sorna
11-12-2011, 11:46 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/80698243620135005973.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
اين هواپيما با گنجايش حمل حداقل 555 مسافر و با بردي معادل هشت هزار مايل بدون توقف (15 هزار كيلومتر) براي نخستين بار در آوريل 2005 به پرواز در آمد. شروع پروژه A380 با سرمایهگذاری معادل 7/10 میلیارد دلار آغاز شد و طبق آمار ارائه شده توسط ايرباس، این شرکت باید حداقل 300 فروند از این مدل هواپیما بفروشد تا هزینه تولید آن برگردد، اما ايرباس تاکنون تنها 192 سفارش دریافت کرده است و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک هیچ یک از خطوط هوایی قصد ثبت سفارش دیگری داشته باشند. از این رو این پروژه یک شکست تجاری محسوب میشود. هنگامي كه ايرباس کار روی این پروژه را آغاز کرد، قیمت نفت کمتر از 20 دلار در هر بشکه بود و به همین دلیل سوخت هواپیما نیز قیمت کمی داشت، اما هنگامی که کار ساخت هواپیما به پایان رسید قیمت نفت (و همینطور سوخت هواپیما) بسیار افزایش پیدا کرده بود. به همین دلیل بسیاری از خطوط هواپیمایی از سفارش این هواپیما خودداری کردند.
اما اجازه دهيد به تاريخچه ساخت اين هواپيماي پهنپيكر بازگرديم، سالها از عمر هواپيماي بوئينگ 747 ميگذشت و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی جدیدتر و به روزتر از نظر فناوری احساس میشد. بالاتر از همه، به نظر میرسد که پس از یک دوره 30 ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق بودهاست. در نتیجه شرکتهای دیگر غیر از بوئینگ به فکر تولید رقیبی برای این هواپیما افتادند و در طول چند سال این تفکر نتیجه داده و طرح هواپیمایی مانند ایرباس A- 380 به جود آمد. البته در اين ميان شركت بوئينگ نيز بيكار ننشست و براي حفظ بازار رقابتي طرح بوئينگ مدل 767 را كه با سرعتي معادل سرعت صوت پرواز ميكرد را به بازارها معرفي كرد اما به دليل عدم تقاضاي بازار اين پروژه لغو شد.
اما مشخصات فني اين هواپيماي غولپيكر بدين شرح است هواپیماي ايرباس A-380 توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی میشود که هر یک حداکثر ۷۰ هزار پوند (311 هزار نيوتن) نيرو تولید میکنند. اين هواپيما با توجه به سفارش مشتريان به موتور بريتانيايي رولزرويس Rolls-Royce Trent 900 يا موتور آمريكايي ساخت شركت جنرالالكتريك و پرات اند ويتني Engine Alliance GP7000 مجهز ميشوند هر كدام از اين موتورها در مقايسه با موتورهاي بوئينگ 747 حدود 7000 هزار پوند بيشتر قدرت دارند.
ایرباس A380 در حقیقت نقطه عطفی در صنعت هواپیماسازی مدرن است که برنامههای آینده هواپیماهای مسافرتی از آن مشتق خواهند شد. شرکت ایرباس موفقیت مستمر خود را همواره مدیون نوآوری بوده است. این شرکت در حقیقت سابقه تاریخی در بهینهسازی صنعت هواپیما و بهرهگیری از دانش نو برای اطمینان از کارایی بهتر، هزینههای عملیاتی کمتر، کنترل سادهتر و راحتی بیشتر هواپیما را دارد.
هواپیمایA-380 دارای کابین خلبان شیشهای و مشابه سایر مدلهای ایرباس است. اندازه صفحههای نمایشگر اطلاعات، بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ( ۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس A-380 دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون، صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهتیابی است.
ایرباس اولین شرکت هواپیماسازی دنیاست که از مواد کامپوزیت در ساخت هواپیماهای خود بهره گرفت و در نوع جدید ایرباس A380 استفاده از مواد کامپوزیت به حداکثر خود تاکنون رسیده است. 25درصد کل مواد تشكيلدهنده این هواپیما از مواد کامپوزیت است که 22درصد آن پلاستیکهای تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) میباشد و 3درصد بقیه کامپوزیت پایه آلومینیومی پوشیده شده با فیبر شیشه (Glare) میباشد که برای اولین بار در هواپیمای مسافربری به کار میرود.
یکی از مشخصههای جالب این هواپیما، دو طبقه بودن آن است که در همان نگاه اول نمایان میشود. این هواپیما کلاً از دو طبقه اصلی تشکیل میشود که این امر با افزایش 45درصد فضا و در نتیجه راحتی بیشتر همراه است. طبقه بالای این هواپیما 96 صندلی بیزینس کلاس و 103 صندلی اکونومی (اقتصادی، مقرون به صرفه) و طبقه پایین 22 صندلی بیزینس کلاس و 334 صندلی اکونومی کلاس را فراهم مینماید. همچنین دو راه پله و یک سیستم آسانسور ارتباط بین طبقات بالا و پایین را برقرار میسازند.
اين هواپيما با گنجايش حمل حداقل 555 مسافر و با بردي معادل هشت هزار مايل بدون توقف (15 هزار كيلومتر) براي نخستين بار در آوريل 2005 به پرواز در آمد. شروع پروژه A380 با سرمایهگذاری معادل 7/10 میلیارد دلار آغاز شد و طبق آمار ارائه شده توسط ايرباس، این شرکت باید حداقل 300 فروند از این مدل هواپیما بفروشد تا هزینه تولید آن برگردد، اما ايرباس تاکنون تنها 192 سفارش دریافت کرده است و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک هیچ یک از خطوط هوایی قصد ثبت سفارش دیگری داشته باشند. از این رو این پروژه یک شکست تجاری محسوب میشود. هنگامي كه ايرباس کار روی این پروژه را آغاز کرد، قیمت نفت کمتر از 20 دلار در هر بشکه بود و به همین دلیل سوخت هواپیما نیز قیمت کمی داشت، اما هنگامی که کار ساخت هواپیما به پایان رسید قیمت نفت (و همینطور سوخت هواپیما) بسیار افزایش پیدا کرده بود. به همین دلیل بسیاری از خطوط هواپیمایی از سفارش این هواپیما خودداری کردند.
اما اجازه دهيد به تاريخچه ساخت اين هواپيماي پهنپيكر بازگرديم، سالها از عمر هواپيماي بوئينگ 747 ميگذشت و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی جدیدتر و به روزتر از نظر فناوری احساس میشد. بالاتر از همه، به نظر میرسد که پس از یک دوره 30 ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق بودهاست. در نتیجه شرکتهای دیگر غیر از بوئینگ به فکر تولید رقیبی برای این هواپیما افتادند و در طول چند سال این تفکر نتیجه داده و طرح هواپیمایی مانند ایرباس A- 380 به جود آمد. البته در اين ميان شركت بوئينگ نيز بيكار ننشست و براي حفظ بازار رقابتي طرح بوئينگ مدل 767 را كه با سرعتي معادل سرعت صوت پرواز ميكرد را به بازارها معرفي كرد اما به دليل عدم تقاضاي بازار اين پروژه لغو شد.
اما مشخصات فني اين هواپيماي غولپيكر بدين شرح است هواپیماي ايرباس A-380 توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی میشود که هر یک حداکثر ۷۰ هزار پوند (311 هزار نيوتن) نيرو تولید میکنند. اين هواپيما با توجه به سفارش مشتريان به موتور بريتانيايي رولزرويس Rolls-Royce Trent 900 يا موتور آمريكايي ساخت شركت جنرالالكتريك و پرات اند ويتني Engine Alliance GP7000 مجهز ميشوند هر كدام از اين موتورها در مقايسه با موتورهاي بوئينگ 747 حدود 7000 هزار پوند بيشتر قدرت دارند.
ایرباس A380 در حقیقت نقطه عطفی در صنعت هواپیماسازی مدرن است که برنامههای آینده هواپیماهای مسافرتی از آن مشتق خواهند شد. شرکت ایرباس موفقیت مستمر خود را همواره مدیون نوآوری بوده است. این شرکت در حقیقت سابقه تاریخی در بهینهسازی صنعت هواپیما و بهرهگیری از دانش نو برای اطمینان از کارایی بهتر، هزینههای عملیاتی کمتر، کنترل سادهتر و راحتی بیشتر هواپیما را دارد.
هواپیمایA-380 دارای کابین خلبان شیشهای و مشابه سایر مدلهای ایرباس است. اندازه صفحههای نمایشگر اطلاعات، بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ( ۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس A-380 دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون، صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهتیابی است.
ایرباس اولین شرکت هواپیماسازی دنیاست که از مواد کامپوزیت در ساخت هواپیماهای خود بهره گرفت و در نوع جدید ایرباس A380 استفاده از مواد کامپوزیت به حداکثر خود تاکنون رسیده است. 25درصد کل مواد تشكيلدهنده این هواپیما از مواد کامپوزیت است که 22درصد آن پلاستیکهای تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) میباشد و 3درصد بقیه کامپوزیت پایه آلومینیومی پوشیده شده با فیبر شیشه (Glare) میباشد که برای اولین بار در هواپیمای مسافربری به کار میرود.
یکی از مشخصههای جالب این هواپیما، دو طبقه بودن آن است که در همان نگاه اول نمایان میشود. این هواپیما کلاً از دو طبقه اصلی تشکیل میشود که این امر با افزایش 45درصد فضا و در نتیجه راحتی بیشتر همراه است. طبقه بالای این هواپیما 96 صندلی بیزینس کلاس و 103 صندلی اکونومی (اقتصادی، مقرون به صرفه) و طبقه پایین 22 صندلی بیزینس کلاس و 334 صندلی اکونومی کلاس را فراهم مینماید. همچنین دو راه پله و یک سیستم آسانسور ارتباط بین طبقات بالا و پایین را برقرار میسازند.