sorna
11-12-2011, 10:52 PM
http://www.pic.p30ask.com/images/14495558123029137094.jpg (http://www.pic.p30ask.com/)
ایران تحقيقات براي طراحي و توليد موتورهاي ديزلي جديد سواري آغاز شده و خودروسازان هم قصد دارند در صورت برطرف شدن موانع قانوني و تامين سوخت ديزل مناسب به توليد موتورهاي ديزلي بپردازند، اما هنوز هم سازمان محیطزیست معتقد است تا مشکل گازوییل نامرغوب ایران برطرف نشود اجازه به تولید و همه گیر شدن این خودروها داده نخواهد شد.
با این همه رويكرد جهاني در به كارگيري قواي محركه ديزل در خودروهاي سواري، حركت به سمت توسعه موتورهاي ديزل را الزامی کرده است. خودروهاي ديزلي از تكنولوژي بسيار بالايي برخوردارند با این همه بسیاری در ایران فکر میکنند سوخت گازوييل آلودگی بالایی دارد در حالی که با تولید گازوييل مناسب و موتورهای جدید این سوخت، به سوخت اول اروپا تبدیل شده است.
تحولات جهانی هم سبب شده خودروسازان و مسوولان کمی به خودشان بیایند و هر دو شرکت ایرانخودرو و سایپا برنامه تولید خودروهای سواری دیزلی را در دستور کار قرار دادهاند، ولی در این خصوص هنوز ابهاماتی وجود داد که بزرگترین آن گازویيل ایران است چرا که این سوخت تولیدی در کشور بسیار نامرغوب است. در حال حاضر گازوييل توليد داخلي ما داراي میزان زیادی گوگرد است که چندین برابر مقدار آن در گازوييل استاندارد است و با این وجود بعید به نظر میرسد این مشکل به زودی و طی یک سال آینده حل شود.
بنا بر مطالعات انجام شده به طور متوسط استفاده از موتورهاي ديزلي به جاي موتورهاي بنزيني 30درصد صرفهجويي در پي دارد. ضمن اينكه خودروهاي ديزلي بين 20 تا 40درصد سوخت كمتري مصرف ميكنند.
امروزه در خودروهاي سواري ديزلي مصرف پنج ليتر گازوييل به ازاي هر 100 كيلومتر معمول است، ولي در خودروهاي سواري بنزيني مصرف شش ليتر در هر 100 كيلومتر ايدهالترين حالت است.
با تمام این دلایل، مسوولان وزارت نفت معتقدند كه با امكانات موجود و همچنين با توجه به ذخاير عظيم گاز كشور باید استراتژي سوخت كشور با توجه به مطالعات انجام شده روي گاز متمركز شود. براي ديزلي كردن خودروها به گازوئيل با كيفيت بالا و گوگرد پايين نياز است و پالايشگاههاي ايران تنها براي توليد روزانه 100 هزار ليتر گازوييل كمگوگرد ظرفيت دارند كه براي رفع اين مشكل به تاسيس پالايشگاه جديد به تعداد زياد احتیاج است. برخلاف تصور عموم كه خودروهاي ديزلي دودزا هستند، گازوييل كمگوگرد پاكتر از بنزين است. به عنوان نمونه ميزان توليد دي اكسيد كربن در خودروهاي ديزلي به اندازه 24 و اكسيدكربن به ميزان 30درصد كمتر از نمونههای بنزینی است.
بازده حرارتي موتورهاي بنزيني در حدود 26درصد است؛ حال آن كه اين بازده در موتورهاي ديزلي 42درصد گزارش شده است.
موتورهاي ديزلي 20درصد افزايش گشتاور و 25درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهاي مشابه بنزيني دارند و به دليل آلودگي و مصرف كم، بيش از 50درصد خودروها در آلمان و فرانسه ديزلي هستند. بر اساس همین مطالعات است که برخی کارشناسان عقیده دارند شاید اگر در ایران نیز سوخت گازوييل در کنار سوخت های مانند بنزین و گاز در یک سبد سوختی قرار گیرد بتوان بهتر بر مشکلات مصرف بالای سوخت و بحران بنزین مقابله کرد.
ایران تحقيقات براي طراحي و توليد موتورهاي ديزلي جديد سواري آغاز شده و خودروسازان هم قصد دارند در صورت برطرف شدن موانع قانوني و تامين سوخت ديزل مناسب به توليد موتورهاي ديزلي بپردازند، اما هنوز هم سازمان محیطزیست معتقد است تا مشکل گازوییل نامرغوب ایران برطرف نشود اجازه به تولید و همه گیر شدن این خودروها داده نخواهد شد.
با این همه رويكرد جهاني در به كارگيري قواي محركه ديزل در خودروهاي سواري، حركت به سمت توسعه موتورهاي ديزل را الزامی کرده است. خودروهاي ديزلي از تكنولوژي بسيار بالايي برخوردارند با این همه بسیاری در ایران فکر میکنند سوخت گازوييل آلودگی بالایی دارد در حالی که با تولید گازوييل مناسب و موتورهای جدید این سوخت، به سوخت اول اروپا تبدیل شده است.
تحولات جهانی هم سبب شده خودروسازان و مسوولان کمی به خودشان بیایند و هر دو شرکت ایرانخودرو و سایپا برنامه تولید خودروهای سواری دیزلی را در دستور کار قرار دادهاند، ولی در این خصوص هنوز ابهاماتی وجود داد که بزرگترین آن گازویيل ایران است چرا که این سوخت تولیدی در کشور بسیار نامرغوب است. در حال حاضر گازوييل توليد داخلي ما داراي میزان زیادی گوگرد است که چندین برابر مقدار آن در گازوييل استاندارد است و با این وجود بعید به نظر میرسد این مشکل به زودی و طی یک سال آینده حل شود.
بنا بر مطالعات انجام شده به طور متوسط استفاده از موتورهاي ديزلي به جاي موتورهاي بنزيني 30درصد صرفهجويي در پي دارد. ضمن اينكه خودروهاي ديزلي بين 20 تا 40درصد سوخت كمتري مصرف ميكنند.
امروزه در خودروهاي سواري ديزلي مصرف پنج ليتر گازوييل به ازاي هر 100 كيلومتر معمول است، ولي در خودروهاي سواري بنزيني مصرف شش ليتر در هر 100 كيلومتر ايدهالترين حالت است.
با تمام این دلایل، مسوولان وزارت نفت معتقدند كه با امكانات موجود و همچنين با توجه به ذخاير عظيم گاز كشور باید استراتژي سوخت كشور با توجه به مطالعات انجام شده روي گاز متمركز شود. براي ديزلي كردن خودروها به گازوئيل با كيفيت بالا و گوگرد پايين نياز است و پالايشگاههاي ايران تنها براي توليد روزانه 100 هزار ليتر گازوييل كمگوگرد ظرفيت دارند كه براي رفع اين مشكل به تاسيس پالايشگاه جديد به تعداد زياد احتیاج است. برخلاف تصور عموم كه خودروهاي ديزلي دودزا هستند، گازوييل كمگوگرد پاكتر از بنزين است. به عنوان نمونه ميزان توليد دي اكسيد كربن در خودروهاي ديزلي به اندازه 24 و اكسيدكربن به ميزان 30درصد كمتر از نمونههای بنزینی است.
بازده حرارتي موتورهاي بنزيني در حدود 26درصد است؛ حال آن كه اين بازده در موتورهاي ديزلي 42درصد گزارش شده است.
موتورهاي ديزلي 20درصد افزايش گشتاور و 25درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهاي مشابه بنزيني دارند و به دليل آلودگي و مصرف كم، بيش از 50درصد خودروها در آلمان و فرانسه ديزلي هستند. بر اساس همین مطالعات است که برخی کارشناسان عقیده دارند شاید اگر در ایران نیز سوخت گازوييل در کنار سوخت های مانند بنزین و گاز در یک سبد سوختی قرار گیرد بتوان بهتر بر مشکلات مصرف بالای سوخت و بحران بنزین مقابله کرد.