sorna
12-13-2011, 04:08 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/83654239130374676828.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
پوريا زند: در صدويكمين شماره از هفتهنامه دنيايخودرو، خبر كوتاهي راجع به نايب قهرماني تيم موتوركراس كشورمان در مسابقات آسيايي به چاپ رسيد. 62 امتياز حاصل از كار دو موتورسوار اعزامي به اين مسابقات ايران را پس از اندونزي به رتبه دوم آسيا رساند. اين در حالي بود كه «مجتبي كريمزاده» و «اميررضا ثابتيفر» با درخشش در اين رقابتها، به ترتيب نفرات سوم و چهارم آسيا شدند. رشته موتورسواري كراس، در بين ساير ورزشهاي موتوري فعال در كشور از حاشيه كمتري برخوردار است؛ همين مساله باعث شده تا مسابقات پرطرفدار آن با نظم نسبتاً بيشتري برگزار شود. به بهانه اطلاع از وضع مسابقات بينالمللي و مقايسه آن با رقابتهاي داخلي، با قهرمان جوان اصفهاني اين رشته «مجتبي كريمزاده» گفتوگو كرديم.
* ابتدا از مسابقات اخير آسيايي شروع كنيم، اين كه در چند دوره و با حضور چند موتورسوار برگزار شد؟
مسابقات آسيايي سال 2008 در سه مرحله برگزار شد. در اين رقابتها در هر دور چيزي حدود 19 كشور شركت داشتند و تعداد شركتكنندگان در يك مرحله هم تا سي و چند نفر رسيد.
* شما در چند دوره حضور داشتيد؟
من در هر سه دوره شركت كردم كه نهايتاً در جمع امتيازات اين سه مرحله، مقام سوم را به دست آوردم و از نظر تيمي هم دوم شديم.
* اصليترين رقباي شما در چنين مسابقاتي از چه كشورهايي هستند؟
تايلند، اندونزي، فيليپين و مغولستان.
* در مسابقات آسيايي با موتور شخصي شركت ميكرديد؟
نه؛ در زمان مسابقه در همان كشور موتور كرايه ميكرديم كه هيچ وقت هم موتور خوب و مناسبي پيدا نميشد. در هر دوره با مشكل مواجه شديم و خيلي سخت مسابقه داديم. هر بار فدراسيون موتورها را اجاره ميكرد كه البته چون هميشه مدل موتورها بسيار پايين بود، به مشكل فني برميخورديم. در چنين مسابقاتي كه در رده بالاي قهرماني برگزار ميشود، بايد موتور مدل سال و با كيفيت بسيار خوب سوار شد.
* يعني اگر شرايط فني موتورها بهتر بود، نتايج مطلوبتري به دست ميآورديد؟
بله، قطعاً نتيجه بهتري كسب ميشد.
* نحوه تمرين شما براي آمادگي قبل از مسابقات بينالمللي چگونه بود؟
ما در اصفهان خودمان به طور شخصي تمرين ميكرديم.
* هزينههاي مربوط به تمريناتتان بر عهده كيست؟
همه را خودمان ميپردازيم. تهيه موتور و انجام تمرين همگي شخصي است. كسي در اين رابطه چيزي تقبل نميكند. من به مسابقات خارجي ميروم، با هزينه خودم. مربي خارجي ميگيرم، باز هم با پول خودم. همه اين مسائل شخصي است.
* شما خودتان براي مسابقات جهاني برنامهاي داريد؟
برنامه دارم، ولي اين رقابتها هزينههاي بالايي دارند. البته فدراسيون بيشتر روي مسابقات آسيايي و مسابقات بالكان كار ميكند و اطلاعي ندارم كه آيا به مسابقات جهاني اعزاممان ميكنند يا خير. شخصاً پيگير اين مسائل هستم و اگر هزينههايش از جايي تامين شود، حتماً ميروم.
* تاكنون فدارسيون برنامهاي براي مسابقات خارجي به شما ارائه نداده؟
نه، تاكنون كه خبري ندادهاند. البته من با هزينه شخصي بيست روز ديگر به مسابقات بينالمللي امارات خواهم رفت.
* با وجود مسابقات خارجي، برنامهتان براي رقابتهاي داخلي چيست؟
در مسابقات داخلي هم براي اينكه بچهها بيشتر پيشرفت كنند و خودم هم تجربياتم بيشتر شود، شركت ميكنم.
* شما چندين مقام خارجي داريد، اگر در مسابقات داخلي نتوانيد به مقامي دست پيدا كنيد، برايتان سخت نيست؟
موتور يك وسيله مكانيكي است. مثلاً در همين مسابقات آخر در رفسنجان، در كلاس 125 سيسي شركت كردم ولي بعد از پنج شش دور، تاير موتورم پنچر شد، با اين حال مسابقه را ادامه دادم و به مقام دوم رسيدم. در مرحله بعد از آن هم در كلاس سوپركلاس اول شدم. از اين نظر مشكلي نيست.
* سوالي كه شايد در ذهن بسياري از علاقهمندان شكل بگيرد، نحوه نگهداري و جابهجايي موتورها است؟
موتورها را به وسيله ماشين جابهجا ميكنيم؛ از منزل تا پيست.
* هزينههاي اين جابهجاييها به عهده خودتان است؟
بله، همه را خودمان هزينه ميكنيم.
* شما شخصاً چند موتور براي مسابقات داريد؟
من فقط يك موتور دارم. اما موتورسوار بايد چند موتور داشته باشد كه از يكي براي تمرين استفاده كند و از يك موتور بسيار با كيفيت هم براي مسابقات. اما چون در ايران هزينهها بالا است با يك موتور هم مسابقه ميدهيم و هم تمريناتمان را پيگيري ميكنيم.
* همين يك موتور را با چه هزينهاي تهيه كردهايد؟
اين موتورسيكلت چيزي در حدود هشت ميليون و 500 هزار تومان هزينه داشته كه همه را شخصاً پرداخت كردهام.
* در پايان با توجه به اين همه هزينه صحبتي با مسوولين فدراسيون نداريد؟
توقع ما از مسوولان اين است كه با توجه به پتانسيل موجود كشور در اين رشته ورزشي از آن حمايت كرده و برنامههاي مناسبي تدوين و اجرا كنند.
پوريا زند: در صدويكمين شماره از هفتهنامه دنيايخودرو، خبر كوتاهي راجع به نايب قهرماني تيم موتوركراس كشورمان در مسابقات آسيايي به چاپ رسيد. 62 امتياز حاصل از كار دو موتورسوار اعزامي به اين مسابقات ايران را پس از اندونزي به رتبه دوم آسيا رساند. اين در حالي بود كه «مجتبي كريمزاده» و «اميررضا ثابتيفر» با درخشش در اين رقابتها، به ترتيب نفرات سوم و چهارم آسيا شدند. رشته موتورسواري كراس، در بين ساير ورزشهاي موتوري فعال در كشور از حاشيه كمتري برخوردار است؛ همين مساله باعث شده تا مسابقات پرطرفدار آن با نظم نسبتاً بيشتري برگزار شود. به بهانه اطلاع از وضع مسابقات بينالمللي و مقايسه آن با رقابتهاي داخلي، با قهرمان جوان اصفهاني اين رشته «مجتبي كريمزاده» گفتوگو كرديم.
* ابتدا از مسابقات اخير آسيايي شروع كنيم، اين كه در چند دوره و با حضور چند موتورسوار برگزار شد؟
مسابقات آسيايي سال 2008 در سه مرحله برگزار شد. در اين رقابتها در هر دور چيزي حدود 19 كشور شركت داشتند و تعداد شركتكنندگان در يك مرحله هم تا سي و چند نفر رسيد.
* شما در چند دوره حضور داشتيد؟
من در هر سه دوره شركت كردم كه نهايتاً در جمع امتيازات اين سه مرحله، مقام سوم را به دست آوردم و از نظر تيمي هم دوم شديم.
* اصليترين رقباي شما در چنين مسابقاتي از چه كشورهايي هستند؟
تايلند، اندونزي، فيليپين و مغولستان.
* در مسابقات آسيايي با موتور شخصي شركت ميكرديد؟
نه؛ در زمان مسابقه در همان كشور موتور كرايه ميكرديم كه هيچ وقت هم موتور خوب و مناسبي پيدا نميشد. در هر دوره با مشكل مواجه شديم و خيلي سخت مسابقه داديم. هر بار فدراسيون موتورها را اجاره ميكرد كه البته چون هميشه مدل موتورها بسيار پايين بود، به مشكل فني برميخورديم. در چنين مسابقاتي كه در رده بالاي قهرماني برگزار ميشود، بايد موتور مدل سال و با كيفيت بسيار خوب سوار شد.
* يعني اگر شرايط فني موتورها بهتر بود، نتايج مطلوبتري به دست ميآورديد؟
بله، قطعاً نتيجه بهتري كسب ميشد.
* نحوه تمرين شما براي آمادگي قبل از مسابقات بينالمللي چگونه بود؟
ما در اصفهان خودمان به طور شخصي تمرين ميكرديم.
* هزينههاي مربوط به تمريناتتان بر عهده كيست؟
همه را خودمان ميپردازيم. تهيه موتور و انجام تمرين همگي شخصي است. كسي در اين رابطه چيزي تقبل نميكند. من به مسابقات خارجي ميروم، با هزينه خودم. مربي خارجي ميگيرم، باز هم با پول خودم. همه اين مسائل شخصي است.
* شما خودتان براي مسابقات جهاني برنامهاي داريد؟
برنامه دارم، ولي اين رقابتها هزينههاي بالايي دارند. البته فدراسيون بيشتر روي مسابقات آسيايي و مسابقات بالكان كار ميكند و اطلاعي ندارم كه آيا به مسابقات جهاني اعزاممان ميكنند يا خير. شخصاً پيگير اين مسائل هستم و اگر هزينههايش از جايي تامين شود، حتماً ميروم.
* تاكنون فدارسيون برنامهاي براي مسابقات خارجي به شما ارائه نداده؟
نه، تاكنون كه خبري ندادهاند. البته من با هزينه شخصي بيست روز ديگر به مسابقات بينالمللي امارات خواهم رفت.
* با وجود مسابقات خارجي، برنامهتان براي رقابتهاي داخلي چيست؟
در مسابقات داخلي هم براي اينكه بچهها بيشتر پيشرفت كنند و خودم هم تجربياتم بيشتر شود، شركت ميكنم.
* شما چندين مقام خارجي داريد، اگر در مسابقات داخلي نتوانيد به مقامي دست پيدا كنيد، برايتان سخت نيست؟
موتور يك وسيله مكانيكي است. مثلاً در همين مسابقات آخر در رفسنجان، در كلاس 125 سيسي شركت كردم ولي بعد از پنج شش دور، تاير موتورم پنچر شد، با اين حال مسابقه را ادامه دادم و به مقام دوم رسيدم. در مرحله بعد از آن هم در كلاس سوپركلاس اول شدم. از اين نظر مشكلي نيست.
* سوالي كه شايد در ذهن بسياري از علاقهمندان شكل بگيرد، نحوه نگهداري و جابهجايي موتورها است؟
موتورها را به وسيله ماشين جابهجا ميكنيم؛ از منزل تا پيست.
* هزينههاي اين جابهجاييها به عهده خودتان است؟
بله، همه را خودمان هزينه ميكنيم.
* شما شخصاً چند موتور براي مسابقات داريد؟
من فقط يك موتور دارم. اما موتورسوار بايد چند موتور داشته باشد كه از يكي براي تمرين استفاده كند و از يك موتور بسيار با كيفيت هم براي مسابقات. اما چون در ايران هزينهها بالا است با يك موتور هم مسابقه ميدهيم و هم تمريناتمان را پيگيري ميكنيم.
* همين يك موتور را با چه هزينهاي تهيه كردهايد؟
اين موتورسيكلت چيزي در حدود هشت ميليون و 500 هزار تومان هزينه داشته كه همه را شخصاً پرداخت كردهام.
* در پايان با توجه به اين همه هزينه صحبتي با مسوولين فدراسيون نداريد؟
توقع ما از مسوولان اين است كه با توجه به پتانسيل موجود كشور در اين رشته ورزشي از آن حمايت كرده و برنامههاي مناسبي تدوين و اجرا كنند.