PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش عکاسی: 10 نکته طلایی کادربندی عکس



rasoul8up
10-28-2011, 02:50 PM
آموزش عکاسی: 10 نکته طلایی کادربندی عکس (http://www.bartarinha.ir/fa/news/10347/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DB%8C-10-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%B3)




به زبان ساده به مفهوم گنجاندن سوژه در کادر با ضریب اعداد فرد میباشد که میتواند شامل عکسی با یک سوژه و یا یک عکس گروهی 3 نفره باشد. این تکنیک باعث جزابیت بیشتر و زیبا تر دیده شدن از چشم انسان میگردد...



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35702_122.jpg (http://bartarinha.ir/)


1- قاعده اعداد فرد

به زبان ساده به مفهوم گنجاندن سوژه در کادر با ضریب اعداد فرد میباشد که میتواند شامل عکسی با یک سوژه و یا یک عکس گروهی 3 نفره باشد. این تکنیک باعث جزابیت بیشتر و زیبا تر دیده شدن از چشم انسان میگردد..



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35703_677.jpg (http://bartarinha.ir/)
در تصویر فوق مرکز فوکوس به اسانی قابل تشخیص نیست و به نوعی کادر به هم ریخته و گیج کننده به نظر میرسد.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35704_265.jpg (http://bartarinha.ir/)
در این تصویر ساده تنها از 3 عدد توت فرنگی استفاده شده و هر چند شبیه تصویر قبلی میباشد ولی به دلیل تکنیک مذکور چشم نوازتر به نظر می رسد.



2- محدود نمودن فوکوس
آسانترین راه برای ایجاد محدودیت در فوکوس، استفاده از عمق میدان کم است که میتواند در حذف عناصر ناخواسته کادر به نسبت فاصله ای که با سوژه دارند از ظریق محو کردن آنها کمک نماید. بیشترین کاربرد این تکنیک در محو نمودن پس زمینه می باشد.


برای داشتن عمق میدان کم 3 راه وجود دارد که عبارتند از 1 – استفاده از عدد دیافراگم پایین
2- فاصله گرفتن از سوژه و استفاده از فاصله کانونی بیشتر
و 3- استفاده از دوربین هایی که حسگر بزرگتر دارند.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35705_266.jpg (http://bartarinha.ir/)
در تصویر فوق چنانچه برگها و درختان پس زمینه وضوح داشتند زیبایی سوژه در پس زمینه محو میگردید. با استفاده از عمق میدان کم و محدود نمودن فوکوس بر روی سوژه اصلی تمام تمرکز بیننده بر روی سوژه خواهد بود.



3- سادگی :
تصویر فوق به سادگی گویای این مطلب می باشد.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35706_586.jpg (http://bartarinha.ir/)
هر اندازه کادر ساده تر باشد بیننده زمان بیشتری را به دیدن تصویر اختصاص خواهد داد.



4- در مرکز قرار دادن :5- استفاده از قاعده یک سوم
مرکزیت دادن به سوژه میتواند باعث ایجاد بالانس در کادر و تمرکز بیشتر بر روی سوژه گردد.





http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35707_313.jpg (http://bartarinha.ir/)


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35708_415.jpg (http://bartarinha.ir/)
در تصویر زیر خالی کردن اطراف سوژه و در مرکز قرار دادن آن باعث زیبا شدن و تمرکز بر روی سوژه ای معمولی شده است.





5- استفاده از قاعده یک سوم
این تکنیک محبوبترین روش کادر بندی است که با قرار دادن مرکز سوژه در هر یک از 4نقطه محل تلاقی خطوط یک سوم کادر جذابیت خاصی به سوژه می دهد.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35709_994.jpg (http://bartarinha.ir/)
یک تصویر ساده با قرار دادن سوژه در محل یک سوم کادر زیبا و دلنشین تر شده.


در عکاسی پرتره نیز معمولا چشم یا ناحیه بین 2 چشم به دلیل جذب تمرکز بیننده به چشمهای سوژه در ناحیه یک سوم قرار میگیرد.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35710_169.jpg (http://bartarinha.ir/)
تصویر فوق به سادگی گویای این مطلب می باشد.



هر اندازه کادر ساده تر باشد بیننده زمان بیشتری را به دیدن تصویر اختصاص خواهد داد.



6- ایجاد فضای کافی در جلوی سوژه
این تکنیک بیشتر بر مبنای قاعده یک سوم اعمال میگردد و فضایی در مقابل سوژه ایجاد می کند که منجر به ایجاد تصویری خوشایند میگردد. اهمیت این موضوع در عکاسی از سوژه های متحرک اساسی است.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35711_494.jpg (http://bartarinha.ir/)
در تصویر فوق چنانچه فضای کافی در مقابل سوژه وجود نداشت حس حرکت کردن سوژه کمرنگ جلوه مینمود و از زیبایی کار کاسته میشد.



7- استفاده از منحنی های S شکل در کادر
وجود عواملی به شکل S در کادر میتوانند به زیبایی کادر بیافزایند.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35712_149.jpg (http://bartarinha.ir/)
در تصویر فوق وجود بزرگراه S شکل زیبایی بیشتری به تصویر داده و حس حرکت را بیشتر القا میکند.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35713_213.jpg (http://bartarinha.ir/)
در این بزرگراه ساده پویایی کمتری نسبت به تصویر قبل دیده میشود.


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35714_255.jpg (http://bartarinha.ir/)
وجود خمیدگی S شکل را در مجسمه های روم و یونان باستان نیز میتوان دید و همینطور در برخی ژست های مدل ها نیز میتوان از آن بهره گرفت.



8- پیش زمینه
اکثر عکسهای مناظر دارای میان زمینه و پس زمینه کافی ولی پیش زمینه اندک میباشند. وجود پیش زمینه برجسته و صحیح این حس را به بیننده القا میکند که از پنجره ای واقعی به تماشای منظره نشسته است.
به تصاویر زیر دقت کنید.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35715_292.jpg (http://bartarinha.ir/)
در این تصویر حس در دوردست بودن القا میشود


http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35716_850.jpg (http://bartarinha.ir/)
در این تصویر بیننده احساس میکند جزئی از تصویر است و خود به تماشای منظره نشسته است.



9- پر کردن کادر10- استفاده از قاب ها
هنگامی که احساس میکنید به سوژه نزدیک هستید باز هم زوم کنید و کادر را با سوژه پر کنید و از زوم کردن هراسی نداشته باشید.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35717_417.jpg (http://bartarinha.ir/)
پر کردن کادر با سوژه موجب تاکیید بیشتر روی سوژه میشود.



10- استفاده از قاب ها
قاب های طبیعی موجب افزودن پیش زمینه و زیبا تر شدن کادر میشوند. به تصاویر زیر دقت کنید.



http://www.bartarinha.ir/files/fa/news/1390/7/12/35718_149.jpg (http://bartarinha.ir/)



منبع : پروفتوکام
Bartarinha.ir
(http://bartarinha.ir/)
www.azardl.com
(http://bartarinha.ir/)