sorna
12-14-2011, 12:01 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/09451180935766951573.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
اسطورههاي موتورسازي آنقدر زياد هستند كه شما نميتوانيد به راحتي آنها را نام ببريد، اما هميشه يك جنگ تنبهتن با رقباي جان سخت و ثابت اتفاق نادري بوده است. به عنوان مثال هميشه تقابل دوكاتي و سوزوكي، كاوازاكي و هارلي، ياماها و آپريليا و در نهايت هوندا و بامو، ديدني بوده است. اين بار هم رقيب آلماني به دست و پاي جنگجوي ژاپني پيچيده است. بامو با مدل K1200S و هوندا با مدل CBR 1100XX وارد شدهاند، در مقايسه موتورها برخلاف خودروها آنچه كه برتري به حساب ميآيد، فقط و فقط كاربري موتورسوار است.
تا جايي كه حداكثر تلاشهاي موتورساز محدود به ارائه امكانات فني فوقالعاده ميشود. بامو اين خودروساز آلماني كه اين بار در نقش موتورسيكلت ظاهر شده، با حجم دقيق و وحشتناك 1115 سيسي توانسته است، 163 اسببخار را در دور موتور 10250 دور در دقيقه توليد كند. گشتاور اين غول به ظاهر 127 نيوتنمتر است كه آن هم در دور موتور 80250 دور در دقيقه توليد ميشود.
رقيب اين موتور علاوه بر همين هوندا، سوزوكي مدل B-King نيز است، اما در آنسوي ميدان اسب ژاپني ناآرام قرار دارد. اين موتور كه به آن پرنده سياهپوش هم ميگويند، از سال 1996 تا 2007 با موفقيت توليد شده است. حجم دقيق پيشرانه اين موتور 1136 سيسي است كه دماي آن توسط سيستم مايع خنك كنترل ميشود. اين هوندا با وجود اين پيشرانه چهار سيلندري كه هر سيلندر آن 79 ميليمتر قطر دارد، ميتواند 153 اسببخار قدرت را در دور موتور 10000 دور در دقيقه توليد كند، از طرفي گشتاور اين موتور رويايي هم 161 نيوتنمتر در 7250 دور در دقيقه است، گذشته از تفاوتهاي موتور از نظر قدرت و حجم موتور، نوع سيستم پاشش آنها هم فرق ميكند.
در بامو اين پديده به كمك سيستم الكترونيكي تمام اتومات انجام ميشود ولي در هوندا اين جريان توسط يك كيت هوشمند نيمه دستي صورت ميگيرد. با ملاحظه طول، عرض و ارتفاع دو موتور خودتان به ابعادشان پي ببريد! در هوندا به ترتيب 1170- 720- 2160 ميليمتر و در بامو 1120- 908- 2182 ميليمتر است. گرچه ثبت يك رقم ثابت براي شتاب صفر تا 100 موتورها امري كاملاً غيرممكن مينمايد، اما كارشناسان اين شتاب را در مورد آنها بررسي كردهاند.
بامو از حالت سکون با حفظ 6/2 ثانيه به 100 كيلومتر در ساعت ميرسد و هوندا هم با اندك اختلافي همين مقدار را طي 9/2 ثانيه طي ميكند. باوركردني نيست! هر دو موتور از يك پيشرانه چهار سيلندر با سيستم احتراق DOHC بهره ميبرند. وزن بامو 248 كيلوگرم است، در حالي كه وزن هوندا 227 كيلوگرم ميباشد.
اين هوندا تا سال 1996 سريعترين موتورسيكلت بود، اما همان ركوردش توسط سوزوكي هابوسا شكست. حجم باك هوندا با چهار ليتر رزرو 23 ليتر است و حجم باك بامو هم 19 ليتر است .
برتري موتور بامو در كلاچهاي هيدروليك آن است كه كمك شاياني در انتقال قدرت توسط جعبهدنده شش سرعته آن ميكند. در جدال سرعت نهايي هم اين هوندا است كه با 275 كيلومتر در ساعت بر سرعت نهايي بامو كه 225 كيلومتر در ساعت است، برتري دارد.
اسطورههاي موتورسازي آنقدر زياد هستند كه شما نميتوانيد به راحتي آنها را نام ببريد، اما هميشه يك جنگ تنبهتن با رقباي جان سخت و ثابت اتفاق نادري بوده است. به عنوان مثال هميشه تقابل دوكاتي و سوزوكي، كاوازاكي و هارلي، ياماها و آپريليا و در نهايت هوندا و بامو، ديدني بوده است. اين بار هم رقيب آلماني به دست و پاي جنگجوي ژاپني پيچيده است. بامو با مدل K1200S و هوندا با مدل CBR 1100XX وارد شدهاند، در مقايسه موتورها برخلاف خودروها آنچه كه برتري به حساب ميآيد، فقط و فقط كاربري موتورسوار است.
تا جايي كه حداكثر تلاشهاي موتورساز محدود به ارائه امكانات فني فوقالعاده ميشود. بامو اين خودروساز آلماني كه اين بار در نقش موتورسيكلت ظاهر شده، با حجم دقيق و وحشتناك 1115 سيسي توانسته است، 163 اسببخار را در دور موتور 10250 دور در دقيقه توليد كند. گشتاور اين غول به ظاهر 127 نيوتنمتر است كه آن هم در دور موتور 80250 دور در دقيقه توليد ميشود.
رقيب اين موتور علاوه بر همين هوندا، سوزوكي مدل B-King نيز است، اما در آنسوي ميدان اسب ژاپني ناآرام قرار دارد. اين موتور كه به آن پرنده سياهپوش هم ميگويند، از سال 1996 تا 2007 با موفقيت توليد شده است. حجم دقيق پيشرانه اين موتور 1136 سيسي است كه دماي آن توسط سيستم مايع خنك كنترل ميشود. اين هوندا با وجود اين پيشرانه چهار سيلندري كه هر سيلندر آن 79 ميليمتر قطر دارد، ميتواند 153 اسببخار قدرت را در دور موتور 10000 دور در دقيقه توليد كند، از طرفي گشتاور اين موتور رويايي هم 161 نيوتنمتر در 7250 دور در دقيقه است، گذشته از تفاوتهاي موتور از نظر قدرت و حجم موتور، نوع سيستم پاشش آنها هم فرق ميكند.
در بامو اين پديده به كمك سيستم الكترونيكي تمام اتومات انجام ميشود ولي در هوندا اين جريان توسط يك كيت هوشمند نيمه دستي صورت ميگيرد. با ملاحظه طول، عرض و ارتفاع دو موتور خودتان به ابعادشان پي ببريد! در هوندا به ترتيب 1170- 720- 2160 ميليمتر و در بامو 1120- 908- 2182 ميليمتر است. گرچه ثبت يك رقم ثابت براي شتاب صفر تا 100 موتورها امري كاملاً غيرممكن مينمايد، اما كارشناسان اين شتاب را در مورد آنها بررسي كردهاند.
بامو از حالت سکون با حفظ 6/2 ثانيه به 100 كيلومتر در ساعت ميرسد و هوندا هم با اندك اختلافي همين مقدار را طي 9/2 ثانيه طي ميكند. باوركردني نيست! هر دو موتور از يك پيشرانه چهار سيلندر با سيستم احتراق DOHC بهره ميبرند. وزن بامو 248 كيلوگرم است، در حالي كه وزن هوندا 227 كيلوگرم ميباشد.
اين هوندا تا سال 1996 سريعترين موتورسيكلت بود، اما همان ركوردش توسط سوزوكي هابوسا شكست. حجم باك هوندا با چهار ليتر رزرو 23 ليتر است و حجم باك بامو هم 19 ليتر است .
برتري موتور بامو در كلاچهاي هيدروليك آن است كه كمك شاياني در انتقال قدرت توسط جعبهدنده شش سرعته آن ميكند. در جدال سرعت نهايي هم اين هوندا است كه با 275 كيلومتر در ساعت بر سرعت نهايي بامو كه 225 كيلومتر در ساعت است، برتري دارد.