PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : فرشهای تاریخی مسجد سلیمانیه کشف شد



tina
10-30-2011, 03:59 PM
پس از جستجوی 10 ساله، محققان موزه فرش در استانبول به وجود فرشهایی پی برده‌اند که اعتقاد دارند قدمت آن به نخستین سالهای افتتاح مسجد تاریخی سلیمانیه در استانبول باز می‌گردد.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، سرپیل اوزجلیک مدیرعمل بنیاد موزه فرش استانبول و دو باستان شناس طی 10 سال گذشته هزاران فرشی که در انبار مجموعه ای موزه وجود داشت را مورد بررسی قرار داده اند.
محققان به دنبال فرشهای تاریخی بودند که از زمان زلزله ایزمیت در سال 1999 از مساجد بیرون آمد و در انباری در منطقه سلطان احمد شهر استانبول نگهداری می شد. تصمیم به نگهداری فرشها در یک مکان امن در آن زمان موجب شد پروژه ای طولانی و دشوار از فهرست کردن فرشها و احیای برخی فرشهای بسیار قدیمی شکل بگیرد.

http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2011/10/713820_orig.jpg

شهر ایزمیت در کنار خلیح ایزمیت در دریای مرمره و در 100 کیلومتری شرق استانبول واقع شده‌ است. در زمین‌لرزه‌ای که آگوست 1999 در این شهر رخ داد حدود 18هزار نفر از مردم جان خود را از دست دادند.
اوزجلیک و تیم وی تاریخ، خاستگاه و محل استفاده از صدها فرش را شناسایی کردند و اعتقاد دارند دو فرشی که اخیرا به این فهرست اضافه شده فرشهای قرن شانزدهمی است که به عنوان نخستین فرش، مسجد سلیمانیه را مفروش کرده بود.
این فرشها از قرن پانزدهم تا اوایل قرن بیستم در این مسجد مورد استفاده قرار گرفته اند.