R A H A
12-19-2011, 10:25 PM
خشوع در نماز... نماز یاد ویژه و ذکر خاص خداست.یادی با تشریفات به خصوص و با دعوتی ویژه ،دعوتی توسط قرآن کریم و در کلام وحی و به لسان رسول اکرم(ص).
پس نماز یاد به خصوصی است که باید اهل ایمان به آن اهمیت بسیار ذهند.
در خصوص نماز و مسائلی که موجب کمال نماز است قرآن کریم نکات بسیاری را مطرح می فرماید.
در مجموعه آیاتی که در سوره مومنون و معارج آمده ،خداوند مطالب مفصلی را مطرح
می فرماید اما آنچه در هر دو مجموعه آیات وجود دارد این است که با نماز شروع می شود و با با نماز خاتمه می یابد...
در آیه"اولئک هم الوارثون.الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون"
(10-11 مومنون).
{اینان میراث برانند، همانان که بهشت رضوان الهی را درمی یابند و در آنجا جاودانند.}
اعمال خوب را در این جا با نماز شروع کرده و با نماز هم پایان بخشیده است.
در آیات سوره معارج هم دقیقا همین طور است.
اعمال خیر را با صلوة شروع کرده اند و با صلوة پایان
بخشیده اند؛این نکته بسیار حائژ اهمیتی است ، مثل اینکه همه ی اعمال در کادر نماز مورد محاسبه قرار می گیرد.3 تعبیر در این جا به کار رفته است:
1-"فی صلاتهم خاشعون" یکی از آداب نماز خشوع است.
2-"علی صلواتهم یحافظون" یا"علی صلاتهم یحافظون" یگی از آداب نمازمحافظت است.
3-"علی صلاتهم دائمون" و بر نماز مداومت دارند.
اولین تعبیر تعبیر خشوع است.
امام صادق(ع) می فرماید:
هنگامی که به نماز ایستادی بر تو باد خشوع در پیشکاه خدا و توجه و اقبال به نماز.
خاشعانه به نماز روی بیاور چرا که خداوند فرموده است"فی صلاتهم خاشعون" پس شما خشوع را رعایت کنید...
...در حدیثی آمده است"...
وقتی تکبیرة الاحرام گفتی،
هرچه که بین زمین و آسمان به غیر از عظمت پروردگار هست را کوچک به شمار"
این معنای خشوع است
.خشوع یعنی افتادگی قلب همراه با اعضاء وجوارح.
پس نماز یاد به خصوصی است که باید اهل ایمان به آن اهمیت بسیار ذهند.
در خصوص نماز و مسائلی که موجب کمال نماز است قرآن کریم نکات بسیاری را مطرح می فرماید.
در مجموعه آیاتی که در سوره مومنون و معارج آمده ،خداوند مطالب مفصلی را مطرح
می فرماید اما آنچه در هر دو مجموعه آیات وجود دارد این است که با نماز شروع می شود و با با نماز خاتمه می یابد...
در آیه"اولئک هم الوارثون.الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون"
(10-11 مومنون).
{اینان میراث برانند، همانان که بهشت رضوان الهی را درمی یابند و در آنجا جاودانند.}
اعمال خوب را در این جا با نماز شروع کرده و با نماز هم پایان بخشیده است.
در آیات سوره معارج هم دقیقا همین طور است.
اعمال خیر را با صلوة شروع کرده اند و با صلوة پایان
بخشیده اند؛این نکته بسیار حائژ اهمیتی است ، مثل اینکه همه ی اعمال در کادر نماز مورد محاسبه قرار می گیرد.3 تعبیر در این جا به کار رفته است:
1-"فی صلاتهم خاشعون" یکی از آداب نماز خشوع است.
2-"علی صلواتهم یحافظون" یا"علی صلاتهم یحافظون" یگی از آداب نمازمحافظت است.
3-"علی صلاتهم دائمون" و بر نماز مداومت دارند.
اولین تعبیر تعبیر خشوع است.
امام صادق(ع) می فرماید:
هنگامی که به نماز ایستادی بر تو باد خشوع در پیشکاه خدا و توجه و اقبال به نماز.
خاشعانه به نماز روی بیاور چرا که خداوند فرموده است"فی صلاتهم خاشعون" پس شما خشوع را رعایت کنید...
...در حدیثی آمده است"...
وقتی تکبیرة الاحرام گفتی،
هرچه که بین زمین و آسمان به غیر از عظمت پروردگار هست را کوچک به شمار"
این معنای خشوع است
.خشوع یعنی افتادگی قلب همراه با اعضاء وجوارح.