mozhgan
11-06-2011, 11:04 PM
دین - تبسم نمازي : نگاه امامخميني(ره) به نيازهاي جوانان از زبان دكتر طباطبايي.
دكتر صادق طباطبايي خواهرزاده امام موسيصدر كه در رديف خويشاوندان امامخميني(ره) نيز قرار دارد، همواره درباره خطر بيگانگي نسل جوان با افكار و آرمانهاي امام خميني(ره) هشدار ميدهد.
صادق طباطبايي در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينكه در طرح و تبيين انديشه امام(ره) بويژه براي نسل سوم، با نوعي تشتت و ناهماهنگي و گاه تضاد مواجه هستيم، ميافزايد: «اگر اين روند عموميت و تداوم يابد، ممكن است در آيندهاي نه چندان دور، چيزي از اصول و مباني انديشه امام (ره) در اذهان جوانان جايي نداشته باشد.
چون آنهايي كه آگاه از افكار و انديشههاي امام(ره) هستند، رسانه قابل اعتنايي ندارند. طباطبايي با بيان اينكه در روزگار ما بزرگداشت ياد و تبيين انديشههاي متنوع و چند وجهي امام(ره) با برگزاري مراسمهاي تكراري و ايراد چند سخنراني و انتشار چند ويژهنامه مطبوعاتي و بيان چند خاطره و داستان و اطعام ميهمانان و... حاصل نميشود، ميگويد: «پخش و نشر سخنان امام (ره) از رسانههاي تصويري و نوشتاري و حتي راديويي، البته خوب و مفيد است، اما براي چه كساني؟ براي كساني كه دوران امام (ره) را درك كرده و با اين تمهيدات، خاطرات آن روزگار در دلها و در ذهنشان تازه ميشود. اما براي جوانان متولد دهه 60 به بعد نيز همينطور است؟ ترديدي ندارم كه اين گونه نيست و دقيقاً اين طيف و نسل در معرض خطر انقطاع و بيگانگي با افكار و آرمانهاي امام(ره) قرار دارند.»
او ادامه ميدهد: «در صورتي كه فيلم، نمايشنامه، تئاتر و كليپهاي كوتاه و بلند كه از سوي متخصصان فن و آشنايان به رموز هنرهاي تجسمي تهيه شود به نوشتهها و آن دسته از سخنان امام(ره) كه مشحون از عشق و زيبايي و نشاط و آزادي و دلدادگي و دلبردگي هستند، مستند خواهد شد و دختر و پسر جوان ايراني را جذب ميكند و براي جوانان غير ايراني در سراسر جهان نيز پر جاذبه خواهد بود.»
اولين سخنگوي دولت در ادامه به جايگاه آزادي در مباني اعتقادي امام خميني(ره) اشاره ميكند و ميگويد: «ايشان معتقد بودند در نظام جمهوري اسلامي همه بايد اجازه حيات و فعاليت داشته باشند و بتوانند آزادانه عقايد خود را بيان كنند و اين تنها در حرف نبود. از اينروست كه ميگويم ايشان به آزادي بيان اعتقاد داشتند.» طباطبايي تاكيد ميكند: «آنچه از ناآگاهيهاي نسل سوم مورد نظر من است به كمكاري و اهمالكاريهاي خود ما باز ميگردد.»
او در ادامه دغدغه اصلي امام(ره) را تبيين ناصواب توانمنديهاي اسلام در حل مسائل فكري و اقتصادي و اجتماعي روز جامعه دانست و يادآور شد: «ايشان بسيار از اين مطلب نگران بودند كه مبادا متوليان ديني و روحانيان و مسئولان كاري كنند كه اسلام در نظر جوانان ضعيف و ناتوان از اداره امور جلوه كند. از اينرو بود كه مدام بر اجتهاد پويا و مبتنيبر حاكميت دو اصل زمان و مكان در استنباط فقهي؛ تاكيد ميكردند، اجتهادي كه بتواند پاسخگوي نيازهاي نو به نو شونده جامعه در اين عصر سرعت، شتاب و تشتت باشد.»
در تفكر امام(ره) دين، آئين و روشي براي زندگي اين جهاني بود، و نه فقط براي آخرت و مرگ. آخرت سعادتمند و در گرو زندگي سعادتمند اين جهاني است. زندگي ساخته شده برمباني «عمل صالح» است كه «مزرعه آخرت» است.
«عمل صالح» نيز براصول آزادي و نشاط و زيبايي و نيز پايههاي آگاهي و آفرينندگي كه مبين كرامت انساني است، استوار است.»طباطبايي ادامه ميدهد: «آن اجتهادي كه نقضكننده آزادي انسانها باشد، آن تفكر فقهي كه با مظاهر هنر – اعم از موسيقي، سينما، تئاتر و...- ناسازگار است، آن بينشي كه صلاح و فلاح را فقط در سوگواري و اندوه خلاصه ميكند و با نشاط و شور جواني و بهرهوري از زيباييهاي صنع و صانع بيگانه است، آن نگرشي كه حضور زنان را در پهنههاي اجتماع، خلاف دين و شرع ميپندارد؛ اسلام و اجتهادي نيست كه امام (ره) ناجي و مروج آن بود.»
طباطبايي يادآور ميشود: «مگر بار عمده انقلاب و جهاد را جوانان بر دوش نداشتند؟ و مگر غريزه و شور جواني جز بر سه اصل آزادي، نشاط و زيبايي استوار است؟ زماني كه جوانان دهههاي40 و 50 با اين برداشت از دين مواجه شدند، فوجفوج به اين آئين رهاييبخش روي آوردند و به سوي مبارزه با استبداد و خفقان شتافتند.»
وي در ادامه، يكي ديگر از خصوصيات بارز اخلاقي حضرت امام(ره) را تواضع و فروتني ايشان و مبارزه با بزرگنماييها و غلو و تملق و چاپلوسي، معرفي ميكند و در همين راستا به بيان خاطرهاي ميپردازد و ميگويد: «وقتي ايشان در فرانسه بودند و متوجه شدند كه در پي ذكر نام ايشان سه صلوات ميفرستند، ناراحت شدند و به بزرگان پيغام دادند كه اين كار چه معني دارد.
با وجود اين، مسئله ادامه داشت تا اين كه مرحوم نيري كه از همان اوايل انقلاب در تلويزيون براي بيسوادان درس الفبا ميداد، در يكي از برنامههايش گفته بود كه بچهها ميدانيد چرا وقتي نام امام(ره) ميآيد مردم سه صلوات ميفرستند؟
براي آن كه ايشان براي ملت ما سه ارمغان استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را آوردند و مردم براي هر كدام از اين دستاوردها يك صلوات ميفرستند. هنگامي كه خواهرم - فاطمه طباطبايي، همسر مرحوم حاج سيداحمد خميني فرزند امام (ره)- اين نكته را براي امام (ره) نقل كرد، ايشان اين ابتكار مرحوم نيري را ستودند.»
دكتر صادق طباطبايي خواهرزاده امام موسيصدر كه در رديف خويشاوندان امامخميني(ره) نيز قرار دارد، همواره درباره خطر بيگانگي نسل جوان با افكار و آرمانهاي امام خميني(ره) هشدار ميدهد.
صادق طباطبايي در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينكه در طرح و تبيين انديشه امام(ره) بويژه براي نسل سوم، با نوعي تشتت و ناهماهنگي و گاه تضاد مواجه هستيم، ميافزايد: «اگر اين روند عموميت و تداوم يابد، ممكن است در آيندهاي نه چندان دور، چيزي از اصول و مباني انديشه امام (ره) در اذهان جوانان جايي نداشته باشد.
چون آنهايي كه آگاه از افكار و انديشههاي امام(ره) هستند، رسانه قابل اعتنايي ندارند. طباطبايي با بيان اينكه در روزگار ما بزرگداشت ياد و تبيين انديشههاي متنوع و چند وجهي امام(ره) با برگزاري مراسمهاي تكراري و ايراد چند سخنراني و انتشار چند ويژهنامه مطبوعاتي و بيان چند خاطره و داستان و اطعام ميهمانان و... حاصل نميشود، ميگويد: «پخش و نشر سخنان امام (ره) از رسانههاي تصويري و نوشتاري و حتي راديويي، البته خوب و مفيد است، اما براي چه كساني؟ براي كساني كه دوران امام (ره) را درك كرده و با اين تمهيدات، خاطرات آن روزگار در دلها و در ذهنشان تازه ميشود. اما براي جوانان متولد دهه 60 به بعد نيز همينطور است؟ ترديدي ندارم كه اين گونه نيست و دقيقاً اين طيف و نسل در معرض خطر انقطاع و بيگانگي با افكار و آرمانهاي امام(ره) قرار دارند.»
او ادامه ميدهد: «در صورتي كه فيلم، نمايشنامه، تئاتر و كليپهاي كوتاه و بلند كه از سوي متخصصان فن و آشنايان به رموز هنرهاي تجسمي تهيه شود به نوشتهها و آن دسته از سخنان امام(ره) كه مشحون از عشق و زيبايي و نشاط و آزادي و دلدادگي و دلبردگي هستند، مستند خواهد شد و دختر و پسر جوان ايراني را جذب ميكند و براي جوانان غير ايراني در سراسر جهان نيز پر جاذبه خواهد بود.»
اولين سخنگوي دولت در ادامه به جايگاه آزادي در مباني اعتقادي امام خميني(ره) اشاره ميكند و ميگويد: «ايشان معتقد بودند در نظام جمهوري اسلامي همه بايد اجازه حيات و فعاليت داشته باشند و بتوانند آزادانه عقايد خود را بيان كنند و اين تنها در حرف نبود. از اينروست كه ميگويم ايشان به آزادي بيان اعتقاد داشتند.» طباطبايي تاكيد ميكند: «آنچه از ناآگاهيهاي نسل سوم مورد نظر من است به كمكاري و اهمالكاريهاي خود ما باز ميگردد.»
او در ادامه دغدغه اصلي امام(ره) را تبيين ناصواب توانمنديهاي اسلام در حل مسائل فكري و اقتصادي و اجتماعي روز جامعه دانست و يادآور شد: «ايشان بسيار از اين مطلب نگران بودند كه مبادا متوليان ديني و روحانيان و مسئولان كاري كنند كه اسلام در نظر جوانان ضعيف و ناتوان از اداره امور جلوه كند. از اينرو بود كه مدام بر اجتهاد پويا و مبتنيبر حاكميت دو اصل زمان و مكان در استنباط فقهي؛ تاكيد ميكردند، اجتهادي كه بتواند پاسخگوي نيازهاي نو به نو شونده جامعه در اين عصر سرعت، شتاب و تشتت باشد.»
در تفكر امام(ره) دين، آئين و روشي براي زندگي اين جهاني بود، و نه فقط براي آخرت و مرگ. آخرت سعادتمند و در گرو زندگي سعادتمند اين جهاني است. زندگي ساخته شده برمباني «عمل صالح» است كه «مزرعه آخرت» است.
«عمل صالح» نيز براصول آزادي و نشاط و زيبايي و نيز پايههاي آگاهي و آفرينندگي كه مبين كرامت انساني است، استوار است.»طباطبايي ادامه ميدهد: «آن اجتهادي كه نقضكننده آزادي انسانها باشد، آن تفكر فقهي كه با مظاهر هنر – اعم از موسيقي، سينما، تئاتر و...- ناسازگار است، آن بينشي كه صلاح و فلاح را فقط در سوگواري و اندوه خلاصه ميكند و با نشاط و شور جواني و بهرهوري از زيباييهاي صنع و صانع بيگانه است، آن نگرشي كه حضور زنان را در پهنههاي اجتماع، خلاف دين و شرع ميپندارد؛ اسلام و اجتهادي نيست كه امام (ره) ناجي و مروج آن بود.»
طباطبايي يادآور ميشود: «مگر بار عمده انقلاب و جهاد را جوانان بر دوش نداشتند؟ و مگر غريزه و شور جواني جز بر سه اصل آزادي، نشاط و زيبايي استوار است؟ زماني كه جوانان دهههاي40 و 50 با اين برداشت از دين مواجه شدند، فوجفوج به اين آئين رهاييبخش روي آوردند و به سوي مبارزه با استبداد و خفقان شتافتند.»
وي در ادامه، يكي ديگر از خصوصيات بارز اخلاقي حضرت امام(ره) را تواضع و فروتني ايشان و مبارزه با بزرگنماييها و غلو و تملق و چاپلوسي، معرفي ميكند و در همين راستا به بيان خاطرهاي ميپردازد و ميگويد: «وقتي ايشان در فرانسه بودند و متوجه شدند كه در پي ذكر نام ايشان سه صلوات ميفرستند، ناراحت شدند و به بزرگان پيغام دادند كه اين كار چه معني دارد.
با وجود اين، مسئله ادامه داشت تا اين كه مرحوم نيري كه از همان اوايل انقلاب در تلويزيون براي بيسوادان درس الفبا ميداد، در يكي از برنامههايش گفته بود كه بچهها ميدانيد چرا وقتي نام امام(ره) ميآيد مردم سه صلوات ميفرستند؟
براي آن كه ايشان براي ملت ما سه ارمغان استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را آوردند و مردم براي هر كدام از اين دستاوردها يك صلوات ميفرستند. هنگامي كه خواهرم - فاطمه طباطبايي، همسر مرحوم حاج سيداحمد خميني فرزند امام (ره)- اين نكته را براي امام (ره) نقل كرد، ايشان اين ابتكار مرحوم نيري را ستودند.»