر مجذور ثانيه( طي مسافت 25 متر) و سرعت 3 / 62 كيلومتر بر ساعت (طي مسافت 200 متر) بعد از پاراكس، برترين خودرو مسابقات بود.
مهندس علي شمس: غيبت مسوولان صنعتي و مديران صنايع بزرگ خودروسازي كشور در اختتاميه مسابقات ملي دانشجويي خودروهاي الكتريكي بهانهاي شد تا رييس دانشگاه صنعتي شريف با تكرار گلهها و انتقادات خود از بي توجهي خودروسازان به اين قبيل حركتهاي علمي دانشگاهي از آنها بخواهد لااقل در كنار سرمايهگذاري و توجه به فوتبال كه ظاهرا اولويت اول آنها است، گوشه چشمي هم به اين قبيل مسابقات علمي كه مستقيماً در خدمت صنعت خودرو كشور است داشته باشند.
بيتوجهي شركتهاي خودروسازي به حمايت ازمسابقات ملي طراحي ماشين كه امسال دومين دوره آن با موضوع طراحي و ساخت خودروهاي الكتريكي دوسرنشين برگزار شد در حالي است كه تقريباً در تمام رقابتهاي بزرگ اين چنيني در چهار گوشه دنيا شركتهاي بزرگ خودروسازي اگر نه به عنوان باني و برگزاركننده اصلي كه لااقل به عنوان اسپانسرها و حمايتكنندههاي عمده مالي حضور دارند. مشاركتي كه بسيار فراتر از وجهه و ارزش تبليغاتي آن، فرصتي مناسب براي شناسايي و جذب استعدادهاي بكر، جوان و خوش فكر به جمع مهندسان و طراحان آنهاست؛ با اين حساب و با توجه به وضعيت و رويكرد صنعت انحصاري و فرسوده خودرو كشور شايد بايد به مديران اين صنعت هم حق داد كه در اوج خلاقيت تبليغي، خودشان را با همان توپ و زمين فوتبال سرگرم كنند و حتي در هفتهاي كه به نام «پژوهش و فناوري» نامگذاري شده، براي حضوري كوتاه و نمايشي در اين قبيل مسابقات و مراسم هم قدم رنجه نكنند.
به هر حال بيحضور خودروسازها هم دومين دوره اين رقابت فني دانشجويي با شكوهي خاص برگزار شد و به اذعان كارشناسان، اغلب تيمهاي دانشگاهي بالاتر از سطح انتظارات ظاهر شدند و به رغم سنگيني و پيچيدگي كار شاهد ابتكارات و ابداعات قابل توجهي در زمينه ساخت خودروهاي الكتريكي دوسرنشين از سوي تيمهاي مختلف دانشجويي از دانشگاههاي آزاد و دولتي سراسر كشور بوديم.
مراسم معرفي و تقدير از برگزيدگان دومين دوره مسابقات ملي دانشجويي طراحي ماشين سهشنبه گذشته در محل دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
اين دوره از مسابقات در واقع در مهر ماه سال گذشته با ثبت نام 89 تيم دانشجويي از 19 استان كشور آغاز شد. البته از بين اين تيمها فقط 72 تيم توانستند مرحله طراحي مفهومي را پشتسر بگذرانند و وارد مرحله طراحي اجزاء شوند كه بعد از رقابت در اين مرحله 52 تيم وارد مرحله ساخت شدند و در نهايت حدود 37 تيم در رقابت پاياني اين ماراتن علمي و فني كه مهرماه امسال در مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد شركت كردند.
مهندس قطبي نژاد، رييس پژوهشكده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف كه متولي برگزاري اين مسابقات ملي دانشجويي است در سخناني در اختتاميه اين رقابتها با اشاره به اينكه هر تيم شركتكننده بين شش تا 16 عضو داشه است گفت: به طور متوسط حدود هزار نفر از دانشجويان و اساتيد طي يك فرايند سالم در اين مسابقات درگير بودند.
وي در باره اهداف برگزاري اين مسابقات گفت: سعي كرديم در اين مسابقات يك مساله واقعي و مورد نياز صنعت را به عنوان يك چالش طرح و دانشجويان را براي حل مساله درگير كنيم. همچنين تلاش كرديم كه موضوعات مغفول مانده در صنعت خودرو از طريق اين نوع فعاليتها مورد توجه قرار گيرد.
رييس پژوهشكده شهيد رضايي، تربيت نيروي متخصص براي صنعت را مهمترين دستاورد برگزاري اين مسابقات عنوان و تصريح كرد: ايدههايي كه در اين مسابقات به وجود ميآيد ميتواند مورد استفاده صنعت قرار گيرد كه در همه جاي دنيا نيز چنين روالي رايج است.
دكتر دورعلي، نماينده كميته داوران دومين دوره مسابقه ملي طراحي ماشين هم درباره هدف برگزاري مسابقات ميگويد: هدف نهايي ما اين است كه بتوانيم در عرض پنج سال توسط همين دانشجويان در قالب هستههاي پژوهشي خودرويي، محصولات قابل توليد را گسترش دهيم و اين مساله ادعا و شعار نيست، بلكه واقعيت است.
وي خاطر نشان كرد: دوره اول اين مسابقات كه به ساخت خودروهاي الكتريكي تك سرنشين اختصاص داشت با 13 خودرو آغاز شد كه در نهايت 10 تيم توانستند در مرحله نهايي مسابقه كه سال گذشته برگزار شد شركت كنند، اما در دوره دوم مسابقات رشد چشمگيري را نسبت به گذشته شاهد هستيم.
نماينده كميته داوران دومين دوره مسابقه ملي طراحي ماشين تصريح كرد: در آغاز برنامهريزي مسابقات طراحي ماشين بحث ساخت خودرو يك نفره مطرح بود، اما هم اكنون خودروي طراحي شده دو نفره محقق شده و اميدواريم در ادامه خودروي هيبريدي كوچك و تمام اندازه را به مرحله توليد برسانيم و انتظار داريم كه در اين مسير اجازه داده شود كه ادامه دهيم.
دكتر دورعلي در عين حال با انتقاد از فعاليت صنعت خودروسازي كشور اظهار كرد: صنايع خودروسازي تنها وظيفه خود را در اين ميداند كه محصولي را توليد كرده و بنگاهي اقتصادي باشد و اين كه چيزي به اسم تحقيقات در مملكت شكل بگيرد و همچنين كمكهاي جامعه دانشگاهي و نخبگان و مهندسين و انسانهاي علاقمند را نميخواهد و به نظر ميرسد كه راه كوتاه براي آنها آوردن قطعات پيش ساخته است.
دكتر سعيد سهراب پور، رييس دانشگاه صنعتي شريف هم در اختتاميه دومين دوره مسابقات ملي طراحي و ساخت ماشين (خودروهاي الكتريكي و هيبريد) با بيان اين كه فعاليت در حوزه صنعت خودروسازي جزو سرمايه گذاريهاي كشور محسوب ميشود و چارهاي جز تشويق دانشجويان براي شركت در اين مسابقات و كار در اين حوزه نداريم از صنايع خودروسازي به دليل عدم حمايت آنها از اين قبيل مسابقات انتقاد كرد و گفت: همه انتظار دارند صنعت خودروسازي حمايت بيشتري از اين مسابقات داشته باشد اما عزيزان اولويتشان فوتبال است و به نظر ميرسد تيم فوتبال اهميتش بيشتر از تربيت نيروي انساني به عنوان سرمايه كشور محسوب ميشود.
وي با اشاره به دانشجويان حاضر در اين اختتاميه گفت: شماها كه در آينده مديران صنعتي كشور خواهيد شد نبايد مانند {برخي}مديران فعلي نسبت به اين فعاليتهاي دانشگاهي بي تفاوت باشيد، مديراني كه روزي مثل شما بر روي همين صندليها نشسته بودند.
سهراب پور با كنايه به خودروسازان اضافه كرد:همه متفق القولند كه تربيت نيروي انساني مهمترين بخش صنعت محسوب ميشود. ما فعاليت در زمينه خودروسازي را همزمان با كشور كره آغاز كرديم و حالا ميبينيم كه خودروهاي كرهيي چه گونه بازار ما را تسخير كردهاند. معرفي برترينهاي اين مسابقات صرف نظر از اين كنايه ها و گلايه ها نكتههاي جالب و درس آموز ديگري هم داشت كه يكي از آنها برتري تيم خودرو پاراكس از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين در مرحله نهايي (ساخت و رقابت) اين مسابقات با برتري بر رقباي قدري از دانشگاههايي مثل صنعتي شريف به عنوان ميزبان رقابت ها و دانشگاههاي قديمي و صنعتي مثل تهران و خواجه نصير بود.
بنابر اعلام هيات داوران مسابقات در مرحله طراحي مفهومي خودروي آروين دانشگاه تهران رتبه سوم و خودروهاي توسن و كاويان دانشگاه صنعتي شريف به ترتيب رتبه دوم و اول را بدست آوردند.
در مرحله طراحي اجزا هم خودروي پالار دانشگاه فردوسي مشهد رتبه سوم، خودروي آروين دانشگاه تهران رتبه دوم و خودروي توسن دانشگاه صنعتي شريف رتبه اول را از آن خود كردند و بالاخره در مرحله ساخت هم خودروي توسن از دانشگاه صنعتي شريف، رتبه سوم، خودروي قاصدك نصير از دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي كه قبل از شروع رسمي مسابقات با تبليغات و پوشش رسانهيي وسيعي رونمايي و معرفي شد، رتبه دوم و خودروي پاراكس از دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين رتبه اول را از آن خود كرد.
خودرو برتر اين رقابتها - پاراكس - كه با همكاري تيمي 12 نفره به سرپرستي مهندس ميثم گرجي بندپي طراحي و ساخته شده 5 / 561 كيلوگرم وزن دارد و ابعاد آن 272*156*132 سانتيمتر است. سيستم انتقال قدرت خودرو كه از يك موتور دي سي 30 كيلووات بهرهميگيرد، گيربكس پنج دنده و ديفرانسيل و سيستم فرمان آن دنده شانه اي است و سيستم تعليق آن مك فرسون است. اين خودرو در آزمون عملي با شعاع چرخش سه متر و 82 سانتي متر، شيب روي بيشينه 7 / 16 درجه، شتاب 46 / 3 متر بر مجذور ثانيه( طي مسافت 25 متر) و سرعت 6 / 64 كيلومتر بر ساعت (طي مسافت 200 متر) نمايشي تحسين شدني داشت. خودرو قاصدك نصير، حاصل تلاش 14 دانشجوي دانشگاه خواجه نصير زيرنظر دكتر سيد محمد تقي بطحائي هم به وزن 5 / 808 كيلوگرم و در ابعاد 287*151*135 سانتي متر ساخته شده است.
سيستم انتقال قدرت اين خودرو هم از نوع گيربكس 5 دنده و ديفرانسيل و موتور آن از نوع دي سي 9 كيلووات است. همچنين سيستم فرمان خودرو دنده شانه اي و سيستم تعليق آن از نوع مك فرسون(جلو) و ميله پيچشي(عقب) است. اين خودرو در آزمون عملي با شعاع چرخش سه متر، شيب روي بيشينه 04 / 14 درجه، شتاب 85 / 1 متر بر مجذور ثانيه( طي مسافت 25 متر) و سرعت 3 / 62 كيلومتر بر ساعت (طي مسافت 200 متر) بعد از پاراكس، برترين خودرو مسابقات بود.