PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چرا یاد خدا کافی نیست باید نماز بخوانیم



mozhgan
11-03-2011, 01:12 AM
اولا : یاد قلبی خدا به جای خود لیكن باید تبعیت خداوند و تسلیم او بودن در مرحله ی عمل هم آشكار شود كسی كه حاضر نیست امر خداوند به خواندن نماز را اطاعت كند چگونه میتواند ادعا كند كه یاد خداست . ثانیا : حكمت نماز فقط یاد خدا نیست كه بگوییم یاد قلبی مگر كافی نیست بلكه باید توجه داشت كه

1- مالك تمام هستى از جمله انسان خداست (انا لله) و ما حتى مالك خویش نیز نیستیم. 2- تمام هستى به سوى خدا باز مى‏گردد (وانا الیه راجعون). 3- كمال نهایى انسان در عبادت و پیروى پروردگار است. 4- اولین لازمه عبادت شناخت معبود و بازشناسى این نكته است كه چگونه عبادتى شایسته مقام وى مى‏باشد و چون خداوند بهتر از هركس حقیقت خویش و چگونگى عبادت شایسته را مى‏شناسد پس همو بهتر مى‏تواند ما را بر این امر هدایت فرماید. از همین رو ما را به بهترین نوع عبادات رهنمون گردیده است. افزون بر آن در نماز راز و رمز و اهداف چندى نهفته كه بعضى از آنها عبارت است از: الف) یاد و ذكر خدا؛ زیرا انسان موجود فراموش‏كارى است. بنابر این هر چند ساعت یك بار، با خواندن نماز خداى سبحان را یاد كرده و متذكر وجود لایتناهاى او مى‏شود. ب ) وقتى انسان متذكر خدا بود و خدا را مراقب خویش دید، قهراً از انجام گناه و منكرات شرم و حیا مى‏كند. بنابر این یكى از اهداف نماز جلوگیرى از فحشا و منكرات است:
إِنَّ اَلصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ اَلْفَحْشاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ. ج ) هدف دیگر نماز عبودیت و خشوع و خضوع در پیشگاه مقام ربوبیت است. به طور مؤدب ایستادن، ركوع كردن، جبین به خاك ساییدن، سجده و نشستن دو زانو و... همه نشانه‏هاى خضوع است. و این حقى است از خداى سبحان كه هر انسانى موظف به اداى آن است. توجه داشته باشید كه همین خشوع و خضوع، به تدریج در روح و جان ما اثر گذاشته و انسان را در برابر سایر افراد متواضع مى‏كند. امام على(ع) مى‏فرماید:
ومن تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعاً ؛ خداى سبحان نماز را مقرر داشت تا پیشانى از روى تواضع به خاك مالیده شود، (نهج‏البلاغه). حضرت فاطمه(س) نیز مى‏فرماید:


جعل اللَّه الصلاة تنزیها لكم من الكبر ؛ خداوند نماز را مقرّر داشت تا دامن انسان را از كبر و منیّت پاك گرداند. د ) راز دیگرى كه در نماز نهفته است تشكیل جماعت‏هاست. ویل دورانت مى‏نویسد: بر هیچ انسان منصفى پوشیده نیست كه شركت مسلمان‏ها در نمازهاى جماعت روزانه چه اثر خوبى در وحدت و تشكّل آنها دارد. با كمى دقت مى‏توان دریافت كه در سایه همین جماعت‏ها و جمعه‏هاست كه انسجام و اتحادى در اقشار مختلف ایجاد مى‏شود و در سایه آن بركات و ارزش‏هایى وجود دارد. از كارهاى عمرانى یك منطقه گرفته تا راه حل سایر مشكلات افراد و جامعه. آنچه ذكر شد بیانگر این حقیقت است كه به هر حال یكى از اهداف نماز، پاك و منزه ساختن روح انسان از كبر و منیت است؛ همچنان كه نماز بازدارنده انسان از لغزش‏ها و گناهان است. نماز در ساحت روح انسان، همان نقشى را ایفا مى‏كند كه نرمش و ورزش در ساحت جسم انسان ایفا مى‏نماید. اگر كسى ورزش رابراى مدت طولانى ترك كند، كم‏كم بدنش دچار یك نوع سستى و كسالت مى‏شود و چه بسا سلامت خود را از دست بدهد. بنابر این انسان باید روزانه یا لااقل هفته‏اى چند ساعت، به راهپیمایى و ورزش بپرازد تا به تدریج جسم را سلامت و شاداب سازد. روح انسان نیز چنین نیازى دارد، باید هر روز این نیایش و سرود مذهبى و اسلامى تكرار گردد تا به تدریج سلامت و شادابى روح انسان در سایه یاد حق احراز گردد.