PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کارگردانی که تلاش می کند زبان فارسی از یادش برود!+عکس



mehraboOon
11-05-2011, 02:00 AM
آخرین نیوز: ويناله در روزهاي پاييزي و زيباي وين به انتهاي خود نزديك مي‌شود. گاهي باران، گاهي آفتاب ولي سرد و نه چندان فرح بخش. ساعات روز را در سينماهاي شش گانه ويناله به ديدن فيلم مي‌گذرانم. اگر فيلم‌هاي شاخص جشنواره را بخواهيم انتخاب كنيم بدون شك آخرين ساخته ديويد كراننبرگ- متد خطرناك- با حضور خودش مهم‌ترين اتفاق ويناله بود اگرچه به غير از كارگردانان ايراني اكثر سازندگان فيلم‌ها حضور چشمگيري در ويناله امسال داشتند. از جمله ناني مورتي-يكي از مهم‌ترين كارگردانان امروز ايتاليا- با فيلم Habemus papam هنگام نمايش فيلمش در سينما گارتن بو بزرگ‌ترين سينماي شهر وين حضور پيدا كرد و با طرفدارانش به گفت‌وگو پرداخت.
http://caffecinema.com/images/stories/EDV-2/06/1434.caffecinema.com.jpg
از ميان فيلم‌هاي نمايش داده شده فيلم Cut آخرين ساخته امير نادري شايد نزديك‌ترين فيلم امير نادري به كارهاي دوران طلائيش در ايران مانند تنگنا يا تنگسير باشد. منتهي او علي خوشدست خود را در يك شخصيت و كاراكتر جوان ژاپني بازآفريني كرده و عشق به سينما و تاريخ سينمايش را مروري عاشقانه كرده است. شايد هيچ كارگردان ژاپني مثل او اداي احترام به كارگردانان قديمي و در گذشته ژاپن نكرده باشد. او قهرمانش را سر قبر كوروساوا و ازو مي‌برد و داد سينماي انساني را فرياد مي‌كشد؛ صد فيلم محبوب خودش را نام مي‌برد و فيلم‌هاي «يك اتفاق ساده»، سهراب شهيد ثالث و «كلوزآپ» عباس كيارستمي را از سينماي ايران در صد فيلم انتخابيش مي‌گنجاند و كنجكاوي منتقدان حاضر در سينما را به وجود مي‌آورد.
چرا امير نادري از فيلم‌هاي ديگر ايراني نام نمي‌برد؟ در هر صورت جاي شكرش باقي است چون سال گذشته كه او را با فيلم Vegas در همين فستيوال ديدم گفت حتي كتاب فارسي نمي‌خوانم تا زبان فارسي يادم برود!؟
غربت چه كارهايي كه نمي‌كند ولي در هر صورت Cut آخرين ساخته امير نادري نشان دهنده عشق لايزال و جاودانه‌اش به سينماي كلاسيك را بازگو مي‌كند كه حتي قهرمان جوانش را به تحمل درد و رنج از دست ياكوزاهاي ژاپني هم وا مي‌دارد ولي همچنان پر از تحمل درد و شكنجه و خشونت جاري در فضاي ايجاد شده توسط ياكوزاهاي ژاپني، عشق سينما جاودانه‌‌تر از هميشه باعث تحمل درد و رنج جاري مي‌شود و همانند مسيح، پايدار و جاودانه پاي ايمانش، صليب خود را بر دوش مي‌كشد و در ژاپن هم علي خوشدست خودش را از سينما رها نمي‌كند.

يكي از شگفتي‌هاي جشنواره فيلم مذهبي از اسپانيا ساخته Jose Maria deorbe جوز ماريا دي‌اوربد به نام Aita پدر كه نگاهي عميق دريافت نور و خداي يگانه از وراي آن نور، كه با استقبال بسيار زيادي روبه‌رو شد و از ساختار بسيار مدرني هم بهره‌مند بود. بازار فيلم‌هاي بيوگرافيكال در بخش فيلم‌هاي مستند بسيار گرم است و فيلم‌هاي بسيار خوش ساختي درباره راجر كورمن كارگردان قدرتمند سينماي دهه 60 و فرانسوا ميتران رييس جمهور فرانسه در فستيوال با استقبال روبه‌رو شد.

زاون قوكاسيان/باني فيلم