PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کاروانسراي تاريخي مرنجاب در راه ثبت جهاني



World-civilization
02-25-2010, 06:11 PM
کاروانسراي تاريخي مرنجاب در راه ثبت جهاني

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث فرهنگي

کاروانسراي تاريخي مرنجاب پس از واگذار شدن به بخش خصوصي، در فهرست آثار جهاني قرار ميگيرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آيين بهرهبرداري و واگذاري کاروانسراي تاريخي مرنجاب به بخش خصوصي با اعلام اين خبر، گفت: هماکنون پرونده جاده ابريشم براي ثبت در فهرست آثار جهاني در دست اقدام است و کاروانسراها نيز بايد به عنوان يکي از اجزاي اين پرونده ثبت شوند كه در همين راستا اين کاروانسرا هم به زودي در فهرست آثار جهاني قرار خواهد گرفت.

مسعود علويان صدر با اشاره به اينکه سرمايههاي مردمي در کنار کنترل نظام مهندسان مشاور و در نهايت مديريت بهرهبرداري از مجموعههاي تاريخي حرف اول را ميزند، اظهار كرد: موضوع قانون عدمالنفع و حمايت از دارندگان آثار تاريخي در راستاي سياستهاي تشويقي به منظور زمينهسازي براي حضور سرمايهگذاران بخش خصوصي دنبال ميشود.

به گفته اين مقام مسؤول، ورود بخش خصوصي ميتواند تحولي ويژه در احياي بناهاي تاريخي داشته باشد؛ زيرا بخش خصوصي ميتواند اجرا و احيا را مديريت کند.

علويان صدر با تأکيد بر هدايت و حمايت بخش خصوصي گفت: با شناخت دقيق و معرفي کامل آثار تاريخي ميتوان نقش مردم و بخش خصوصي را در اين فضاها پررنگتر کرد.

او صندوق احيا و بهرهبرداري از آثار تاريخي را بازوي اجرايي سازمان ميراث فرهنگي و رابط بين مردم و بخش خصوصي عنوان کرد و افزود: اميد است آغاز اين فرايند به خوبي مديريت شود.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر ضرورت احياي نظام فني و اجرايي کشور در مورد حفظ و احياي بناهاي تاريخي تأکيد کرد و گفت: بايد تمامي جامعه متخصصان و انديشمندان کشور را براي اين احيا بسيج کنيم و به طور تخصصي، جامعه مهندسان مرمتگر را براي هدايت و نظارت بر حفظ و احيا مديريت کنيم.

کاروانسراي مرنجاب يکي از کاروانسراهاي دوره صفوي واقع در مسير يکي از شاخههاي جاده ابريشم در 50 کيلومتري شمال شرقي شهر آران و بيدگل است كه توسط صندوق احيا و بهرهبرداري از اماکن تاريخي و فرهنگي مرمت و بازسازي و در مراسمي به بخش خصوصي واگذار شد.