sorna
11-02-2011, 10:38 PM
آنگاه که غرب درگیر مشکلات ناشی از جنگهای فرسایشی و اعتراضات داخلی بود.فرانسویها توانستند با زیرکی طرحهای نظامی خود را یکی پس از دیگری جامه عمل بپوشانند و در این بازار پر سود تسلیحات سودهای کلانی به جیب خود واریز کنند.تسلیحات ساخته شده آنها اینقدر چشم گیر بود که ابر قدرتهای صاحب سبک را هم بفکر فرو برد و 100 البته وسوسه کرد تا به هر قیمتی که شده پا روی غرور خود بگذارند و نیم نگاهی هم به این تجهیزان نوظهور بیندازند.یکی از این تسلیحان مدرن و فوق پیشرفته کلاس ناوهای آبی خاکی میسترال میباشد که روسها چند سالیست بدنبال خرید و اجازه ساخت آن با تمام فناوریهای ارتباطی مدرنش میباشند البته این سوگلی خواهان دیگری هم دارد که باید نشست و دید عاقبت این سریال چه خواهد شد.
این ناو دوست داشتنی یکی از بشر دوستانه ترین تسلیحات ساخته شده میباشد زیرا بیش از شرکت در مانورهای نظامی در خدمت نوع انسان در اقصی نقاط جهان بوده.
کلاس میسترال شامل 3 ناو آبی خاکی هلیکوپتربر در نیروی دریایی فرانسه می باشد.از این کلاس جهت ناو ستاد فرماندهی نیز استفاده میشود.
از نظر مشخصات فنی ناو بالگردبر "میسترال" که طول آن در حدود 200 متر است می تواند شش بالگرد، چهار قایق تندروی نفربر و یا دو "هاورکرافت" و همچنین 450 نیرو حمل کند و به عبارتی
کلاس میسترال توانایی حمل 16 هلیکوپتر میان وزن NH90 و یا 4 هلیکوپتر Tiger و یا 70 خودرو زرهی بهمراه 13 تانک Leclerc یا 40 تانک سنگین و نبرد اصلی leclerc بهمراه 450 سرباز را دارد.
در این کلاس شاهد یک بیمارستان 69 تخته هستیم که از لحاظ تجهیزات و امکانات با 3 بیمارستان صحرایی ناتو قابل قیاس است.
این ناو قادر است در نیروهای واکنش سریع ناتو و یا بعنوان نیروهای حافظ صلح در سازمان ملل و یا اتحادیه اروپا خدمت کند.
ناوهای در حال خدمت این کلاس در حال حاضر شامل دو ناو Mistral , Tonnerre میباشد .البته کار بروی ناو سوم (Dixmude ) از اپریل 2009 آغاز شده است و احتمال ساخت چهارمین ناو نیز وجود دارد.
هزینه ساخت هریک از این ناوها عددی بین 420 میلیون$ تا 600 میلیون$ تخمین زده شده است.
در 25 ژانویه پیرو درخواست روسها بعنوان اولین خواهان خارجی با حضور رییس جمهور فرانسه نیکولای سارکوزی و ایگور سچین روس و وزیر دفاع فرانسه (آلن ژوپه) قرار داد ساخت 2 ناو امضا شد.
تاریخچه:
در سال 1997 بر اساس نیازها و دکترین نظامی جدید فرانسویها بدستور فزمانده وقت نیروی دریایی فرانسه کار برروی پروژه آغاز شد.در آن سال نیروی دریایی فرانسه دارای 2 ناو جهت عملیات آبی خاکی بود که دیگر پاسخگوی نیاز فرانسویها با توجه به اهداف جدیدشان نبودند.
هدف از این پروژه ساخت کشتیهای چند منظوره آبی خاکی بود که توان حمل 1400 سرباز ..250 دستگاه خودرو زرهی و 30 هلیکوپتر را داشته باشند که این اعداد نشان از هدفی بلند پروازانه میدهد.
این ناو باید توانایی انجام عملیات در طول100 کیلومتری آبهای فرانسه و یا 5000 km خارج از خاک فرانسه را داشته باشد.و بتواند پشتیبان و حامی خوبی جهت حمایت از نیروهای خودی و یا متحدین فرانسه در عملیاتهای مشترک با ناتو و اتحادیه اروپا باشد.
در نهایت با تکمیل و ادغام طرح با دیگر کمپانیهای اروپایی کار ساخت در سال 1998 (بعضی منابع سال 2000) با تامین بودجه از محل صندوق کمکهای مردمی (مالیات خودمون)
استارت زده شد.
ناو اول (Mistral ) طبق برنامه ریزی انجام شده در 6 اکتبر 2004 راه اندازی شد و ناو دوم (Tonnerre ) در 26 ژوییه 2005 تکمیل شد.
تحویل این 2 ناو قرار بود در اواخر سال 2005 باشد اما بدلیل بروز مشکلاتی در طبقه اول ناو و سنسورها تحویل ناوها به 15 دسامبر 2006 و اوت 2007 موکول شد.
در تاریخ 9 مارس 2006 اولین هلیکوپتر NH90 برروی عرشه میسترال فرود آمد.
در تاریخ 19 اپریل 2007 نیز هلیکوپترهای Tiger , Puma برروی عرشه Tonnerre فرود آمدند.
در بدو ورود میسترال به خدمت اولین فرمانده این ناو کاپیتان de vaisseau Gilles Humeau دستور استقرار 30 فروند هلیکوپتر را صادر کرد و از ورود خودروهای نظامی به این ناو جلوگیری کرد.
این کلاس بعد از ناو هواپیمابر اتمی شار دوگل یکی از بزرگترین کلاس فرانسویها میباشند.
پیشران این کشتی از 2 پروانه 5 تیغه با 5 آلترناتور V32 دیزل استفاده میکند.
عرشه Mistral در حدود 6400 متر مربع وسعت دارد.
براحتی 6 فروند هلیکوپتر به وزن 33 تن را در خود جای میدهد.آشیانه این ناو با وسعت 1800 متری خود میتواند 16 هلیکوپتر را در خود جای دهد.این آشیانه جهت راه اندازی سریع و عملیاتی کردن هلیکوپترها دارای کارگاه تعمیر و بالابر مجزا میباشد.
این ناو از سیستمهای ناوبری DRBN-38A و فرود اپتیکال استفاده میکند.
دو بالابر 13 تنی در آشیانه تعبیه شده و بالابر اصلی ناو به ارتفاع 255 متری در عقب ناو جا خوش کرده است.
این ناو دارای 2 لانچر موشکهای کوتاه برد Mistral و 4 تیربار 12.7 میلی متری M2-BH و 2 قبضه توپ Breda Mauser 30 میلی متری و همچنین سیستمهای دفاع ضد هوایی Simbad میباشد.
جهت اسکورت این ناو از ناوچه های کلاس Suffern استفاده میشود.
سیستمهای ارتباطی:
سیستم دریایی تاکتیکی اطلاعات SENIT-9 ، این سیستم آخرین مدل از سری سیستمهای تبادل اطلاعات SENIT است که توسط فرانسوی ها ساخته شده ، سیستم SENIT-9 در واقع با تمام عناصر ناوبری و تسلیحات ارتباط دارد و اطلاعات لازم درباره ی اهداف را در اختیار این المان ها قرار میدهد . این سیستم همچنین وظیفه ی شبیه سازی نبرد را بر عهده دارد .
نکته ی جالب درباره ی این سیستم اینست که SENIT-9 در واقع ورژن فرانسوی سیستم تبادل اطلاعات تاکتیکی آمریکا موسوم به NTDS است و تفاوتهای کمی نسبت به آن دارد ، NTDS یا Naval Tactical Data system سیستم اصلی تبادل اطلاعات میان ناوهای نیروی دریایی آمریکا در اصل یک سیستم پردازش و تبادل اطلاعات کامپیوتری است .
تاریخچه ی ساخت و ارتقا سیستم NTDS به دهه ی 50 و 60 برمیگردد ، در حال حاضر این سیستم وظیفه ی فراهم کردن پشتیبانی اطلاعاتی Real time از واحدهای دریایی و هوا-دریایی ارتش آمریکا را بر عهده دارد .
این سیستم اطلاعات بدست آمده از سنسورهای ناو (رادار ، جستجوگر سطحی و ...) را جمع آوری کرده و از طریق سیستم تبادل داده پیشرفته ی دو طرفه با دیگر واحدها به اشتراک میگذارد ، ارسال و تبادل اطلاعات از طریق دیتالینک های رمزگذاری شده استاندارد ناتو بنام Link 14 یا Link 11 که در باند رادیویی HF یا UHF کار میکنند به اشتراک گذاشته میشود ، پس از به اشتراک گذاری اطلاعات ، سیستم NTDS با استفاده از اطلاعات بدست آمده نقشه ی کاملی از میدان نبرد تهیه میکند .
پس از این این نقشه یا اطلاعات لازم میتوانند از دیتالینک یک طرفه ی Link 4A به هواپیماهای جنگنده منتقل شوند .
در آخر این سیستم تصمیمات گرفته شده توسط کاربر (فرماندهان ناو) را به تسلیحات منتقل کرده با علم به مختصات و موقعیت هدف ، تسلیحات را شلیک میکند .
بیمارستان :
این مرکز با توجه به استفاده از سیستم پزشکی از راه دور در فضایی 900 متری دارای 120 اتاق و 69 تخت و همچنین بخش مراقبتهای ویژه ..رادیولوژی ..سونوگرافی در کنار سی تی اسکن میباشد.
عملیات:
از 21 مارس -وه 2006 سفر به دریای مدیترانه و اقیانوس هند
---پس از شروع جنگ سال 2006 لبنان و اسراییل جهت تخلیه شهروندان فرانسوی از این دو کشور به منطقه اعزام شد
در آغاز سال 2008 ناو Torrenne جهت اهداف بشر دوستانه به خلیج گینه اعزام شد.
در مه 2008 با توجه به گردباد برمه جهت رساندن کمکهای انسان دوستانه عازم شرق آسیا شد.
مشخصات:
نوع: ناو آبی خاکی کلاس میسترال
کشور: فرانسه
سازندگان: STX Europe
DCSN..Admiralty Shipyard
هزینه ساخت: 420 تا 600 میلیون $
سال ساخت:1998
ورود به خدمت: 2006
تعداد: 2 ناو کامل و 1 ناو در حال اتمام
ناو فعال: Mistral..Torrenne
وزن:16500 تن
توان جابجایی:21.300-32.300 تن
پیشرانه:3 موتور دیزل-آلترناتور 6.2 مگا واتی V32 و یک موتور کمکی دیزل- آلترناتور 3 مگا واتی 18V200
طول:199 متر
شعاع:33 متر
سرعت:18.8 گره (35 کیلومتر در ساعت)
محدوده برد:10800 کیلومتر با 18 گره
19800 کیلومتر با 15 گره
ظرفیت:
59 دستگاه خودرو یا 13 دستگاه تانک نبرد اصلی Leclerc و یا 40 تانک Leclerc سبک
4 قایق تندرو نفربر
2 هاورکرافت
تعداد نفر:
900 سرباز در مدت کوتاه
450 سرباز در بلند مدت
150 خدمه عملیاتی
سنسورها و سیستمهای پردازش: DRBN-38A دارای سیستم 3 بعدی Mpr3d
تسلیحات:
2 سیستم کنترل آتش Optronic
2 لانچر Mistral
2 قبضه توپ Breda Mauser 30 میلی متری
4 تیربار 12.7 میلی متری M2-BH
2 لانچر دفاع ضد هوایی Simbad
این ناو دوست داشتنی یکی از بشر دوستانه ترین تسلیحات ساخته شده میباشد زیرا بیش از شرکت در مانورهای نظامی در خدمت نوع انسان در اقصی نقاط جهان بوده.
کلاس میسترال شامل 3 ناو آبی خاکی هلیکوپتربر در نیروی دریایی فرانسه می باشد.از این کلاس جهت ناو ستاد فرماندهی نیز استفاده میشود.
از نظر مشخصات فنی ناو بالگردبر "میسترال" که طول آن در حدود 200 متر است می تواند شش بالگرد، چهار قایق تندروی نفربر و یا دو "هاورکرافت" و همچنین 450 نیرو حمل کند و به عبارتی
کلاس میسترال توانایی حمل 16 هلیکوپتر میان وزن NH90 و یا 4 هلیکوپتر Tiger و یا 70 خودرو زرهی بهمراه 13 تانک Leclerc یا 40 تانک سنگین و نبرد اصلی leclerc بهمراه 450 سرباز را دارد.
در این کلاس شاهد یک بیمارستان 69 تخته هستیم که از لحاظ تجهیزات و امکانات با 3 بیمارستان صحرایی ناتو قابل قیاس است.
این ناو قادر است در نیروهای واکنش سریع ناتو و یا بعنوان نیروهای حافظ صلح در سازمان ملل و یا اتحادیه اروپا خدمت کند.
ناوهای در حال خدمت این کلاس در حال حاضر شامل دو ناو Mistral , Tonnerre میباشد .البته کار بروی ناو سوم (Dixmude ) از اپریل 2009 آغاز شده است و احتمال ساخت چهارمین ناو نیز وجود دارد.
هزینه ساخت هریک از این ناوها عددی بین 420 میلیون$ تا 600 میلیون$ تخمین زده شده است.
در 25 ژانویه پیرو درخواست روسها بعنوان اولین خواهان خارجی با حضور رییس جمهور فرانسه نیکولای سارکوزی و ایگور سچین روس و وزیر دفاع فرانسه (آلن ژوپه) قرار داد ساخت 2 ناو امضا شد.
تاریخچه:
در سال 1997 بر اساس نیازها و دکترین نظامی جدید فرانسویها بدستور فزمانده وقت نیروی دریایی فرانسه کار برروی پروژه آغاز شد.در آن سال نیروی دریایی فرانسه دارای 2 ناو جهت عملیات آبی خاکی بود که دیگر پاسخگوی نیاز فرانسویها با توجه به اهداف جدیدشان نبودند.
هدف از این پروژه ساخت کشتیهای چند منظوره آبی خاکی بود که توان حمل 1400 سرباز ..250 دستگاه خودرو زرهی و 30 هلیکوپتر را داشته باشند که این اعداد نشان از هدفی بلند پروازانه میدهد.
این ناو باید توانایی انجام عملیات در طول100 کیلومتری آبهای فرانسه و یا 5000 km خارج از خاک فرانسه را داشته باشد.و بتواند پشتیبان و حامی خوبی جهت حمایت از نیروهای خودی و یا متحدین فرانسه در عملیاتهای مشترک با ناتو و اتحادیه اروپا باشد.
در نهایت با تکمیل و ادغام طرح با دیگر کمپانیهای اروپایی کار ساخت در سال 1998 (بعضی منابع سال 2000) با تامین بودجه از محل صندوق کمکهای مردمی (مالیات خودمون)
استارت زده شد.
ناو اول (Mistral ) طبق برنامه ریزی انجام شده در 6 اکتبر 2004 راه اندازی شد و ناو دوم (Tonnerre ) در 26 ژوییه 2005 تکمیل شد.
تحویل این 2 ناو قرار بود در اواخر سال 2005 باشد اما بدلیل بروز مشکلاتی در طبقه اول ناو و سنسورها تحویل ناوها به 15 دسامبر 2006 و اوت 2007 موکول شد.
در تاریخ 9 مارس 2006 اولین هلیکوپتر NH90 برروی عرشه میسترال فرود آمد.
در تاریخ 19 اپریل 2007 نیز هلیکوپترهای Tiger , Puma برروی عرشه Tonnerre فرود آمدند.
در بدو ورود میسترال به خدمت اولین فرمانده این ناو کاپیتان de vaisseau Gilles Humeau دستور استقرار 30 فروند هلیکوپتر را صادر کرد و از ورود خودروهای نظامی به این ناو جلوگیری کرد.
این کلاس بعد از ناو هواپیمابر اتمی شار دوگل یکی از بزرگترین کلاس فرانسویها میباشند.
پیشران این کشتی از 2 پروانه 5 تیغه با 5 آلترناتور V32 دیزل استفاده میکند.
عرشه Mistral در حدود 6400 متر مربع وسعت دارد.
براحتی 6 فروند هلیکوپتر به وزن 33 تن را در خود جای میدهد.آشیانه این ناو با وسعت 1800 متری خود میتواند 16 هلیکوپتر را در خود جای دهد.این آشیانه جهت راه اندازی سریع و عملیاتی کردن هلیکوپترها دارای کارگاه تعمیر و بالابر مجزا میباشد.
این ناو از سیستمهای ناوبری DRBN-38A و فرود اپتیکال استفاده میکند.
دو بالابر 13 تنی در آشیانه تعبیه شده و بالابر اصلی ناو به ارتفاع 255 متری در عقب ناو جا خوش کرده است.
این ناو دارای 2 لانچر موشکهای کوتاه برد Mistral و 4 تیربار 12.7 میلی متری M2-BH و 2 قبضه توپ Breda Mauser 30 میلی متری و همچنین سیستمهای دفاع ضد هوایی Simbad میباشد.
جهت اسکورت این ناو از ناوچه های کلاس Suffern استفاده میشود.
سیستمهای ارتباطی:
سیستم دریایی تاکتیکی اطلاعات SENIT-9 ، این سیستم آخرین مدل از سری سیستمهای تبادل اطلاعات SENIT است که توسط فرانسوی ها ساخته شده ، سیستم SENIT-9 در واقع با تمام عناصر ناوبری و تسلیحات ارتباط دارد و اطلاعات لازم درباره ی اهداف را در اختیار این المان ها قرار میدهد . این سیستم همچنین وظیفه ی شبیه سازی نبرد را بر عهده دارد .
نکته ی جالب درباره ی این سیستم اینست که SENIT-9 در واقع ورژن فرانسوی سیستم تبادل اطلاعات تاکتیکی آمریکا موسوم به NTDS است و تفاوتهای کمی نسبت به آن دارد ، NTDS یا Naval Tactical Data system سیستم اصلی تبادل اطلاعات میان ناوهای نیروی دریایی آمریکا در اصل یک سیستم پردازش و تبادل اطلاعات کامپیوتری است .
تاریخچه ی ساخت و ارتقا سیستم NTDS به دهه ی 50 و 60 برمیگردد ، در حال حاضر این سیستم وظیفه ی فراهم کردن پشتیبانی اطلاعاتی Real time از واحدهای دریایی و هوا-دریایی ارتش آمریکا را بر عهده دارد .
این سیستم اطلاعات بدست آمده از سنسورهای ناو (رادار ، جستجوگر سطحی و ...) را جمع آوری کرده و از طریق سیستم تبادل داده پیشرفته ی دو طرفه با دیگر واحدها به اشتراک میگذارد ، ارسال و تبادل اطلاعات از طریق دیتالینک های رمزگذاری شده استاندارد ناتو بنام Link 14 یا Link 11 که در باند رادیویی HF یا UHF کار میکنند به اشتراک گذاشته میشود ، پس از به اشتراک گذاری اطلاعات ، سیستم NTDS با استفاده از اطلاعات بدست آمده نقشه ی کاملی از میدان نبرد تهیه میکند .
پس از این این نقشه یا اطلاعات لازم میتوانند از دیتالینک یک طرفه ی Link 4A به هواپیماهای جنگنده منتقل شوند .
در آخر این سیستم تصمیمات گرفته شده توسط کاربر (فرماندهان ناو) را به تسلیحات منتقل کرده با علم به مختصات و موقعیت هدف ، تسلیحات را شلیک میکند .
بیمارستان :
این مرکز با توجه به استفاده از سیستم پزشکی از راه دور در فضایی 900 متری دارای 120 اتاق و 69 تخت و همچنین بخش مراقبتهای ویژه ..رادیولوژی ..سونوگرافی در کنار سی تی اسکن میباشد.
عملیات:
از 21 مارس -وه 2006 سفر به دریای مدیترانه و اقیانوس هند
---پس از شروع جنگ سال 2006 لبنان و اسراییل جهت تخلیه شهروندان فرانسوی از این دو کشور به منطقه اعزام شد
در آغاز سال 2008 ناو Torrenne جهت اهداف بشر دوستانه به خلیج گینه اعزام شد.
در مه 2008 با توجه به گردباد برمه جهت رساندن کمکهای انسان دوستانه عازم شرق آسیا شد.
مشخصات:
نوع: ناو آبی خاکی کلاس میسترال
کشور: فرانسه
سازندگان: STX Europe
DCSN..Admiralty Shipyard
هزینه ساخت: 420 تا 600 میلیون $
سال ساخت:1998
ورود به خدمت: 2006
تعداد: 2 ناو کامل و 1 ناو در حال اتمام
ناو فعال: Mistral..Torrenne
وزن:16500 تن
توان جابجایی:21.300-32.300 تن
پیشرانه:3 موتور دیزل-آلترناتور 6.2 مگا واتی V32 و یک موتور کمکی دیزل- آلترناتور 3 مگا واتی 18V200
طول:199 متر
شعاع:33 متر
سرعت:18.8 گره (35 کیلومتر در ساعت)
محدوده برد:10800 کیلومتر با 18 گره
19800 کیلومتر با 15 گره
ظرفیت:
59 دستگاه خودرو یا 13 دستگاه تانک نبرد اصلی Leclerc و یا 40 تانک Leclerc سبک
4 قایق تندرو نفربر
2 هاورکرافت
تعداد نفر:
900 سرباز در مدت کوتاه
450 سرباز در بلند مدت
150 خدمه عملیاتی
سنسورها و سیستمهای پردازش: DRBN-38A دارای سیستم 3 بعدی Mpr3d
تسلیحات:
2 سیستم کنترل آتش Optronic
2 لانچر Mistral
2 قبضه توپ Breda Mauser 30 میلی متری
4 تیربار 12.7 میلی متری M2-BH
2 لانچر دفاع ضد هوایی Simbad