PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : قرآن درقیامت شفاعت می‌کند/یکی ازعذابهای قیامت تنگی جاست



mozhgan
10-26-2011, 05:08 AM
خودش را معرفی می‌کند که من قرآن هستم. امروز شفاعت می‌کنم هر کسی که به من عمل کرده و هر کسی که آیات من را زیر پا گذاشته است را شفاعت نمی‌کنم.

خطبه همام یکی از خطب معتبره نهج البلاغه است و خطبه عجیبی است و این خطبه بنام همام است. همام یکی از اصحاب مخلص امیر المومنین بود و همچنین یکی از زهاد آن زمان و یکی از دلباختگان ولایت بود و فوق العاده بود و شخصیتی بود در زمان امیرالمومنین و برادر همام از زهاد ثمانیه است که در دنیا معروف است. آنچه در ادامه می‌خوانید خطبه همام است که حضرت آیت الله ناصری آن را شرح داده‌اند:

ابوحمزه ثمالی روایت را نقل کرده است از کابلی(بکالی) و مفصل است روایتش که می‌گوید: ما با همام و چند نفر دیگر آمدیم که برویم محضر امیرالمومنین موقعی که داشتیم می‌رفتیم چند نفر دیگر هم به ما ملحق شدند و رفتیم برویم منزل امیر المومینن(ع) یک مقداری که رفتیم دیدیم که حضرت دارند تشریف می‌آورند عرض کردیم که یا امیر المومنین ما می‌خواستیم محضر شما مشرف بشویم فرمودند برویم مسجد؛ رفتیم طرف مسجد.

دم مسجد که رسیدیم دیدیم یک عده‌ای نشسته بودند تا حضرت را دیدند بلند شدند و سلام کردند و عرض ادب کردند حضرت سوال کردند که شما چکاره‌اید عرض کردند یا امیرالمومنین ما یک عده‌ای هستیم از دوستان و شیعیان شما. حضرت یک نگاهی کردند و فرمودند من آثار شیعه بودن را در شما نمی‌بینم.

خلاصه اینکه فرمودند من آثار شیعه بودن را در شما نمی‌بینم و این جماعت هم به حضرت هیچ نگفتند.

همام آمد جلو و عرض کرد: یا امیرالمومنین شما بفرمائید علامت و نشانه شیعیان شما چیست که در اینها نیست؟ حضرت دستشان را گرفتند و وارد مسجد شدند جمعیت هم پشت سرشان رفتند.

موقعی که وارد مسجد شدند امیرالمومنین دو رکعت نماز خواندند چون قاعده اینست که چون یکی از چیزهائی که گردن انسان حق دارد مسجد است و حقش اینست که وقتی وارد شدید تا وقتی ننشسته اید دو رکعت نماز بخوانید. منظور اینکه حضرت دو رکعت نماز خواندند و بلند شدند و دست همام را گرفتند و فرمودند : یا همام اتق الله و احسن . إِن اللهَ مَعَ الذینَ اتقَوْا وَ الذینَ هُمْ مُحْسِنُونَ (128 نحل).

این جمله‌ای که حضرت فرموند که من آثار شیعه بودن را در شما نمی‌بینم این چیست و به چه مناسبت حضرت این را فرمودند؟ مگر شیعه بودن هم آثاری دارد؟‌ مگر علاقمند به ولایت بودن آثار و علامتی دارد که انسان ببیند و بفهمد؟ جواب اینست که: بله اینها همه آثار دارد و هیچ حرفی هم درش نیست.

آخه شما می‌گوئید هر چیزی اثر دارد حتی جمادات را هم می‌گوئید یک اثری دارد کوهها و خاکها و .. یک اثری دارند نباتات هم یک اثری دارند سبزیجات هر نوعش یک اثری دارد حبوبات هم هر کدامش یک اثری دارد خوب اعمال و رفتار و گفتارهای ما هم هر کدام یک اثری دارد این قابل هضم است یعنی حرفی درش نیست. اما یک چشم دیگری هم هست که اعمال و رفتار و کردار ما یک آثار باطنی هم دارد غیر از آن که من و شما می‌بینیم صریح قرآن است تجسم اعمال ، اعمال ما صورت برزخی دارد.

حالا خیلی هم دور نمی‌خواهد بروید، مطالعه کنید کتاب معراج السعاده را که یک کتاب فارسی است و کتاب اخلاقی بسیار عالیست غذای بهشتی خورده و این کتاب را نوشته است ، داستانش معروف است خیلی کتاب عالیست در اخلاقیات چون هم درد را گفته و هم دوا را گفته حالا بعضی کتب اخلاق است که فقط درد را گفته و رد شده و بعضی هم دوا را گفته و رد شده است ولی این کتاب هم درد را گفته که چیست و آنرا تشریح کرده و علامتهایش را گفته و هم دارویش را بیان کرده همانجا نگاه بکنید.

اواخر کتاب فرموده که نماز چه صورتهای برزخی دارد و روزه چه صورتهای برزخی دارد چون صورت دارند اینها و مجسم می‌شوند و قرآن خواندن چه صورتی دارد روایات بسیار مفصلی است که روز قیامت یکی از شفیع ها ‌قرآن است که شفاعت می‌کند و دارد موقعی که حالا جمعیت هم هست و ایستادند سراسر قیامت عرض می‌شود که یکی از عذابهای قیامت تنگی جاست.

قرآن در قیامت شفاعت می‌کند
خودش را معرفی می‌کند که من قرآن هستم . امروز شفاعت می‌کنم هرکسی که به من عمل کرده و هرکسی که آیات من را زیر پا گذاشتند را خیر شفاعت نمی‌کنم.

لذا در روایت دارد خیلی از اشخاص هستند ولی قرآن آنها را لعن می‌کند (روایت پیغمبر است از ائمه اطهار است. کسی که ربا می‌خورد ربا را هم می‌خواند آیا قرآن او را لعن نمی‌کند خوب مسلم است که لعنش می‌کند کسی که ظلم می‌کند و آیه ظلم را هم می‌خواند آیا قرآن لعنش نمی‌کند خوب مسلم است که لعنش می‌کند. آن خواهری که بی بند و بار است و هیچ رعایت حجاب را نمی‌کند و بعد آیه حجاب را می‌خواند آیا قرآن او را لعن نمی‌کند صد درصد لعنش می‌کند و همینطور .

اما شماهائی که عمل به قرآن می‌کنید و به آیات عمل می‌کنید و پایبند به آیات قرآن هستید شفاعتتان را می‌کند. منظور اینکه تمام این کارها اثر دارد منتها آن اثر را من نمی‌بینم اما کسانی که پشت دیوارها را می‌بینند، می‌دانند که من چکاره هستم آقا این آثار هست .