توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : انديشه و عشق؛ راهى به سوى بهرهمندى از قرآن و دعا
R A H A
12-26-2011, 09:03 PM
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifانديشه و عشق؛ راهى به سوى بهرهمندى از قرآن و دعاhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
http://www.askquran.ir/picture.php?albumid=725&pictureid=10534
چكيده
روح انسان پرتوى از جلوه نورانى خداست.
از اينرو، ميل روح به منشأ و كانون هستى، گرايشى طبيعى و فطرى است.
انسان به هنگام دعا و نيايش، به درك و پذيرش موقعيت الهى خويش در هستى و خواهش و كشش روح به اتصال و ارتباط با خداى هستى مىرسد.
دعا حالت بيدارى و هوشيارى كامل و بينايى تام نسبت به خداست، به گونهاى كه فرد بدون هيچ شك و ترديدى عاشقانه به سوى محبوب رو مىآورد و بر خلاف مواقع ديگر، از محسوسات، شنيدنىها و ديدنىهاى ديگر غافل است.
قرآن و فهم آن نيز زمينه همدلى، همزبانى و همدردى را مىطلبد و اين زمينه در يك فضاى آكنده از محبت و عشق مىتواند وجود پيدا كند.
پس مىتوان گفت:
زبان قرآن همان زبان عشق است؛ زيرا قرآن، پيام خداى معشوق به انسانهاى عاشق است.
http://www.askquran.ir/picture.php?albumid=725&pictureid=10539
R A H A
12-26-2011, 09:04 PM
متعالىترين جلوههاى قلبى هر انسان نيز در همين اظهار عشق است و بس:
درد عشق تو كمند لطف ماست
زير هر يا ربّ تو لبيك ماست.
روى آوردن به قرآن و دعا زمينهساز پرواز روح و فراخواندن خود به سوى خداست.
بازسازى لذت اين لحظات و شيرينى اين ارتقا و احضار دوباره اين موقعيت در ذهن يا قلب با «ذكر رب» صورت مىگيرد.
«ذكرش، دوام اتصال حالت دعاست.» جان كلام آنكه «لقاء رب» را بايد با «ذكر كثير» جاودانه نمود و از اين طريق عزّت،
رضايت و آرامش ابدى را دريافت.
http://www.askquran.ir/picture.php?albumid=725&pictureid=10536
R A H A
12-26-2011, 09:05 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
مقدّمه
پيامبر گرامى اسلام صلىاللهعليهوآله در مسير حركت تكاملى خويش به مرحلهاى رسيدند كه حقيقت
قرآن را از مقام قدس ربوبى دريافت كردند و براى بشريت به ارمغان آوردند:
«و به راستى تو قرآن را از جانب خداىحكيموبسياردانادريا فتكرده و فرا مىگيرى.»(نمل: 6)
قرآن، به تعبير پيشوايان معصوم عليهمالسلام ، جلوه ذات اقدس الهى در كلام و گفتار است.
امام على عليهالسلام مىفرمايد:
«پس خداوند پاك و منزّه در كتابش براى مردم متجلّى گشته استبدون آنكه او را ببينند.»(1)
امام صادق عليهالسلام نيز مىفرمايد:
«بىترديد خداوند براى آفريدههايش در سخن خويش متجلّى گشته است، ليكن مردم نمىنگرند.»(2)
R A H A
12-26-2011, 09:05 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
انسانِ خواستار كمال و سعادت بايد به اين ريسمان الهى چنگ زند تا مسير هدايت و رستگارى را
در زندگى دنيوى و حيات جاويد به دست آورد.
پيامبراكرم صلىاللهعليهوآله از اينكه برخى مسلمانان علىرغم پرتوافكنى قرآن، از ساحت وحى
بهره نگرفتهاند، اينگونه به درگاه ربوبى شكايت مىبرد:
«اى پروردگار من، به راستى اين قوم من، اين قرآن را مهجور قرار دادند.» (فرقان: 30)؛
از همين روست كه در بسيارى روايات چنين مىخوانيم:
«قرآن را فقط كسى مىشناسد كه مورد خطاب قرآن قرار مىگيرد.»(3)
پس حقيقت قرآن در افقى فراتر از دريافت عمومى مردم است و براى بهرهگيرى از آن بايد با زبان آن آشنا بود تا بتوان مخاطب قرآن قرار گرفت.
البته بايد توجه داشت كه قرآن مراحل و ابعاد فراوانى دارد و در هر مرحله با زبانى خاص با مخاطب خود سخن مىگويد و ارتباط برقرار مىنمايد.
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
R A H A
12-26-2011, 09:06 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
ابعاد قرآن
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifتلاوتhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
قرآن كلام خداست و تلاوت آن سخن گفتن خدا با انسان است.
در كلام الهى نيرويى نهفته است كه روان انسان را تسخير مىكند و او را در آسمان معرفت و معنويت به پرواز درمىآورد:
«پس از قرآن هرچه ميسّر شود بخوانيد.» (مزمل: 20)؛
پيامبراكرم صلىاللهعليهوآله مىفرمايد:
«هرگاه يكى از شما دوست داشته باشد كه پروردگار با او صحبت كند پس قرآن بخواند.»(4)
امام صادق عليهالسلام در سخنى، قرآن را پيمان خداوند با بندگانش شمرده و وظيفه انسانها را در برابر آن چنين بيان
مىدارد: «قرآن پيمان خداوند با بندگانش است، پس شايسته است كه آدمى در عهد و پيمان خود بنگرد و هر روز پنجاه
آيه از آن را بخواند.»(5)
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
R A H A
12-26-2011, 09:06 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifتدبّرhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
در فرهنگ اسلامى به موازات سفارش به تلاوت، به تدبّر در قرآن نيز سفارش شده است:
«پس آيا در قرآن تدبّر نمىكنند، مگر بر دلها قفل زده شده است؟» (محمد: 24)
تدبّر در قرآن سرچشمه هدايتهاى بىشمارى است كه انسانِ طالب سعادت و بهروزى بدان دست مىيابد.
شناسايى حق از باطل، پى بردن به حقانيّت نظام آفرينش و حقيقت جهان آخرت را مىتوان از جمله ابعاد تدبّر در قرآن برشمرد.
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
R A H A
12-26-2011, 09:07 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifپندآموزىhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
پندآموزى همان راهنمايى درونى و قلبى قرآن است و از آن به «ذكر» ـ كه نام ديگر قرآن است ـ ياد مىشود.(6)
بدين سبب در برخى از آيات پس از بيان لزوم تفكر در آيات الهى، مسئله تذكر و پندآموزى از قرآن مطرح شده است:
«قرآن كتاب مباركى است كه آن را سوى تو فرو فرستاديم تا مردم در آيات آن تدبّر كنند و صاحبان خرد پند گيرند.» (ص: 29)
پندآموزى از سرنوشت اقوام گذشته، در قرآن بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است، به گونهاى كه رفتار و عملكرد افراد و
جوامع آنان را بازگو كرده و سنّتهاى الهى را در مورد آنان بيان كرده است.(7)
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
R A H A
12-26-2011, 09:08 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifجهتبخشى به زندگىhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
بىترديد جهتبخشى به زندگى فردى و اجتماعى انسان مهمترين دستورالعمل قرآن است.
امام على عليهالسلام مىفرمايد:
«قرآن كتاب فرماندهنده و بازدارنده است، حدود و سنّتها در آن ذكر شده و نمونههاى اقوام گذشته در آن مثل زده شده است و قوانين دين از جانب خدا نيز بيان گشته است.»(8)
قرآن تجلّى ايمان دينى و ثمردهى آن را در گرو اجراى پيامهاى خداوند مىداند و عمل به آيات الهى و اجراى آن را
مهمترين هدف نزول وحى برشمرده است:
«به راستى ما اين كتاب را به حق و شايستگى بر تو نازل كرديم كه طبق آنچه كه خدا به تو تعليم داده ميان مردم حكم كنى...» (نساء: 105)(9)
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
R A H A
12-26-2011, 09:08 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifدريافت حقيقت قرآنhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
مهمترين و برترين مرحله انس با قرآن، درك و دريافت حقيقت آن است.
قرآن اين مرحله را از آنِ وارستگانى مىداند كه از هرگونه آلودگى فكرى و قلبى و عملى پيراسته شدهاند؛
چرا كه جايگاه حقيقت قرآن بس رفيع است:
«به راستى اين كتاب همان قرآن كريم و بزرگوارى است كه در نوشتارى دست نخورده و مكنون نهفته است و جز پاكان به آن دست نيابند و درك نكنند.»
(واقعه: 77ـ79)
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
R A H A
12-26-2011, 09:08 PM
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
http://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gifاسلام و عبادتhttp://www.askquran.ir/images/smilies/smilies/Rose.gif
يكى از اصيلترين و پايدارترين جلوههاى ساحت وجود انسان نيايش و پرستش است.
پرستش چشمه جوشانى است كه از جان انسان سرچشمه مىگيرد و بر همه شعبهها و شاخههاى وجود آدمى آب زندگانى نثار مىكند؛
آبى كه دل را به عشق و محبت، و عقل را به تفكر، و زبان را به ذكر و ستايش، و بدن را به تعظيم و كرنش، و انسان را با تمامى وجود به خاكسارى و سجده در پيشگاه معبود مىكشاند.
روح عبادت دعاست؛ دعا اعلام نياز و خاكسارى و انقياد در آستان معبود است.
انسان با دعا و نيايش، خويشتن را در بستر عنايت الهى قرار مىدهد و از هدايت و رحمت و لطف او بهره مىگيرد.
دعا و نيايش هديهاى آسمانى از مالك و صاحب اصلى به انسان است؛
هديهاى كه بندگان را توانايى مىدهد تا هر زمان و هر جا كه خواستند بىپرده و بىواسطه با پروردگارشان گفتوگو كنند.
انسان در اين ارتباط مستقيم و بىپرده، درهاى رحمت الهى را بر خويش گشاده مىيابد و قرب حق را با تمام وجود احساس مىكند.
خداوند به پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله مىفرمايد:
«آنگاه كه بندگان من از تو جوياى من شوند، من نزديك هستم و چون صاحب دعا مرا بخواند دعاى او را اجابت مىكنم؛
پس آنها نيز مرا اجابت كنند و به من ايمان آورند. باشد كه رشد يافته و به كمال هدايت رسند.»
(بقره: 186)
http://s18.rimg.info/959ff87d274ba6ef9f5b0e68b089580e.gif
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.