PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : احکام استفاده از آلات موسیقى در عزاداری



R A H A
11-23-2011, 12:21 AM
مرحوم شیخ انصارى رحمة الله علیه در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مى گویند غنا مى تواند زمینه گریه كردن را فراهم نماید، مى فرماید: چنین شیوه اى نمى تواند مقدمه مستحب یا مباح قرار گیرد و باید به عموم ادله حرمت غنا تمسك نمود . (1)

مرحوم حاج شیخ عباس قمى رحمة الله علیه در منتهى الآمال مى فرماید: عزاداران امام حسین علیه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبیل غنا كه غالبا نوحه ها خالى از آن نیست و حكایات ضعیفه مظنونة الكذب احتراز نمایند و شیطان را در این عبادت بزرگ راه ندهند . (2)


سؤال: در رادیو مدح ائمه طاهرین علیهم السلام با واقعه كربلا را با وزن و ساز و با لحن خوب مى خوانند . آیا استماعش جایز است یا خیر؟

امام خمینى رحمة الله علیه: اگر غنا و موسیقى نباشد مانع ندارد . (3)


سؤال: هیئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشییع جنازه شهداء موزیك عزا مى زنند، از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آیا خرید و فروش آن لوازم حرام است یا خیر؟

امام خمینى رحمة الله علیه: خرید و فروش آلات لهو حرام است و موسیقى مطرب جایز نیست و صداهاى مشكوك مانع ندارد . (4)


سؤال: آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سیدالشهداء علیه السلام جایز است یا نه؟

امام خمینى رحمة الله علیه: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد . (5)


سؤال: آیا در عزادارى سید الشهداء استفاده از طبل و دهل جایز است؟

آیت الله فاضل لنكرانى رحمة الله علیه: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء این آلات نیست . (6)


سوال: استفاده از آلات لهو و موسیقی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟

همه مراجع (به جز آیات عظام صافی و بهجت رحمة الله علیه): اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد. نواختن آن (در هر حال) جایز نیست ولی اگر از آلات مشترک باشد، استفاده از آن به منظور مشروع اشکال ندارد. تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن در حکم موسیقی نیست.(7)

آیت الله بهجت رحمة الله علیه: اگر از آلاتی است که به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن به صورت لهوی حرام است و بنابر احتیاط واجب به صورت غیر لهوی نیز جایز نیست ولی اگر از آلات مشترک باشد استفاده از آن به منظور منافع مشروع اشکال ندارد. تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن در حکم موسیقی نیست.(8)
آیت الله صافى: به طور کلی نواختن با آلات موسیقی (آلات لهو) در هر حال حرام است. تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن در حکم موسیقی نیست.(9)


سوال: آیا نواختن شیپور، نی و فلوت در تعزیه اشکال دارد؟

آیات عظام امام، خامنه ای و فاضل رحمة الله علیه: نواختن آلات موسیقی به صورت «مطرب» و «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانى، حرام است.(10)

آیات عظام مکارم، سیستانى، تبریزى، نورى و وحید: نواختن آلات موسیقی به صورت «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانى، حرام است.(11)

آیات عظام صافى و بهجت رحمة الله علیه: آرى، در هر حال اشکال دارد.(12)


سوال: استفاده از طبل و سنج در مراسم عزاداری و غیر آن چه حکمی دارد؟

همه (به جز صافى و بهجت رحمة الله علیه): اگر به نحو متعارف و غیرلهوی نواخته شود، اشکال ندارد.(13)

آیات عظام صافى و بهجت رحمة الله علیه: استفاده از آن اشکال دارد.(14)


تبصره1: بنا بر نظر مراجع [به جز آیات عظام صافى و بهجت] تفاوتی میان مراسم جشن و عزاداری نیست؛ لذا اگر نواختن به صورت لهوی باشد حرام است، اما اگر به صورت غیرلهوی باشد اشکال ندارد.

تبصره2: منظور از همه مراجع در سوال اول و سوم آیات عظام امام، خامنه ای، فاضل، مکارم، سیستانی، تبریزی، نوری و وحید می باشد.