R A H A
12-20-2011, 11:12 PM
شیعه امامیه همواره در اصول و فروع دین، به عترت پاك رسول خدا وابسته بوده و هرگز در طول تاریخ از آنان جدا نشده است، و در تمام امور دین جز به ائمه اهلبیت "ع" اعتماد نكرده است.
شیعیان اهل بیت عصمت از زمان امام علی"ع" تاكنون، همواره بر روش و سیره و تعالیم ائمه "ع" كه همان سیره و سنت نبیّ مكرّم اسلام است، مقید و ملزم بوده اند. (1)
بنابراین در اصول و فروع دین، شیعه به آن اصولی عمل می كند كه ائمه آل محمد "ص" بر آن بوده اند،
و این از امتیازات شیعه امامیه نسبت به سایر فِرَق اسلامی است كه حقایق و معارف دینی خود را از طریق معصومین دریافت كرده كه عاری از هرگونه تحریف و بدعتهای سلیقه ای و انحرافی است.
بنابراین آداب اقامة نماز در میان شیعه همان است كه از طریق ائمه معصومین وارد گردیده كه در اصل همان دستور رسول خدا در این باره است.
در مذهب اهل سنت، خلفای راشدین ـ ابوبكر، عمر، عثمان ـ به لحاظ ضعف علمی در تمام زمینه ها و نیز به لحاظ اجتهاد به مصلحت و نه به حقیقت و واقعیت دین و در نظر داشتن حبّ و بغضهای قومی
و سیاسی در بیان و اجرای احكام دین، دچار انحراف از قرآن و سنت و روش رسول خدا "ص" گردیدند، در نتیجه بدعتهایی را در دین خدا وارد كردند كه مخالف نص صریح قرآن و سنت نبوی بود.
از این رو هم خودگمراه گردیدند و هم پیروان آنان اسیر این گمراهی شدند. شدت این بدعتهای انحرافی در زمان عمر، خلیفه دوم، به اوج خود می رسد. (2)
از جمله این بدعتها، تغییر در آداب وضو و نحوة اقامة نماز و تغییر جمله ای از جملات اذان بود كه همه نتیجه اجتهادهای ناصواب عمر است.
نقل گردیده كه در زمان خلافت عمر، جمعی از اُسرای ایرانی را به نزد او آوردند. این گروه به منظور رعایت ادب نزد خلیفه، دستها را روی سینه بر هم گذاشته بودند.
عمر از آنان پرسید چرا اینگونه ایستاده اید؟ آنان پاسخ دادند رسم ما آن است كه در نزد بزرگان برای رعایت ادب و نشان دادن تواضع خویش، این چنین بایستیم. عمر این مرام را پسندید،
و از آن پس دستور داد برای رعایت ادب و تواضع به درگاه الهی دستها را بر هم گذاشته و نماز را اقامه كنند، و این خلاف سنت و دستور رسول خدا "ص" بود. (3)
منابع و مآخذ:
1. رهبری امام علی از دیدگاه قرآن، نامه صد و دهم، سید شرف الدین
2. مسائل كلی امامت، ابراهیم امینی، ص 55 الی 60 3. سیدمحسن حكیم , مستمسك العروة الوثقی , ج 6 ص 531
شیعیان اهل بیت عصمت از زمان امام علی"ع" تاكنون، همواره بر روش و سیره و تعالیم ائمه "ع" كه همان سیره و سنت نبیّ مكرّم اسلام است، مقید و ملزم بوده اند. (1)
بنابراین در اصول و فروع دین، شیعه به آن اصولی عمل می كند كه ائمه آل محمد "ص" بر آن بوده اند،
و این از امتیازات شیعه امامیه نسبت به سایر فِرَق اسلامی است كه حقایق و معارف دینی خود را از طریق معصومین دریافت كرده كه عاری از هرگونه تحریف و بدعتهای سلیقه ای و انحرافی است.
بنابراین آداب اقامة نماز در میان شیعه همان است كه از طریق ائمه معصومین وارد گردیده كه در اصل همان دستور رسول خدا در این باره است.
در مذهب اهل سنت، خلفای راشدین ـ ابوبكر، عمر، عثمان ـ به لحاظ ضعف علمی در تمام زمینه ها و نیز به لحاظ اجتهاد به مصلحت و نه به حقیقت و واقعیت دین و در نظر داشتن حبّ و بغضهای قومی
و سیاسی در بیان و اجرای احكام دین، دچار انحراف از قرآن و سنت و روش رسول خدا "ص" گردیدند، در نتیجه بدعتهایی را در دین خدا وارد كردند كه مخالف نص صریح قرآن و سنت نبوی بود.
از این رو هم خودگمراه گردیدند و هم پیروان آنان اسیر این گمراهی شدند. شدت این بدعتهای انحرافی در زمان عمر، خلیفه دوم، به اوج خود می رسد. (2)
از جمله این بدعتها، تغییر در آداب وضو و نحوة اقامة نماز و تغییر جمله ای از جملات اذان بود كه همه نتیجه اجتهادهای ناصواب عمر است.
نقل گردیده كه در زمان خلافت عمر، جمعی از اُسرای ایرانی را به نزد او آوردند. این گروه به منظور رعایت ادب نزد خلیفه، دستها را روی سینه بر هم گذاشته بودند.
عمر از آنان پرسید چرا اینگونه ایستاده اید؟ آنان پاسخ دادند رسم ما آن است كه در نزد بزرگان برای رعایت ادب و نشان دادن تواضع خویش، این چنین بایستیم. عمر این مرام را پسندید،
و از آن پس دستور داد برای رعایت ادب و تواضع به درگاه الهی دستها را بر هم گذاشته و نماز را اقامه كنند، و این خلاف سنت و دستور رسول خدا "ص" بود. (3)
منابع و مآخذ:
1. رهبری امام علی از دیدگاه قرآن، نامه صد و دهم، سید شرف الدین
2. مسائل كلی امامت، ابراهیم امینی، ص 55 الی 60 3. سیدمحسن حكیم , مستمسك العروة الوثقی , ج 6 ص 531