R A H A
12-29-2011, 12:05 AM
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/40837807486763627146.gif
با توجه به بیاناتی چون «یسر القرآن» و «بیان للناس» در قرآن، معلوم میشود که فهم قرآن برای همگان آسان است و نیازی به تفسیر و تأویل ندارد؟ (ادعای وهابیت)
http://img.tebyan.net/big/1390/08/523322420619118312313613810118225321821686185.jpg
این ادعا را اولین بار خلیفهی دوم عمر در برابر امام علی علیهالسلام و قرآنی که به همراه تفسیر و تأویل و شأن نزول و ... تدوین کرده و به مسجد آورده بود بیان نمود که خود مبین عدم درک صحیح از قرآن کریم بود. و امروزه وهابیت همان ادعا را در محافل، نوشتارها و سایتها تبلیغ میکند. اگر چه پیش از این نکات مبسوطی در این زمینه درج گردیده است
که با درج کلمات مربوطی چون «تفسیر» یا «یسر القرآن» و ... در بخش جستجو قابل دسترسی میباشد، اما نکات ذیل نیز ایفاد میگردد:
الف – همین که با استناد به آیات فوق مدعی میشوند، «قرآن آسان است، پس تفسیر نمیخواهد»، خودش نوعی تفسیر آیات فوق است.
البته تفسیر به رأی و طبعاً غلط.
ب – به وهابیت باید گفت:
اگر قرآن تفسیر نمیخواهد و هر کسی با روخوانی علم به قرآن مییابد، پس چرا این همه پول هزینهی تفسیر به رأیها و تبلیغ اندیشههای غلط خود میکنید؟
همین قرآنی که منتشر میکنید و رویش مینویسید هدیه «ملک فهد، یا ملک عبدالله یا هر ملک دیگری» کافیست. اما ما معتقدیم که قرآن کریم – مانند هر سخن دیگری تفسیر میخواهد – پس کنکاش و تبلیغ میکنیم و شما که معتقد نیستید، سکوت کنید و فقط قرآن چاپ کنید.
ج – اگر روخوانی قرآن کریم کفایت داشت، این همه اختلاف پدید نمیآمد و اساساً وهابیتی نیز به وجود نمیآمد.
و همین که این فرقه نسبت به تفسیر آیات مذکور با سایر مذاهب اختلاف نظر دارد، از یک سو بیانگر و دلیل نیاز به تفسیر است و از سوی دیگر روشن میکند که هر کسی نمیتواند تفسیر نماید.
و گرنه همین تفسیر به رأیها و اختلافات پیش میآید.
د - «هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقینَ» (آل عمران، 138) –
یعنی: «این (كتاب خدا و آیات مذكور در آن) حجت و بیانى است براى عموم مردم و راهنما و پندى براى پرهیزكاران».
در واقع«بَیانٌ لِلنَّاسِ» یعنی: یک تبیین و روشنگری برای عموم انسانها.
یعنی این قرآن نه برای ملائک و حیوانات است و نه برای یک یا چند قوم خاص. بلکه برای عموم انسانهاست. حال از کجای این معنا فهمیدند و تفسیر به رأی کردند که پس مفسر نمیخواهد؟
ھ-«وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» (القمر، 17) – یعنی: و با اینكه ما قرآن را براى تذكر آسان كردهایم آیا كسى هست متذكر شود؟
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/78255995473885220706.gif
با توجه به بیاناتی چون «یسر القرآن» و «بیان للناس» در قرآن، معلوم میشود که فهم قرآن برای همگان آسان است و نیازی به تفسیر و تأویل ندارد؟ (ادعای وهابیت)
http://img.tebyan.net/big/1390/08/523322420619118312313613810118225321821686185.jpg
این ادعا را اولین بار خلیفهی دوم عمر در برابر امام علی علیهالسلام و قرآنی که به همراه تفسیر و تأویل و شأن نزول و ... تدوین کرده و به مسجد آورده بود بیان نمود که خود مبین عدم درک صحیح از قرآن کریم بود. و امروزه وهابیت همان ادعا را در محافل، نوشتارها و سایتها تبلیغ میکند. اگر چه پیش از این نکات مبسوطی در این زمینه درج گردیده است
که با درج کلمات مربوطی چون «تفسیر» یا «یسر القرآن» و ... در بخش جستجو قابل دسترسی میباشد، اما نکات ذیل نیز ایفاد میگردد:
الف – همین که با استناد به آیات فوق مدعی میشوند، «قرآن آسان است، پس تفسیر نمیخواهد»، خودش نوعی تفسیر آیات فوق است.
البته تفسیر به رأی و طبعاً غلط.
ب – به وهابیت باید گفت:
اگر قرآن تفسیر نمیخواهد و هر کسی با روخوانی علم به قرآن مییابد، پس چرا این همه پول هزینهی تفسیر به رأیها و تبلیغ اندیشههای غلط خود میکنید؟
همین قرآنی که منتشر میکنید و رویش مینویسید هدیه «ملک فهد، یا ملک عبدالله یا هر ملک دیگری» کافیست. اما ما معتقدیم که قرآن کریم – مانند هر سخن دیگری تفسیر میخواهد – پس کنکاش و تبلیغ میکنیم و شما که معتقد نیستید، سکوت کنید و فقط قرآن چاپ کنید.
ج – اگر روخوانی قرآن کریم کفایت داشت، این همه اختلاف پدید نمیآمد و اساساً وهابیتی نیز به وجود نمیآمد.
و همین که این فرقه نسبت به تفسیر آیات مذکور با سایر مذاهب اختلاف نظر دارد، از یک سو بیانگر و دلیل نیاز به تفسیر است و از سوی دیگر روشن میکند که هر کسی نمیتواند تفسیر نماید.
و گرنه همین تفسیر به رأیها و اختلافات پیش میآید.
د - «هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقینَ» (آل عمران، 138) –
یعنی: «این (كتاب خدا و آیات مذكور در آن) حجت و بیانى است براى عموم مردم و راهنما و پندى براى پرهیزكاران».
در واقع«بَیانٌ لِلنَّاسِ» یعنی: یک تبیین و روشنگری برای عموم انسانها.
یعنی این قرآن نه برای ملائک و حیوانات است و نه برای یک یا چند قوم خاص. بلکه برای عموم انسانهاست. حال از کجای این معنا فهمیدند و تفسیر به رأی کردند که پس مفسر نمیخواهد؟
ھ-«وَ لَقَدْ یسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» (القمر، 17) – یعنی: و با اینكه ما قرآن را براى تذكر آسان كردهایم آیا كسى هست متذكر شود؟
http://www.ayehayeentezar.com/gallery/images/78255995473885220706.gif