sorna
01-03-2012, 06:22 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/38290757566835259839.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
علي شمس: توقف در پشت ترافيك ناشي از قرمز شدن چراغ راهنمايي از مواردي است كه حركت سريع خودروهاي امدادرسان را مختل كرده و بيماران و مصدومان را با مخاطرات جدي روبهرو ميكند. سيد ميلاد نبوي براي رفع اين مشكل دست به كار طراحي سيستم چراغ راهنمايي منجي شده است.
نبوي درباره طرح ابتكاري خود كه در دومين جشنواره اختراعات و ابتكارات ترافيكي هم ارائه شده ميگويد: اين سيستم ويژه نيروهاي امدادرسان (خودروهاي پليس، آمبولانس، آتشنشاني) و اتوبوسهاي شهرداري و اسكورت مسوولان كشور و ... طراحي شده است و بر روي هر نوع چراغ راهنمايي اعم از سون سگمنتي و چراغهاي معمولي قابل اجرا است.
وي مهمترين عامل در طراحي چنين سيستمي را تسريع در حركت خودروهاي امداد عنوان كرد و گفت: هنگامي كه اين سيستم بر روي چراغهاي راهنمايي نصب شده باشد، زماني كه نيروي امدادرسان پشت چراغقرمز يا ترافيك ناشي از آن گير كرده باشد، با فشردن دكمه Start Emergence چراغ (باند) خيابان خود را سبز ميكند و چراغ بقيه چهارراه يا سهراه يا ميدان را قرمز ميكند و بعد از خلاصي از ترافيك با فشردن دكمه Emergence Stop چهار راه را دوباره به حالت عادي خود برميگرداند.
وي گفت: نيروهاي امدادرسان براي عبور از ترافيك از چراغ گردان و آژيرهاي پر سر و صدا و بلندگوهايي استفاده ميكنند كه آلودگي صوتي به وجود ميآورد و طبق آزمايشها در شرايطي همچون هواي برفي كه شيشه خودروها بالاست، اين صدا به خودروهايي كه در فاصلهاي نه چندان زياد متوقف شده يا در حين رانندگي هستند، نميرسد. همچنين اين صدا و نور اضطرابي در رانندگان و يا افراد ديگر به همراه دارد.
به گفته اين مبتكر، سيستم چراغ راهنمايي ناجي بدون هيچ صدا و نوري وظيفه خود را انجام ميدهد و به طور تمام الكترونيك ساخته شده است و اصلاً جلب توجه نميكند و رانندگان بدون اين كه متوجه شوند اين كار انجام خواهد شد.
وي افزود: اين دستگاه باعث ميشود هر نوع وسيلهاي بتواند وقت كمتري را تلف كند، چرا كه در چراغهاي راهنمايي معمولي، خودروهايي مانند آتشنشاني و يا آمبولانس (يا اتوبوسهاي شهرداري) و ... به دليل حجم بالا به سختي سبقت ميگيرند و يا پشت ترافيك ناشي از قرمز شدن چراغ ها متوقف ميشوند.
اين دستگاه بر روي خودرويي مانند آمبولانس، آتشنشاني، اتومبيل پليس، موتورسيكلت پليس، خودروهاي امدادي ويژه خودروي اتفاقات آب و فاضلاب و يا اتفاقات برق و يا گاز، اسكورتها، اتوبوسهاي شهرداري با هزينه كم قابل استفاده است.
وي درباره ساختار دستگاه گفت: اين دستگاه داراي دو بخش فرستنده و گيرنده است كه گيرنده روي چراغ نصب ميشود و فرستنده آن دكمه اش ميتواند در داخل خودرو و چراغ فرستندهاش روي چراغ گردان نصب شود و يا كل فرستنده كه حجم بسيار كمي دارد، روي بيسيم نصب شود.
نبوي درباره ديگر مزاياي سيستم گفت: اين دستگاه راهي مؤثر براي جلوگيري از مشكلات خودروهاي اسكورت است. در هنگام اسكورت مسوولان براي عدم اتلاف وقت از سبز كردن دستي استفاده ميشود كه استفاده از سيستم چراغ راهنمايي ناجي موجب ميشود اين مشكلات برطرف شود و حتي پليس هيچ دخالتي در اين مسايل نداشته باشد و هر وسيله به طور مستقل (با توجه به قانون) عمل كند و چون سيستم تمام الكترونيكي است، شرايط مختلفي مانند آب و هوا و ... روي آن اثر نگذارد و از امنيت بالايي برخوردار باشد.
اين دستگاه همچنين داراي پورت رايانه ميباشد و ميتواند با رايانه اتصال برقرار كند و از طريق Hyper Terminal هر نوع استفادهاي را با قيد زمان استفاده از دستگاه را ثبت كند و اگر كمي تغيير در فرستنده ايجاد شود، ميتواند شماره خودرو استفادهكننده را ثبت كرده و از آن پرينت بگيرد.
همين مزيت ميتواند جوابگوي بسياري از شكايات مردمي باشد و قابل پيگيري است كه چه خودرويي در چه زماني از اين سيستم استفاده كرده است و يا از تخلفات شخصي افرادي با خودروهاي عمومي مطلع شد.
وي گفت: در گيرنده و فرستنده به طور كل دو عدد ميكروپردازش قرار گرفته است كه ميتواند مانند يك سرباز فرمان بگيرد و بدون اشتباه وظيفهاش را انجام دهد. علاوه بر آن قابليت آن را دارا است كه هرگونه كه ما بخواهيم برنامهنويسي شود و انجام وظيفه كند.
از ديگر مزاياي سيستم اين است كه به راحتي نوع سيستم قابل تغيير است. ما از سيستم مادون قرمز براي پيغامدادن استفاده ميكنيم، اما براي اين كه نيروها بيشتر با سيستم راديويي سر و كار دارند به راحتي ميتوان كل دستگاه را به راديو تغيير داد، از مزاياي استفاده از سيستم راديويي اين است كه وقتي دكمه فرستنده فشرده ميشود، ميتوان رمز آن خيابان را از طريق GPS به صورت نام خيابان و يا شماره وارد كرد تا سيستم چراغ راهنمايي متوجه اين موضوع شود كه كدام چراغ را بايد سبز كند و كدام چراغ را قرمز (اين رمزگذاري و تفكيك به اين دليل است كه در سيستم راديويي به دليل برد فوقالعاده زياد امكان دارد، چراغهاي طرفين خيابان نيز چنين پيامي را دريافت كنند و اگر رمزي وجود نداشته باشد، امكان خطا در دستگاه وجود دارد، البته در سيستم مادون قرمز چنين اشكالاتي پيش نميآيد) همچنين برد دستگاه مادون قرمز در صورت تغيير جزيي در فرستنده و گيرنده با اضافه كردن چراغهاي مادون و تعداد خازنها تا 400 تا 500 متر قابل ارتقاء ميباشد.
وي گفت: ما ميتوانيم با برنامه نويسي نرمافزاري از رايانه دستگاه را كنترل كنيم. اين قابليت بر روي سيستم راديويي نيز قابل اجرا است. حتي ميتوان اتاق كنترلي درست كرد تا بدون دخالت خودروها فقط با كنترل مركز سيستم عمل كند، مثلاً اگر خودرو آتشنشاني پشت ترافيك متوقف شد، با زدن يك بيسيم از اتاق كنترل تقاضاي سبز كردن چراغ يك چهار راه را بكند كه اين سيستم مزيتهاي بسياري دارد.
اكنون سيستم به طوري عمل ميكند كه وقتي ما دكمه اورژانسي را فشرديم، براي غير فعال كردنش بايد از دكمه ديگري استفاده كنيم، اما ميتوانيم حالت لحظهاي را در آن ايجاد كنيم، يعني نياز به غيرفعال كردنش نباشد و خود دستگاه بعد از زماني مثلاً 50 ثانيه دوباره به حالت عادي خود برگردد.
علي شمس: توقف در پشت ترافيك ناشي از قرمز شدن چراغ راهنمايي از مواردي است كه حركت سريع خودروهاي امدادرسان را مختل كرده و بيماران و مصدومان را با مخاطرات جدي روبهرو ميكند. سيد ميلاد نبوي براي رفع اين مشكل دست به كار طراحي سيستم چراغ راهنمايي منجي شده است.
نبوي درباره طرح ابتكاري خود كه در دومين جشنواره اختراعات و ابتكارات ترافيكي هم ارائه شده ميگويد: اين سيستم ويژه نيروهاي امدادرسان (خودروهاي پليس، آمبولانس، آتشنشاني) و اتوبوسهاي شهرداري و اسكورت مسوولان كشور و ... طراحي شده است و بر روي هر نوع چراغ راهنمايي اعم از سون سگمنتي و چراغهاي معمولي قابل اجرا است.
وي مهمترين عامل در طراحي چنين سيستمي را تسريع در حركت خودروهاي امداد عنوان كرد و گفت: هنگامي كه اين سيستم بر روي چراغهاي راهنمايي نصب شده باشد، زماني كه نيروي امدادرسان پشت چراغقرمز يا ترافيك ناشي از آن گير كرده باشد، با فشردن دكمه Start Emergence چراغ (باند) خيابان خود را سبز ميكند و چراغ بقيه چهارراه يا سهراه يا ميدان را قرمز ميكند و بعد از خلاصي از ترافيك با فشردن دكمه Emergence Stop چهار راه را دوباره به حالت عادي خود برميگرداند.
وي گفت: نيروهاي امدادرسان براي عبور از ترافيك از چراغ گردان و آژيرهاي پر سر و صدا و بلندگوهايي استفاده ميكنند كه آلودگي صوتي به وجود ميآورد و طبق آزمايشها در شرايطي همچون هواي برفي كه شيشه خودروها بالاست، اين صدا به خودروهايي كه در فاصلهاي نه چندان زياد متوقف شده يا در حين رانندگي هستند، نميرسد. همچنين اين صدا و نور اضطرابي در رانندگان و يا افراد ديگر به همراه دارد.
به گفته اين مبتكر، سيستم چراغ راهنمايي ناجي بدون هيچ صدا و نوري وظيفه خود را انجام ميدهد و به طور تمام الكترونيك ساخته شده است و اصلاً جلب توجه نميكند و رانندگان بدون اين كه متوجه شوند اين كار انجام خواهد شد.
وي افزود: اين دستگاه باعث ميشود هر نوع وسيلهاي بتواند وقت كمتري را تلف كند، چرا كه در چراغهاي راهنمايي معمولي، خودروهايي مانند آتشنشاني و يا آمبولانس (يا اتوبوسهاي شهرداري) و ... به دليل حجم بالا به سختي سبقت ميگيرند و يا پشت ترافيك ناشي از قرمز شدن چراغ ها متوقف ميشوند.
اين دستگاه بر روي خودرويي مانند آمبولانس، آتشنشاني، اتومبيل پليس، موتورسيكلت پليس، خودروهاي امدادي ويژه خودروي اتفاقات آب و فاضلاب و يا اتفاقات برق و يا گاز، اسكورتها، اتوبوسهاي شهرداري با هزينه كم قابل استفاده است.
وي درباره ساختار دستگاه گفت: اين دستگاه داراي دو بخش فرستنده و گيرنده است كه گيرنده روي چراغ نصب ميشود و فرستنده آن دكمه اش ميتواند در داخل خودرو و چراغ فرستندهاش روي چراغ گردان نصب شود و يا كل فرستنده كه حجم بسيار كمي دارد، روي بيسيم نصب شود.
نبوي درباره ديگر مزاياي سيستم گفت: اين دستگاه راهي مؤثر براي جلوگيري از مشكلات خودروهاي اسكورت است. در هنگام اسكورت مسوولان براي عدم اتلاف وقت از سبز كردن دستي استفاده ميشود كه استفاده از سيستم چراغ راهنمايي ناجي موجب ميشود اين مشكلات برطرف شود و حتي پليس هيچ دخالتي در اين مسايل نداشته باشد و هر وسيله به طور مستقل (با توجه به قانون) عمل كند و چون سيستم تمام الكترونيكي است، شرايط مختلفي مانند آب و هوا و ... روي آن اثر نگذارد و از امنيت بالايي برخوردار باشد.
اين دستگاه همچنين داراي پورت رايانه ميباشد و ميتواند با رايانه اتصال برقرار كند و از طريق Hyper Terminal هر نوع استفادهاي را با قيد زمان استفاده از دستگاه را ثبت كند و اگر كمي تغيير در فرستنده ايجاد شود، ميتواند شماره خودرو استفادهكننده را ثبت كرده و از آن پرينت بگيرد.
همين مزيت ميتواند جوابگوي بسياري از شكايات مردمي باشد و قابل پيگيري است كه چه خودرويي در چه زماني از اين سيستم استفاده كرده است و يا از تخلفات شخصي افرادي با خودروهاي عمومي مطلع شد.
وي گفت: در گيرنده و فرستنده به طور كل دو عدد ميكروپردازش قرار گرفته است كه ميتواند مانند يك سرباز فرمان بگيرد و بدون اشتباه وظيفهاش را انجام دهد. علاوه بر آن قابليت آن را دارا است كه هرگونه كه ما بخواهيم برنامهنويسي شود و انجام وظيفه كند.
از ديگر مزاياي سيستم اين است كه به راحتي نوع سيستم قابل تغيير است. ما از سيستم مادون قرمز براي پيغامدادن استفاده ميكنيم، اما براي اين كه نيروها بيشتر با سيستم راديويي سر و كار دارند به راحتي ميتوان كل دستگاه را به راديو تغيير داد، از مزاياي استفاده از سيستم راديويي اين است كه وقتي دكمه فرستنده فشرده ميشود، ميتوان رمز آن خيابان را از طريق GPS به صورت نام خيابان و يا شماره وارد كرد تا سيستم چراغ راهنمايي متوجه اين موضوع شود كه كدام چراغ را بايد سبز كند و كدام چراغ را قرمز (اين رمزگذاري و تفكيك به اين دليل است كه در سيستم راديويي به دليل برد فوقالعاده زياد امكان دارد، چراغهاي طرفين خيابان نيز چنين پيامي را دريافت كنند و اگر رمزي وجود نداشته باشد، امكان خطا در دستگاه وجود دارد، البته در سيستم مادون قرمز چنين اشكالاتي پيش نميآيد) همچنين برد دستگاه مادون قرمز در صورت تغيير جزيي در فرستنده و گيرنده با اضافه كردن چراغهاي مادون و تعداد خازنها تا 400 تا 500 متر قابل ارتقاء ميباشد.
وي گفت: ما ميتوانيم با برنامه نويسي نرمافزاري از رايانه دستگاه را كنترل كنيم. اين قابليت بر روي سيستم راديويي نيز قابل اجرا است. حتي ميتوان اتاق كنترلي درست كرد تا بدون دخالت خودروها فقط با كنترل مركز سيستم عمل كند، مثلاً اگر خودرو آتشنشاني پشت ترافيك متوقف شد، با زدن يك بيسيم از اتاق كنترل تقاضاي سبز كردن چراغ يك چهار راه را بكند كه اين سيستم مزيتهاي بسياري دارد.
اكنون سيستم به طوري عمل ميكند كه وقتي ما دكمه اورژانسي را فشرديم، براي غير فعال كردنش بايد از دكمه ديگري استفاده كنيم، اما ميتوانيم حالت لحظهاي را در آن ايجاد كنيم، يعني نياز به غيرفعال كردنش نباشد و خود دستگاه بعد از زماني مثلاً 50 ثانيه دوباره به حالت عادي خود برگردد.