PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معجزه فناوری در میتسوبیشی



sorna
11-12-2011, 10:55 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/46826469651886837771.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)

تصور شما از یک خودرو با موتوری 2 لیتری چیست؟ بگذارید بهتر برایتان توضیح بدهم. سمند معمولی با موتور 1800 سی‌سی خود حدود 90 اسب‌بخار قدرت دارد. این قدرت برای موتور زانتیا 1800 و پارس ELX به 110 اسب‌بخار هم می‌رسد. اگر به سراغ خودروهای جدیدتر برویم اعداد کمی بزرگتر می‌شوند و خودروی مزدا 3 با موتور 2 لیتری حدود 140 اسب‌بخار قدرت دارد. اما می‌خواهیم ذهن شما را به اعدادی فراتر از این ارقام سوق دهیم. فناوری‌های جدید هر روز عرصه‌ای جدید در مقابل دیدگان دانشمندان و محققان قرار می‌دهند. این بار به سراغ خودرویی می‌رویم که با موتوری 2 لیتری قدرتی فوق‌العاده و بی‌سابقه برابر با 403 اسب‌بخار تولید می‌کند.


میتسوبیشی FQ-400 Lancer Evolution x توانسته با یک موتور 2 لیتری از جنس آلومینیوم به چنین قدرتی دست یابد. این موتور به توربوشارژر مجهز است و بر اساس فناوری MIVEC میتسوبیشی ساخته شده است. به کمک این فناوری زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود.
به این ترتیب قدرت موتور در دور موتور 6500 به حداکثر خود برابر با 403 اسب‌بخار می‌رسد. حداکثر گشتاور موتور نیز در دور موتور 3500 به 525 نیوتن متر می‌رسد. وزن کم خودرو و قدرت بالای موتور منجر به این شده که این میتسوبیشی در عرض تنها 8/3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. برای حفظ امنیت سرنشینان نیز سرعت این خودرو به طور الکترونیکی بر روی 155 مایل بر ساعت (250 کیلومتر)محدود شده است.
این خودرو به یک سیستم دیگر با نام S-AWC نیز مجهز است. این سیستم که متشکل از چند زیر سیستم دیگر از جمله ترمز ABS، کنترل زاویه خودرو بر روی زمین و کنترل الکترونیکی پایداری می‌باشد، به طور اتوماتیک نیروی موتور را بر روی هر چهارچرخ تقسیم می‌کند. راننده می‌تواند از بین 3 حالت،Tarmac ، Gravel و Snow یکی را بر اساس شرایط جاده و نحوه رانندگی دلخواه خود انتخاب کند. این حالت‌ها را می‌توان به وسیله دکمه‌های قرار داده شده بر روی فرمان انتخاب نمود. اما چرا این موتور با حجم 2 لیتری چنین قدرت بالایی دارد؟ در این موتور از انژکتورهای جدیدی استفاده شده که با دبی بیشتری سوخت را به درون سیلندرها تزریق می‌کنند. از سوی دیگر از فناوری هیبرید در ساخت توربوشارژرهای این خودرو نیز بهره‌برداری شده است.
این توربوشارژر به بیرینگ‌هایی با اصطکاک پایین و توربین با قابلیت تحمل دمای بالا مجهز است. از سوی دیگر یک اینترکولر بهینه‌سازی شده هوا را با دمای پایین تر به درون توربوشارژر انتقال می‌دهد تا به این ترتیب بازده موتور افزایش یابد. از سوی دیگر با انتخاب یک اگزوز از جنس استیل با قطر 3 اینچ برای خروج گازهای موتور، قدرت موتور افزایش یافته است.