PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ثبت 6 اثر جديد در فهرست حافظهي جهاني ايران



World-civilization
02-25-2010, 06:13 PM
ثبت 6 اثر جديد در فهرست حافظه ي جهاني ايران

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

شش اثر جديد در فهرست حافظه جهاني ايران به ثبت رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پنجاهمين جلسه كميته ملي حافظه جهاني، شش اثر "التفهيم لاوائل صناعة التنجيم" اثر ابوريحان بيروني و پنج نسخه مختلف از "خمسه" نظامي گنجوي به عنوان آثار برگزيده براي ثبت در حافظه جهاني ايران انتخاب شدند.

"پنج گنج" يا "خمسه" شامل پنج منظومه شامل مخزن الاسرار، خسرو و شيرين، ليلي و مجنون، هفت پيکر و اسکندرنامه سروده نظامي گنجوي - سراينده نامدار منظومههاي عاشقانه و شعر تمثيلي در زبان فارسي - است كه در سالهاي 535 - 599 هجري قمري به رشته تحرير درآمده است.

به دليل اينکه نسخ متعددي از "خمسه" در کتابخانههاي ايران و جهان موجود است، پنج نسخه شاخص از اين اثر که از لحاظ قدمت يا نفاست اهميت دارند، براي ثبت در حافظه جهاني ايران برگزيده شدهاند.

اين نسخهها كه از لحاظ قدمت و آرايههاي هنري داراي ويژگيهاي بسيار برجسته و متمايز از ساير نسخ شناختهشده در جهان هستند، در کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران، كتابخانه و موزه ملي ملك، موزه ملي ايران، كتابخانه كاخ گلستان و كتابخانه مدرسه شهيد مطهري نگهداري ميشوند.

"التفهيم لاوائل صناعة التنجيم"، تنها اثر فارسي ابوريحان محمدبن احمد بيروني خوارزمي، دانشمند پرآوازه ايراني درباره اخترشماري (احکام نجوم) است که ابوريحان آن را در سال 420 هجري قمري نوشته است.

وي "التّفهيم" را به عنوان خودآموز نجوم و به شيوه پرسش و پاسخ تنظيم كرده است.

قديميترين نسخه اين اثر در کتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي نگهداري ميشود كه به قلم محمدبن جورابي در روز پنجشنبه، ششم صفر سال 538 هجري، کتابت شده است و به عنوان يكي ديگر از آثار ثبتشده امسال در دفتر حافظه جهاني ايران به ثبت رسيد.

لازم به ذكر است، در دفتر ثبت حافظه جهاني ايران كه از بهمن سال 1387 و به منظور آگاهي و انجام تدابيري هماهنگ براي حفاظت از ميراث مستند كشور ايجاد شده است، پيشتر، شش اثر "قرآنهاي روي پوست آهو" از سازمان كتابخانهها، موزهها و مركز اسناد آستان قدس رضوي، "شاهنامه بايسنقري" از كاخموزه گلستان، "وقفنامه ربع رشيدي" از كتابخانه مركزي تبريز، "مسالك و ممالك" از موزه ملي ايران، "مجموعه اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره صفويه" از سازمان كتابخانهها، موزهها و مركز اسناد آستان قدس رضوي و "سفينه تبريز" از كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي ثبت شدهاند.

آثار پيشنهادي كشورمان براي ثبت در برنامه حافظه جهاني سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسكو) از بين اين آثار انتخاب خواهند شد.