mehraboOon
11-17-2011, 12:36 PM
به مناسبت 21 آبان ، زاد روز نیما یوشیج
http://upload.iranvij.ir/images_aban/77114384712152716454.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/02709017608750843742.jpg
علی اسفندیاری مشهور به " نیما" شاعر معا صر ایرانی که در تحول شعر فارسی مقامی ارجمند دارد.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/09965250502734710167.jpg
وی در سال 1315ه ق در دهکده ای دور افتاده در مازندران که تا پیش از تولد او نام آن حتی در مناطق اطراف نا آشنا بود به دنیا آمد.
"یوش " دهکده زادگاه علی اسفندیاری بعدها آشناترین دهکده مازندران و حتی اشناترین نام در جغرافیای ادبی ایران شد.
نیما خواندن و نوشتن را در یوش در مکتب خانه آموخت.هنوز سنین نوجوانی را پشت سر نگذاشته بود که همراه خانواده اش به تهران آمد و در همان دوران به مدرسه فرانسوی " سن لویی" در تهران رفت و همین اموزش زبان فرانسه بعدها یکی از مهمترین عوامل شکل گیری شعر نو در ذهن شد.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/42564663128232759170.jpg
"نظام وفا" از شاعران دوره نیما مشوق او در سرودن نخستین اشعارش بوده است.وقوع دو حادثه عاطفی وعاشقانه درزندگی وی ˛او را ازدرس و مدرسه باز داشت و نیمای جوان را به معاشرت با شخصیتهای بلند اوازه ادبی عصر خود˛همچون بهار˛حکمت وکمالی که به طور اتفاقی با ایشان اشنا شده بود کشاند.این در هنگامی بود که نیما به سرودن شعر در قالبهای کهن و مفاهیم قدیمی می پرداخت و منظومه های : رنگ پریده ˛چشمه کوچک خروس و روباه حاصل طبع شاعر در این دوران است.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/79090123260397867784.jpg
آشنایی نیما با شخصیت های طراز اول ادبی ایرا ن ونیز تسلط وی بر زبان فرانسه که منجر به کنکاش او در دنیای پرهیاهوی ادبیات فرانسه˛ نخستین بارقه های تفکرات نو را در شاعر بر انگیخت . نیما از همان سال ها حرکتی آهسته و پیوسته را آغاز کرد که در پایان به یک تحول بنیادی در تاریخ شعر فارسی انجامید. او در مسیر این حرکت قالب های هزار ساله شعر را شکست و مفاهیمی بدیع را جایگزین محتوای تکرار شعر کرد . نیما با علم به اینکه هر گونه تحولی در حوزه کهن شعر فارسی˛ با مخالفت های شدیدمواجه خواهد شد ̨مسیر طولانی حرکت خود را به مقاطعی کوتاه تقسیم کرد تا دگرگونی های مورد نظر وی تحمل پذیرتر باشد.وی ابتدا با پایبندی برقالب های کهن شعر˛برخی مفاهیم تازه رادر اشعار خویش مطرح کرد˛سپس قالب هارا نیز مورد تغییر قرار داد.او قید تساوی کمی افاعیل عروضی را به کناری نهاد و با کوتاه و بلند کردن مصراع های شعر با حفظ وحدت ارکان عروضی˛و همچنین ازادی در انتخاب موارد قافیه˛در شعر فارسی راه تازه ای راپیشنهاد کرد.نیما ضمکن وفاداری به قالبهای و تایید اوزان عروضی معتعقد بود وزن عروضی باید محملی باشد برای انتقال معانی و مفاهیم ˛و قالب های عروضی نباید دست و پا گیر باشدو مانع پیام و اندیشه شاعر بشود.ازین رو بعضی مصراع ها را در هان افاعیل عروضی بهصورت کوتاه و بلند انتخاب می کرد.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/73349129604699776826.jpg
نیما سرانجام در دیماه 1338 به علت ابتلاء به ذات الریه در تهران در گذشت.برخی از آثار معروف او عبارتند از :افسانه˛خانواده سرباز̨ ̨ مانلی˛ماخ اولا˛ شعر من ˛دو نامه و ارزش احساسات
http://upload.iranvij.ir/images_aban/13913873776953512255.jpg
دانلود کتابها و اشعار نیما یوشیج شامل نامه های عاشقانه نیما ،افسانه،
چکامه ها،مرقد آقا،حکایات و خانواده سرباز
نام کتاب صفحه نویسنده موضوع حجم دریافت فایل نامه های عاشقانه نیما
22 نیما یوشیج
شعر نو 191 KB دانلود افسانه 20 نیما یوشیج شعر نو 191 KB دانلود چکامه ها 21
نیما یوشیج شعر نو 201 KB دانلود مرقد آقا 47
نیما یوشیج شعر نو 1.14 MB دانلود حکایات و خانواده سرباز 39 نیما یوشیج شعر نو 501 KB دانلود
http://upload.iranvij.ir/images_aban/12472186905765606447.jpg
آسمان یکریز می بارد
رو بندرگاه
روی دنده های آویزان یک بام سفالین در کنار راه
روی " آیش" ها که "شاخک" خوشه اش را می دواند.
روی نو غانخانه – روی پل- که در سرتاسرش امشب
مثل این که ضرب می گیرند- یا آنجا کسی غمناک می خواند
هچنین بر روی بالاخانه ی همسایه ی من (مرد ماهیگیر مسکینی که او را می شناسی)
خالی افتادست اما خانه ی همسایه ی من دیرگاهی ست
ای رفیق من – که از این بندر دلتنگ روی حرف من با تست
و عروض زخمدار من از این حرفم که با تو در میان می آید از درد درون خالی است
و درون دردناک من ز دیگر گونه زخم من می آید پر!
هیچ آوایی نمی آید از آن مردی که در آن پنجره هر روز
چشم در راه شبی مانند امشب بود بارانی.
وه! چه سنگین است با آدمکشی(با هر دمی رویای جنگ) این زندگانی.
بچه ها زنها
مردها- آنها که در آن خانه بودند
دوست با من – آشنا با من درین ساعت سراسر کشته گشتند.
خانه ، موزه و آرامگاه نیما یوشیج
http://upload.iranvij.ir/images_aban/55115460382010789630.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/67296602555492152150.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/53493056111380228538.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/13454795443885529552.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/90932107873296139099.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/58952760968272965095.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/73154515048904330295.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/83891072159210111901.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/66720217858441944710.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/77114384712152716454.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/02709017608750843742.jpg
علی اسفندیاری مشهور به " نیما" شاعر معا صر ایرانی که در تحول شعر فارسی مقامی ارجمند دارد.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/09965250502734710167.jpg
وی در سال 1315ه ق در دهکده ای دور افتاده در مازندران که تا پیش از تولد او نام آن حتی در مناطق اطراف نا آشنا بود به دنیا آمد.
"یوش " دهکده زادگاه علی اسفندیاری بعدها آشناترین دهکده مازندران و حتی اشناترین نام در جغرافیای ادبی ایران شد.
نیما خواندن و نوشتن را در یوش در مکتب خانه آموخت.هنوز سنین نوجوانی را پشت سر نگذاشته بود که همراه خانواده اش به تهران آمد و در همان دوران به مدرسه فرانسوی " سن لویی" در تهران رفت و همین اموزش زبان فرانسه بعدها یکی از مهمترین عوامل شکل گیری شعر نو در ذهن شد.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/42564663128232759170.jpg
"نظام وفا" از شاعران دوره نیما مشوق او در سرودن نخستین اشعارش بوده است.وقوع دو حادثه عاطفی وعاشقانه درزندگی وی ˛او را ازدرس و مدرسه باز داشت و نیمای جوان را به معاشرت با شخصیتهای بلند اوازه ادبی عصر خود˛همچون بهار˛حکمت وکمالی که به طور اتفاقی با ایشان اشنا شده بود کشاند.این در هنگامی بود که نیما به سرودن شعر در قالبهای کهن و مفاهیم قدیمی می پرداخت و منظومه های : رنگ پریده ˛چشمه کوچک خروس و روباه حاصل طبع شاعر در این دوران است.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/79090123260397867784.jpg
آشنایی نیما با شخصیت های طراز اول ادبی ایرا ن ونیز تسلط وی بر زبان فرانسه که منجر به کنکاش او در دنیای پرهیاهوی ادبیات فرانسه˛ نخستین بارقه های تفکرات نو را در شاعر بر انگیخت . نیما از همان سال ها حرکتی آهسته و پیوسته را آغاز کرد که در پایان به یک تحول بنیادی در تاریخ شعر فارسی انجامید. او در مسیر این حرکت قالب های هزار ساله شعر را شکست و مفاهیمی بدیع را جایگزین محتوای تکرار شعر کرد . نیما با علم به اینکه هر گونه تحولی در حوزه کهن شعر فارسی˛ با مخالفت های شدیدمواجه خواهد شد ̨مسیر طولانی حرکت خود را به مقاطعی کوتاه تقسیم کرد تا دگرگونی های مورد نظر وی تحمل پذیرتر باشد.وی ابتدا با پایبندی برقالب های کهن شعر˛برخی مفاهیم تازه رادر اشعار خویش مطرح کرد˛سپس قالب هارا نیز مورد تغییر قرار داد.او قید تساوی کمی افاعیل عروضی را به کناری نهاد و با کوتاه و بلند کردن مصراع های شعر با حفظ وحدت ارکان عروضی˛و همچنین ازادی در انتخاب موارد قافیه˛در شعر فارسی راه تازه ای راپیشنهاد کرد.نیما ضمکن وفاداری به قالبهای و تایید اوزان عروضی معتعقد بود وزن عروضی باید محملی باشد برای انتقال معانی و مفاهیم ˛و قالب های عروضی نباید دست و پا گیر باشدو مانع پیام و اندیشه شاعر بشود.ازین رو بعضی مصراع ها را در هان افاعیل عروضی بهصورت کوتاه و بلند انتخاب می کرد.
http://upload.iranvij.ir/images_aban/73349129604699776826.jpg
نیما سرانجام در دیماه 1338 به علت ابتلاء به ذات الریه در تهران در گذشت.برخی از آثار معروف او عبارتند از :افسانه˛خانواده سرباز̨ ̨ مانلی˛ماخ اولا˛ شعر من ˛دو نامه و ارزش احساسات
http://upload.iranvij.ir/images_aban/13913873776953512255.jpg
دانلود کتابها و اشعار نیما یوشیج شامل نامه های عاشقانه نیما ،افسانه،
چکامه ها،مرقد آقا،حکایات و خانواده سرباز
نام کتاب صفحه نویسنده موضوع حجم دریافت فایل نامه های عاشقانه نیما
22 نیما یوشیج
شعر نو 191 KB دانلود افسانه 20 نیما یوشیج شعر نو 191 KB دانلود چکامه ها 21
نیما یوشیج شعر نو 201 KB دانلود مرقد آقا 47
نیما یوشیج شعر نو 1.14 MB دانلود حکایات و خانواده سرباز 39 نیما یوشیج شعر نو 501 KB دانلود
http://upload.iranvij.ir/images_aban/12472186905765606447.jpg
آسمان یکریز می بارد
رو بندرگاه
روی دنده های آویزان یک بام سفالین در کنار راه
روی " آیش" ها که "شاخک" خوشه اش را می دواند.
روی نو غانخانه – روی پل- که در سرتاسرش امشب
مثل این که ضرب می گیرند- یا آنجا کسی غمناک می خواند
هچنین بر روی بالاخانه ی همسایه ی من (مرد ماهیگیر مسکینی که او را می شناسی)
خالی افتادست اما خانه ی همسایه ی من دیرگاهی ست
ای رفیق من – که از این بندر دلتنگ روی حرف من با تست
و عروض زخمدار من از این حرفم که با تو در میان می آید از درد درون خالی است
و درون دردناک من ز دیگر گونه زخم من می آید پر!
هیچ آوایی نمی آید از آن مردی که در آن پنجره هر روز
چشم در راه شبی مانند امشب بود بارانی.
وه! چه سنگین است با آدمکشی(با هر دمی رویای جنگ) این زندگانی.
بچه ها زنها
مردها- آنها که در آن خانه بودند
دوست با من – آشنا با من درین ساعت سراسر کشته گشتند.
خانه ، موزه و آرامگاه نیما یوشیج
http://upload.iranvij.ir/images_aban/55115460382010789630.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/67296602555492152150.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/53493056111380228538.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/13454795443885529552.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/90932107873296139099.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/58952760968272965095.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/73154515048904330295.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/83891072159210111901.jpg
http://upload.iranvij.ir/images_aban/66720217858441944710.jpg