mozhgan
11-05-2011, 05:48 PM
با آنكه باور مذهبي داريم، بسيار اوقات دچار حالتهاي گوناگون، مثل خستگيها، وازدگيها ميشويم. چگونه ارزيابي ميكنيد؟
پاسخ : در دعاي ابو حمزه ثمالي كه در ماه مبارك رمضان خوانده ميشود نكاتي نهفته است كه ميتواند پاسخ بخشي از سؤالات باشد، در رابطه با تغيير حالات و شاداب و خستگي كه در وجود انسان پيش ميآيد، امام سجاد«عليه السلام» در اين دعا مطالبي دارد از خستگي و تغيير حالات و... به طور طبيعي انسان پس از توجّه و شناخت و حركت ناچار به حالتي ميرسد كه خسته ميشود و احساس ميكند كه رها شده و تنهايش گذاشتهاند نمازش خالي است و روحش بيجواب و صدايش محروم، ميتوان اين حالت را در خود دوستاني كه تازه راه افتادهاند و با شور دويدهاند ديد، بعضيها به اين حالت بياعتنا ميشوند و فراري و بعضيها با آن درگير ميشوند و خسته، بعضيها با اين و آن ميگويند و جواب ميخواهند، امّا بعضيها كه ميتوانند از بدها خوب استفاده كنند و در بنبستها راه بسازند بهره برميدارند و از همان حالتها كه يافتهاند طبيعي است به حركتهاي بيشتري ميرسند اينها اين حال را، اين خستگي را با دوست در ميان ميگذارند به جاي اينكه در زير آوار خستگي بميرند و يا به خودكشي بينديشند و يا به بازگشت و فرار رو بياورند آن را با يار ميگويند پس بهتر است با احساس غربت پيوند به خداوند تبارك و تعالي پيدا كنيم كه در دعاي كميل اميرالمؤمنين علي«عليه السلام» ميفرمايد: «الهي من لي غيرك» من غير تو چه كسي دارم، از او كمك بخواهم و بدانم اوست كه ميتواند در همه امور ياور ما باشد و اوست آگاه به مصلحت و خير و شر امور، هر چه از او رسد نيكوست و بايد بدانيم كه نبايست هميشه تقدير ما به آنچه مورد خواست و خوشايند ماست رقم بخورد كه تفاوت است بين خوشي و خوبي كه ما بايد به دنبال خير و خوبي باشيم هر چند با حالات ما سازگار نيست و عمل به تكاليف الهي را سرمشق خود قرار دهيم هر چند سخت و ناگوار باشد كه كسي كه از او ايمان بطلبد و مزه شيرين ايمان را بچشد هيچگاه از او جدا نميگردد. اصلاً مؤمن تا مرحله تثبيت دچار فراز و نشيب است و امّا كافر است كه يك جور باز ميآيد و در كفر پيش ميرود. مطالعه اين حالات خود، جالب و آشنا كننده به ضعفها است. ثبات به تدريج حاصل ميشود. عواملي براي به دست آوردن ثبات در دين ذكر شده، قرائت قرآن، انفاق، دعا، تفكر. در اين موارد مداومت لازم است.
پاسخ : در دعاي ابو حمزه ثمالي كه در ماه مبارك رمضان خوانده ميشود نكاتي نهفته است كه ميتواند پاسخ بخشي از سؤالات باشد، در رابطه با تغيير حالات و شاداب و خستگي كه در وجود انسان پيش ميآيد، امام سجاد«عليه السلام» در اين دعا مطالبي دارد از خستگي و تغيير حالات و... به طور طبيعي انسان پس از توجّه و شناخت و حركت ناچار به حالتي ميرسد كه خسته ميشود و احساس ميكند كه رها شده و تنهايش گذاشتهاند نمازش خالي است و روحش بيجواب و صدايش محروم، ميتوان اين حالت را در خود دوستاني كه تازه راه افتادهاند و با شور دويدهاند ديد، بعضيها به اين حالت بياعتنا ميشوند و فراري و بعضيها با آن درگير ميشوند و خسته، بعضيها با اين و آن ميگويند و جواب ميخواهند، امّا بعضيها كه ميتوانند از بدها خوب استفاده كنند و در بنبستها راه بسازند بهره برميدارند و از همان حالتها كه يافتهاند طبيعي است به حركتهاي بيشتري ميرسند اينها اين حال را، اين خستگي را با دوست در ميان ميگذارند به جاي اينكه در زير آوار خستگي بميرند و يا به خودكشي بينديشند و يا به بازگشت و فرار رو بياورند آن را با يار ميگويند پس بهتر است با احساس غربت پيوند به خداوند تبارك و تعالي پيدا كنيم كه در دعاي كميل اميرالمؤمنين علي«عليه السلام» ميفرمايد: «الهي من لي غيرك» من غير تو چه كسي دارم، از او كمك بخواهم و بدانم اوست كه ميتواند در همه امور ياور ما باشد و اوست آگاه به مصلحت و خير و شر امور، هر چه از او رسد نيكوست و بايد بدانيم كه نبايست هميشه تقدير ما به آنچه مورد خواست و خوشايند ماست رقم بخورد كه تفاوت است بين خوشي و خوبي كه ما بايد به دنبال خير و خوبي باشيم هر چند با حالات ما سازگار نيست و عمل به تكاليف الهي را سرمشق خود قرار دهيم هر چند سخت و ناگوار باشد كه كسي كه از او ايمان بطلبد و مزه شيرين ايمان را بچشد هيچگاه از او جدا نميگردد. اصلاً مؤمن تا مرحله تثبيت دچار فراز و نشيب است و امّا كافر است كه يك جور باز ميآيد و در كفر پيش ميرود. مطالعه اين حالات خود، جالب و آشنا كننده به ضعفها است. ثبات به تدريج حاصل ميشود. عواملي براي به دست آوردن ثبات در دين ذكر شده، قرائت قرآن، انفاق، دعا، تفكر. در اين موارد مداومت لازم است.