mozhgan
11-06-2011, 03:12 AM
خداوند برای هر کسی جفتی قرار داده است. با توجه به زیاد بودن تعداد دختران، ازدواج و جفت پیدا کردن آنها به چه صورت خواهد بود؟
اوّلاً اخباری که بر زیاد بودن تعداد دختران نسبت به پسران حکایت دارد، معلوم نیست تا چه اندازه متقن و صحیح و مستند ارائه شده است. بر فرض صحت این خبر، باز از نظر جفت پیدا کردن و ازدواج مشکلی ایجاد نمی شود، زیرا اسلام در این جهت، با طرح موضوع "تعدد زوجات" برای این مشکل، چاره اندیشی کرده است. استاد مطهری پس از بیان دو مقدمه:
1ـ فزونی نسبی زنان بر مردان به واسطة تلفات جنس مرد و مقاومت بیشتر زن در برابر بیماری؛
2ـ حق تأهل برای زن به عنوان یک حق طبیعی بشری؛ نتیجه می گیرد که اگر تک همسری تنها صورت قانونی ازدواج باشد، عملاً گروه زیادی از زنان از حق طبیعی انسانی خود محروم می مانند. تنها با قانون تجویز تعدّد زوجات (البته با شرایط خاصی که دارد) این حق طبیعی احیا می گردد.[23]
در هر حال اسلام برای این مسئله چاره اندیشی کرده است و اگر راه تعدّد زوجات بسته و ممنوع می شد، این سؤال به صورت جدّی مطرح بوده، اما با جایز دانستن و باز بودن این راه، در صورت به وجود آمدن شرایط اجتماعی، این راه می تواند راه گشا باشد. البته بدان معنا نیست که هر کس با هر شرایطی میتواند همسران متعدد اختیار کند، زیرا اسلام شرایطی قرار داده که تنها بعضی می توانند به این کار اقدام کنند. شرایطی مانند اجرای عدالت بین زوجات و ... .مشکلاتی که در بعضی جوامع از جهت فرهنگی و .... وجود دارد باید به دست افراد آن جامعه حل گردد.
اوّلاً اخباری که بر زیاد بودن تعداد دختران نسبت به پسران حکایت دارد، معلوم نیست تا چه اندازه متقن و صحیح و مستند ارائه شده است. بر فرض صحت این خبر، باز از نظر جفت پیدا کردن و ازدواج مشکلی ایجاد نمی شود، زیرا اسلام در این جهت، با طرح موضوع "تعدد زوجات" برای این مشکل، چاره اندیشی کرده است. استاد مطهری پس از بیان دو مقدمه:
1ـ فزونی نسبی زنان بر مردان به واسطة تلفات جنس مرد و مقاومت بیشتر زن در برابر بیماری؛
2ـ حق تأهل برای زن به عنوان یک حق طبیعی بشری؛ نتیجه می گیرد که اگر تک همسری تنها صورت قانونی ازدواج باشد، عملاً گروه زیادی از زنان از حق طبیعی انسانی خود محروم می مانند. تنها با قانون تجویز تعدّد زوجات (البته با شرایط خاصی که دارد) این حق طبیعی احیا می گردد.[23]
در هر حال اسلام برای این مسئله چاره اندیشی کرده است و اگر راه تعدّد زوجات بسته و ممنوع می شد، این سؤال به صورت جدّی مطرح بوده، اما با جایز دانستن و باز بودن این راه، در صورت به وجود آمدن شرایط اجتماعی، این راه می تواند راه گشا باشد. البته بدان معنا نیست که هر کس با هر شرایطی میتواند همسران متعدد اختیار کند، زیرا اسلام شرایطی قرار داده که تنها بعضی می توانند به این کار اقدام کنند. شرایطی مانند اجرای عدالت بین زوجات و ... .مشکلاتی که در بعضی جوامع از جهت فرهنگی و .... وجود دارد باید به دست افراد آن جامعه حل گردد.