PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سرعت و استاتور!



Behzad AZ
08-11-2010, 01:32 PM
سرعت و استاتور!

در مقالات قبلی در ابتدا به توضیح اجمالی در مورد روتور و موتورهای Ac پرداختیم حال در مورد تحلیل بخش متحرک آن یعنی استاتور می پردازیم
http://img.tebyan.net/big/1387/12/6210521022625319921917221713820645908821170.jpg
استاتور از چندین قطعه باریك آلومنیوم یا آهن سبك ساخته شده است این قطعات بصورت یك سیلندر تو خالی به هم منگنه و محكم شده اند سیم پیچهایی از سیم روكش دار در شیارها جاسازی شده اند. هر گروه پیچه با هسته ای كه آن را فرا گرفته یك آهنربای مغناطیسی (با دو پل) را برای كار كردن با تغذیه AC شكل می دهد. تعداد قطبهای یك موتور القایی AC به اتصال درونی پیچه های استاتور بستگی دارد. پیچه های استاتور مستقیما به منبع انرژی متصل اند. آنها به صورتی متصل اند كه با برقراری تغذیه AC یك میدان مغناطیسی چرخنده تولید می شود.
در مورد سرعت این موتور القایی نیز می توان گفت
میدان مغناطیسی ای كه در استاتور تولید میشود با سرعت سنكرون می چرخد.(Ns)
در روتور میدان مغناطیسی تولید می شود زیرا به طور طبیعی ولتاژ متناوب است.
برای كاهش سرعت نسبی نسبت به (شار) استاتور , روتور چرخش را در همان جهتی كه شار استاتور دارد آغاز می كند و تلاش می كند تا به سرعت چرخش فلاكس نایل شود. با اینحال روتور هرگز موفق نمی شود كه به سرعت میدان استاتور برسد. روتور از سرعت میدان استاتور كندتر می گردد. این سرعت Base speed نام دارد.(Nb)
تفاوتها میان Ns ها Nb Slip نام دارد.اسلیپ به مقادیر مختلف فشار (مكانیكی) بستگی دارد.هر افزایشی در فشار ، موجب كندتر كار كردن روتور و افزایش اسلیپ می شود. برعكس كاهش فشار سبب سرعت گرفتن روتور و كاهش اسلیپ می شود