sorna
01-03-2012, 06:27 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/64876760633482406689.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
آئودی برای اولین بار در سال 2005 خودرویی دیزل را با نام R10 معرفی کرد که در آن زمان ادعا میکرد، رکوردها را در مسابقات استقامت لمانز جابهجا خواهد کرد. چندی نگذشت که R10 به ادعای خود جامه عمل پوشاند و از 28 مسابقه، 14 بار به مقام قهرمانی رسید و رکوردی را در تاریخچه مسابقات 24 ساعته لمانز رقم زد.
آئودی تواناییهای این خودروی دیزلی تاریخساز را به جهانیان اثبات کرده بود اما از آنجایی که یکی از راههای اثبات توانایی خودروها، روبهرو کردن آنها با هواپیماها میباشد این کمپانی آلمانی چندی پیش تصمیم به برگزاری یک مسابقه دِرَگ بین این خودرو و یکی از بهترین جنگندههای دنیا را گرفت.
در زمینه رقابت سوپراسپرتها با جتهای جنگنده، تا به حال شاهد رویارویی بوگاتی ویرون 1001 اسبی یا کوروت ZR1 با جنگندهها بودهایم اما تصور رویارویی یک خودروی دیزل با یک جنگنده کمی سخت به نظر میرسد. اما در فستیوال سرعت گود وود کمپانی آئودی، R10 TDi با جنگنده Harrier GR7 روبهرو کرد.
پیش از شروع شرح این رقابت نفسگیر بد نیست مشخصاتی از هردو شرکتکننده را بازگو کنیم. آئودی R10 با پیشرانه 12 سیلندر خورجینی (با زاويه 90 درجه) به حجم 5.5 لیتر که به دو عدد توربوشارژر Garrett تجهیز شده است 641 اسببخار و 1100 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
پیشرانه دیزلی این خودرو با سوخت دیزل Shell V-Power فعالیت میکند. اما جنگنده Harrier GR7 به وسیله یک پیشرانه توربوفن رولزرویس Pegasus Mk 105 به حرکت در میآید که به تنهایی 1700 کیلوگرم وزن دارد. این پیشرانه 15 هزار اسببخاری به وسیله سوخت Avtur F34 (Jet A1) کار میکند.
در نتیجه، جنگنده Harrier تقریباً 23 برابر R10 نیرو تولید میکند! حال بیایید ببینیم که R10 650 اسببخاری زودتر از خط پایان میگذرد یا Harrier 15 هزار اسببخاری!
مسیر انتخاب شده برای این مسابقه تاریخساز RAF Wittering با طول یک کیلومتر میباشد. این واقعه مقابل چشمان بیش از 5 هزار بیننده برگزار شد.
زمان مسابقه فرا میرسد. آئودی R10 و جنگنده Harrier شروع به حرکت میکنند. جالب آنکه در تمام طول یک کیلومتر، R10 650 اسببخاری جلوتر از جنگنده 15 هزار اسببخاری حرکت میکرد تا اینکه دقیقاً چند متری مانده به خط پایان، فقط دماغه Harrier جلوتر از R10 از خط پایان گذشت. جالب آنکه هیچ تغییری در R10 داده نشده بود و مدل مورد آزمایش از هر نظر استاندارد بود. حتی تایرهای آن نیز بدون تغییر باقی مانده بود!
با مشاهده شکست بوگاتی ویرون 1001 اسبی از یک جنگنده در برنامه تاپگیر، هیچ کس حتی تصورش را نمیکرد که این خودروی دیزلی 650 اسببخاری بتواند در طول یک کیلومتر جلوتر از جنگندهای با 15 هزار اسببخار حرکت کند و در نهایت با اختلاف فقط چند متر شکست بخورد. این مسابقه را میتوان یکی از جالبترین مسابقات تاریخ صنعت خودرو دانست.
آئودی برای اولین بار در سال 2005 خودرویی دیزل را با نام R10 معرفی کرد که در آن زمان ادعا میکرد، رکوردها را در مسابقات استقامت لمانز جابهجا خواهد کرد. چندی نگذشت که R10 به ادعای خود جامه عمل پوشاند و از 28 مسابقه، 14 بار به مقام قهرمانی رسید و رکوردی را در تاریخچه مسابقات 24 ساعته لمانز رقم زد.
آئودی تواناییهای این خودروی دیزلی تاریخساز را به جهانیان اثبات کرده بود اما از آنجایی که یکی از راههای اثبات توانایی خودروها، روبهرو کردن آنها با هواپیماها میباشد این کمپانی آلمانی چندی پیش تصمیم به برگزاری یک مسابقه دِرَگ بین این خودرو و یکی از بهترین جنگندههای دنیا را گرفت.
در زمینه رقابت سوپراسپرتها با جتهای جنگنده، تا به حال شاهد رویارویی بوگاتی ویرون 1001 اسبی یا کوروت ZR1 با جنگندهها بودهایم اما تصور رویارویی یک خودروی دیزل با یک جنگنده کمی سخت به نظر میرسد. اما در فستیوال سرعت گود وود کمپانی آئودی، R10 TDi با جنگنده Harrier GR7 روبهرو کرد.
پیش از شروع شرح این رقابت نفسگیر بد نیست مشخصاتی از هردو شرکتکننده را بازگو کنیم. آئودی R10 با پیشرانه 12 سیلندر خورجینی (با زاويه 90 درجه) به حجم 5.5 لیتر که به دو عدد توربوشارژر Garrett تجهیز شده است 641 اسببخار و 1100 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
پیشرانه دیزلی این خودرو با سوخت دیزل Shell V-Power فعالیت میکند. اما جنگنده Harrier GR7 به وسیله یک پیشرانه توربوفن رولزرویس Pegasus Mk 105 به حرکت در میآید که به تنهایی 1700 کیلوگرم وزن دارد. این پیشرانه 15 هزار اسببخاری به وسیله سوخت Avtur F34 (Jet A1) کار میکند.
در نتیجه، جنگنده Harrier تقریباً 23 برابر R10 نیرو تولید میکند! حال بیایید ببینیم که R10 650 اسببخاری زودتر از خط پایان میگذرد یا Harrier 15 هزار اسببخاری!
مسیر انتخاب شده برای این مسابقه تاریخساز RAF Wittering با طول یک کیلومتر میباشد. این واقعه مقابل چشمان بیش از 5 هزار بیننده برگزار شد.
زمان مسابقه فرا میرسد. آئودی R10 و جنگنده Harrier شروع به حرکت میکنند. جالب آنکه در تمام طول یک کیلومتر، R10 650 اسببخاری جلوتر از جنگنده 15 هزار اسببخاری حرکت میکرد تا اینکه دقیقاً چند متری مانده به خط پایان، فقط دماغه Harrier جلوتر از R10 از خط پایان گذشت. جالب آنکه هیچ تغییری در R10 داده نشده بود و مدل مورد آزمایش از هر نظر استاندارد بود. حتی تایرهای آن نیز بدون تغییر باقی مانده بود!
با مشاهده شکست بوگاتی ویرون 1001 اسبی از یک جنگنده در برنامه تاپگیر، هیچ کس حتی تصورش را نمیکرد که این خودروی دیزلی 650 اسببخاری بتواند در طول یک کیلومتر جلوتر از جنگندهای با 15 هزار اسببخار حرکت کند و در نهایت با اختلاف فقط چند متر شکست بخورد. این مسابقه را میتوان یکی از جالبترین مسابقات تاریخ صنعت خودرو دانست.