mozhgan
11-05-2011, 06:51 PM
شريك القران از القاب حضرت مهدي عج...چه معنايي دارد.....
پاسخ :
با سلام
دوست محترم
خواندن امام زمان (علیهالسلام) با تعبیر زیبا و گرانسنگ «شریکالقرآن» برگرفته از سخنان ائمه معصومین علیهمالسلام است. این تعبیر در چند زیارت معتبر خطاب به امام حسین و حضرت مهدى علیهما السلام وارد گردیده است:
«السلام علیک یا امینالرحمان، السلام علیک یا شریکالقرآن» (بحار، ج97، ص336)
«السلام علیک یا صاحبالزمان، السلام علیک یا خلیفة الرحمان، السلام علیک یا شریک القرآن، السلام علیک یا قاطع البرهان» (مفاتیحالجنان، جامعالزیارت)
ازطرفى چون تعبیر «شرکاءالقرآن» در زیارت مجموعه ائمه معصومین (علیهمالسلام ) مورد استفاده قرار گرفته، یقینا مفرد آن «شریکالقرآن» در مورد شخصیت ممتاز این سلسله، یعنى حضرت مهدى (علیهالسلام) صادق خواهد بود.
علاوه بر این، اگر «شریکالقرآن» بودن به معناى «همپا و همراه بودن با قرآن» باشد، کلام جاودانه پیامبر ،صلىالله علیه و آله، بر آن دلالت دارد که فرمود:
«من کتاب خدا و خاندان خودم را به عنوان دو ودیعت گرانبها در بین شما باقى مىگذارم، تا زمانى که به آن دو چنگزده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.»
اگر عترت و خاندان معصوم پیامبر صلى الله علیه و آله قرین قرآن و همراه و همپاى آن شمرده شدهاند، به یقین در روزگار ما این عنوان در وجود شریف تنها باقیمانده آنان، امام زمان علیهالسلام تجلى مىیابد. تنها او است که در این دوران همیشه با قرآن و در کنار قرآن بوده و خواهد بود. اگر قرار باشد امت اسلام به حفظ امانت هاى پیامبر بزرگوار خویش پایبند باشند باید در ضمن تمسک به قرآن، همواره به ولاى شریک القرآن، حضرت مهدى علیهالسلام نیز متمسک باشند.
اگر «شریکالقرآن» بودن، ناظر به نقش امام زمان علیهالسلام در استمرار و ادامه حیات قرآن باشد، باز هم شواهدى در روایات و زیارات وجود دارد، که از آن جمله است:
«اللهم جدد به ماامتحى من دینک و احى به ما بدل من کتابک» (صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى، مفاتیح الجنان، ص103)
خدایا آنچه از دینت به نابودى گراییده، به وسیله او تجدید فرما و آنچه از کتابت دگرگونى و تبدیل پذیرفته به وسیله او احیا کن.
«... و احى بولیک القرآن» ( مفاتیح ، زیارت امام زمان، علیهالسلام)
و قرآن را به ولى خویش - امام زمان علیهالسلام حیاتى دوباره بخش.
«و احى به میت الکتاب والسنة» (همان)
خداوندا! امام زمان علیهالسلام، را احیاگر قرآن و سنت پیامبر صلى الله علیه و آله، قرار ده.
با توجه به این که این زیارت ها و دعاها برگرفته از کلام معصومین علیهمالسلام، و حتى برخى از آن ها وارد شده از ناحیه مقدسه خود امام زمان علیهالسلام است، نشانگر نقش قطعى آن بزرگوار در حیات قرآن و آثار حیاتبخش آن است، که خود مىتواند جلوهاى دیگر از «شریکالقرآن» بودن به شمار آید.
پاسخ :
با سلام
دوست محترم
خواندن امام زمان (علیهالسلام) با تعبیر زیبا و گرانسنگ «شریکالقرآن» برگرفته از سخنان ائمه معصومین علیهمالسلام است. این تعبیر در چند زیارت معتبر خطاب به امام حسین و حضرت مهدى علیهما السلام وارد گردیده است:
«السلام علیک یا امینالرحمان، السلام علیک یا شریکالقرآن» (بحار، ج97، ص336)
«السلام علیک یا صاحبالزمان، السلام علیک یا خلیفة الرحمان، السلام علیک یا شریک القرآن، السلام علیک یا قاطع البرهان» (مفاتیحالجنان، جامعالزیارت)
ازطرفى چون تعبیر «شرکاءالقرآن» در زیارت مجموعه ائمه معصومین (علیهمالسلام ) مورد استفاده قرار گرفته، یقینا مفرد آن «شریکالقرآن» در مورد شخصیت ممتاز این سلسله، یعنى حضرت مهدى (علیهالسلام) صادق خواهد بود.
علاوه بر این، اگر «شریکالقرآن» بودن به معناى «همپا و همراه بودن با قرآن» باشد، کلام جاودانه پیامبر ،صلىالله علیه و آله، بر آن دلالت دارد که فرمود:
«من کتاب خدا و خاندان خودم را به عنوان دو ودیعت گرانبها در بین شما باقى مىگذارم، تا زمانى که به آن دو چنگزده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.»
اگر عترت و خاندان معصوم پیامبر صلى الله علیه و آله قرین قرآن و همراه و همپاى آن شمرده شدهاند، به یقین در روزگار ما این عنوان در وجود شریف تنها باقیمانده آنان، امام زمان علیهالسلام تجلى مىیابد. تنها او است که در این دوران همیشه با قرآن و در کنار قرآن بوده و خواهد بود. اگر قرار باشد امت اسلام به حفظ امانت هاى پیامبر بزرگوار خویش پایبند باشند باید در ضمن تمسک به قرآن، همواره به ولاى شریک القرآن، حضرت مهدى علیهالسلام نیز متمسک باشند.
اگر «شریکالقرآن» بودن، ناظر به نقش امام زمان علیهالسلام در استمرار و ادامه حیات قرآن باشد، باز هم شواهدى در روایات و زیارات وجود دارد، که از آن جمله است:
«اللهم جدد به ماامتحى من دینک و احى به ما بدل من کتابک» (صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى، مفاتیح الجنان، ص103)
خدایا آنچه از دینت به نابودى گراییده، به وسیله او تجدید فرما و آنچه از کتابت دگرگونى و تبدیل پذیرفته به وسیله او احیا کن.
«... و احى بولیک القرآن» ( مفاتیح ، زیارت امام زمان، علیهالسلام)
و قرآن را به ولى خویش - امام زمان علیهالسلام حیاتى دوباره بخش.
«و احى به میت الکتاب والسنة» (همان)
خداوندا! امام زمان علیهالسلام، را احیاگر قرآن و سنت پیامبر صلى الله علیه و آله، قرار ده.
با توجه به این که این زیارت ها و دعاها برگرفته از کلام معصومین علیهمالسلام، و حتى برخى از آن ها وارد شده از ناحیه مقدسه خود امام زمان علیهالسلام است، نشانگر نقش قطعى آن بزرگوار در حیات قرآن و آثار حیاتبخش آن است، که خود مىتواند جلوهاى دیگر از «شریکالقرآن» بودن به شمار آید.