mozhgan
11-02-2011, 11:17 PM
سوال :
بسمه تعالي
در آيه 2 سوره مباركه نحل:
يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ
منظور از روح چيست آياجبرئيل است و اگر فرشته روح است وظيفم اش چيست؟
پاسخ :
با سلام
برادر محترم
در اين كه منظور از (روح) در اين آيه شریفه چيست؟ مفسران گفتگوى بسيار كرده اند، ولى ظاهر اين است كه منظور از آن ، وحى و قرآن و نبوت است كه مايه حيات و زندگى انسان ها است .
گرچه بعضى از مفسران، وحى را از قرآن، و هر دو را از نبوت در اينجا جدا كرده اند و به صورت سه تفسير بيان داشته اند، ولى ظاهر اين است كه همه به يك حقيقت باز مي گردد.
و به هر حال (روح) در اينجا جنبه معنوى دارد، و اشاره به هر چيزى است كه مايه حيات دل ها است و سبب تربيت نفوس و هدايت عقل ها مي گردد، همان گونه كه در آيه 24 سوره انفال مي خوانيم: يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم، اى كسانى كه ايمان آورده ايد اجابت كنيد دعوت خدا و پيامبرش را هنگامى كه شما را به چيزى فرا مي خواند كه مايه حيات و زندگى شما است.
و در سوره غافر آيه 15 مي خوانيم يلقى الروح من امره على من يشاء من عباده: او روح را به فرمانش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد القا مي كند.
و در سوره شورى آيه 52 چنين آمده: و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الايمان :(اين گونه، روحى را به فرمان خود بر تو وحى فرستاديم، تو پيش از آن، از كتاب و ايمان آگاه نبودى)!
روشن است كه (روح) در اين آيات به معنى (قرآن) و (محتواى وحى) و (فرمان نبوت) است .
گرچه روح در ساير آيات قرآن به معانى ديگرى نيز آمده است ولى با توجه به قرائنى كه ذكر شد مفهوم روح در آيه مورد بحث، قرآن و محتواى وحى مى باشد.( تفسير نمونه جلد 11 صفحه 154)
بسمه تعالي
در آيه 2 سوره مباركه نحل:
يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ
منظور از روح چيست آياجبرئيل است و اگر فرشته روح است وظيفم اش چيست؟
پاسخ :
با سلام
برادر محترم
در اين كه منظور از (روح) در اين آيه شریفه چيست؟ مفسران گفتگوى بسيار كرده اند، ولى ظاهر اين است كه منظور از آن ، وحى و قرآن و نبوت است كه مايه حيات و زندگى انسان ها است .
گرچه بعضى از مفسران، وحى را از قرآن، و هر دو را از نبوت در اينجا جدا كرده اند و به صورت سه تفسير بيان داشته اند، ولى ظاهر اين است كه همه به يك حقيقت باز مي گردد.
و به هر حال (روح) در اينجا جنبه معنوى دارد، و اشاره به هر چيزى است كه مايه حيات دل ها است و سبب تربيت نفوس و هدايت عقل ها مي گردد، همان گونه كه در آيه 24 سوره انفال مي خوانيم: يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم، اى كسانى كه ايمان آورده ايد اجابت كنيد دعوت خدا و پيامبرش را هنگامى كه شما را به چيزى فرا مي خواند كه مايه حيات و زندگى شما است.
و در سوره غافر آيه 15 مي خوانيم يلقى الروح من امره على من يشاء من عباده: او روح را به فرمانش بر هر كس از بندگانش كه بخواهد القا مي كند.
و در سوره شورى آيه 52 چنين آمده: و كذلك اوحينا اليك روحا من امرنا ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الايمان :(اين گونه، روحى را به فرمان خود بر تو وحى فرستاديم، تو پيش از آن، از كتاب و ايمان آگاه نبودى)!
روشن است كه (روح) در اين آيات به معنى (قرآن) و (محتواى وحى) و (فرمان نبوت) است .
گرچه روح در ساير آيات قرآن به معانى ديگرى نيز آمده است ولى با توجه به قرائنى كه ذكر شد مفهوم روح در آيه مورد بحث، قرآن و محتواى وحى مى باشد.( تفسير نمونه جلد 11 صفحه 154)