shirin71
11-22-2011, 10:49 PM
کدوم یکی رو بخرم؟ پژو 206 تیپ 2 یا لوگان تیپ E2 یا کیا ریو
قبل از اینکه به سراغ این دوئل بریم می خوام از شما خوانندگان عزیز تشکر کنم که به وب سایت من سر می زنید،مطالب رو می خونید،مطالب براتون کاربردیه و دربارشون نظر می دید.این موضوع باعث خوش حالیه من میشه و من رو برای ادامه کار مشتاق تر می کنه.بنا به درخواست یکی از خوانندگان عزیز این مقاله از سری مقالات دوئل رو به ارزیابی چند خودرو در محدوده قیمتی 12 تا 16 میلون تومان احتصاص می دیم.در این شماره 3 خودروی ریو،پژو 206تیپ 2 و L90تیپ E2 در مقابل هم صف آرایی می کنند تا ببینیم کدوم یکی شایستگی بیشتری برای سواری دادن به شما رو داره.
طراحی ظاهری
از لحاظ طراحی ظاهری هر 3 خودرو دارای وجه مشترکی هستند،کمی قدیمی و مقداری کسل کننده.از 206 شروع می کنیم،نقطه ی قوت در طراحی این خودرو شکل ارگونومیک اونه،در نمای جلو دارای طراحی زیباییه(نسبت به دو خودرو دیگر)،شکل زیبای چراغ ها زیبایی خاصی به این خودرو به خصوص در شب هنگام داده است.بعضی ها طراحی جلوی این خودرو رو به صورت گربه تشبیه می کنن که خیلی با چهره ی این جانور متفاوت نیست.بروی درب کاپوت خودرو دو ورودی هوا تعبیه شده باعث تهویه ی بهتر هوای درون کاپوت می شود.این زیبایی که در نمای جلوی خودرو می بینید به عقب آن هم سرایت کرده اما متاسفانه طرحی مشابه جلوی خودرو و به دور از خلاقیت و ابتکار را داراست.هاچ بک بودن این خودرو باعث شده تا در شهرهای شلوغ نسبت به سایر خودروها راحت تر جای پارک بیابید و طراحی تخم مرغ گونه ی خودرو علاوه بر کم کردن مقاومت خودرو در برابر فشار هوا باعث شده تا در زمان چپ کردن به راحتی به حالت طبیعی بازگردد.بزرگ ترین ضعف طراحی خودرو،طراحی غیر متعارف درب سرنشینان عقب است که سوار و پیاده شدن را به خصوص برای افراد چاق مشکل می سازد.درضمن این خودرو نسبت به رقیبان بهتر و زیباتر اسپرت می شود.
حال به سراغ رقیب دیگر یعنی L90 می رویم.اگر دقیقا در مقابل خودرو بایستید این خودروی سدان را با یک پیک آپ(وانت)!اشتباه می گیرید.اما عجله نکنید،طرح چراق های جلو،جلوپنجره و ورودی هوای روی سپر از هماهنگی خوبی برخوردارند.خودرو دارای هیکل و ارتفاع بیشتری نسبت به رقیبان است.یکی از نقاط ضعف طراحی L90 نبود خوی تهاجمی در آن است که باعث شده تا بیشتر به یک خودروی خانوادگی شبیه باشد.هر 3 ستون خودرو از شیب کمی برخوردار هستند که این موضوع باعث مرتفع شدن خودرو شده است نقطه ی ضعف دیگر زه های روی درها می باشند که با زه های روی سپرها اصلا هماهنگی ندارند.یکی دیگر از نقاط ضعف خودرو قطر زیاد ستون C می باشد که باعث شده دنده عقب رفتن و دیدن اطراف خودرو کمی مشکل شود.یکی دیگر از نقاط ضعف طراحی این خودرو،طراحی عجیب عقب خودرو است که با جلوی خودرو هیچ سنخیتی ندارد اما اگر از نیم رخ به خودرو بنگرید می بینید که چه زیبا ستون C را در خود هضم کرده است.
حال به سراغ ضلع سوم این دوئل یعنی ریو می رویم و برای اینک رقابت عادلانه باشد مدل دنده دستی آن انتخاب شد.اگر به دنبال خودرویی متفاوت هستید ریو را انتخاب نکنید چراکه در ظاهر این خودرو از هیجان خبری نیست.به طرز جالبی در بیشتر اجزاء خودرو از نیم دایره استفاده شده است مثل چراغ های عقب و جلو و شیشه ها اما خودرو نیم دایره(هاچ بک) نیست!بلکه سدان است و این باعث شده تا از دیدن این خودرو همچون رقیبان پس از مدتی خسته شوید.با یک نگاه ساده به ستون C می توان فهمیدکه ریو می بایست یک هاچ بک باشد نه یک سدان!تا به این جای کار پیروز میدان 206 و بعد از آن L90 است اما عجله نکنید شاید در طی دو آیتم دیگر اوضاع عوض شود.
طراحی داخلی
از لحاظ طراحی داخلی هر 3 خودرو دارای اتاقی متفاوت هستند.در هر سه اصالت های کمپانی رعایت شده است .کار را با 206 شروع می کنیم .با یک نگاه ساده به اتاق 206 به یاد 207 و 407 می افتید.فرمانی خوش دست،کیلومترشمارهایی خوانا و کنسولی به دور از شلوغی همگی به شما یک سواری راحت را نوید می دهند،شیب موجود بروی کنسول میانی آن را از یک نواختی(بر خلاف رقیبان)خارج کرده است، اما بزرگ ترین ضعف اتاق 206 محدودیت فضای سرنشینان به خصوص سرنشینان عقب است،این موضوع باعث شده تا نشستن در ردیف عقب برای افراد بلند قد مشکل آفرین باشد.
http://static.2tarafe.ir/fa/img/car_photos/large/peugeot206.jpg
http://ikcocp.ikco.com/UploadedFiles/1/2/Product/7/62/1/02.jpg
به سراغ L90 می رویم جاییکه یه کنسول فرانسوی دیگر اما با سبکی متفاوت از پژو در انتظار شما است.فرمان L90 به زیبایی و خوش دستی 206نیست اما طرح کیلومترشمار آن کاملا با خاندان کهنسال پژو متفاوت است،دریچه های کولر سبکی متفاوت دارند(به صورت گل باز و بسته می شنود) و همچون 206 دو ایربگ برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است.یکی از نقاط ضعف طراحی کنسول L90 ،طرح کنسول قائم و بدور از آلایش آن است.کمی به عقب برگردیم،گفتیم که ستون های خودرو دارای شیب کمی اند اما همین شیب کم باعث شده تا از اتاقی جادارتر نسبت به رقیبان برخوردار شود
http://gigidl.persiangig.ir/image/renault-logan-interior.jpg
رقیب آخر ریو است.با نگاهی به فرمان خودرو همان اصالت طراحی(نیم دایره) در مرکز فرمان به چشم می خورد.نکته ی جالب در طراحی کیلومترشمارها طراحی بسیار مشابه آن با مزدا 3 مدل 2009 است،از کنسولی قائم و بدور از آلایش همچون L90 برخوردار است اما از ترکیب رنگی هماهنگ تر برخوردار است.انتخاب پیروز در این بخش سخته به همین دلیل انتخاب رو به خودتون واگذار می کنم.
http://cariran2.persiangig.com/10-15/rio_frontdust_800x600.jpg
http://www.saipacorp.com/fa/products/rio/image/Rio_%289%29w1.jpg
حال به سراغ اصل مطلب یعنی قابلیت های فنی می رویم.در 206 تیپ 2 از موتوری 4 سیلندر به حجم 1360 سی سی استفاده شده که می تواند 77 اسب بخار تولید کند،شما را در عرض 1/14 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت این خودرو را به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برساند،دارای جعبه دنده 5 سرعته ی دستی است و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر 6/6 لیتر است و باکی به حجم 50 لیتر است،دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 بوده و از یورو ان کاپ 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است.بزرگ ترین مشکل ایمنی این خودرو نداشتن ترمز ABS است که شاید بتوان از این ضعف با ایربگ تا حدودی گذشت.
http://ikcocp.ikco.com/UploadedFiles/1/2/Product/7/65/9/10.jpg
در تندر 90 از موتور 4 سیلندر به حجم 1600 سی سی استفاده شده که می تواند 105 اسب بخار تولید کند،شما را در عرض 2/10 ثانیه به شتاب صد کیلومتر برساند و در نهایت این خودرو را به شتاب 175 کیلومتر برساعت برساند،دارای جعبه دنده 5 سرعته ی دستی است،مصرف سوخت آن به ازای هر صد کیلومتر 9/6 لیتر است و باک سوختی به حجم 50 لیتر است،دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 بوده و از یورو ان کاپ 3 ستاره ایمنی دریافت کرده است.
http://carexplorer.persiangig.com/image/Samand/car016.jpg
در نهایت به سراغ ریو می رویم که دارای موتور 4 سیلند به حجم 1493 سی سی است ،این موتور می توان 97 اسب بخار تولید کند،خودرو را در عرض 3/11 ثانیه به شتاب صدکیلومتر بر ساعت برساند،و حداکثر سرعت 175 کیلومتر برساعت را ارزانی دهد،دارای جهبه دنده ی 5 سرعته ی دستی است،مصرف سوخت آن در هر صدکیلومتر 9/6 لیتر است و دارای باک سوختی به حجم 45 لیتر است،نکته ی عجیب در این خودرو این است که ایربگ برای سرنشینان جلو و ترمز ABS برای چرخ های جلو که از الزامات یک خودرو است به صورت سفارشی نصب می شود،دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 بوده و 3 ستاره ی ایمنی دریافت کرده است.
http://www.saipacorp.com/fa/products/rio/image/Rio_%285%29w1.jpg
خب مثل اینکه مرحله ی انتخاب فرا رسیده است،من نظر خودم رو می دم اما در نهایت نظر شما ارزشمنده .اگر من به دنبال یک خودرو برای اسپرت و تفریح کردن بودم با موتوری با قوای متوسط بودم 206 تیپ 2،اگر به دنبال یک خودروی خوش سفر با مصرف سوخت کم و قدرت خوب بودم L90تیپ E2 و اگر به دنبال یک خودرو برای تردد مداوم در شهر با دصرف سوخت کم و عدم جلب توجه دیگران بودم ریو را انتخاب می کردم.
قبل از اینکه به سراغ این دوئل بریم می خوام از شما خوانندگان عزیز تشکر کنم که به وب سایت من سر می زنید،مطالب رو می خونید،مطالب براتون کاربردیه و دربارشون نظر می دید.این موضوع باعث خوش حالیه من میشه و من رو برای ادامه کار مشتاق تر می کنه.بنا به درخواست یکی از خوانندگان عزیز این مقاله از سری مقالات دوئل رو به ارزیابی چند خودرو در محدوده قیمتی 12 تا 16 میلون تومان احتصاص می دیم.در این شماره 3 خودروی ریو،پژو 206تیپ 2 و L90تیپ E2 در مقابل هم صف آرایی می کنند تا ببینیم کدوم یکی شایستگی بیشتری برای سواری دادن به شما رو داره.
طراحی ظاهری
از لحاظ طراحی ظاهری هر 3 خودرو دارای وجه مشترکی هستند،کمی قدیمی و مقداری کسل کننده.از 206 شروع می کنیم،نقطه ی قوت در طراحی این خودرو شکل ارگونومیک اونه،در نمای جلو دارای طراحی زیباییه(نسبت به دو خودرو دیگر)،شکل زیبای چراغ ها زیبایی خاصی به این خودرو به خصوص در شب هنگام داده است.بعضی ها طراحی جلوی این خودرو رو به صورت گربه تشبیه می کنن که خیلی با چهره ی این جانور متفاوت نیست.بروی درب کاپوت خودرو دو ورودی هوا تعبیه شده باعث تهویه ی بهتر هوای درون کاپوت می شود.این زیبایی که در نمای جلوی خودرو می بینید به عقب آن هم سرایت کرده اما متاسفانه طرحی مشابه جلوی خودرو و به دور از خلاقیت و ابتکار را داراست.هاچ بک بودن این خودرو باعث شده تا در شهرهای شلوغ نسبت به سایر خودروها راحت تر جای پارک بیابید و طراحی تخم مرغ گونه ی خودرو علاوه بر کم کردن مقاومت خودرو در برابر فشار هوا باعث شده تا در زمان چپ کردن به راحتی به حالت طبیعی بازگردد.بزرگ ترین ضعف طراحی خودرو،طراحی غیر متعارف درب سرنشینان عقب است که سوار و پیاده شدن را به خصوص برای افراد چاق مشکل می سازد.درضمن این خودرو نسبت به رقیبان بهتر و زیباتر اسپرت می شود.
حال به سراغ رقیب دیگر یعنی L90 می رویم.اگر دقیقا در مقابل خودرو بایستید این خودروی سدان را با یک پیک آپ(وانت)!اشتباه می گیرید.اما عجله نکنید،طرح چراق های جلو،جلوپنجره و ورودی هوای روی سپر از هماهنگی خوبی برخوردارند.خودرو دارای هیکل و ارتفاع بیشتری نسبت به رقیبان است.یکی از نقاط ضعف طراحی L90 نبود خوی تهاجمی در آن است که باعث شده تا بیشتر به یک خودروی خانوادگی شبیه باشد.هر 3 ستون خودرو از شیب کمی برخوردار هستند که این موضوع باعث مرتفع شدن خودرو شده است نقطه ی ضعف دیگر زه های روی درها می باشند که با زه های روی سپرها اصلا هماهنگی ندارند.یکی دیگر از نقاط ضعف خودرو قطر زیاد ستون C می باشد که باعث شده دنده عقب رفتن و دیدن اطراف خودرو کمی مشکل شود.یکی دیگر از نقاط ضعف طراحی این خودرو،طراحی عجیب عقب خودرو است که با جلوی خودرو هیچ سنخیتی ندارد اما اگر از نیم رخ به خودرو بنگرید می بینید که چه زیبا ستون C را در خود هضم کرده است.
حال به سراغ ضلع سوم این دوئل یعنی ریو می رویم و برای اینک رقابت عادلانه باشد مدل دنده دستی آن انتخاب شد.اگر به دنبال خودرویی متفاوت هستید ریو را انتخاب نکنید چراکه در ظاهر این خودرو از هیجان خبری نیست.به طرز جالبی در بیشتر اجزاء خودرو از نیم دایره استفاده شده است مثل چراغ های عقب و جلو و شیشه ها اما خودرو نیم دایره(هاچ بک) نیست!بلکه سدان است و این باعث شده تا از دیدن این خودرو همچون رقیبان پس از مدتی خسته شوید.با یک نگاه ساده به ستون C می توان فهمیدکه ریو می بایست یک هاچ بک باشد نه یک سدان!تا به این جای کار پیروز میدان 206 و بعد از آن L90 است اما عجله نکنید شاید در طی دو آیتم دیگر اوضاع عوض شود.
طراحی داخلی
از لحاظ طراحی داخلی هر 3 خودرو دارای اتاقی متفاوت هستند.در هر سه اصالت های کمپانی رعایت شده است .کار را با 206 شروع می کنیم .با یک نگاه ساده به اتاق 206 به یاد 207 و 407 می افتید.فرمانی خوش دست،کیلومترشمارهایی خوانا و کنسولی به دور از شلوغی همگی به شما یک سواری راحت را نوید می دهند،شیب موجود بروی کنسول میانی آن را از یک نواختی(بر خلاف رقیبان)خارج کرده است، اما بزرگ ترین ضعف اتاق 206 محدودیت فضای سرنشینان به خصوص سرنشینان عقب است،این موضوع باعث شده تا نشستن در ردیف عقب برای افراد بلند قد مشکل آفرین باشد.
http://static.2tarafe.ir/fa/img/car_photos/large/peugeot206.jpg
http://ikcocp.ikco.com/UploadedFiles/1/2/Product/7/62/1/02.jpg
به سراغ L90 می رویم جاییکه یه کنسول فرانسوی دیگر اما با سبکی متفاوت از پژو در انتظار شما است.فرمان L90 به زیبایی و خوش دستی 206نیست اما طرح کیلومترشمار آن کاملا با خاندان کهنسال پژو متفاوت است،دریچه های کولر سبکی متفاوت دارند(به صورت گل باز و بسته می شنود) و همچون 206 دو ایربگ برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است.یکی از نقاط ضعف طراحی کنسول L90 ،طرح کنسول قائم و بدور از آلایش آن است.کمی به عقب برگردیم،گفتیم که ستون های خودرو دارای شیب کمی اند اما همین شیب کم باعث شده تا از اتاقی جادارتر نسبت به رقیبان برخوردار شود
http://gigidl.persiangig.ir/image/renault-logan-interior.jpg
رقیب آخر ریو است.با نگاهی به فرمان خودرو همان اصالت طراحی(نیم دایره) در مرکز فرمان به چشم می خورد.نکته ی جالب در طراحی کیلومترشمارها طراحی بسیار مشابه آن با مزدا 3 مدل 2009 است،از کنسولی قائم و بدور از آلایش همچون L90 برخوردار است اما از ترکیب رنگی هماهنگ تر برخوردار است.انتخاب پیروز در این بخش سخته به همین دلیل انتخاب رو به خودتون واگذار می کنم.
http://cariran2.persiangig.com/10-15/rio_frontdust_800x600.jpg
http://www.saipacorp.com/fa/products/rio/image/Rio_%289%29w1.jpg
حال به سراغ اصل مطلب یعنی قابلیت های فنی می رویم.در 206 تیپ 2 از موتوری 4 سیلندر به حجم 1360 سی سی استفاده شده که می تواند 77 اسب بخار تولید کند،شما را در عرض 1/14 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت برساند و در نهایت این خودرو را به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برساند،دارای جعبه دنده 5 سرعته ی دستی است و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر 6/6 لیتر است و باکی به حجم 50 لیتر است،دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 بوده و از یورو ان کاپ 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است.بزرگ ترین مشکل ایمنی این خودرو نداشتن ترمز ABS است که شاید بتوان از این ضعف با ایربگ تا حدودی گذشت.
http://ikcocp.ikco.com/UploadedFiles/1/2/Product/7/65/9/10.jpg
در تندر 90 از موتور 4 سیلندر به حجم 1600 سی سی استفاده شده که می تواند 105 اسب بخار تولید کند،شما را در عرض 2/10 ثانیه به شتاب صد کیلومتر برساند و در نهایت این خودرو را به شتاب 175 کیلومتر برساعت برساند،دارای جعبه دنده 5 سرعته ی دستی است،مصرف سوخت آن به ازای هر صد کیلومتر 9/6 لیتر است و باک سوختی به حجم 50 لیتر است،دارای استاندارد آلایندگی یورو 2 بوده و از یورو ان کاپ 3 ستاره ایمنی دریافت کرده است.
http://carexplorer.persiangig.com/image/Samand/car016.jpg
در نهایت به سراغ ریو می رویم که دارای موتور 4 سیلند به حجم 1493 سی سی است ،این موتور می توان 97 اسب بخار تولید کند،خودرو را در عرض 3/11 ثانیه به شتاب صدکیلومتر بر ساعت برساند،و حداکثر سرعت 175 کیلومتر برساعت را ارزانی دهد،دارای جهبه دنده ی 5 سرعته ی دستی است،مصرف سوخت آن در هر صدکیلومتر 9/6 لیتر است و دارای باک سوختی به حجم 45 لیتر است،نکته ی عجیب در این خودرو این است که ایربگ برای سرنشینان جلو و ترمز ABS برای چرخ های جلو که از الزامات یک خودرو است به صورت سفارشی نصب می شود،دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 بوده و 3 ستاره ی ایمنی دریافت کرده است.
http://www.saipacorp.com/fa/products/rio/image/Rio_%285%29w1.jpg
خب مثل اینکه مرحله ی انتخاب فرا رسیده است،من نظر خودم رو می دم اما در نهایت نظر شما ارزشمنده .اگر من به دنبال یک خودرو برای اسپرت و تفریح کردن بودم با موتوری با قوای متوسط بودم 206 تیپ 2،اگر به دنبال یک خودروی خوش سفر با مصرف سوخت کم و قدرت خوب بودم L90تیپ E2 و اگر به دنبال یک خودرو برای تردد مداوم در شهر با دصرف سوخت کم و عدم جلب توجه دیگران بودم ریو را انتخاب می کردم.