mozhgan
11-01-2011, 01:02 AM
ايا در قران به صورت مستقيم به چادر به عنوان حجاب اشاره شده ؟
در سوره نور، آيه 31 در مورد حجاب خداوند مى فرمايد:
«و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ماظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن»
و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را از هر نامحرمى فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نكنند مگر آنچه كه از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر گردن خويش فرو اندازند.
آيه : ولا يبدين زينتهن الا ماظهر منها درباره احكام حفظ و رعايت حجاب شرعى در مقابل نامحرم است.
واژه «ابداء» كه در آيه آمده به معناى آشكار نمودن است و منظور از «زينت» در آيه ، مواضع زينت است مثل : محل زينت هاى گوناگون از بدن كه آشكار نمودن آنها جايز نيست مگر مواردى كه استثناء شده.
واژه «خُمُر» كه در آيه شريفه وارد شده لباسي است كه خانم ها با آن سر خود را مى پوشانند و بر سينه خود آويزان مي كنند و معناى اين قسمت از آيه اين است كه با اطراف مقنعه خود سرها و موها و شانه و سينه خود را بپوشانند.
ولايضربن بارجلهن براى حفظ عفت عمومى و دور نگهداشتن افراد جامعه از عوامل شهوت زا ، به زنان دستور داده شده حتى از رساندن صداى خلخالى را كه در پا دارند به گوش مردان بيگانه خوددارى كنند. تصريح به خلخال پا ، تخصيص را نمى رساند بلكه هر چيزى را كه باعث شعله ور شدن آتش شهوت است شامل مى شود. پس آنچه در قرآن و روايات به آن پرداخته شده اصل پوشش است و تصريحى به چادر يا مانتو نشده. هر پوششى كه موجب جلب نظر نامحرم و مفسده نباشد از نظر اسلام پذيرفته است.
جلباب قرآن به چادر نزديك است يا مانتو علت توجه اسلام به چادر چيست ؟
براى جلباب دو معنا ذكر شده :
1- پوششى كه سر و گردن و بالاتنه را مى پوشاند (مقنعه)
2- چيزى كه تمام بدن را بپوشاند (چادر)
بنابراين نمى توان گفت كه جلباب منحصراً بر چادر دلالت دارد. ولى مسلماً چادر حجاب برتر است. چون حكمت هاى حجاب در چادر بيشتر پيدا مى شود. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نيست ، بلكه هر لباسى كه غير از صورت و دست ها (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحريك و جلب توجه نامحرم نگردد كافى است. ولى بايد توجه داشت كه همان طور كه بقيه واجبات داراى مراتب مختلفى مى باشند حجاب نيز داراى مراتب خوب ، متوسط و خوب تر است.
چرا در جامعه ما تاكيد به پوشش با چادر سياه مى شود ؟
حجاب دو فلسفه اساسى دارد كه با يكديگر ارتباط تام دارند :
1- مصونيت زن در برابر طمع ورزى هاى هوسبازان
2- پيشگيرى از تحريكات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه.
حجاب با چنين نقش و كاركرد مهم و اساسى پيامى قاطع و كوبنده با خود دارد و آن اين است كه در برابر همه مردان بيگانه نوعى هشدار و اعلام «دور باش» مى دهد.
حدود و ميزان پوشش :
بدون شك هر اندازه بدن زن پوشيده تر باشد نقش نيرومندترى در دورسازى ديگران ايفا مى كند. اگر نگاه هاى آلوده را همچنان كه در روايات آمده تيرهاى زهرآلود شيطان بدانيم ، پوشش زن همانند قوسى است كه تير از آن كمانه مى كند و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى ماند. بر عكس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تيرهاى شيطانى را بيشتر متوجه خود ساخته و از آن آسيب خواهد ديد. و از همين روست كه چادر را حجاب برتر شناخته اند، چون با وجود شرايط ديگر بيشترين پوشش و مطمئنترين مصونيت را به ارمغان مي آورد..
كيفيت پوشش :
ميزان ضخامت و حتى كيفيت دوخت لباس خود بخش مهمى از حجاب را تشكيل مى دهد بدون شك لباسهاى نازك و تنگ و بدن نما فرودگاه پيكان مسموم شيطان و موجب خيره شدن چشم هاى هرزه و آلوده و به فساد كشاننده جامعه است.
رنگ ها :
ترديدى نيست كه بعضي از رنگها چشم ها را خيره مى كند و بعضي ديگر نگاهها را از خود دور مى كند. در عين حال علماى دين نسبت به خصوص رنگها تأكيد چندانى نكرده ولى بر اين مسأله پاى مى فشارند كه لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشى از آن باشد. از اين رو است كه در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكى را براى حجاب برگزيدند و اين سنت حسنه مورد تقرير و پذيرش پيامبر (ص) و امامان (ع) قرار گرفت ، زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشترى مى كردند.
1- الميزان، ج 16، ص 339
2- تفسير نمونه، ج 14، ص 454- 434
3- مسأله حجاب، شهيد مطهرى
4- حجاب در اديان الهى، محمدى آشنانى
5 - الميزان، ج 15، ص 111 و 112
< از یادداشت های یک روحانی >
سایت مناجات
در سوره نور، آيه 31 در مورد حجاب خداوند مى فرمايد:
«و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لا يبدين زينتهن الا ماظهر منها وليضربن بخمرهن على جيوبهن»
و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را از هر نامحرمى فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نكنند مگر آنچه كه از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر گردن خويش فرو اندازند.
آيه : ولا يبدين زينتهن الا ماظهر منها درباره احكام حفظ و رعايت حجاب شرعى در مقابل نامحرم است.
واژه «ابداء» كه در آيه آمده به معناى آشكار نمودن است و منظور از «زينت» در آيه ، مواضع زينت است مثل : محل زينت هاى گوناگون از بدن كه آشكار نمودن آنها جايز نيست مگر مواردى كه استثناء شده.
واژه «خُمُر» كه در آيه شريفه وارد شده لباسي است كه خانم ها با آن سر خود را مى پوشانند و بر سينه خود آويزان مي كنند و معناى اين قسمت از آيه اين است كه با اطراف مقنعه خود سرها و موها و شانه و سينه خود را بپوشانند.
ولايضربن بارجلهن براى حفظ عفت عمومى و دور نگهداشتن افراد جامعه از عوامل شهوت زا ، به زنان دستور داده شده حتى از رساندن صداى خلخالى را كه در پا دارند به گوش مردان بيگانه خوددارى كنند. تصريح به خلخال پا ، تخصيص را نمى رساند بلكه هر چيزى را كه باعث شعله ور شدن آتش شهوت است شامل مى شود. پس آنچه در قرآن و روايات به آن پرداخته شده اصل پوشش است و تصريحى به چادر يا مانتو نشده. هر پوششى كه موجب جلب نظر نامحرم و مفسده نباشد از نظر اسلام پذيرفته است.
جلباب قرآن به چادر نزديك است يا مانتو علت توجه اسلام به چادر چيست ؟
براى جلباب دو معنا ذكر شده :
1- پوششى كه سر و گردن و بالاتنه را مى پوشاند (مقنعه)
2- چيزى كه تمام بدن را بپوشاند (چادر)
بنابراين نمى توان گفت كه جلباب منحصراً بر چادر دلالت دارد. ولى مسلماً چادر حجاب برتر است. چون حكمت هاى حجاب در چادر بيشتر پيدا مى شود. حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نيست ، بلكه هر لباسى كه غير از صورت و دست ها (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحريك و جلب توجه نامحرم نگردد كافى است. ولى بايد توجه داشت كه همان طور كه بقيه واجبات داراى مراتب مختلفى مى باشند حجاب نيز داراى مراتب خوب ، متوسط و خوب تر است.
چرا در جامعه ما تاكيد به پوشش با چادر سياه مى شود ؟
حجاب دو فلسفه اساسى دارد كه با يكديگر ارتباط تام دارند :
1- مصونيت زن در برابر طمع ورزى هاى هوسبازان
2- پيشگيرى از تحريكات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه.
حجاب با چنين نقش و كاركرد مهم و اساسى پيامى قاطع و كوبنده با خود دارد و آن اين است كه در برابر همه مردان بيگانه نوعى هشدار و اعلام «دور باش» مى دهد.
حدود و ميزان پوشش :
بدون شك هر اندازه بدن زن پوشيده تر باشد نقش نيرومندترى در دورسازى ديگران ايفا مى كند. اگر نگاه هاى آلوده را همچنان كه در روايات آمده تيرهاى زهرآلود شيطان بدانيم ، پوشش زن همانند قوسى است كه تير از آن كمانه مى كند و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى ماند. بر عكس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تيرهاى شيطانى را بيشتر متوجه خود ساخته و از آن آسيب خواهد ديد. و از همين روست كه چادر را حجاب برتر شناخته اند، چون با وجود شرايط ديگر بيشترين پوشش و مطمئنترين مصونيت را به ارمغان مي آورد..
كيفيت پوشش :
ميزان ضخامت و حتى كيفيت دوخت لباس خود بخش مهمى از حجاب را تشكيل مى دهد بدون شك لباسهاى نازك و تنگ و بدن نما فرودگاه پيكان مسموم شيطان و موجب خيره شدن چشم هاى هرزه و آلوده و به فساد كشاننده جامعه است.
رنگ ها :
ترديدى نيست كه بعضي از رنگها چشم ها را خيره مى كند و بعضي ديگر نگاهها را از خود دور مى كند. در عين حال علماى دين نسبت به خصوص رنگها تأكيد چندانى نكرده ولى بر اين مسأله پاى مى فشارند كه لباس نبايد موجب جلب توجه و عواقب سوء ناشى از آن باشد. از اين رو است كه در طول تاريخ زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكى را براى حجاب برگزيدند و اين سنت حسنه مورد تقرير و پذيرش پيامبر (ص) و امامان (ع) قرار گرفت ، زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشترى مى كردند.
1- الميزان، ج 16، ص 339
2- تفسير نمونه، ج 14، ص 454- 434
3- مسأله حجاب، شهيد مطهرى
4- حجاب در اديان الهى، محمدى آشنانى
5 - الميزان، ج 15، ص 111 و 112
< از یادداشت های یک روحانی >
سایت مناجات