mozhgan
11-06-2011, 04:18 AM
جواب شما به طور خلاصه این است که بدنی که مورد سؤال و جواب واقع می شود، نه این بدن خاکی، بلکه بدن مثالی انسان است.
شیخ بهایی با بررسی آیات برزخ نتیجه میگیرد كه روح پس از مفارقت از بدن به بدنی همگون با بدن عنصری خود تعلق میگیرد؛ چنان كه از امیر مؤمنان(ع) رسیده است که ارواح، در عالم برزخ گروه گروه در شكل جسدهای خویش گرد هم آمده، به گفتگو میپردازند...(شیخ بهایی، "اربعین"، ص251 و 261)
علامه مجلسی میگوید: ارواح مردگان در برزخ به "اجساد مثالی" تعلق میگیرد و بدن برزخی مؤمن و كافر عین بدن دنیوی آنها است و در همین بدن یا عذاب خواهند دید و یا متنعّم خواهند بود.("بحارالانوار"، ج6، ص201 و 272)
بر این مطلب روایات زیادی دلالت دارند. بعضی را نقل می کنیم:
1. امام صادق(ع) میفرماید: هنگام مرگ، پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهمالسلام) نزد محتضر حاضر میشوند و هنگامی كه قبض روح شد، روح او به قالبی شبیه به قالب دنیوی او تعلق میگیرد. "فإذا قبضه الله عزّوجلّ صیّر تلك الروح فى قالب كقالبه فى الدّنیا فیأكلون ویشربون، فإذا قدم علیهم القادم، عرفوه بتلك الصورة الّتى كانت فى الدّنیا" یعنی آن گاه كه شخصی بر برزخیان وارد شود، او را با همان شكل و هیأتی كه در دنیا داشته خواهند شناخت.(فروغ کافی"، ج3، ص254)
2. ابوبصیر از امام صادق(ع) در باره ارواح مؤمنان میپرسد كه اینان پس از مرگ كجا هستند؟ فرمودند: "فى روضةٍ كهیئة الأجساد" یعنی در بهشت به صورت و هیأت جسد نمودار هستند.(همان)
3.ابوولاد حنّاط از امام صادق(ع) پرسید: ارواح مؤمنان پس از مرگ در كجا استقرار مییابند. امام فرمودند: "فى أبدان كأبدانهم" یعنی در بدنهایی مانند بدنهای دنیوی. (همان، ص244)
شیخ بهایی با بررسی آیات برزخ نتیجه میگیرد كه روح پس از مفارقت از بدن به بدنی همگون با بدن عنصری خود تعلق میگیرد؛ چنان كه از امیر مؤمنان(ع) رسیده است که ارواح، در عالم برزخ گروه گروه در شكل جسدهای خویش گرد هم آمده، به گفتگو میپردازند...(شیخ بهایی، "اربعین"، ص251 و 261)
علامه مجلسی میگوید: ارواح مردگان در برزخ به "اجساد مثالی" تعلق میگیرد و بدن برزخی مؤمن و كافر عین بدن دنیوی آنها است و در همین بدن یا عذاب خواهند دید و یا متنعّم خواهند بود.("بحارالانوار"، ج6، ص201 و 272)
بر این مطلب روایات زیادی دلالت دارند. بعضی را نقل می کنیم:
1. امام صادق(ع) میفرماید: هنگام مرگ، پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهمالسلام) نزد محتضر حاضر میشوند و هنگامی كه قبض روح شد، روح او به قالبی شبیه به قالب دنیوی او تعلق میگیرد. "فإذا قبضه الله عزّوجلّ صیّر تلك الروح فى قالب كقالبه فى الدّنیا فیأكلون ویشربون، فإذا قدم علیهم القادم، عرفوه بتلك الصورة الّتى كانت فى الدّنیا" یعنی آن گاه كه شخصی بر برزخیان وارد شود، او را با همان شكل و هیأتی كه در دنیا داشته خواهند شناخت.(فروغ کافی"، ج3، ص254)
2. ابوبصیر از امام صادق(ع) در باره ارواح مؤمنان میپرسد كه اینان پس از مرگ كجا هستند؟ فرمودند: "فى روضةٍ كهیئة الأجساد" یعنی در بهشت به صورت و هیأت جسد نمودار هستند.(همان)
3.ابوولاد حنّاط از امام صادق(ع) پرسید: ارواح مؤمنان پس از مرگ در كجا استقرار مییابند. امام فرمودند: "فى أبدان كأبدانهم" یعنی در بدنهایی مانند بدنهای دنیوی. (همان، ص244)