sorna
11-12-2011, 10:54 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/51711235695370218367.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
كمپاني شورولت يكي از بزرگترين زيرمجموعههاي شركت جنرالموتورز محسوب ميشود كه در اين چند ماه اخير حسابي با بحران اقتصادي و كاهش فروش خودروها دست و پنجه نرم ميكند. محصولات استثنايي و نسبتاً ارزانقيمت اين خودروساز باعث شده تا بسياري از افراد عاشق خودرو را به سوي خود جلب كند. به تازگي توانستيم ملاقاتي به ياد ماندني با يكي از محصولات ارزان قيمت اما پرهيجان اين كمپاني داشته باشيم.
شوورلت لومينا 2009 خودرويي است اگر بخواهيم به صورت كاملاً مختصر به تاريخچه اين خودرو نسبتاً گمنام (در ايران) اشاره كنيم بايد اضافه كرد، Lumina اولين بار در سال 1989 به عنوان يك سدان متوسط متولد شد. مشخصات اصلي اين خودرو پيشرانه بزرگ و پر مصرف است كه تا به الان در مدلهاي جديد هم اين اصل حفظ شده است.
اين خودرو در سال 2007 در استوديوي طراحي جنرالموتورز- هولدن در شهر ملبورن استراليا طراحي شد كه نام ديگر آن در بازار استراليا واكسهال VXR با كمي تفاوت جزئيتر است.
لومينا در دو مدل S و SS با پيشرانه و سوختهاي گوناگون عرضه ميشود كه مدل S از يك پيشرانه شش سيلندر Vشكل و مدل SS از يك پيشرانه هشت سيلندر Vشكل برخوردار است.
طبق قرار قبلي مالك خودرو رأس ساعت تعيين شده به محل موردنظر آمد، چهره عضلاني و اسپرت لومينا شما را به اشتباه مياندازد كه گويي خودرو با صدايي كاملاً مهيب و طنينانداز روبهروي شما ظاهر خواهد شد، اما اين چنين نيست. اين آمريكايي آرام بيسروصدا پشتسر اعضاي تيم تست حاضر ميشود. صحنه بسيار جالبي بود. زماني كه به عقب خود نگاه كرديم تازه متوجه حضور اين خودرو در پشتسرمان شديم.
يك عصر بهاري و مكان هميشگي، براي آزمايش رانندگي با لومينا بسيار مناسب بود. در بخش جلو كاپوت به همراه دو خط كشيده شده از ابتداي جلو پنجره، سپر عضلاني با يك ورودي هواي نسبتاً پهن، چراغهاي مهشكن در طرفين سپر، چراغهاي اسپرت و علامت حك شده شورولت در وسط جلو پنجره چهره اين قسمت را همانند يك ببر وحشي تداعي ميكرد.
قسمت كناري توسط هر چهار گلگير عضلاني و ورودي هواي انتهاي گلگير جلو به همراه رينگهاي پنج پره آلياژي و لاستیگها يوكوهاما در اندازه 225/55R17 پوشانيده شده بود و باعث هر چه عضلانيتر نشان دادن خودرو بود اما قسمتي كه بسيار جلب توجه ميكرد عقب اين خودرو بود. طراحي زيباي چراغها نصب يك باله بزرگ بر روي صندوق عقب، وجود عبارت Lumina و S در طرفين در صندوق بار به همراه بخش پاييني سپر كه دربرگيرنده سراگزوز و ديفيوزر مشكي بود باعث ميشد كه هر عابري كنجكاوانه نگاه خود را به سوي خودرو قفل كند.
داخل كابين
رنگ شاد قرمز بدنه در داخل كابين نيز نفوذ كرده است به طوري كه نور چراغهاي پشت آمپر و قسمت مركزي صندليها كه با پوشش نه چندان جالب پارچه پوشانده شده بودند، به اين رنگ منقش شدهاند. داخل كابين بسيار بزرگ و جادار است. تمامي قسمتها از دستگيره در گرفته تا ترمز دستي و غربيلك فرمان به رنگ مشكي طراحي شدهاند كه حس اسپرت بودن را القا مي كند. قسمت كنسول مركزي و داشبورد به زيبايي از يكديگر تفكيك شده است و سه بخش جداگانه را در قسمت جلو تشكيل داده است.
ادوات و كنترلها به صورت كاملاً منظم و با چيدمان زيبايي طراحي شدهاند، اما براي كاركردن با آنها نياز به كمي وقت داريد تا به اشتباه دكمهاي را نزنيد كه باعث شود سيستم صوتي براي مدت كوتاهي خاموش شود! بر روي غربيلك فرمان نيز دكمه كنترل سيستم صوتي و تلفن و تنظيم صدا قرار دارد تا راحتي بيشتري را براي راننده جهت استفاده بهتر از سيستم صوتي به همراه داشته باشد. تنها قسمتي كه بسيار زيبا و جالب طراحي شده بود و با قسمت كنسول مركزي هماهنگي بالايي داشت، ترمز دستي آن بود كه در حالت خواباندن اين قسمت بسيار زيبا و يكدست جلوه ميداد. تجهيزات داخلي كابين با توجه به قيمت خودرو در سطح متوسطي قرار دارد.
در اين خودرو امكاناتي نظير سيستم كروزكنترل، صندلي برقي راننده، سانروف، شيشه و آينههاي برقي، كپسول آتشنشاني، ريموت كنترل فرمان، صفحه كيلومتر ديجيتالي، سيستم تهويه اتوماتيك، گرمكن آينهها، سيستم صوتي Bluepunkt با CD چنجر و هفت اسپيكر، فرمان اسپرت با روكش چرم، شش عدد ايربگ و ... وجود داشت.
يكي از نكات قابل توجه در اين خودرو وجود دكمه صندوق عقب در داخل داشبورد بود كه جهت بازكردن صندوق بايد در داشبورد را باز ميكرديم.
آزمايش رانندگي
لوميناي موردنظر كه مدل S بود از يك پيشرانه شش سيلندر Vشكل با قدرت خروجي 240 اسببخار در دور 6 هزار معادل 180 كيلووات نيرو و 330 نيوتنمتر گشتاور در دور 2500 بهرهمند بود. پشت فرمان قرار گرفته و صندلي برقي را تنظيم ميكنيم و حالا كليد را چرخانده و ببر آرام ما با صدايي كاملاً مرموزانه روشن ميشود، صدايي كه گويي اين خودرو ميل چنداني به حركت ندارد. شروع كار با دور آرام و سرعت كم، چند دوري را به اين صورت طي ميكنيم، با توجه به بازبودن سانروف در حين حركت و در زمان صحبتكردن صدا به صورت منقطع شنيده ميشد كه نشان از اغتشاش هوا در داخل كابين بود.
گيربكس چهار سرعته اتوماتيك كمي كند ظاهر شد. هنگامي كه در سرعت 60 كيلومتر بر ساعت بوديم پاي خود را ناگهان تا انتها بر روي پدال گاز فشار داديم و پيشرانه با كمي تاخير نسبتاً چشمگير چنان شتاب و دوري گرفت كه بدون اغراق بايد گفت هر لحظه فرمان امكان داشت از دستانتان جدا شود. بعد از چند لحظه سرعتسنج عدد 130 كيلومتر در ساعت را نشان داد كه به خاطر محدودبودن مسير آزمايش به سراغ ترمزهاي ABS و ديسكهاي خنكشونده اين خودرو رفتيم و در كمترين زمان ممكن خودرو را متوقف كرديم. دوباره حركت خود را آغاز كرديم اما اين بار بعد از هر گاز دادن و فشار بر روي پدال گاز پاي خود را از روي آن برميداشتيم تا سرعت و دور موتور كاهش يابد و در همين حين دوباره پاي خود را محكم بر روي پدال گاز ميفشرديم.
در تمامي اين مراحل پيشرانه و گيربكس با يك تاخير جزئي ظاهر ميشدند اما بعد از مدتي خودرو آماده كندهشدن از سطح خيابان را داشت. بعد از فشار فراوان بر روي پيشرانه و سيستم ترمز نوبت به آزمايش صفر تا 100 خودرو رسيد. ايست كامل و قراردادن اهرم تعويض در حالت D پا را از روي پدال ترمز برداشته و حالا پدال گاز ...! اين خودروي 1700 كيلوگرمي ظرف مدت زمان 9/8 ثانيه توانست به سرعت 96 كيلومتر در ساعت دست يابد كه 9/0 ثانيه بيشتر از نمونه استاندارد.
در حين حركت با اين ببر وحشي تازه متوجه قلب ناآرام و پرتپش آن شديم. ميدان ديد جلو با توجه به قد نسبتاً كوتاه نگارنده كمي كور بود اما ديد اطراف بسيار واضح و عالي بود. در حين حركت با دنده عقب نيز به كمك آينههاي ذوزنقهاي ديد خوبي براي پارككردن خودرو داريد.همچنين براي سوار و پياده شده از خودرو به مشكل خاصي برخورد نمي كنيد. در كل ميتوان گفت لومينا يك خودروي كاملاً جوانپسند است و براي افراد بالاي 45 سال توصيه نميشود.
در پايان از آقاي اميد چراغي كه خودرويشان را در اختيار ما قرار داد و همكار عزيزم بابك وفايي كه در تمامي مراحل آزمايش ما را ياري کرد، تشكر ميكنيم. همچنين از تمامي مالكان خودروهاي خاص و كلاسيك دعوت ميكنيم براي معرفي خودرويشان با دفتر هفتهنامه تماس بگيرند.
كمپاني شورولت يكي از بزرگترين زيرمجموعههاي شركت جنرالموتورز محسوب ميشود كه در اين چند ماه اخير حسابي با بحران اقتصادي و كاهش فروش خودروها دست و پنجه نرم ميكند. محصولات استثنايي و نسبتاً ارزانقيمت اين خودروساز باعث شده تا بسياري از افراد عاشق خودرو را به سوي خود جلب كند. به تازگي توانستيم ملاقاتي به ياد ماندني با يكي از محصولات ارزان قيمت اما پرهيجان اين كمپاني داشته باشيم.
شوورلت لومينا 2009 خودرويي است اگر بخواهيم به صورت كاملاً مختصر به تاريخچه اين خودرو نسبتاً گمنام (در ايران) اشاره كنيم بايد اضافه كرد، Lumina اولين بار در سال 1989 به عنوان يك سدان متوسط متولد شد. مشخصات اصلي اين خودرو پيشرانه بزرگ و پر مصرف است كه تا به الان در مدلهاي جديد هم اين اصل حفظ شده است.
اين خودرو در سال 2007 در استوديوي طراحي جنرالموتورز- هولدن در شهر ملبورن استراليا طراحي شد كه نام ديگر آن در بازار استراليا واكسهال VXR با كمي تفاوت جزئيتر است.
لومينا در دو مدل S و SS با پيشرانه و سوختهاي گوناگون عرضه ميشود كه مدل S از يك پيشرانه شش سيلندر Vشكل و مدل SS از يك پيشرانه هشت سيلندر Vشكل برخوردار است.
طبق قرار قبلي مالك خودرو رأس ساعت تعيين شده به محل موردنظر آمد، چهره عضلاني و اسپرت لومينا شما را به اشتباه مياندازد كه گويي خودرو با صدايي كاملاً مهيب و طنينانداز روبهروي شما ظاهر خواهد شد، اما اين چنين نيست. اين آمريكايي آرام بيسروصدا پشتسر اعضاي تيم تست حاضر ميشود. صحنه بسيار جالبي بود. زماني كه به عقب خود نگاه كرديم تازه متوجه حضور اين خودرو در پشتسرمان شديم.
يك عصر بهاري و مكان هميشگي، براي آزمايش رانندگي با لومينا بسيار مناسب بود. در بخش جلو كاپوت به همراه دو خط كشيده شده از ابتداي جلو پنجره، سپر عضلاني با يك ورودي هواي نسبتاً پهن، چراغهاي مهشكن در طرفين سپر، چراغهاي اسپرت و علامت حك شده شورولت در وسط جلو پنجره چهره اين قسمت را همانند يك ببر وحشي تداعي ميكرد.
قسمت كناري توسط هر چهار گلگير عضلاني و ورودي هواي انتهاي گلگير جلو به همراه رينگهاي پنج پره آلياژي و لاستیگها يوكوهاما در اندازه 225/55R17 پوشانيده شده بود و باعث هر چه عضلانيتر نشان دادن خودرو بود اما قسمتي كه بسيار جلب توجه ميكرد عقب اين خودرو بود. طراحي زيباي چراغها نصب يك باله بزرگ بر روي صندوق عقب، وجود عبارت Lumina و S در طرفين در صندوق بار به همراه بخش پاييني سپر كه دربرگيرنده سراگزوز و ديفيوزر مشكي بود باعث ميشد كه هر عابري كنجكاوانه نگاه خود را به سوي خودرو قفل كند.
داخل كابين
رنگ شاد قرمز بدنه در داخل كابين نيز نفوذ كرده است به طوري كه نور چراغهاي پشت آمپر و قسمت مركزي صندليها كه با پوشش نه چندان جالب پارچه پوشانده شده بودند، به اين رنگ منقش شدهاند. داخل كابين بسيار بزرگ و جادار است. تمامي قسمتها از دستگيره در گرفته تا ترمز دستي و غربيلك فرمان به رنگ مشكي طراحي شدهاند كه حس اسپرت بودن را القا مي كند. قسمت كنسول مركزي و داشبورد به زيبايي از يكديگر تفكيك شده است و سه بخش جداگانه را در قسمت جلو تشكيل داده است.
ادوات و كنترلها به صورت كاملاً منظم و با چيدمان زيبايي طراحي شدهاند، اما براي كاركردن با آنها نياز به كمي وقت داريد تا به اشتباه دكمهاي را نزنيد كه باعث شود سيستم صوتي براي مدت كوتاهي خاموش شود! بر روي غربيلك فرمان نيز دكمه كنترل سيستم صوتي و تلفن و تنظيم صدا قرار دارد تا راحتي بيشتري را براي راننده جهت استفاده بهتر از سيستم صوتي به همراه داشته باشد. تنها قسمتي كه بسيار زيبا و جالب طراحي شده بود و با قسمت كنسول مركزي هماهنگي بالايي داشت، ترمز دستي آن بود كه در حالت خواباندن اين قسمت بسيار زيبا و يكدست جلوه ميداد. تجهيزات داخلي كابين با توجه به قيمت خودرو در سطح متوسطي قرار دارد.
در اين خودرو امكاناتي نظير سيستم كروزكنترل، صندلي برقي راننده، سانروف، شيشه و آينههاي برقي، كپسول آتشنشاني، ريموت كنترل فرمان، صفحه كيلومتر ديجيتالي، سيستم تهويه اتوماتيك، گرمكن آينهها، سيستم صوتي Bluepunkt با CD چنجر و هفت اسپيكر، فرمان اسپرت با روكش چرم، شش عدد ايربگ و ... وجود داشت.
يكي از نكات قابل توجه در اين خودرو وجود دكمه صندوق عقب در داخل داشبورد بود كه جهت بازكردن صندوق بايد در داشبورد را باز ميكرديم.
آزمايش رانندگي
لوميناي موردنظر كه مدل S بود از يك پيشرانه شش سيلندر Vشكل با قدرت خروجي 240 اسببخار در دور 6 هزار معادل 180 كيلووات نيرو و 330 نيوتنمتر گشتاور در دور 2500 بهرهمند بود. پشت فرمان قرار گرفته و صندلي برقي را تنظيم ميكنيم و حالا كليد را چرخانده و ببر آرام ما با صدايي كاملاً مرموزانه روشن ميشود، صدايي كه گويي اين خودرو ميل چنداني به حركت ندارد. شروع كار با دور آرام و سرعت كم، چند دوري را به اين صورت طي ميكنيم، با توجه به بازبودن سانروف در حين حركت و در زمان صحبتكردن صدا به صورت منقطع شنيده ميشد كه نشان از اغتشاش هوا در داخل كابين بود.
گيربكس چهار سرعته اتوماتيك كمي كند ظاهر شد. هنگامي كه در سرعت 60 كيلومتر بر ساعت بوديم پاي خود را ناگهان تا انتها بر روي پدال گاز فشار داديم و پيشرانه با كمي تاخير نسبتاً چشمگير چنان شتاب و دوري گرفت كه بدون اغراق بايد گفت هر لحظه فرمان امكان داشت از دستانتان جدا شود. بعد از چند لحظه سرعتسنج عدد 130 كيلومتر در ساعت را نشان داد كه به خاطر محدودبودن مسير آزمايش به سراغ ترمزهاي ABS و ديسكهاي خنكشونده اين خودرو رفتيم و در كمترين زمان ممكن خودرو را متوقف كرديم. دوباره حركت خود را آغاز كرديم اما اين بار بعد از هر گاز دادن و فشار بر روي پدال گاز پاي خود را از روي آن برميداشتيم تا سرعت و دور موتور كاهش يابد و در همين حين دوباره پاي خود را محكم بر روي پدال گاز ميفشرديم.
در تمامي اين مراحل پيشرانه و گيربكس با يك تاخير جزئي ظاهر ميشدند اما بعد از مدتي خودرو آماده كندهشدن از سطح خيابان را داشت. بعد از فشار فراوان بر روي پيشرانه و سيستم ترمز نوبت به آزمايش صفر تا 100 خودرو رسيد. ايست كامل و قراردادن اهرم تعويض در حالت D پا را از روي پدال ترمز برداشته و حالا پدال گاز ...! اين خودروي 1700 كيلوگرمي ظرف مدت زمان 9/8 ثانيه توانست به سرعت 96 كيلومتر در ساعت دست يابد كه 9/0 ثانيه بيشتر از نمونه استاندارد.
در حين حركت با اين ببر وحشي تازه متوجه قلب ناآرام و پرتپش آن شديم. ميدان ديد جلو با توجه به قد نسبتاً كوتاه نگارنده كمي كور بود اما ديد اطراف بسيار واضح و عالي بود. در حين حركت با دنده عقب نيز به كمك آينههاي ذوزنقهاي ديد خوبي براي پارككردن خودرو داريد.همچنين براي سوار و پياده شده از خودرو به مشكل خاصي برخورد نمي كنيد. در كل ميتوان گفت لومينا يك خودروي كاملاً جوانپسند است و براي افراد بالاي 45 سال توصيه نميشود.
در پايان از آقاي اميد چراغي كه خودرويشان را در اختيار ما قرار داد و همكار عزيزم بابك وفايي كه در تمامي مراحل آزمايش ما را ياري کرد، تشكر ميكنيم. همچنين از تمامي مالكان خودروهاي خاص و كلاسيك دعوت ميكنيم براي معرفي خودرويشان با دفتر هفتهنامه تماس بگيرند.