PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مبتكر ايراني سيستم كنترل ترمز ليزري ساخت



sorna
11-12-2011, 11:50 PM
مبتكر ايراني سيستم كنترل ترمز ليزري ساخت



http://www.pic.p30ask.com/images/83305072265110023371.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)

هر ساله بيش از 27 هزار نفر از هموطنان تنها در تصادفات جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند تا كشور ما همچنان ركورد شوم سوانح مرگبار رانندگي را در اختيار داشته باشد! سوانحي كه قطعاً بخش عمده‌اي از آنها با رعايت مقررات رانندگي و استانداردهاي ساخت و بهره‌گيري از خودرو، اصلاح وضع جاده‌ها و ارتقاي فرهنگ ترافيك و توجه به اصول ايمني قابل پيشگيري است.


از جمله عوامل دخيل در بروز تصادفات جاده‌اي سرعت بالاي خودرو و عملكرد نامناسب سيستم ترمز خودروها است و لذا ترديدي نيست كه هر اقدامي در راستاي ارتقاي سيستم ترمز خودرو مي‌تواند گامي موثر در كاهش امار تصادفات رانندگي و كاهش تلفات و خسارات ناشي از آن باشد. در اين راستا يك دانشجوي مبتكر ايراني موفق به طراحي سيستم كمك ترمز هوشمند خودرو مبتني بر ‌فناوري ليزر شده كه به گفته وي مي‌تواند كمك شاياني به كاهش خطر بروز تصادفات رانندگي باشد.
صادق كاظمي فرد، دانشجوي فيزيك دانشگاه تهران و مخترع اين سيستم خاطرنشان كرد: اين سيستم موسوم به( Brake Adaptive Cruise Control(ACC كه بر اساس ليزر عمل مي‌كند با مبنا قراردادن سرعت خودرو جلويي، فاصله بين دو خودرو را تنظيم مي‌كند و سپس سرعت خودرو را بر مبناي خودروي هدف تنظيم مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: اين سيستم با به دست آوردن اطلاعات خودروي جلويي اگر سرعت خودروي جلو از خودرو بيشتر باشد و مقدار اختلاف در حدي باشد كه با فعال‌شدن سيستم جهت كاهش سرعت به موتور خودرو فشار آيد، سيستم قبل از اين كار با آناليز مقدار اختلاف اگر در حدي باشد كه موتور خودرو توانايي انجامش را داشته باشد، سرعت را مطابق داده دريافت شده قرار مي‌دهد و اگر به اين صورت نباشد سيستم از طريق نمايشگر از راننده درخواست تعويض وضعيت فعلي موتور را مي‌كند تا سيستم كارايي مطلوب‌تري داشته و خودرو را كنترل كند.
كاظمي‌فرد با بيان اين كه سيستم از زماني كه سرعت خودرو از 50 كيلومتر در ساعت بالاتر رود، شروع به كار مي‌كند، تصريح كرد: در خودروهاي خودكار، سيستم به صورت هوشمند موتور را كنترل و وضعيت خودرو را براساس خودروي جلویی تنظیم می کند. اين سيستم همچنين مجهز به يك سيستم سرعت ثابت مي‌باشد كه با تعيين سرعت دلخواه و فشار سوئيچ مربوطه توسط راننده، سيستم با ثبت سرعت درخواستي و با گرفتن فيدبك از سنسور شتاب و كنترل دريچه گاز سرعت خودرو را مطابق درخواست راننده قرار مي‌دهد .
وي خاطرنشان كرد: اگر خودرو در وضعيت سرعت ثابت باشد، راننده مي‌تواند از طريق سوئيچ‌هاي افزايش و كاهش سرعت در هر آيتم يك كيلومتر افزايش و كاهش دهد.
كاظمي‌فرد تصريح كرد: راننده مي‌تواند از طريق كليدهاي تعبیه شده در خودرو حالات مختلف سيستم از قبيل خاموش و روشن كردن، آماده باش، افزايش سرعت و كاهش سرعت مطابق با وضعيت خودرو را كنترل كند و همچنين مي‌تواند در موارد دلخواه با فشردن پدال گاز يا پدال ترمز سيستم را از حالت عملياتي خارج كند.
به گفته اين دانشجوي مبتكر، سيستم ابداعي براي كنترل خودرو از طريق كنترل دريچه گاز به وسيله stepper motor و پدال قرمز سرعت و فاصله را كنترل مي‌كند.
وي درباره نمونه‌هاي خارجي سيستم گفت: مشابه چنين سيستمي در خارج كشور ساخته شده كه براساس سيستم‌هاي رادار عمل مي‌كند و لذا قيمت آن بسيار بالاست به طوري كه تنها در برخي محصولات شركت خودروسازي بنز استفاد مي‌شود در حالي كه سيستم ابداعي كه براساس ليزر كار مي‌كند بسيار كم هزينه‌تر بوده و به راحتي بر روي خودروهاي ساخت داخل قابل تعبيه است.
كاظمي‌فرد با اشاره به موفقيت محققان صنعت خودرو كشور در ساخت سيستم‌هاي ECU خاطرنشان كرد: در اين راستا مذاكراتي براي استفاده از سيستم ترمز ابداعي در خودروهاي مجهز به ECU با مركز تحقيقات موتور ايران خودرو انجام و پس از تست نهايي سيستم در شركت ايران خودرو زمينه استفاده از آن در توليدات داخلي ميسر خواهد شد.