PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بررسی کامل SSD G.Skill Pheonix Pro 80GB



mehraboOon
10-28-2011, 05:02 PM
بررسی کامل SSD G.SKILL Pheonix Pro 80GB


درایو SSD ای که قصد بررسی آن را داریم، از سری Phoenix Pro کمپانی G.SKILL می باشد. این کمپانی کار خود را از سال 1989 با تولید ماژول های حافظه در پایتخت تایوان، تایپه، آغاز کرد. طیف گسترده ای از رم های DDR2 ،DDR3 و درایوهای SSD محصولات این شرکت را شامل می شوند.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/G.Skill-logo.png


پس از کنفرانس SuperComputing در سال 2007 پیدا کردن درایوهای SSD اصلاً کار ساده ای نبود. اما یک سال بعد، این درایوها با برند های مختلف حتی در ویترین فروشگاه های مجازی هم به راحتی قابل یافتن بودند. البته قیمت بالای آنها نسبت به هارد دیسک های مکانیکی دلیلی بود برای عدم تمایل کاربران خانگی به تهیه درایوهای SSD ، اما این درایوها با گذشت زمان و بالا رفتن تکنولوژی ساختشان و تولید بیشتر، امروزه به قیمت های معقول تری دست پیدا کرده اند. به طوری که هر کاربری را برای خرید وسوسه می کنند. چرا که به جرات می توان گفت SSD ها تنها قطعه ای هستند که نسبت به قیمتشان می توانند بیشترین تاثیر را بر افزایش کارایی و راندمان سیستم در اجرای سیستم عامل و نرم افزارها داشته باشند.
مشکل اصلی اینجاست که به مرور زمان با نصب برنامه های بیشتر بر روی سیستم، تقاضاهای خواندن/نوشتن که برای IO ارسال می شوند بیشتر می شود. از آنجایی که پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) توانایی پردازش حجم زیادی از اطلاعات را به صورت موازی دارند، اما هارد دیسک ها به خوبی از عهده این کار بر نمی آیند ؛ هارددیسک همانند گلوگاهی کارایی سیستم را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد. اما این قضیه در درایوهای SSD کاملاً متفاوت بوده و این درایوها به دلیل نداشتن حتی یک عدد قطعه مکانیکی و زمان بسیار کمی که برای دستیابی به اطلاعات نیاز دارند، بسیار بهتر از هارد دیسک ها عمل کرده و عملا این گلوگاه را از بین می برند.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1549.jpg


در این مقاله قصد بررسی مدل 80 گیگابایتی آخرین سری از SSD های کمپانی G.SKILL یعنی Pheonix Pro را داریم ؛ پس با ما همراه باشید ...



معرفی محصول
درایوSSD که در ادامه بررسی آن را خواهید خواند ، ازسری Phoenix Pro شرکت G.Skill می باشد. این سری با مدل FM-25S2S-80GBP2 در شش ظرفیت 40،60، 80، 120، 160 و 240 عرضه شده است که حجم ذخیره سازی درایو مورد بررسی 80 گیگابایت می باشد.
در نگاه نخست، بدنه آلومینیومی مشکی رنگ و برچسب روی آن که ترکیبی از رنگ های مشکی و نارنجی را در خود دارد جلب توجه می کند. این درایو SSD از نوع 2.5 اینچی است که با نصب روی براکت 3.5 اینچی که همراه SSD در جعبه محصول ارائه می شود، به راحتی در داخل کیس نصب می شود. این براکت از جنس آلومینیوم و به رنگ مشکی است.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1508.jpg


کنترلر این SSD ساخت شرکت SandForce و از سری SF-1200 این شرکت می باشد.
در ابتدا درایوهای SSD سری Phoenix شرکت G.Skill در ظرفیت های غیر معمولی همچون 100 گیگابایت و 50 گیگابایت عرضه می شدند. اما مدل های جدیدتر، در حجم های 60 و 120 گیگابایت عرضه شدند. بله! کنترلر SandForce بخشی از فلش های NAND گران قیمت شما را به عنوان حافظه کش برای فشرده سازی فعال اطلاعات استفاده می کند. در واقع این SSD فاقد حافظه کش مجزا است و از فلش های NAND برای این کار استفاده می کند. در بخش "کنترلر SF-1200" در این رابطه به طور کامل توضیح خواهیم داد.
با نگاهی به جدول مشخصات این SSD در وب سایت سازنده، می بینیم که رقم 285MB/sec برای حداکثر سرعت خواندن و رقم 275MB/sec برای حداکثر سرعت نوشتن درایو GSkill Phoenix Pro FM-25S2S-80GBP2 ثبت شده است. برای تحقیق این نتایج، در ادامه تست های مختلفی را بر روی این درایو SSD انجام خواهیم داد. اما پیش از آن توجه شما را به جدول مشخصات فنی این درایو جلب می کنیم:

مشخصات فنی سری Phoenix Pro

DuraClass Technology:


DuraWrite extends the endurance of SSDs
Intelligent Block Management and Wear Leveling
Intelligent Read Disturb Management
Intelligent "Recycling" for advanced free space management
RAISE (Redundant Array of Independent Silicon Elements)
Intelligent Data Retention optimization
Best-in-Class ECC protection for longest data retention and drive life
Power/Performance Balancing

Host Interface:


SATA 2.6 Compliant, 3Gb/s and 1.5Gb/s support
Native Command Queuing - up to 32 commands
SMART Command Transport - basic

Capacity Supported:


60GB Model FM-25S2S-60GBP2
120GB Model FM-25S2S-120GBP2
240GB Model FM-25S2S-240GBP2

Performance - sustained:


Sequential Read Transfer: Up to 285MB/s - @128K blocks
Sequential Write Transfer: Up to 275MB/s - @128K blocks
Random Read IOPS: 50,000 - @4K blocks
Random Write IOPS: 50,000 - @4K blocks

Flash Memory Support:
Specially selected MLC NAND flash memory
Power Consumption:


Typical: 550mW
Sleep/Slumber: 50mW

Security:


Data Encryption: 128-bit AES
Optional disk password

Protection:


ECC Recovery: Up to 24 bytes correctable per 512-byte sector
Unrecoverable Read Errors: Less than 1 sector per 1016bits read

Reliability:


MTTF: 2,000,000 operating hours
Supports 5-year consumer life cycle

Operating Temperature:
0°C to 70°C ambient
Package:
361-Pin TFBGA - 13x13mm, 0.65mm pitch
Compliance:
RoHS, Halogen-Free, Green





بسته بندی محصول

درایوSSD مورد بررسی از بسته بندی قابل قبولی برخوردار است.
با بازنمودن جعبه مقوایی ، بسته بندی پلاستیکی که درایو SSD در آن قرار گرفته است ، ظاهر می شود.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1549.jpg


محتویات درون جعبه عبارت اند از: درایو SSD ، براکت تبدیل درایو 2.5 اینچی به 3.5 اینچی ، دفترچه راهنما کوچک و 8 عددپیچ جهت اتصال براکت به درایو SSD و کیس رایانه .


http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1495.jpg

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1509.jpg






از نگاهی دقیق تر

پوشش آلومینیومی این درایو، با سه چفت در هر طرف بسته شده است.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1499.jpg

با باز کردن این چفت ها، بورد سبز رنگ زیر نمایان می شود:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1521.jpg

در این عکس حافظه های فلش NAND درایو SSD به خوبی پیدا است. این حافظه ها از نوع 29F64G08CAMDB MLC ساخت شرکت اینتل بوده و حجم هر کدام 8 گیگابایت می باشد. در کل 12 عدد حافظه NANDدر پشت و روی برد قرار گرفته اند که حجمی معادل 96 گیگابایت را شامل می شوند، اما به دلیل استفاده کنترلر SandForce از حافظه های NAND به عنوان حافظه کش، تنها 80 گیگابایت از این حجم قابل استفاده می باشد. قیمت هر یک از این حافظه ها حدود 12.7 دلار می باشد.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1530.jpg



با باز نموددن چهار عدد پینی که در چهارگوشه برد قرار گرفته است، بورد از جای خود درمی آید. در تصویر زیر می توانید کنترلر SandForce SF-1200 رادر پشت برد ملاحظه کنید. این کنترلر از پردازنده SandForce SF-1222TA3-SBH بهره می برد. در رابطه با این کنترلر در بخش بعدی بیشتر صحبت خواهیم کرد.




کنترلر SF-1200
شرکت SandForce که تولید کننده کنترلر برای درایوهای SSD است، تا کنون شش محصول را عرضه نموده است. محصولات این شرکت به دو دسته تقسیم می شوند. کنترلرهایی که برای مصارف حرفه ای همچون کار در سرورها طراحی شده اند، مانند کنترلر های SF-1500، SF-2500 و SF2600 و کنترلر هایی که برای مصارف معمولی همچون کار در کلاینت ها طراحی شده اند، مانند کنترلر های SF-1200، SF-2100 و SF-2200 .
درایو SSD مورد بررسی ما از کنترلر SandForce سری SF-1200 بهره می برد.




http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1519.jpg

کنترلر همرده آن در دسته دوم، کنترلر SF-1500 می باشد که همانطور که گفته شد برای استفاده در سرور ها طراحی شده و علاوه بر حافظه های MLC، از حافظه های SLC هم پشتیبانی به عمل می آورد و قیمت بالاتری نسبت به کنترلر SF-1200 دارد. اما کنترلر SF-1200 برای استفاده در کلاینت ها طراحی شده است و فقط از حافظه های MLC پشتیبانی به عمل می آورد. هرچند که قیمت کنترلر SF-1500 بالاتر می باشد اما در تست های به عمل آمده تفاوت محسوسی را با کنترلر SF-1200 به نمایش نگذاشته است. در جدول زیر می توانید تفاوت های این دو کنترلر را مشاهده کنید:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/SF-1500-vs-SF-1200.jpg

یکی از قابلیت هایی که در کنترلر SandForce SF-1200 اضافه شده ، پشتیبانی از حافظه های 34 نانومتری بود. تولید حافظه های NAND با تکنولوژی 34 نانومتری هزینه ساخت و تولید را برای تولید کنندگان پایین تر می آورد، در نتیجه این امر سبب می شود که قیمت برای کاربران نهایی ارزان تر تمام شود.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1536.jpg

نکته دیگر در کنترلر های SandForce این است که بر خلاف سایر کنترلر ها، از حافظه کش استفاده نمی کنند. بلکه از یک الگوریتم پیچیده در فشرده سازی داده ها به صورت real-time بهره می برند. این امر درایو SSD را از داشتن یک حافظه کش جداگانه بی نیاز می کند و باعث افزایش سرعت خواندن و نوشتن تصادفی می شود. اما از طرفی هم مقداری از حافظه های فلش NAND گران قیمت شما را به عنوان حافظه کش مصرف می کند که در واقع شما نمی توانید از این قسمت برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده ای ببرید. دقیقاً مثل همین درایو که تنها 80 گیگابایت از فضای 96 گیگابایتی آن قابل استفاده می باشد.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1515.jpg



کنترلر SandForce SF-1200 از دستورTRIM در ویندوز 7 و همچنین قابلیت هایی مثل NCQ و SMART نیز پشتیبانی می کند.




دستور TRIM
همانطور که قبلا عنوان شد، برای نوشتن عکس 12 کیلوبایتی روی SSD به سه صفحه 4 کیلوبایتی نیاز داشتیم. البته از آنجایی که قبلا فایل متنی 4 کیلوبایتی را پاک کرده بودیم، سیستم عامل فضای خالی روی درایو SSD را 12 کیلوبایت گزارش می داد که از این نظر در ظاهر مشکلی وجود نداشت. اما از آنجایی که به دلیل ماهیت حافظه های NAND نمی توان تنها یک صفحه را پاک نمود، و به جای آن باید تمام Block پاک شود، فایل متنی اگرچه از نظر سیستم عامل پاک شده بود، اما در واقع هنوز روی حافظه NAND قرار داشت. بنابراین برای نوشتن عکس 12 کیلوبایتی روی حافظه NAND یک سلسله عملیات انجام می شد که سرعت نوشتن را از نصف آن چیزی که گزارش داده بودیم هم کمتر می نمود.
اما برای جلوگیری از این مشکل دستوری تحت عنوان TRIM اضافه شد که باید توسط سیستم عامل و درایو SSD پشتیبانی شود.
در اولین قدم، سیستم عاملی که از دستور TRIM پشتیبانی می کند (مثل نسخه هفتم ویندوز، نسخه 2008 R2 ویندوز سرور، نسخه 2.6.33 لینوکس، نسخه 10.6.6 مک) درایو SSD را از هارد دیسک تشخیص داده و امکاناتی همچون Defragment را غیر فعال و TRIM را فعال می کند.
در این حالت زمانی که شما فایلی را پاک می کنید، سیستم عامل دستور TRIM را به صفحات (Page هایی) که توسط فایل مورد نظر اشغال شده اند ارسال می کند. سپس کنترلر کل Block را در حافظه کش کپی کرده و پس از پاک کردن صفحه (ها) که توسط فایل مورد نظر اشغال شده اند، کل بلاک تصحیح شده را از روی کش به جای قبلی خود باز می گرداند. حال اگر بخواهید فایلی را ذخیره کنید، بدون هیچ عملیات اضافه ای این کار انجام می شود و سرعت نوشتن نزدیک به آن چیزی خواهد بود که باید باشد.
در تصاویر زیر می توانید همان عملیاتی که برای پاک کردن فایل متنی و نوشتن عکس در بررسی قبل به آن اشاره شد را مشاهده کنید اما با این تفاوت که این بار درایو SSD و سیستم عامل هر دو از دستور TRIM پشتیبانی می کنند:
مرحله 1) کاربر یک فایل متنی 4 کیلوبایتی را که یک صفحه کامل از یک بلاک را اشغال می نماید، ذخیره می کند.



http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/1.jpg

مرحله 2) در این مرحله کاربر تصمیم به ذخیره سازی یک عکس 8 کیلوبایتی می گیرد.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/2.jpg

مرحله 3) در این مرحله، کاربر فایل متنی 4 کیلوبایتی که در مرحله اول ذخیره نموده بود را پاک می کند. دستور TRIM خود را در این مرحله نشان می دهد. (مقایسه شود با مراحل گفته شده در بررسی SSD ADATA S596 Turbo که در آن هرچند سیستم عامل گزارش می داد که فایل پاک شده است اما در واقع فایل متنی هنوز روی صفحه وجود داشت. )

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/trim3.jpg

مرحله 4) در مرحله آخر کاربر تصمیم می گیرد که یک عکس 12 کیلوبایتی را بر روی 12 کیلوبایت فضای باقی مانده ذخیره کند. چون هر سه صفحه واقعاً خالی از اطلاعات هستند، عملیات نوشتن در یک مرحله و با سرعتی که توسط سازنده گزارش شده است انجام خواهد شد.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/trim4.jpg



اما اگر خاطرتان باشد، در سیستم عامل یا درایوی که از دستور TRIM پشتیبانی نمی کند، وقتی فایل متنی را از روی یک صفحه پاک می نمودیم، آن صفحه هر چند که از نظر سیستم عامل پاک شده بود اما در واقع آن فایل هنوز روی صفحه قرار داشت. و به همین دلیل زمانی که می خواستیم عکس 12 کیلوبایتی را روی درایو ذخیره کنیم، به دلیل اینکه فایل متنی هنوز روی صفحه وجود داشت، با انجام یک سلسله عملیات که در مقاله قبل توضیح داده شد، سرعت نوشتن به شدت تحت تاثیر قرار می گرفت.
بنابراین اگر از سیستم عامل های یاد شده استفاده می کنید و قصد تهیه یک درایو SSD را هم دارید، پشتیبانی از TRIM را جزء پارامترهای مهم برای خرید در نظر بگیرید.






نصب SSD و مشخصات سیستم تست
پس ازقرار دادن درایو بر روی براکت 3.5 اینچی و نصب آن در جایگاه خود، سیستم را روشن نمودیم. پس از راه اندازی سیستم، درایور SSD در سیستم عامل بدون مشکل خاصی نصب و راه اندازی شد.
مشخصات سیستمی که از آن برای تست درایو SSD استفاده نمودیم، به شرح زیر بود:




Processor
Intel Core 2 Duo E8400
Motherboard
Gigabyte GA-EP35-DS3L
Memory
Apacer 2(2Gig) 800MHz
Video Card
Nvidia Geforce 8600GT
Hard Drive
Samsung HD 502 HJ 500GB




سیستم عامل مورد استفاده در این تست Windows Seven Ultimate 64-bit به همراه تمام آپدیت ها تا پایان ماه مارس 2011 بود.
لیست نرم افزارهایی را که از آنها برای تست SSD استفاده نمودیم را می توانید در زیر ملاحظه کنید:



HD Tune Pro 4.6
Crystal Disk Mark 3.0.1
AS SSD 1.6.4013
ATTO 2.46
SiSoftware Sandra Professional Business 2011
PC Mark Vantage Professional Edition



در تصویر زیر می توانید مشخصات درایو SSD را در نرم افزار SiSoftware Sandra 2011 ملاحظه نمایید:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/si1.jpg (http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/si1.PNG)



نتایج تست HD Tune
طبق روال همیشگی، نرم افزار HD Tune را به عنوان نخستین نرم افزار برای تست این SSD انتخاب نمودیم.
نرم افزار HD Tune علاوه بر محک درایوهای سخت افزاری، می تواند مواردی را از جمله دمای درایو، سلامت آن توسط ویژگی SMART، اسکن سطح درایو جهت مشخص نمودن خطاهای احتمالی موجود و اطلاعات دقیق تری از دستگاه را نمایش دهد.
نسخه ای که از آن در این تست استفاده گردید، ویرایش 4.6 از نسخه حرفه ای (Pro) این نرم افزار بود.
با اجرای برنامه و متوقف کردن تمام سرویس های جانبی ویندوز، تست را آغاز نمودیم. پس از سه مرتبه تکرار این تست، نتایج زیر برای سرعت خواندن حاصل شد:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/HD-Tune-Read.jpg


در سرعت خواندن، نتیجه زیر برای این درایو ثبت شد:



http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/HD-Tune-Write.jpg



همچنین در تست دسترسی تصادفی (Random Access) نتایج زیر برای این درایو SSD به دست آمد:



http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/HD-Tune-Random-Access.jpg



همانطور که از نتایج حاصل شده توسط نرم افزار HD Tune ملاحظه می کنید، اعداد و ارقام به دست آمده برای سرعت خواندن و نوشتن با اعدادی که توسط شرکت G.Skill برای این محصول گزارش شده است اختلاف قابل توجهی دارد. البته شرکت سازنده عنوان کرده که این اعداد (سرعت 285MB/sec برای خواندن و سرعت 275MB/sec برای نوشتن) توسط نرم افزار ATTO به دست آمده است. با این حال هنوز هم اختلاف زیاد است. شاید بهتر باشد قضاوت را بگذاریم به زمانی که این SSD را با نرم افزار ATTO محک می زنیم.
اما نتایج حاصل از تست دسترسی تصادفی خوب و بیش از انتظار بود. این درایو کارایی خوبی را از خود در تست دسترسی تصادفی و IOPS نشان داد.




نتایج تست با CrystalDiskMark
CrystalDiskMark هم از نرم افزار های معروف محک دستگاه های ذخیره سازی می باشد که در اینجا از ویرایش 3.0.1 نسخه 64 بیتی آن استفاده نمودیم. با اجرای نرم افزار و انجام دادن تست ها، نتایج زیر برای این درایو SSD حاصل شد:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/Crystal-Mark.PNG

نتایج حاصل شده از این تست هم تقریباً نزدیک نتایج HD Tune بوده و هنوز اختلاف زیادی با مقادیر اعلام شده توسط کمپانی دارد.




نتایج تست با AS SSD
همانطور که از عنوان نرم افزار پیداست، این نرم افزار جهت تست و بررسی SSD ها تولید شده است و از این رو می تواند گزینه خوبی برای محک SSD ما باشد. ویرایش نرم افزار مورد استفاده، 1.6.4013 بود.
همانند قبل با متوقف نمودن سرویس های جانبی ویندوز، این تست را برای چند بار انجام دادیم که نتایج زیر پس از 3 بار تکرار تست حاصل گردید:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/ASSSD2.jpg
نزدیکی ارقام حاصل از این تست با اعداد حاصل شده از تست های قبل، آنها را تائید می کند.




نتایج تست ATTO
ATTO از نرم افزار های شناخته شده و قدیمی در تست و محک دستگاه های ذخیره سازی است که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. ما هم از این نرم افزار برای محک درایو GSkill Phoenix Pro FM-25S2S-80GBP2 بهره گرفتیم. نرم افزار ATTO سرعت خواندن و نوشتن فایل هایی با حجم معین را بر روی دستگاه اندازی گیری می کند. این فایل ها از 0.5 کیلوبایت شروع می شوند و تا حجم 8192 کیلوبایت به صورت مجزا ادامه می یابند که البته این بازه توسط نرم افزار قابل تغییر است. هر چند که ما از تنظیمات پیش فرض آن برای تست استفاده کرده و در این بازه تغییری ایجاد ننمودیم.
ویرایش نرم افزار مورد استفاده در این تست 2.46 بود که پس از سه بار تکرار این تست، نتایج زیر توسط این نرم افزار ثبت شدند:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/ATTO5.jpg

همانطور که ملاحظه می کنید، اعداد حاصل شده توسط این نرم افزار برای سرعت خواندن و نوشتن، بسیار بالاتر از اعدادی است که توسط نرم افزارهای قبل حاصل شده است. به گونه ای که بیشترین سرعت خواندنی که توسط ATTO ثبت شده است، 250MB/sec می باشد. نکته جالب در این تست، بالاتر بودن سرعت نوشتن نسبت به سرعت خواندن می باشد.






نتایج تست SiSoftware Sandra
تا کنون تمامی نرم افزارهایی که از آنها برای تست SSD ADATA S596 Turbo بهره گرفتیم، همگی به طور اختصاصی برای محک دستگاه های ذخیره سازی طراحی و تولید شده بودند. دو نرم افزار آخری که از آنها برای تست این SSD بهره خواهیم گرفت، SiSoftware Sandra و PC Mark Vantage می باشند که این دو نرم افزار به طور کلی برای تست کلیه قطعات به کار می روند که ما در اینجا از تست هارد دیسک آنها برای محک SSD خود استفاده می کنیم.
همانگونه که ذکر شد، نرم افزار SiSoftware Sandra طیف وسیعی از تست های سخت افزاری و نرم افزاری را پوشش داده و گزارش های خوبی از نتایج حاصل شده از آنها به نمایش گذاشته و با کمک بانک اطلاعاتی گسترده خود، نتایج حاصل شده را با سایر برند ها و مدل ها مقایسه می کند. در این تست از بنچمارک SSD نرم افزار استفاده نمودیم. ویرایش نرم افزاری که در این تست از آن استفاده شد، 2011.1.17.15 نسخه Professional Business بود.




http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/SiSoftware-Bench.jpg

میانگین سرعت به دست آمده در این نرم افزار، 224.38 MB/s می باشد که نزدیک به نتایجی است که قبلاً حاصل شده بود. در این قسمت نتایج SSD GSkill Phoenix Pro FM-25S2S-80GBP2 با نتایج چهار درایو SSD دیگر از Intel و OCZ و G.Skillدر بانک اطلاعاتی نرم افزار مقایسه شده است. در این مقایسه، دو مدل از درایوهای SSD اینتل توانسته اند از درایو SSD مورد بحث ما پیشی بگیرند. درایو SSD Intel SA2MH 160Gig توانسته با اختلاف 30MB/s در میانگین سرعت خواندن، سریعتر از درایو SSD GSkill Phoenix Pro FM-25S2S-80GBP2 عمل کند.
نکته قابل توجه در این تست این است که در بخش Access Time نتیجه ای از SSD ما توسط این نرم افزار ثبت نشده است. بنابراین در این رابطه سخنی به میان نمی آوریم.




نتایج تست PC Mark Vantage
PC Mark هم از جمله نرم افزارهای قوی در زمینه تست قطعات سخت افزاری است که آخرین نسخه این نرم افزار یعنی PC Mark Vantage در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی ارائه شده است که با توجه به سیستم عامل، از نسخه 64 بیتی آن برای تست SSD استفاده شد. چون هدف ما در این گزارش تست و بررسی درایو SSDGSkill Phoenix Pro FM-25S2S-80GBP2 می باشد، تنها از گزینه HDD Suite آن برای بررسی بهره بردیم. PC Mark Vantage با انجام تست های مختلف روی درایو SSD، در نهایت نتایج زیر را گزارش داد:

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/PCMark-1.jpg


برای مقایسه بهتر این نتایج با هارددیسک های معمولی، این تست را روی هارد سامسونگ HD502HJ نیز تکرار نمودیم که نتایج آن را در تصویر زیر می توانید ملاحظه نمایید:



http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/benchmarks/pcmark_vantage-hdd.jpg

با در کنار هم قرار دادن نتایج SSD با نتایج هارد دیسک در بالا، می توان به برتری آشکار درایوهای SSD و به خصوص Phoenix Pro FM-25S2S-80GBP2 G.Skill در اجرای برنامه های ویندوز پی برد و آنرا برای اجرای سریع برنامه ها و سیستم عامل مناسب دانست.






سخن پایانی
سرعت خواندن و نوشتنی که توسط شرکت تولید کننده برای درایو SSD Phoenix Pro 80GB اعلام شده است به ترتیب 285MB/s و 275MB/s می باشد که این اعداد توسط نرم افزار ATTO به دست آمده اند. اعدادی که ما در این بررسی به دست آوردیم، کمتر از اعدادی است که توسط شرکت سازنده عنوان شده است و در نرم افزار ATTO توانستیم به سرعت خواندن و نوشتن 250.8MB/s و 260MB/s دست پیدا کنیم.
اما تست دسترسی تصادفی (Random Access) و کارایی IOPS از نتایج خوبی برخوردار بود.
شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا سرعت (MB/s) از اهمیت بیشتری برخوردار است و یا operational performance (IOPS)؟ پاسخ این سوال را با مثالی خواهیم داد. یک کشتی باربری را در نظر بگیرید. IOPS را می توان به تعداد کانتینرهایی که کشتی می تواند حمل کند تشبیه کرد و سرعت پهنای باند را می تواند به سرعت کشتی تشبیه نمود. همانطور که مشاهده می کنید هردو اهمیت دارند. اما میزان اهمیت هر یک نسبت به دیگری، به کاری که توسط آنها انجام می گیرد بستگی دارد.
برای کاربران عادی، خصوصا آنهایی که از لپ تاپ یا دسکتاپ بهره می برند و قصد تهیه درایو SSD برای افزایش سرعت سیستم دارند، پاسخگویی سریع برای نیل به این هدف کافی است. سرعت پهنای باند هم مهم است اما تا زمانی که operational performance به حداقل نیازهای سیستم پاسخگو باشد. اگر سرعت پهنای باند بالا باشد اما operational performance کم باشد، نسبت به زمانی که عکس این حالت پیش بیاید، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا سیستم عامل یا نرم افزارها بارگزاری شوند.
بنابراین این درایو با نتایج خوبی که از operational performance برجای گذاشت، می تواند انتخاب مناسبی برای افراد معمولی و یا حتی علاقه مندانی که می خواهند با خرید SSD به سرعت بالایی در اجرای نرم افزارها دست پیداکنند به حساب آید. این امر خصوصاً در تست PC Mark Vantage به وضوح قابل رویت می باشد.
می توانید از یک درایو کم حجم SSD برای نصب سیستم عامل و نرم افزارها استفاده کنید که سرعت زیادی را برای شما به ارمغان آورد و مشکل کمبود فضا را هم می توانید با گذاشتن یک هارد دیسک حجیم در کنار آن برای ذخیره سازی فایل ها ، آهنگ ها ، ویدئو ها و... جبران کنید.

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/photos/IMG_1539.jpg

این محصول هم اکنون در بازارهای جهانی با قیمتی در حدود 200 دلار در دسترس می باشد ولی متاسفانه در ایران با قیمت نزدیک به 280 هزار عرضه می شود . یعنی 3 هزار و پانصد تومان به ازای هر گیگابایت که هرچند شاید کمی گران به نظر برسد اما هنوز هم کمی ارزان تر از برند هایی نظیر Corsair می باشد .
همچنین امیدواریم که کمپانی G.SKILL بتواند در آینده با عرضه محصولات بهتر با درگاه SATA III بیشتر به انتظارات کاربران از این برند خوش نام پاسخ دهد .
حال وقت آن است که به طور مختصر به مزایا و معایب این محصول اشاره کنیم و با معرفی نشان کسب شده توسط این محصول بررسی را به اتمام برسانیم .
مزایا :


کنترلر SandForce SF-1200 با قابلیت پشتیبانی از TRIM، SMART و RAISE
کارایی بالا در تست I/O
عرضه شده در حجم های ذخیره سازی متنوع 40، 60، 80، 120، 160 و 240 گیگابایت
مصرف پایین
2 سال گارانتی شرکت دریا کامپیوتر
قابلیت نصب در لپ تاپ و دسکتاپ





معایب :


قیمت بالا نسبت به محصولات مشابه
فقدان وجود پورت USB در کنار SATA



در نهایت این محصول با توجه به گفته های بالا توانست نشان " Good Performance " لابراتوار شهر سخت افزار را کسب کند .

http://www.shahrsakhtafzar.com/images2/ssd-gskill-80/article/ssd-gskill-80gig-ssa-award.png


شهر سخت افزار

basem.c905
02-25-2012, 06:40 PM
سلام وخسته نباشید
خیلی جالب بود
ممنون