sorna
11-27-2011, 01:01 PM
گارانتی عموما ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمین شده و مشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا می تواند بازگشت داده شده، تعویض و یا تعمیر شود.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از موبنا، معمولا این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان” گارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می شود؛ البته در برخی موارد طبق قانون، گارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می شود، مانند ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح می شوند و باید این ادعاها کاملا مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند.
http://www.pic.p30ask.com/images/84072857273954029935.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
برخی محصولات، گارانتی تعمیر یا تعویض برای چند ماه، سال و یا مادام العمر دارند. در تئوری خریدار می تواند محصول را برای تعمیر به فروشنده بفرستد، اما بسیاری از فروشگاه هایی که این محصولات را به فروش می رسانندو حتی بسیاری از کارخانه های سازنده امکانات تعمیر و یا تعویض کالا را ندارند به همین دلیل کاربر باید به خدمات پس از فروش کالای مورد نظر مراجعه کنند.
http://www.pic.p30ask.com/images/21152842189828425721.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
در همین حال میزان تقاضا برای خرید گوشی موبایل روز به روز در حال افزایش است و همه روزه بر تعداد مشترکانی که نیازمند خرید گوشی هستند افزوده می شود به نحوی که گفته شده سالانه بیش از ۱۵میلیون گوشی در کشور خریداری می شود.
در وضعیت فعلی حاکم بر بازار گوشی موبایل و سهم بالای قاچاق ، به نظر می رسد اطلاع رسانی موثر از مزایای گارانتی و خدمات پس از فروش می تواند از ضررهای احتمالی خریداران بکاهد.
عرضه انواع گوشی های تلفن همراه با کارت گارانتی های تقلبی باعث شده تا بیشتر مردم اعتماد خود را نسبت به این کارت گارانتی ها از دست دهند و به خرید گوشی هایی با ضمانتنامه اصلی و رسمی و امکان کنترل اصالت آنها روی آورند چرا که طی سالهای اخیر و با وجود گوشی های قاچاق در بازار، کاربران موبایل هزینه های بسیاری را بابت خرید این گوشیهای تقلبی متحمل شده اند.
یکی از کارشناسان حوزه بازار تلفن همراه در این باره می گوید: عدم تمایل مشتریان به خرید گوشی های گارانتی دار تاکنون به دلیل اختلاف قیمت این گوشی ها با گوشی های بدون گارانتی نبوده بلکه مربوط به عدم اطلاع رسانی مفید و جلب اعتماد کاربران از گوشی های دارای ضمانت نامه خدمات پس از فروش بوده است.
“کیوان رحمت نژاد” می افزاید: در صورت اطلاعرسانی به مردم و آگاهی آنان از کارت گارانتی اصلی و شرکت های پخش کننده رسمی موبایل به تدریج از تعداد فروشندگان فروش کالاهای بدون گارانتی و با نام گارانتی اصلی کاسته خواهد شد.
او می گوید: اگرچه تمایل کاربران ایرانی به خرید گوشی های گارانتی دار روز به روز در حال افزایش است اما با این حال هنوز گارانتی و خدمات پس از فروش معنای واقعی خود را در میان خریداران ایرانی پیدا نکرده و بسیاری از مشتریان تفاوتی میان گوشی های گارانتی دار و گوشی های فاقد گارانتی حس نمی کنند و اطلاعات کافی برای روش های تشخیص اصالت گوشی ندارند.
در همین حال مدیرکل فروش سونی اریکسون در ایران با اشاره به تصویب و اجرای تعرفه ۱۰ درصدی و تاثیر آن در بازار گوشی های تلفن همراه می گوید: این میزان تعرفه می تواند نقش بسزا و مهمی را در ارائه خدمات پس از فروش اجرا کند چراکه نمایندگان رسمی می توانند با تغییر در نوع ارائه خدکات پس از فروش به کاربران، رضایت خاطر و همچنین اعتماد کاربران این کالای دیجیتالی را فراهم سازد.
“شروین فریگام” با اشاره به جلب اعتماد مشتریان نسبت به گارانتی های رسمی و اصلی موبایل در کشور گفت: شرکت های واردکننده می توانند با این میزان تعرفه به ارائه مناسب خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتری همراه با اطلاع رسانی مناسب بپردازند که این امر به طور قطع از رشد بازار قاچاق و ورود گوشی های چینی و بدون نام جلوگیری می کند.
حال با گذشت حدود پنج سال از افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در کشور که موجب تسخیر این بازار ۶۰ میلیون کاربر تلفن همراه توسط قاچاقچیان شد باید دید که تعرفه ۱۰ درصدی و به تبع آن شرکت های قانونی برای از آن کردن سهم بیشتر در این بازار پرهیاهو و برای جلب رضایت کاربران به چه راه حل هایی جدیدی در زمینه شناخت گارانتی و خدمات پس از فروش روی می آورند.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از موبنا، معمولا این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان” گارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می شود؛ البته در برخی موارد طبق قانون، گارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می شود، مانند ادعاهایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح می شوند و باید این ادعاها کاملا مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند.
http://www.pic.p30ask.com/images/84072857273954029935.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
برخی محصولات، گارانتی تعمیر یا تعویض برای چند ماه، سال و یا مادام العمر دارند. در تئوری خریدار می تواند محصول را برای تعمیر به فروشنده بفرستد، اما بسیاری از فروشگاه هایی که این محصولات را به فروش می رسانندو حتی بسیاری از کارخانه های سازنده امکانات تعمیر و یا تعویض کالا را ندارند به همین دلیل کاربر باید به خدمات پس از فروش کالای مورد نظر مراجعه کنند.
http://www.pic.p30ask.com/images/21152842189828425721.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
در همین حال میزان تقاضا برای خرید گوشی موبایل روز به روز در حال افزایش است و همه روزه بر تعداد مشترکانی که نیازمند خرید گوشی هستند افزوده می شود به نحوی که گفته شده سالانه بیش از ۱۵میلیون گوشی در کشور خریداری می شود.
در وضعیت فعلی حاکم بر بازار گوشی موبایل و سهم بالای قاچاق ، به نظر می رسد اطلاع رسانی موثر از مزایای گارانتی و خدمات پس از فروش می تواند از ضررهای احتمالی خریداران بکاهد.
عرضه انواع گوشی های تلفن همراه با کارت گارانتی های تقلبی باعث شده تا بیشتر مردم اعتماد خود را نسبت به این کارت گارانتی ها از دست دهند و به خرید گوشی هایی با ضمانتنامه اصلی و رسمی و امکان کنترل اصالت آنها روی آورند چرا که طی سالهای اخیر و با وجود گوشی های قاچاق در بازار، کاربران موبایل هزینه های بسیاری را بابت خرید این گوشیهای تقلبی متحمل شده اند.
یکی از کارشناسان حوزه بازار تلفن همراه در این باره می گوید: عدم تمایل مشتریان به خرید گوشی های گارانتی دار تاکنون به دلیل اختلاف قیمت این گوشی ها با گوشی های بدون گارانتی نبوده بلکه مربوط به عدم اطلاع رسانی مفید و جلب اعتماد کاربران از گوشی های دارای ضمانت نامه خدمات پس از فروش بوده است.
“کیوان رحمت نژاد” می افزاید: در صورت اطلاعرسانی به مردم و آگاهی آنان از کارت گارانتی اصلی و شرکت های پخش کننده رسمی موبایل به تدریج از تعداد فروشندگان فروش کالاهای بدون گارانتی و با نام گارانتی اصلی کاسته خواهد شد.
او می گوید: اگرچه تمایل کاربران ایرانی به خرید گوشی های گارانتی دار روز به روز در حال افزایش است اما با این حال هنوز گارانتی و خدمات پس از فروش معنای واقعی خود را در میان خریداران ایرانی پیدا نکرده و بسیاری از مشتریان تفاوتی میان گوشی های گارانتی دار و گوشی های فاقد گارانتی حس نمی کنند و اطلاعات کافی برای روش های تشخیص اصالت گوشی ندارند.
در همین حال مدیرکل فروش سونی اریکسون در ایران با اشاره به تصویب و اجرای تعرفه ۱۰ درصدی و تاثیر آن در بازار گوشی های تلفن همراه می گوید: این میزان تعرفه می تواند نقش بسزا و مهمی را در ارائه خدمات پس از فروش اجرا کند چراکه نمایندگان رسمی می توانند با تغییر در نوع ارائه خدکات پس از فروش به کاربران، رضایت خاطر و همچنین اعتماد کاربران این کالای دیجیتالی را فراهم سازد.
“شروین فریگام” با اشاره به جلب اعتماد مشتریان نسبت به گارانتی های رسمی و اصلی موبایل در کشور گفت: شرکت های واردکننده می توانند با این میزان تعرفه به ارائه مناسب خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتری همراه با اطلاع رسانی مناسب بپردازند که این امر به طور قطع از رشد بازار قاچاق و ورود گوشی های چینی و بدون نام جلوگیری می کند.
حال با گذشت حدود پنج سال از افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه در کشور که موجب تسخیر این بازار ۶۰ میلیون کاربر تلفن همراه توسط قاچاقچیان شد باید دید که تعرفه ۱۰ درصدی و به تبع آن شرکت های قانونی برای از آن کردن سهم بیشتر در این بازار پرهیاهو و برای جلب رضایت کاربران به چه راه حل هایی جدیدی در زمینه شناخت گارانتی و خدمات پس از فروش روی می آورند.