mozhgan
11-01-2011, 08:54 PM
چگونه امام زمان(عج) با توجه به امكانات روز دنيا با شمشير بر دشمنان خود غلبه خواهند نمود؟
پرسش راهی است برای رسیدن به حقیقت؛ و تلاش شما برای دانستن، نقطه ی شروع پرواز در آسمان اندیشه و صعود به نهایت کمال؛ پیوستن شما به محفل پرسشگران مهدوی را خوش آمد گفته و امیدوارم در طی این مسیر همراه خوبی برای همدیگر باشیم و با گفتگو در مباحث مهدویت به نتایج مطلوب و مفیدی در سیر مطالعات و تفکراتمان برسیم تا به عنوان منتظری حقیقی موجبات شادی مولایمان حضرت مهدی(عج) را به دست آورده و زندگی زیبا و سالمی را به عنوان مسلمان راستین تجربه کرده باشیم.
سوال مناسبی پرسیدی، ولی چرا برای آغاز از سلاح گفته ای و شمشیر را از رو بسته ای!!! اما در پاسخ به سوالتان باید گفت اين که سلاح حضرت و يارانش هنگام ظهور چه خواهد بود، امري است که حقيقت آن براي ما روشن نيست. ولی از آن جا که امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) حجت خداوند در عصر خود مي باشد، مى بايست با دشمنان از راه معمول زمان مبارزه کند، چرا که بايد حجت خدا سرآمد هر روزگار و نماد عظمت خالق، در برابر مخلوقات، باشد.
در هنگام ظهور و قيام حضرت مهديعليه السلام، تمام قدرتها مقهور و مغلوب قدرت بيپايان حضرت مهدي(عليه السلام) شده، بسان علفهاي هرز از روي زمين برداشته ميشوند تا زمينه رشد و کمال انسانها، به صورت کامل فراهم آيد و زمين پر از عدل و داد گردد.
اما سؤال اين است که نحوه اين پيروزي به چه صورت است و اساساً حضرت مهديعليه السلام با چه ابزاري در اين قيام بر آن قدرتها فائق خواهد آمد؟
در روايات کمتر سخن روشني در اين باره به چشم ميخورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومين(عليهم السلام) براي آن حضرت هنگام قيام، «سيف» " شمشير " ذکر شده است.(الکافي، ج 8، ص 50، ح 13؛ عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 59، ح 29؛ کمالالدين، ج 1، ص 321، ح 3؛ الغيبة، ص 164، ح 5 و دهها کتاب ديگر)
حال آيا اين شمشير حمل بر معناي حقيقي ميشود يا معناي کنايي؛ خود باعث پديد آمدن اقوال متعددي شده است:
1. عدهاي بر اين باورند که استعمال کلمه «شمشير» در معناي حقيقي است و مصداق آن، همان شمشير ابزار جنگي خاصّ است. البته اين گروه درباره غالب شدن حضرت با اين سلاح بر دشمنان، توجيهات متفاوتي دارند، که مهمترینن آنها عبارتند از :
الف) بعضي ميگويند: اگرچه حضرت با شمشير قيام ميکند؛ ولي خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازي نهفته که تمامي سلاحهاي موجود را مقهور نيروي خود ميسازد. (ر.ک: صدوق، الخصال، ج 2، ص 649، ح 43)
ب) دسته ديگر ميگويند: خداوند در عصر ظهور تمامي تسليحات پيشرفته را از کار انداخته، مردم به ناگزير در جنگ از همان سلاحهاي ابتدايي (يعني شمشير و مانند آن) استفاده ميکنند و بنابراين حضرت مهديعليه السلام با همان شمشير ميجنگد.
ج) به رغم آن که تمامي تسليحات در اختيار حضرت قرار ميگيرد؛ ولي از آن جايي که استفاده از آنها به ناگزير ظالمانه نيز خواهد بود؛ حضرت تنها از سلاح شمشير بهره خواهد برد؛ زیرا یکی از خصوصیات مهم و اساسی قیام و حکومت حضرت " عدالت " و " دادگری " است و در بسیاری از روایات از ایشان به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است، و هدف کلی و اصلی تمام ادیان الهی و به خصوص اسلام و مذهب شیعه حاکمیت بخشیدن به ارزشهایی است که کمترین آن ایجاد صلح و آرامش در جامعه جهانی است تا در سایه آن همه افراد بشر به کمال انسانی خویش دست یابند.
د) برخي ديگر گفتهاند: به سبب جنگهاي خونين فراواني که در آستانه ظهور به وقوع ميپيوندد، تمامي سلاحهاي پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در جنگ تنها از ابزارهاي ساده استفاده ميشود.
يکي از دليلهاي اين جمع اين است که روايات فراواني ميگويد: «شمشير آن حضرت همان شمشير پيامبر است» و وقتي چنين شد نمادين بودن آن مشکل خواهد بود. (الکافي، ج 1، ص 234، ح 2)
البته هر کدام از اينها به دستهاي از روايات استشهاد ميکنند و عمدتاً دليل اين گروه اين است که علّت استفاده از سلاحهاي ساده همچون شمشير - بر خلاف بهرهگيري از سلاحهاي پيشرفته - عادلانه بودن مبارزه با آن است.
2. دستهاي ديگر بر اين اعتقادند که شمشير در اين روايات، کنايه از قدرت و نيروي نظامي است. اين گروه شواهد متعددي بر اين ادعا از ادبيات محاورهاي ذکر ميکنند؛ ولي آنچه ايشان را به اين قول وادار کرده، پيشرفت روز افزون تجهيزات نظامي و فنآوري دفاعي است. از آنجايي که صاحبان اين قول نتوانستهاند بين شمشير و سلاحهاي فوق پيشرفته، نسبتي بر قرار کنند، به چنين توجيهي دست زدهاند.
آنان شمشير را نماد قدرت دانسته، ميگويند: هر ابزاري که قدرت حضرت را به نمايش بگذارد، ميتواند مورد استفاده قرار گيرد.
3. با توجه به تکامل خارقالعاده علم در آن زمان، ممکن است سلاحهايي فراهم آيد که هرگز در تصور انسانهاي امروز قابل درک نباشد. بنابراين آن به اهلش واگذاشته شده است.
ضمن این که قیام آن حضرت قیامی است متکی بر قدرت الهی، و آن قدرتی است فوق حد تصور و البته در برخی کتب آمده، زمان قیام سلاح های پیشرفته از کار می افتد، لذا نمی توان به طور دقیق گفت؛ اما آنچه متیقن است، اینکه قدرت الهی در قیام امام زمان(علیه السلام) متجلی می شود.
براي مطالعه بيشتر در اين مورد به كتاب سلاح حضرت به هنگام قیام، مهدی فقیه ایمانی، نشر دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی (عج) و یا نشریه موعود، شماره 19، ص83 مراجعه نماييد.
دوست عزیزم سخن آخر این که بهتر است با افزایش قدرت ایمان و معرفت حقیقی و انجام وظایفمان نسبت به حضرت و بیشتر نمودن رابطه قلبی خود با حضرت که در سایه عمل به واجبات و ترک گناه و محرمات است، زمینه ظهور حضرتش را فراهم سازیم.
پرسش راهی است برای رسیدن به حقیقت؛ و تلاش شما برای دانستن، نقطه ی شروع پرواز در آسمان اندیشه و صعود به نهایت کمال؛ پیوستن شما به محفل پرسشگران مهدوی را خوش آمد گفته و امیدوارم در طی این مسیر همراه خوبی برای همدیگر باشیم و با گفتگو در مباحث مهدویت به نتایج مطلوب و مفیدی در سیر مطالعات و تفکراتمان برسیم تا به عنوان منتظری حقیقی موجبات شادی مولایمان حضرت مهدی(عج) را به دست آورده و زندگی زیبا و سالمی را به عنوان مسلمان راستین تجربه کرده باشیم.
سوال مناسبی پرسیدی، ولی چرا برای آغاز از سلاح گفته ای و شمشیر را از رو بسته ای!!! اما در پاسخ به سوالتان باید گفت اين که سلاح حضرت و يارانش هنگام ظهور چه خواهد بود، امري است که حقيقت آن براي ما روشن نيست. ولی از آن جا که امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) حجت خداوند در عصر خود مي باشد، مى بايست با دشمنان از راه معمول زمان مبارزه کند، چرا که بايد حجت خدا سرآمد هر روزگار و نماد عظمت خالق، در برابر مخلوقات، باشد.
در هنگام ظهور و قيام حضرت مهديعليه السلام، تمام قدرتها مقهور و مغلوب قدرت بيپايان حضرت مهدي(عليه السلام) شده، بسان علفهاي هرز از روي زمين برداشته ميشوند تا زمينه رشد و کمال انسانها، به صورت کامل فراهم آيد و زمين پر از عدل و داد گردد.
اما سؤال اين است که نحوه اين پيروزي به چه صورت است و اساساً حضرت مهديعليه السلام با چه ابزاري در اين قيام بر آن قدرتها فائق خواهد آمد؟
در روايات کمتر سخن روشني در اين باره به چشم ميخورد و تنها سلاح مورد اشاره در کلام معصومين(عليهم السلام) براي آن حضرت هنگام قيام، «سيف» " شمشير " ذکر شده است.(الکافي، ج 8، ص 50، ح 13؛ عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 59، ح 29؛ کمالالدين، ج 1، ص 321، ح 3؛ الغيبة، ص 164، ح 5 و دهها کتاب ديگر)
حال آيا اين شمشير حمل بر معناي حقيقي ميشود يا معناي کنايي؛ خود باعث پديد آمدن اقوال متعددي شده است:
1. عدهاي بر اين باورند که استعمال کلمه «شمشير» در معناي حقيقي است و مصداق آن، همان شمشير ابزار جنگي خاصّ است. البته اين گروه درباره غالب شدن حضرت با اين سلاح بر دشمنان، توجيهات متفاوتي دارند، که مهمترینن آنها عبارتند از :
الف) بعضي ميگويند: اگرچه حضرت با شمشير قيام ميکند؛ ولي خداوند در آن شمشير قدرت و اعجازي نهفته که تمامي سلاحهاي موجود را مقهور نيروي خود ميسازد. (ر.ک: صدوق، الخصال، ج 2، ص 649، ح 43)
ب) دسته ديگر ميگويند: خداوند در عصر ظهور تمامي تسليحات پيشرفته را از کار انداخته، مردم به ناگزير در جنگ از همان سلاحهاي ابتدايي (يعني شمشير و مانند آن) استفاده ميکنند و بنابراين حضرت مهديعليه السلام با همان شمشير ميجنگد.
ج) به رغم آن که تمامي تسليحات در اختيار حضرت قرار ميگيرد؛ ولي از آن جايي که استفاده از آنها به ناگزير ظالمانه نيز خواهد بود؛ حضرت تنها از سلاح شمشير بهره خواهد برد؛ زیرا یکی از خصوصیات مهم و اساسی قیام و حکومت حضرت " عدالت " و " دادگری " است و در بسیاری از روایات از ایشان به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است، و هدف کلی و اصلی تمام ادیان الهی و به خصوص اسلام و مذهب شیعه حاکمیت بخشیدن به ارزشهایی است که کمترین آن ایجاد صلح و آرامش در جامعه جهانی است تا در سایه آن همه افراد بشر به کمال انسانی خویش دست یابند.
د) برخي ديگر گفتهاند: به سبب جنگهاي خونين فراواني که در آستانه ظهور به وقوع ميپيوندد، تمامي سلاحهاي پيشرفته از بين خواهد رفت و از آن پس در جنگ تنها از ابزارهاي ساده استفاده ميشود.
يکي از دليلهاي اين جمع اين است که روايات فراواني ميگويد: «شمشير آن حضرت همان شمشير پيامبر است» و وقتي چنين شد نمادين بودن آن مشکل خواهد بود. (الکافي، ج 1، ص 234، ح 2)
البته هر کدام از اينها به دستهاي از روايات استشهاد ميکنند و عمدتاً دليل اين گروه اين است که علّت استفاده از سلاحهاي ساده همچون شمشير - بر خلاف بهرهگيري از سلاحهاي پيشرفته - عادلانه بودن مبارزه با آن است.
2. دستهاي ديگر بر اين اعتقادند که شمشير در اين روايات، کنايه از قدرت و نيروي نظامي است. اين گروه شواهد متعددي بر اين ادعا از ادبيات محاورهاي ذکر ميکنند؛ ولي آنچه ايشان را به اين قول وادار کرده، پيشرفت روز افزون تجهيزات نظامي و فنآوري دفاعي است. از آنجايي که صاحبان اين قول نتوانستهاند بين شمشير و سلاحهاي فوق پيشرفته، نسبتي بر قرار کنند، به چنين توجيهي دست زدهاند.
آنان شمشير را نماد قدرت دانسته، ميگويند: هر ابزاري که قدرت حضرت را به نمايش بگذارد، ميتواند مورد استفاده قرار گيرد.
3. با توجه به تکامل خارقالعاده علم در آن زمان، ممکن است سلاحهايي فراهم آيد که هرگز در تصور انسانهاي امروز قابل درک نباشد. بنابراين آن به اهلش واگذاشته شده است.
ضمن این که قیام آن حضرت قیامی است متکی بر قدرت الهی، و آن قدرتی است فوق حد تصور و البته در برخی کتب آمده، زمان قیام سلاح های پیشرفته از کار می افتد، لذا نمی توان به طور دقیق گفت؛ اما آنچه متیقن است، اینکه قدرت الهی در قیام امام زمان(علیه السلام) متجلی می شود.
براي مطالعه بيشتر در اين مورد به كتاب سلاح حضرت به هنگام قیام، مهدی فقیه ایمانی، نشر دبیرخانه دائمی اجلاس حضرت مهدی (عج) و یا نشریه موعود، شماره 19، ص83 مراجعه نماييد.
دوست عزیزم سخن آخر این که بهتر است با افزایش قدرت ایمان و معرفت حقیقی و انجام وظایفمان نسبت به حضرت و بیشتر نمودن رابطه قلبی خود با حضرت که در سایه عمل به واجبات و ترک گناه و محرمات است، زمینه ظهور حضرتش را فراهم سازیم.