tina
11-29-2011, 10:25 AM
1- خوش کلامی نیاز به آموزش و تمرین دارد.
2- بهترین کلید ارتباط با مردم، خوش کلامی است.
3- امام سجاد(علیهالسّلام) در «رساله الحقوق» خویش در بیان حقّ زبان میفرمایند:
«و امّا حقّ اللسان فاکرامه عن الخناء و تعویده علی الخیر و حمله علیالأدب و إجمامه إلّا لموضع الحاجه و المنفعه للدّین و الدّنیا و اعفاؤه منالفضول الشّنعه القلیله الفائده الّتی لا یؤمن ضررها مع قلّه عائدتها و بعد شاد العقل و الدّلیل علیه و تزیّن العاقل بعقله حسن سیرته فی لسانه و لا قوّه الا بالله العلی العظیم».
حق زبان آن است که آن را زشت گویی باز داری؛ به گفتار نیکو و ادب عادت دهی؛ از گشودن زبان جز به هنگام نیاز و تحصیل منفعت دین و دنیا خودداری و از پرگویی و بیهودهگویی که جز زیان در بر ندارد، دوری کنی و بدانی که زبان، گواه عقل و اندیشهی توست و زیبایی و آراستگی به زیور عقل، نمودش به خوشزبانی توست.
4- باید توجّه داشت که زبان علیرغم اندازهی کوچکش، میتواند طاعات یا گناهان بزرگی را انجام دهد و میدان عمل و اختیار زبان از سایر اعضای بدن بسیار وسیعتر است و برای همین پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله وسلّم) میفرمایند:«عذابی را که خداوند برای زبان مقرّر فرمودهاست، برای هیچ یک از اعضا و جوارح مقرّر نفرمودهاست و چون این زبان در قیامت میگوید: چگونه است که سختترین عذاب را بر من مقرّر کردهای، به او پاسخ داده میشود: علت این که عذاب تو سختتر و سنگینتر از عذاب سایر اعضا و جوارح است، این است که کلمهای از تو (زبان) خارج شد که به خاطر آن، خون محترمی ریخته شده؛ اموال مردم به غارت رفت؛ نوامیس مؤمنان مورد تعرّض قرار گرفت و درنهایت با آن کلمه، جرایم سنگین انسانی و اجتماعی تحقّق پیدا کرد و طبیعی است که این جرایم سنگین باید عقاب و پاسخی سنگین بههمراه داشته باشد».(منبع کافی، ج 2 ص 115)
5- عفّت بیان در تعابیر قرآن، درسی آموزنده دارد؛ مثلاً وقتی قرآن میخواهد از قضای حاجت سخن بگوید، تعبیری را انتخاب میکند که هم مطلب را بفهماند و هم واژهی صریح و نامناسبی به کار نبرده باشد؛ میفرماید:«أوجاء أحد من الغائط». منبع(نساء آیهی 43)
توضیح اینکه غائط برخلاف مفهوم امروزی آن (مدفوع انسان) در اصل به معنای گودی زمین است و افراد مسافر در آن زمان برای قضای حاجت به آن جا میرفتند تا از دیدگان مردم درو باشند؛ لذا معنای جمله چنین است: «اگر یکی از شما از مکان گودی آمده باشد» که روی هم رفته، کنایه از قضای حاجت است و جالب اینکه به جای «شما»، عبارت «یکی از شما» به کار رفته تا عفّت بیان آن بیشتر باشد.
همچنین آنجا که از آمیزش جنسی سخن میگوید، با تعبیر «أو لا مستم النّسا» مطلب را میفهماند(یعنی با زنان تماس گرفته باشید) و واژهی «لمس» کنایهی زیبایی از آمیزش جنسی است.(منبع تفسیر نمونه، ج 3 ص 441)
6- پرهیز از خطاهای زبانی، مانند: فحش، دروغگویی، غیبت، تهمت، سخریّه، شماتت، هتک حرمت، سخنچینی، پرگویی، شهادت باطل، مراء و مجادله، لعن بیجا، افشای سرّ و ... از مصادیق خوش کلامی محسوب میگردد.
تعریف واژه
- انتخاب کلمات و سخنان زیبا و پسندیده در مکالمات.
- به زبان نیاوردن الفاظ زشت و کنایهگویی درذکر معایب و یا امور مربوط به مسائل جنسی.
- مراقبت و صیانت زبان از آفات و گناهان و خطاهای گفتاری.
آیات
1-«قولوا للنّاس حسنا» (منبع بقره، آیهی 83.
با مردم به زبان خوشسخن بگویید.
روایات
1- قال علی (علیهالسّلام): «احسن المقال ما صدّقه الفعال» (غررالحکم،2/403)
زیباترین سخنان، گفتارهایی است که رفتار فرد، به صدق آنها گواهی دهد.
2- قال علی (علیهالسّلام): «کن حسن المقال جمیل الأفعال» (غررالحکم،1311،4/611)
شیرین گفتار و زیبا رفتار باش.
3- قال علی (علیهالسّلام): «یستدل علی عقل الرّجل بحسن» (غررالحکم،1761 ،6/449.)
با حسن گفتار مرد، میتوان به عقل او پی برد.
4- قال علی (علیهالسّلام): «جمیل القول دلیل وفور العقل» (غررالحکم،3/369)
گفتار زیبا و پسندیده، نشانهی وفور خردمندی است.
5- قال علی (علیهالسّلام): «لا یتمّ حسنالقول الاّ بحسن العمل» (غررالحکم، 6/405)
گفتار پسندیده فقط با رفتار پسندیده تمام میشود.
6- قال علی بنالحسین(علیهالسّلام): «حقّااللّسان إکرامه عن الخنا و تعویده الخیر وترک الفضول الّتی لا فائده لها والبرّ بالناس وحسن القول فیهم»(البحار، 71/286/41)
حق زبان، پاسداری از آن است به این که فحش آلوده نگردد؛ عادت به گفتار خیر داده شود و اضافات از آن حذف شود؛ به مردم نیکی زبانی شود و با کلمات پسندیده با مردم گفت وگو شود.
اهمّیّت
خوش کلامی، بهترین ابزار برای ارتباط با مردم و نشانهی شخصیّت وتربیت است.
فواید و آثار
1. مصونیت از بسیاری ازخطاها و گناهان زبانی، مانند هتّاکی، بهتان و ...؛ 2. ارتقای اخلاق اجتماعی؛ 3. دوستی مردم؛ 4. احترام به شخصیت افراد؛ 5. نشاط دل و آسودگی؛ 6. کارگشایی برای خود و دیگران؛ 7. دلالت بر قوّت ایمان میکند؛ 8. سپاسگزاری از نعمت بیان و کلام؛ 9. خوش کلامی، کلید طلایی ارتباط با مردم است؛ 10. یکی از بزرگترین رموز موفقّیّت است.
راه تحصیل
علمی: 1. مطالعه سیرهی معصومین(علیهالسّلام) 2. تأمّل در فواثد و آیات و روایات این موضوع.
عملی: تفکّر قبل از کلام؛ 2. پرهیز از مجالست با انسانهای بدگفتار؛ 3. مجالست با افراد خوشبیان؛ 4. خواستن از خدا؛ 5. سکوت در غیر موارد ضروری؛ 6. تمرین خوش کلامی در محیطهای کوچک، مخصوصا خانه؛ 7. به خاطر سپردن الفاظ زیبا و استفاده از آنها در مکالمات.
2- بهترین کلید ارتباط با مردم، خوش کلامی است.
3- امام سجاد(علیهالسّلام) در «رساله الحقوق» خویش در بیان حقّ زبان میفرمایند:
«و امّا حقّ اللسان فاکرامه عن الخناء و تعویده علی الخیر و حمله علیالأدب و إجمامه إلّا لموضع الحاجه و المنفعه للدّین و الدّنیا و اعفاؤه منالفضول الشّنعه القلیله الفائده الّتی لا یؤمن ضررها مع قلّه عائدتها و بعد شاد العقل و الدّلیل علیه و تزیّن العاقل بعقله حسن سیرته فی لسانه و لا قوّه الا بالله العلی العظیم».
حق زبان آن است که آن را زشت گویی باز داری؛ به گفتار نیکو و ادب عادت دهی؛ از گشودن زبان جز به هنگام نیاز و تحصیل منفعت دین و دنیا خودداری و از پرگویی و بیهودهگویی که جز زیان در بر ندارد، دوری کنی و بدانی که زبان، گواه عقل و اندیشهی توست و زیبایی و آراستگی به زیور عقل، نمودش به خوشزبانی توست.
4- باید توجّه داشت که زبان علیرغم اندازهی کوچکش، میتواند طاعات یا گناهان بزرگی را انجام دهد و میدان عمل و اختیار زبان از سایر اعضای بدن بسیار وسیعتر است و برای همین پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله وسلّم) میفرمایند:«عذابی را که خداوند برای زبان مقرّر فرمودهاست، برای هیچ یک از اعضا و جوارح مقرّر نفرمودهاست و چون این زبان در قیامت میگوید: چگونه است که سختترین عذاب را بر من مقرّر کردهای، به او پاسخ داده میشود: علت این که عذاب تو سختتر و سنگینتر از عذاب سایر اعضا و جوارح است، این است که کلمهای از تو (زبان) خارج شد که به خاطر آن، خون محترمی ریخته شده؛ اموال مردم به غارت رفت؛ نوامیس مؤمنان مورد تعرّض قرار گرفت و درنهایت با آن کلمه، جرایم سنگین انسانی و اجتماعی تحقّق پیدا کرد و طبیعی است که این جرایم سنگین باید عقاب و پاسخی سنگین بههمراه داشته باشد».(منبع کافی، ج 2 ص 115)
5- عفّت بیان در تعابیر قرآن، درسی آموزنده دارد؛ مثلاً وقتی قرآن میخواهد از قضای حاجت سخن بگوید، تعبیری را انتخاب میکند که هم مطلب را بفهماند و هم واژهی صریح و نامناسبی به کار نبرده باشد؛ میفرماید:«أوجاء أحد من الغائط». منبع(نساء آیهی 43)
توضیح اینکه غائط برخلاف مفهوم امروزی آن (مدفوع انسان) در اصل به معنای گودی زمین است و افراد مسافر در آن زمان برای قضای حاجت به آن جا میرفتند تا از دیدگان مردم درو باشند؛ لذا معنای جمله چنین است: «اگر یکی از شما از مکان گودی آمده باشد» که روی هم رفته، کنایه از قضای حاجت است و جالب اینکه به جای «شما»، عبارت «یکی از شما» به کار رفته تا عفّت بیان آن بیشتر باشد.
همچنین آنجا که از آمیزش جنسی سخن میگوید، با تعبیر «أو لا مستم النّسا» مطلب را میفهماند(یعنی با زنان تماس گرفته باشید) و واژهی «لمس» کنایهی زیبایی از آمیزش جنسی است.(منبع تفسیر نمونه، ج 3 ص 441)
6- پرهیز از خطاهای زبانی، مانند: فحش، دروغگویی، غیبت، تهمت، سخریّه، شماتت، هتک حرمت، سخنچینی، پرگویی، شهادت باطل، مراء و مجادله، لعن بیجا، افشای سرّ و ... از مصادیق خوش کلامی محسوب میگردد.
تعریف واژه
- انتخاب کلمات و سخنان زیبا و پسندیده در مکالمات.
- به زبان نیاوردن الفاظ زشت و کنایهگویی درذکر معایب و یا امور مربوط به مسائل جنسی.
- مراقبت و صیانت زبان از آفات و گناهان و خطاهای گفتاری.
آیات
1-«قولوا للنّاس حسنا» (منبع بقره، آیهی 83.
با مردم به زبان خوشسخن بگویید.
روایات
1- قال علی (علیهالسّلام): «احسن المقال ما صدّقه الفعال» (غررالحکم،2/403)
زیباترین سخنان، گفتارهایی است که رفتار فرد، به صدق آنها گواهی دهد.
2- قال علی (علیهالسّلام): «کن حسن المقال جمیل الأفعال» (غررالحکم،1311،4/611)
شیرین گفتار و زیبا رفتار باش.
3- قال علی (علیهالسّلام): «یستدل علی عقل الرّجل بحسن» (غررالحکم،1761 ،6/449.)
با حسن گفتار مرد، میتوان به عقل او پی برد.
4- قال علی (علیهالسّلام): «جمیل القول دلیل وفور العقل» (غررالحکم،3/369)
گفتار زیبا و پسندیده، نشانهی وفور خردمندی است.
5- قال علی (علیهالسّلام): «لا یتمّ حسنالقول الاّ بحسن العمل» (غررالحکم، 6/405)
گفتار پسندیده فقط با رفتار پسندیده تمام میشود.
6- قال علی بنالحسین(علیهالسّلام): «حقّااللّسان إکرامه عن الخنا و تعویده الخیر وترک الفضول الّتی لا فائده لها والبرّ بالناس وحسن القول فیهم»(البحار، 71/286/41)
حق زبان، پاسداری از آن است به این که فحش آلوده نگردد؛ عادت به گفتار خیر داده شود و اضافات از آن حذف شود؛ به مردم نیکی زبانی شود و با کلمات پسندیده با مردم گفت وگو شود.
اهمّیّت
خوش کلامی، بهترین ابزار برای ارتباط با مردم و نشانهی شخصیّت وتربیت است.
فواید و آثار
1. مصونیت از بسیاری ازخطاها و گناهان زبانی، مانند هتّاکی، بهتان و ...؛ 2. ارتقای اخلاق اجتماعی؛ 3. دوستی مردم؛ 4. احترام به شخصیت افراد؛ 5. نشاط دل و آسودگی؛ 6. کارگشایی برای خود و دیگران؛ 7. دلالت بر قوّت ایمان میکند؛ 8. سپاسگزاری از نعمت بیان و کلام؛ 9. خوش کلامی، کلید طلایی ارتباط با مردم است؛ 10. یکی از بزرگترین رموز موفقّیّت است.
راه تحصیل
علمی: 1. مطالعه سیرهی معصومین(علیهالسّلام) 2. تأمّل در فواثد و آیات و روایات این موضوع.
عملی: تفکّر قبل از کلام؛ 2. پرهیز از مجالست با انسانهای بدگفتار؛ 3. مجالست با افراد خوشبیان؛ 4. خواستن از خدا؛ 5. سکوت در غیر موارد ضروری؛ 6. تمرین خوش کلامی در محیطهای کوچک، مخصوصا خانه؛ 7. به خاطر سپردن الفاظ زیبا و استفاده از آنها در مکالمات.