R A H A
12-30-2011, 10:18 PM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/83787542269550377964.png (http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/83787542269550377964.png)
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68304296627784205657.jpg
(http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68304296627784205657.jpg)دو خط انحرافی از منظر قرآن
ما در هر نماز، از خداوند مىخواهیم كه مانند غضبشدگان نباشیم. یعنى نه اهل تحریف آیات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنین از گمراهان نباشیم، آنان كه حقّ را رها كرده و به سراغ باطل مىروند و در دین و باور خود غلوّ و افراط كرده و یا از هوى و هوس خود و یا دیگران پیروى مىكنند.
http://img.tebyan.net/big/1388/03/19789125111251532143021798142244230615430.jpg
دو خط انحرافى از نظر قرآن
صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ (حمد7)
(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدایت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!
این آیه در حقیقت تفسیر روشنى است براى" صراط مستقیم" كه در آیه قبل گفتیم، مىگوید:
مرا به راه كسانى هدایت فرما كه آنان را مشمول انواع نعمتهاى خود قرار دادى (نعمت هدایت،
نعمت توفیق، نعمت رهبرى مردان حق و نعمت علم و عمل و جهاد و شهادت) نه آنها كه بر اثر اعمال زشت، و انحراف عقیده غضب تو دامنگیرشان شد و نه آنها كه جاده حق را رها كرده و در بیراههها گمراه و سرگردان شده اند.
در حقیقت چون ما آشنایى كامل به راه و رسم هدایت نداریم، خدا به ما دستور مىدهد كه در این آیه طریق و خط پیامبران
و نیكوكاران و آنها كه مشمول نعمت و الطاف او شدهاند را بخواهیم.
و نیز به ما هشدار مىدهد كه در برابر شما همیشه دو خط انحرافى قرار دارد،
خط" مغضوب علیهم" و خط" ضالین" كه در همین مقاله به بررسی آن میپردازیم.
این آیه راه مستقیم را، راه كسانى معرّفى مىكند كه مورد نعمت الهى واقع شدهاند و عبارتند از:
انبیا، صدّیقین، شهدا و صالحین.
(«مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ»،
كسانى كه خدا و رسول را پیروى كنند، آنان با كسانى هستند كه خدا آنها را نعمت داده است، از پیامبران، راستگویان، شهدا و صالحان.
نساء، 69 و آیه 59 سوره مریم)
توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن و تلقین این آرزو به خود، ما را از خطر كجروى و قرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مىدارد.
بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسیر غضبشدگان و گمراهان قرار ندهد.
زیرا بنى اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى و لجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مىنماید:
كسانى كه مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
مراد از نعمت در «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»، نعمتِ هدایت است.
زیرا در آیهى قبل سخن از هدایت بود.
علاوه بر آنكه نعمتهاى مادى را كفّار و منحرفین و دیگران نیز دارند.
هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم كه مسیر ما، به غضب و گمراهى كشیده نشود.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/78255995473885220706.gif
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68304296627784205657.jpg
(http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/68304296627784205657.jpg)دو خط انحرافی از منظر قرآن
ما در هر نماز، از خداوند مىخواهیم كه مانند غضبشدگان نباشیم. یعنى نه اهل تحریف آیات و نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد در راه حقّ، و همچنین از گمراهان نباشیم، آنان كه حقّ را رها كرده و به سراغ باطل مىروند و در دین و باور خود غلوّ و افراط كرده و یا از هوى و هوس خود و یا دیگران پیروى مىكنند.
http://img.tebyan.net/big/1388/03/19789125111251532143021798142244230615430.jpg
دو خط انحرافى از نظر قرآن
صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ (حمد7)
(خداوندا! ما را به) راه كسانى كه آنها را مشمول نعمت خود ساختى، (هدایت كن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!
این آیه در حقیقت تفسیر روشنى است براى" صراط مستقیم" كه در آیه قبل گفتیم، مىگوید:
مرا به راه كسانى هدایت فرما كه آنان را مشمول انواع نعمتهاى خود قرار دادى (نعمت هدایت،
نعمت توفیق، نعمت رهبرى مردان حق و نعمت علم و عمل و جهاد و شهادت) نه آنها كه بر اثر اعمال زشت، و انحراف عقیده غضب تو دامنگیرشان شد و نه آنها كه جاده حق را رها كرده و در بیراههها گمراه و سرگردان شده اند.
در حقیقت چون ما آشنایى كامل به راه و رسم هدایت نداریم، خدا به ما دستور مىدهد كه در این آیه طریق و خط پیامبران
و نیكوكاران و آنها كه مشمول نعمت و الطاف او شدهاند را بخواهیم.
و نیز به ما هشدار مىدهد كه در برابر شما همیشه دو خط انحرافى قرار دارد،
خط" مغضوب علیهم" و خط" ضالین" كه در همین مقاله به بررسی آن میپردازیم.
این آیه راه مستقیم را، راه كسانى معرّفى مىكند كه مورد نعمت الهى واقع شدهاند و عبارتند از:
انبیا، صدّیقین، شهدا و صالحین.
(«مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ»،
كسانى كه خدا و رسول را پیروى كنند، آنان با كسانى هستند كه خدا آنها را نعمت داده است، از پیامبران، راستگویان، شهدا و صالحان.
نساء، 69 و آیه 59 سوره مریم)
توجّه به راه این بزرگواران و آرزوى پیمودن آن و تلقین این آرزو به خود، ما را از خطر كجروى و قرار گرفتن در خطوط انحرافى باز مىدارد.
بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد كه او را در مسیر غضبشدگان و گمراهان قرار ندهد.
زیرا بنى اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولى در اثر ناسپاسى و لجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به سه دسته تقسیم مىنماید:
كسانى كه مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
مراد از نعمت در «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»، نعمتِ هدایت است.
زیرا در آیهى قبل سخن از هدایت بود.
علاوه بر آنكه نعمتهاى مادى را كفّار و منحرفین و دیگران نیز دارند.
هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم كه مسیر ما، به غضب و گمراهى كشیده نشود.
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/78255995473885220706.gif