mozhgan
11-01-2011, 09:44 PM
رسول خدا (صلي الله عليه و اله ) با اصحاب در مسجد به نماز ظهر مشغول بودند كه مردي وارد مسجد شد و درخواست كمك كرد. كسى چيزى به او نداد.مرد روي به جانب خدا نمود و گفت (الهي تو واقفي كه از مسجد پيغمبر تو محروم مي روم ) حضرت علي (عليه السلام ) در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشت خود را به طرف مرد حركت داد و انگشترش را به او بخشيد. در تكريم اين بخشش بزرگوارانه ايه 55 سوره مائده نازل شد:
(إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ)
كلمه" انما" در لغت عرب به معنى انحصار است پس ايه اينگونه ترجمه مي گردد
ولي و سرپرست و متصرف در امور شما سه كس است:خدا و پيامبر و كسانى كه ايمان آوردهاند، و نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند
و به اين ترتيب، آيه از آياتى است كه به عنوان يك نص قرآنى دلالت بر ولايت و امامت على ( عليه السلام) دارد
جالب اينكه در كتاب غاية المرام تعداد 24 حديث در اين باره از طرق هل تسنن و 19 حديث از طرق شيعه نقل كرده است و كتابهاى معروفى كه اين حديث در آن نقل شده از سى كتاب تجاوز مىكند كه همه از منابع اهل تسنن است، از جمله محب الدين طبرى در ذخائر العقبى صفحه 88 و علامه قاضى شوكانى در تفسير فتح القدير جلد دوم صفحه 50 و ...(به نقل از تفسير نمونه ص 425)
ايا مي توان اينهمه احاديث را كه شيعه و سني نقل كرده اند را ناديده گرفت ، اما گويا تعصب اجازه نمىدهد كه اينهمه روايات و اينهمه گواهى دانشمندان در باره شان نزول آيه فوق مورد توجه قرار گيرد.
(إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ)
كلمه" انما" در لغت عرب به معنى انحصار است پس ايه اينگونه ترجمه مي گردد
ولي و سرپرست و متصرف در امور شما سه كس است:خدا و پيامبر و كسانى كه ايمان آوردهاند، و نماز را برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند
و به اين ترتيب، آيه از آياتى است كه به عنوان يك نص قرآنى دلالت بر ولايت و امامت على ( عليه السلام) دارد
جالب اينكه در كتاب غاية المرام تعداد 24 حديث در اين باره از طرق هل تسنن و 19 حديث از طرق شيعه نقل كرده است و كتابهاى معروفى كه اين حديث در آن نقل شده از سى كتاب تجاوز مىكند كه همه از منابع اهل تسنن است، از جمله محب الدين طبرى در ذخائر العقبى صفحه 88 و علامه قاضى شوكانى در تفسير فتح القدير جلد دوم صفحه 50 و ...(به نقل از تفسير نمونه ص 425)
ايا مي توان اينهمه احاديث را كه شيعه و سني نقل كرده اند را ناديده گرفت ، اما گويا تعصب اجازه نمىدهد كه اينهمه روايات و اينهمه گواهى دانشمندان در باره شان نزول آيه فوق مورد توجه قرار گيرد.